Phishing.

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Phishing.

Bericht door Bonjour »

Een paar items uit de mailbox van mijn vrouw:
ICS schreef:Geachte Mijn Card Online klant,

Vanaf juli 2016 zijn de eerste geselecteerde klanten over gegaan naar het vernieuwde Mijn Card Online. Wij hebben de wijzigingen samen met het ICS-consumentenpanel ontwikkeld en doorgevoerd.
Dit kan voor u even wennen zijn, maar met dit nieuwe gezicht wordt online betalen overzichtelijk en makkelijk.
Uw dagelijkse betalingen worden zo nog eenvoudiger.

Het vernieuwde Mijn Card Online biedt dezelfde mogelijkheden, die u al gewend bent.
De belangrijkste veranderingen zijn:

• Dat al uw kaartnummers overzichtelijk bij elkaar staan.
• Zo heeft u direct inzicht op uw saldo en uw laatste af- en bijschrijvingen.
• U heeft direct toegang tot belangrijke zaken zoals overschrijven.
• Alle mogelijkheden in Mijn Card Online zijn toegankelijk en staan in een overzicht op iedere scherm vermeld.
• Mijn Card Online is zo ontwikkeld dat u over het hoogste en beste kwaliteit beveiliging beschikt.
• En tot slot kunt u op iedere pagina “de meest gestelde vragen” over de huidige pagina waarop u zich bevindt, raadplegen.

Let wel op: U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u uw account nog moet updaten om gebruik te kunnen maken van de diensten van het vernieuwde Mijn Card Online.
ABN schreef:Uw huidige betaalpas vervalt binnenkort!
Als klant wilt u immers zorgeloos uw bankzaken kunnen regelen en veilig kunnen internetbankieren. Zoals u misschien eerder heeft gelezen, de afgelopen maanden zijn er diverse valse e-mails in omloop waarin ons adres gebruikt wordt.
Vanwege veiligheidsredenen met betrekking tot de veiligheid van onze klanten verplicht de ABN AMRO het gebruik van een nieuwe betaalpas om cybercriminelen niet de kans te geven om uw kostbare gegevens te verstrekken. En de kans op fraude te minimaliseren. Dit betekend dat alle betaalpassen van onze klanten op 27 juli 2016 vervalt voor gebruik.
ICS schreef:Geachte Heer/Mevrouw

Het secure en protect team heeft uw kaart als gevolg van een storing tijdelijk op non-actief gezet.
Wij vragen u hierbij om de volgende stappen te ondernemen.

Wat moet u doen?
- Klik hier om naar de beveiligde site van ICS te gaan, hier worden enkele gegevens gevraagd die u dient in te vullen.
- Controleer of u alle velden juist heeft ingevuld!
- Activeer uw kaart, ons systeem zal direct controleren of alle gegevens kloppen die wij van uw bank hebben ontvangen.

LET OP! Het niet activeren van uw icscard zal ervoor zorgen dat het permanent geblokt wordt

Wij danken u alvast voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

International Card Services BV
Rabo schreef:Geachte klant,

Als klant van de Rabobank, blijft u graag op de hoogte van nieuwe veranderingen op het gebied van betaalproducten.
De Rabobank introduceert nu de nieuwe NFC-2 betaalpas.
De NFC-2 volgt de eerdere versie op. Met de NFC-2 betaalpas bent u beter beschermd tegen pinpasfraude. De nieuwe betaalpas maakt gebruik van de nieuwste beveiliging. De nieuwe betaalpas is niet alleen gemakkelijker, maar ook veiliger. Alle betaalpassen dienen daarom vervangen te worden. De Rabobank denkt veel aan de toekomst en wilt de vervanging van alle betaalpassen zo milieuvriendelijk laten verlopen. Daarom recyclen we alle huidige passen, de nieuwste technologie maakt het mogelijk om de chip op de passen te vervangen.

Recycle procedure
Wij vragen onze klanten zich aan te melden voor de recycle procedure. Door u aan te melden voor de recycle programma krijgt u uw nieuwe betaalpas volledig gratis. Normaliter brengen wij €24,99 in rekening voor een nieuwe betaalpas. Na dat u zich heeft aangemeld ontvangt u verdere instructies over het adres van het dichtstbijzijnde Rabo Recycle Point.

Let op: U kunt over twéé weken alleen nog gebruik maken van de nieuwe betaalpas.

Meld u hier aan voor uw online procedure

Heeft u meerdere betaalpassen? Dan raden wij u aan om uw betaalpassen in delen aan te melden, vergeet niet elke betaalpas afzonderlijk aan te melden. Door geknipte of beschadigde betaalpassen komen niet in aanmerking voor het recycle programma.
Hoogachtend,
Afdeling Internetbankieren
Rabobank N.V.
ABN schreef:Geachte heer/mevrouw,
Uit veiligheidsvoorzieningen is de ABN AMRO N.V verplicht minimaal 1 keer per jaar de gegevens van al haar clienten bij te werken op haar hoofdservers.
Echter is uit onze laatste server update gebleken dat uw huidige
klant gegevens nog niet gecontroleerd zijn voor dit jaarlijks veiligheidsvoorschrift.
Uit voorzorgsmaatregel heeft de ABN AMRO bank tijdelijk uw rekening(en) in haar "beveiligde-zone" geplaats totdat onze servers vermelden dat uw huidige gegevens weer gevalideert & gecontroleerd staan vermeld.
Wij willen u erop attenderen dat nalatigheid van deze procedure tot vervelende
consequenties kan leiden voor het gebruik van uw huidig betaalpas(sen).
Wilt u uw huidige klant gegevens niet controleren? Dan is de bank verplicht binnen
5 werkdagen uw huidig rekening(en) en betaalpas(sen) in een complete beperking te plaatsen totdat er fysiek contact word gelegd met een van onze medewerkers.
ICS schreef:Geachte Heer/Mevrouw

Het secure en protect team heeft uw kaart als gevolg van een storing tijdelijk op non-actief gezet.
Wij vragen u hierbij om de volgende stappen te ondernemen.

Wat moet u doen?
- Klik hier om naar de beveiligde site van ICS te gaan, hier worden enkele gegevens gevraagd die u dient in te vullen.
- Controleer of u alle velden juist heeft ingevuld!
- Activeer uw kaart, ons systeem zal direct controleren of alle gegevens kloppen die wij van uw bank hebben ontvangen.

LET OP! Het niet activeren van uw icscard zal ervoor zorgen dat het permanent geblokt wordt

Wij danken u alvast voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Dit is van een paar dagen. Ze is geen klant van ICS, Rabo of ABN.
Ik heb niet de moeite genomen de hoofdprijzen en erfenissen op te noemen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Alweer even geleden, maar hier een mooie.
Deze kreeg in mijn box.

Een lang verhaal van de SNS bank, waar ik echt helemaal niets mee heb.
Een paar alinea's
Beste klant,

Uit ons systeem is gebleken dat u nog steeds geen gebruikt maakt van de nieuwe Digipas 2.0. De Digipas 2.0 is de
opvolger van de normale Digpas die u momenteel bezit. SNS Bank biedt haar klanten een zo veilig mogelijke virtuele
omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak. De oude Digipas speelt hierbij een
belangrijke rol, maar biedt niet altijd de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid die we voor onze klanten
nastreven. De nieuwe Digipas 2.0 maakt gebruik van nieuwe technologieën en biedt nu en in de toekomst
meer mogelijkheden.
[.....]
RECYCLEN
In Nederland zijn miljoenen mobiele telefoons, tablets, e-readers, mp3's en laptops in gebruik. Naast de
toestellen die in gebruik zijn, ligt er een groot aantal ongebruikt of defect, ergens in de kast. Uiteindelijk
komen deze ongebruikte/defecte apparaten terecht in het milieu. Deze apparaten inclusief de batterijen
bevatten elementen die, als ze niet op de juiste manier verwerkt worden, schade aan het milieu aanrichten.
Daarom is het belangrijk dat deze elementen op verantwoorde wijze worden verwijderd om het milieu zo min
mogelijk te belasten. Wij zijn een campagne begonnen met een recycle inleverpunt. Door uw verouderde digipas
op te sturen voor recycle ontvangt u uw nieuwe digipas volledig gratis.

AANVRAAG
Alle oude Digipassen zullen over 5 dagen gedeactiveerd worden. U kunt dan geen gebruik meer maken
van de oude Digipas. De nieuwe Digipas 2.0 (t.w.v. 34,99EUR) is geheel gratis als u mee doet aan de
bovenstaande actie. De nieuwe digipas kunt u hier aanvragen.
Vraag uw Digipas 2.0 nu aan
De laatste zin zat de link in.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

De meest emails die in dit topic gepost zijn zijn inderdaad "phishing" emails. De emails waarbij er gouden bergen beloofd worden zoals een corrupte bankier helpen geld weg te sluizen, een wees helpen de erfenis van steenrijke ouders veilig te stellen, lotterij prijzen waarvan je zeker weet dat je nooit een lot gekocht hebt, enz. zijn de zogenaamde 419 scams.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeriaanse_oplichting

En hier is veel informatie beschikbaar over alle internet scams: https://www.scamwarners.com/forum/

Mocht je toch eens twijfelen over een email dan kun je daar terecht.

Wat nog steeds goed werkt is dat een email account van een familielid of vriend gehacked wordt en de hacker/scammer een bericht stuurd als zijnde de eigenaar van dat email account dat ze ergens in een ver land, wat vaak het land van herkomst van de scammer is, en in de problemen is geraakt en daarom om financiele hulp vragen. Ook scammers weten tegenwoordig google translate goed te vinden.

Ook de romance scams maken nog steeds veel slachtoffers. Ondanks dat de kennis over internet scams steeds meer verspreid wordt, worden de scammers ook steeds gewiekster.

Beste advies voor phishing en scam emails: Wat je niet vertrouwd, gewoon deleten.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik houd me aan een paar regels.
- Google translaters zitten altijd vol taalfouten.
- Ik kijk of ik op de een of de andere manier eerder contact heb gehad met de account waarop ik de mail binnen krijg.
Berichten van andere banken en kranten dan waar ik ooit wat mee heb gehad, zijn zeker gevaarlijk.
- Verder, kijk naar de afzender.
Eindigt die bijv. op ".ru" of iets anders wat je niet kent of wat je direct verdacht vindt, kun je het gelijk blokkeren en verwijderen.
-En zo voort: een paar dingen, die me direct bevreemden.

Weet ik het echt niet, omdat de mails me niet bekend voorkomen en wil ik het wel weten, dan ga ik ook nooit een link aanklikken in een mail, die me naar de goede site zou moeten leiden.
Ik ga dan onafhankelijk van de mail zelf naar de website en laat me informeren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wanneer er gezegd wordt dat je snel moet betalen, is de eerste check weer "ken ik het bedrijf". Dan wat voor betaalwijze er voorgesteld wordt. Wanneer het een 3v methode is, kan je de mail beter direct weggooien.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bonjour schreef:Wanneer er gezegd wordt dat je snel moet betalen, is de eerste check weer "ken ik het bedrijf". Dan wat voor betaalwijze er voorgesteld wordt. Wanneer het een 3v methode is, kan je de mail beter direct weggooien.
3V methode?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De 3V card is een prepaid Visa kaart met persoonlijke pincode. Je gebruikt hem als een creditcard, maar je betaalt vooraf je saldo.

https://www.3vcard.nl/3V-prepaid-Visa-c ... 1ec3467464" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wij kregen eens zo'n constructie in de mail. Het is populair omdat het anoniem is. Je geld is dus niet te traceren naar de bestemming. Ik lees wel net dat deze methode stopt.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Er gaat een Netflix phishing mail rond.
Past u op!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fenomeen schreef:Er gaat een Netflix phishing mail rond.
Past u op!
Op Netflix? Hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar? Kun je op je TV ook al rijk worden door ergens op de klikken?

Ik kan niet wachten!!! Maar ik zie dat het om mail gaat?

Wat ik overigens weer wel vervelend vind is dat op deze site (van Netflix) er weer reclame moet induiken. Is er dan niets relcame-vrij?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Onderstaande vond ik in eerste instantie lastig te doorgronden.
Behandeld door : GymStudio NL
Direct tel. nr. : 088 - 4527198

Geachte <mijn naam uit mijn mailadres!>,

In de bijgevoegde factuur verwijzen wij u naar de eerder ontvangen herinnering(en). Wij stellen u hierbij
de gelegenheid om het verschuldigde bedrag van €105,75 met rente binnen 14 dagen te voldoen op
ons IBAN-rekeningnummer NL50ABNA0471467210 t.n.v. St. Derdengelden Intrum Justitia Nederland B.V.
onder vermelding van het referentienummer.

Blijft betaling uit, dan zijn wij genoodzaakt cliënt te adviseren om over te gaan tot het opstarten van een
gerechtelijke procedure. De kosten die hieruit voortvloeien zullen geheel voor uw rekening komen.
Voor directe betaling en meer informatie over deze vordering gaat u naar onze website <adres website weggepoetst, het mocht eens tot malware uitnodigen> U kunt hiervoor de gegevens gebruiken die op de factuur staan vermeld. U kunt hier
ook terecht voor overige vragen.

Hoogachtend,

Intrum Justitia

De buitengerechtelijke incassokosten kunnen zijn verhoogd met btw in het geval dat de schuldeiser een niet
btw-plichtige ondernemer is in de zin van art. 7 en 11 van de Wet op de omzetbelasting 1968

Intrum Justitia Nederland BV Handelend onder de naam Intrum Justitia
Postbos 84096 2598 AB Den Haag H.R. Den Haag 27134598
BTW nr. NL00848798B01 Lid van NVI
In eerste instantie zit je je toch even af te vragen of er perongeluk een rekening langs je heen is gegaan. Maar dat is natuurlijk niet zo, een niet bestaande rekening kan niet langs je heen gaan :lol: Het subtiele foutje dat mij definitief deed besluiten dat het fake was was het postbus adres, ik kan mij niet voorstellen dat een organisatie als Intrum justitia lang een spelfout laat staan (en natuurlijk dat ik die week drie van deze dingen binnen kreeg met allemaal andere rekeningen).
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

dikkemick schreef:Maar ik zie dat het om mail gaat?
Yep, het gaat nu echter om een nieuwe phishing mail:

https://www.security.nl/posting/527034/ ... hingaanval"
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fenomeen schreef: Yep, het gaat nu echter om een nieuwe phishing mail:

https://www.security.nl/posting/527034/ ... hingaanval"
Ik zie hier in een reactie ook vermeld wat ik schreef en altijd doe.
Vandaag, 14:11 door Anoniem
Ook al is/zou het een officiele email zijn, ik klik NOOIT op een doorlink naar de website.
Altijd even de browser opstarten en handmatig naar de site.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Voor mensen die willen oefenen met phishing.

https://www.sonicwall.com/en-us/phishing-iq-quiz
Martim Cymbron -
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Arjen2015 schreef:Voor mensen die willen oefenen met phishing.

https://www.sonicwall.com/en-us/phishing-iq-quiz
8 van de 10 correct. Was net iets te achterdochtig!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie