mededogen wordt getriggerd of niet getriggerd
Geplaatst: 06 aug 2015 23:48
Soms zie je iemand gebogen lopen, traag, triest. Dat triggert bij mij zorgzaamheid. Ik wil zorgen voor die persoon. Als je zijn of haar situatie kent en je weet dat hij of zij geen schuld heeft aan het leed, dan roept dat automatisch gevoelens op van mededogen en zorgzaam willen omgaan.
Door die trigger wordt het makkelijk om humane aansporingen van het zorgen voor de naaste in praktijk te brengen. Het gaat als het ware vanzelf. De zorgzame gevoelens en de daarbij horende daden stromen als het ware vanzelf uit je houding en wezen wanneer je iemand onschuldig weerloos ziet lijden.
Laatst leerde ik een paar arrogante eerzuchtige daklozen kennen die de drank zeer genegen zijn. Zij zwalpten op straat met hun fles en keken neer op 'de burgers'. Op mij. Op burgerlijkheid. Ze gebruikten geld dat hen gegeven werd voornamelijk voor drank en drugs.
Het was veel moeilijker voor mij om dat gevoel van mededogen op te brengen. Ik werd niet, zoals bij bovenstaande, getriggerd tot zorgzaamheid.
Wanneer je iemand weerloos ziet lijden langs de kant van de weg, dan wordt een niet-pathologisch persoon 'getriggerd' tot zorgzaam handelen, lijkt mij.
Maar niet elke dankloze of mens die lijdt gedraagt zich op zo'n wijze dat het je triggert tot zorgzaamheid. Soms zijn mensen arrogant, eigenwijs, nemen ze drugs of zijn ze dronken. Soms zijn ze ondankbaar of profiteren ze van je goedheid.
In dat geval lijkt je mededogen niet te kloppen met de situatie.
Niet alle lijdende mensen roepen bij mij dus de houding van medeleven en mededogen op.
Nu is het actueel dat de noodlijdenden met teveel mensen zijn en je er geen gezicht meer op kan plakken. Zoals de vele vluchtelingen of mensen in verre landen waar je geen band mee hebt die slachtoffer zijn van oorlogen.
Mensen waarvan je met zekerheid weet dat ze jou niet zullen helpen, mocht je in dezelfde situatie verkeren omdat jij een kufar bent in hun ogen. Daar is het moeilijk om mededogen voor te voelen.
Ik vraag me af of er studies bestaan waaruit blijkt dat 'zorgzaamheid' of 'zorgen voor de naaste' tot op zekere hoogte door stimuli wordt getriggerd bij diersoorten zoals wij. Ik vind dat wel interessant om aan Christenen voor te leggen om hen te vragen of 'zorgzaam zijn voor je naaste soms tegennatuurlijk aanvoelt (bvb. wanneer die naaste ondankbaar is of van je profiteert).
Door die trigger wordt het makkelijk om humane aansporingen van het zorgen voor de naaste in praktijk te brengen. Het gaat als het ware vanzelf. De zorgzame gevoelens en de daarbij horende daden stromen als het ware vanzelf uit je houding en wezen wanneer je iemand onschuldig weerloos ziet lijden.
Laatst leerde ik een paar arrogante eerzuchtige daklozen kennen die de drank zeer genegen zijn. Zij zwalpten op straat met hun fles en keken neer op 'de burgers'. Op mij. Op burgerlijkheid. Ze gebruikten geld dat hen gegeven werd voornamelijk voor drank en drugs.
Het was veel moeilijker voor mij om dat gevoel van mededogen op te brengen. Ik werd niet, zoals bij bovenstaande, getriggerd tot zorgzaamheid.
Wanneer je iemand weerloos ziet lijden langs de kant van de weg, dan wordt een niet-pathologisch persoon 'getriggerd' tot zorgzaam handelen, lijkt mij.
Maar niet elke dankloze of mens die lijdt gedraagt zich op zo'n wijze dat het je triggert tot zorgzaamheid. Soms zijn mensen arrogant, eigenwijs, nemen ze drugs of zijn ze dronken. Soms zijn ze ondankbaar of profiteren ze van je goedheid.
In dat geval lijkt je mededogen niet te kloppen met de situatie.
Niet alle lijdende mensen roepen bij mij dus de houding van medeleven en mededogen op.
Nu is het actueel dat de noodlijdenden met teveel mensen zijn en je er geen gezicht meer op kan plakken. Zoals de vele vluchtelingen of mensen in verre landen waar je geen band mee hebt die slachtoffer zijn van oorlogen.
Mensen waarvan je met zekerheid weet dat ze jou niet zullen helpen, mocht je in dezelfde situatie verkeren omdat jij een kufar bent in hun ogen. Daar is het moeilijk om mededogen voor te voelen.
Ik vraag me af of er studies bestaan waaruit blijkt dat 'zorgzaamheid' of 'zorgen voor de naaste' tot op zekere hoogte door stimuli wordt getriggerd bij diersoorten zoals wij. Ik vind dat wel interessant om aan Christenen voor te leggen om hen te vragen of 'zorgzaam zijn voor je naaste soms tegennatuurlijk aanvoelt (bvb. wanneer die naaste ondankbaar is of van je profiteert).