Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Bericht door Maria » 01 apr 2016 19:14

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 29#p498529" onclick="window.open(this.href);return false;
Arjen2015 schreef:Afbeelding
Vlg. mij kan die.

:lol:

Of zijn er Moslims in de zaal, die daar anders over denken?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 13 sep 2018 06:14

Stel eens voor ik weet een grappig plaatje te maken met als kop "Joden als bankier, geen goed idee".
Moeten of kunnen we dat plaatsen?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 13 sep 2018 07:44

Bonjour schreef:
13 sep 2018 06:14
Stel eens voor ik weet een grappig plaatje te maken met als kop "Joden als bankier, geen goed idee".
In de topic omschrijving staat volgens mij duidelijk "zonder taboe". Dan moet je dit niet ter discussie stellen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 13 sep 2018 10:50

Mullog schreef:
13 sep 2018 07:44
Bonjour schreef:
In de topic omschrijving staat volgens mij duidelijk "zonder taboe". Dan moet je dit niet ter discussie stellen.
Hier sluit ik me bij aan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 13 sep 2018 14:49

Bonjour schreef:
Een voor ons vreemde gewoonte mogen we aan de kaak stellen met een kritisch grapje. In het westen is het niet een hand geven een teken van minachting. Nu weten we onderhand dat dat de bedoeling niet is, maar de redenen die ze aanvoeren is in westerse ogen nog steeds belachelijk.
En zo te zien aan de kleding van de moslim gaat het om een conservatieve moslim.

En waarom zou een joodse bankier geen goed idee zijn? Het zou suggereren dat joodse bankiers als norm het belazeren van klanten heeft. Of zijn de witwassende ING bazen toevallig bankier?

Overigens zijn er dacht ik veel meer jodenmoppen dan moslimmoppen. Een jood heeft er zelfs een beroep van gemaakt in het verleden.
Ik heb nooit gehoord van rellen en aanslagen wegens die moppen. Ook het christendom gelijk stellen aan kinderverkrachting heeft weinig reacties opgeroepen. Zelfs niet op dit forum.

Wellicht moeten we de islam immuniseren door naast Belgen, Hollander en Jodenmoppen (en Trump) veel moslimmoppen te bedenken.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 13 sep 2018 20:36

Vilaine schreef:
13 sep 2018 14:49
Wellicht moeten we de islam immuniseren door naast Belgen, Hollander en Jodenmoppen (en Trump) veel moslimmoppen te bedenken.
En bij voorkeur harde.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 sep 2018 03:17

vegan-revolution schreef:
13 sep 2018 20:36
Vilaine schreef:
En bij voorkeur harde.
IK geef de voorkeur aan leuke. Hard of zacht maakt me niet uit. En uiteraard rake!
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 sep 2018 12:37

Mullog schreef:
13 sep 2018 07:44
Bonjour schreef:
Dat kan ik niet terugvinden wat betreft de cartoons.

Ook ben ik van mening dat er niets op tegen is om de zaken zoals ze nu zijn eens ter discussie te stellen. Wat mij betreft slaat "zonder taboe" voornamelijk op het feit dat geen enkel onderwerp taboe is. Dat hoeft wat mij betreft niet te betekenen dat we elke cartoon of mop moeten laten staan ongeacht op welk gedachtegoed het gebaseerd is.

Stel dat er hier iemand een nazistische mop/cartoon zou plaatsen die ten koste gaat van de joden. (Niet dat ik dat van de huidige deelnemers kan indenken maar zuiver als denkoefening) Ben je dan van oordeel dat we die moeten laten staan?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 sep 2018 12:42

Vilaine schreef:
Moeten we dan ook weer blondemoppen, vrouwenmoppen en negermoppen tappen?

Ik snap best waar je naartoe wil maar ik vrees dat als je niet oplet het allemaal snel ranzig kan worden.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 sep 2018 16:31

axxyanus schreef:
17 sep 2018 12:37
Stel dat er hier iemand een nazistische mop/cartoon zou plaatsen die ten koste gaat van de joden. (Niet dat ik dat van de huidige deelnemers kan indenken maar zuiver als denkoefening) Ben je dan van oordeel dat we die moeten laten staan?
als je dat verbiedt is er minstens 1 taboe :)
zonder taboe is nu eenmaal zonder taboe

is de mop goed of slecht. da's het enige dat telt
het gros v hollandermoppen zijn slecht

uitgezonderd die vd hoer en de korte broek :)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 17 sep 2018 17:17

axxyanus schreef:
17 sep 2018 12:42
Ik snap best waar je naartoe wil maar ik vrees dat als je niet oplet het allemaal snel ranzig kan worden.
Ik weet zo gauw geen negermoppen, maar wel weer blondjesmoppen.

Je kunt natuurlijk moslimmoppen verbieden, maar in equity moet je dan ook jodenmoppen, hollandermoppen, belgenmoppen enz. verbieden.
De boeken van Max Tailleur onmiddellijk uit de handel nemen en verbranden. Brandbrieven naar de Belgische ambassade om aan te dringen op maatregelen te nemen tegen hollandermoppen in België.
En dit kan dan ook echt niet meer.

Misschien dan een nieuwe titel: "Politiek correcte moppen" ??
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 17 sep 2018 17:30

Ik blijf het een probleem vinden als er bij de grap gezegd wordt dat je nooit een blondje, jood, neger of moslim moet aannemen omdat ....

Daarnaast, wat telt zwaarder : Een topic titel of onze huisregels?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 18 sep 2018 05:18

Ik vind dat er een groot verschil is tussen een mop, geintje, een liedje een ditjes/datjes of whatever en een serieuze discussie.
Sowieso lijkt me een beetje kunnen relativeren wel goed.
Maar ik ben dan ook een vervelend blondje. Geef me een taboe en ik zeg boe!
Meestal heb ik een zak zaagsel bij me, als extern geheugen, die is pas zwaar om te tillen.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 sep 2018 09:03

appelfflap schreef:
17 sep 2018 16:31
axxyanus schreef:
17 sep 2018 12:37
als je dat verbiedt is er minstens 1 taboe :)
zonder taboe is nu eenmaal zonder taboe.
Ja en? Misschien dat we moeten overwegen om dat topic af te sluiten als dat "zonder taboe" impliceert dat we moeten helpen om racisme en seksisme te verspreiden via moppen en cartoons.
appelfflap schreef:
17 sep 2018 16:31
is de mop goed of slecht. da's het enige dat telt
het gros v hollandermoppen zijn slecht
Op welke manier telt dat? Mogen slechte moppen wel verboden worden?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 sep 2018 11:06

Vilaine schreef:
17 sep 2018 17:17
axxyanus schreef:
17 sep 2018 12:42
Ik weet zo gauw geen negermoppen, maar wel weer blondjesmoppen.

Je kunt natuurlijk moslimmoppen verbieden, maar in equity moet je dan ook jodenmoppen, hollandermoppen, belgenmoppen enz. verbieden.
Het gaat mij niet om dat soort indeling maar om de seksistisch, racistische, homofobe ... moppen.

Je hebt moppen die een specifiek cultureel gegeven in Nederland of België op de korrel neemt en je hebt moppen die eigenlijk alleen grappig zijn als je serieuze vooroordelen hebt t.o.v. Nederland of België. Een aantal mensen lijkt geen onderscheid te kunnen maken tussen die twee soorten moppen en lijkt te denken dat omdat we de eerste groep toelaten, dat dat automatisch betekent dat we de tweede ook moeten toelaten, want we hebben toch geen probleem met belgenmoppen en hollandermoppen. Inderdaad we hebben geen probleem met belgen- en hollandermoppen maar dat betekent ook niet dat belgen- en hollandermoppen onmogelijk over de schreef kunnen gaan.
Vilaine schreef:
De boeken van Max Tailleur onmiddellijk uit de handel nemen en verbranden. Brandbrieven naar de Belgische ambassade om aan te dringen op maatregelen te nemen tegen hollandermoppen in België.
We hebben het hier over dit forum, niet over een algemeen wettelijk verbod. Wil je nu echt suggereren dat we hier alles moeten toelaten, zolang je er niet voor vervolgd kan worden?
Vilaine schreef:
En dit kan dan ook echt niet meer.
Op welke basis kan dat dan niet meer?
Vilaine schreef:
Misschien dan een nieuwe titel: "Politiek correcte moppen" ??
Wat betekent "politiek correct" voor jou?

Plaats reactie