Ik moet jullie een bekentenis doen. Ik ben namelijk een verwerpelijk mens die vreselijke, verwerpelijke dingen heeft gedaan. Althans, dat wil iemand mij doen geloven. Ikzelf ben een andere mening toegedaan.
Nu besef ik dat ik mens ben en fouten kan maken. Wij kunnen allemaal fouten maken. Soms bewust en blijkt dat we later onze excuses dienen aan te bieden. Vaak ook onbewust en zien wij onze fout in nadat iemand ons er op gewezen heeft. Ook komt het wel eens voor dat je iets fout doet zonder je van enig kwaad bewust te zijn.
Ik heb nu enige tijd iets verwerpelijks gedaan en iemand heeft mij erop gewezen.
Echter, ik weet nog steeds het probleem niet. Een verzoek om dit nader toe te lichten werd stellig van de hand gedaan, omdat ik donders goed zou weten wat er zo verwerpelijk aan mijn handelen is geweest.
Ik vraag u nu om mijn navolgende verhaal te bestuderen en mij uit te leggen waarom ik zo verwerpelijk gehandeld heb, opdat ik kan uitgroeien tot een beter mens.
Sinds ik mij enige maanden geleden n.a.v. een gesprek met Jehova's Getuigen wat meer in religie in het algemeen en het christendom in het bijzonder heb bezig gehouden heb ik gemerkt dat er anno 2015 ook in Nederland nog ontzettend veel om te doen is. Op christelijke sites en fora zag ik de grootste onzin voorbij komen en al snel kwam ik op de tegenhangers terecht: Vrijdenkende en atheïstische websites. Daar kwam ik een schat aan informatie tegen en dit zijn allemaal ontzettend lezenswaardige en interressante artikelen. Naar aanleiding van mijn nieuw opgedane kennis ben ik mij ook een mening gaan vormen en ik merkte dat ik het ook leuk vond om deze mening te ventileren. Onder het mom van "Iedereen heeft recht op mijn mening."
Ik ben toen dus een tijdje actief geweest op een ander vrijdenkers / atheïstisch platform onder de Engelse variant van mijn nickname: Squidward.
Op een gegeven ogenblik was ik de uitersten aan het bestuderen binnen het christendom: aan de ene kant het principe van de hel, aan de andere kant de leer van de alverzoening.
Nu dacht ik dat de leer van hel en verdoemenis voornamelijk een Amerikaanse aangelegenheid was. Voor de gemiddelde vrome Amerikaan is het zo klaar als een klontje: geloof je niet zoals de persoon zelf gelooft, dan ga je onherroepelijk naar de hel en dat is volledig aan jezelf te wijten. Het wordt regelmatig behoorlijk triomfantelijk medegedeeld. Veel Amerikanen hebben totaal geen moeite met dit principe.
Na verdere bestudering bleek dat ook hier in Nederland nog veel mensen overtuigd zijn van het bestaan van een hel. Alleen zijn de meeste Nederlanders hier een stuk minder triomfantelijk over. Volgens sommigen kan je zelfs als "wedergeboren christen" nog in de hel terecht komen als je nét niet genoeg afstand van je zonden hebt gedaan of niet genoeg berouw toont. Anderen zien voor zich hoe hun ongelovige vrienden, familie, collega's of wie dan ook voor altijd in de hel gemarteld worden. En hoe ze ook prediken, sommige mensen wíllen gewoon niet bekeerd worden. Om gék van te worden. En dat gebeurt ook wel eens. Slapeloze nachten tot suïcidale neigingen aan toe.
Ik wilde hier wel eens meer over weten en besloot een christelijk forum te bezoeken. Ik besloot mij niet meteen als agnost voor te stellen, want ik wilde juist specifiek meer te weten komen over hoe men over deze eeuwige bestraffing dacht. Als ik meteen als atheïst of agnost binnen zou komen, zou het gesprek ongetwijfeld weer in de richting van God bestaat wel of niet gaan en dat gesprek wilde ik nou net niet voeren.
Het gesprek dat ik voerde is terug te vinden via deze link: http://www.habakuk.nu/opinies/item/4306 ... koninkrijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik reageerde daar onder dezelfde naam als op het atheïstische platform, namelijk Squidward.
Nu is het zo dat ik een dag tevoren, of dezelfde dag, dat weet ik niet meer op het atheïstisch platform een stuk had geplaatst met het verhaal dat ik ook wel eens op christelijke fora kijk en het mij vaak opvalt dat atheïsten niet zelden een grotere bijbelkennis hebben dan veel gelovigen.
Diezelfde dag plaatste een medebezoeker van deze site de mededeling aan mij gericht dat hij op een christelijk forum ook een Squidward actief zag, maar dat deze wel degelijk in God geloofde. Dat vond hij tamelijk toevallig. Hij ondersteunde dit met de link die ik zojuist geplaatst heb.
Ik reageerde meteen dat dit niet toevallig was en dat deze Squidward en de Squidward op het atheïstisch platform één en dezelfde persoon was. En dat ik in mijn bewoording bewust liet doorschemeren dat ik wel eens diepgelovig kon zijn. Zoals duidelijk te zien in het gesprek op het christelijk forum heb ik dit nooit letterlijk gezegd en heb ik mijn zienswijze gaandeweg onthuld op het moment dat het gesprek de kant opging die ik op het oog had.
Ook meldde ik dat ik een mail had gestuurd naar een andere christelijke website die actief met de hel aan het dreigen was. Ik had kort daarvoor een groot artikel over de alverzoening gelezen waaruit blijkt dat de hel aan de hand van de bijbel ook volledig ontkracht kan worden. Er stonden op die site ook verschillende verhalen van mensen die grote moeite met het bestaan van de hel hadden en volledig opgelucht waren om te vernemen dat ook hun atheïstishe, of anders gelovige vrienden en kennissen uiteindelijk toch het koninkrijk Gods mochten betreden. Naar mijn idee zou de wereld er een stuk beter uitzien als iedere christen in de alverzoening zou geloven, omdat men elkaar dan niet meer doodsbang hoefde te maken met de verderfelijke leer van de hel. Ik heb de mail dan ook vanuit het oogpunt van een alverzoenings aanhanger geschreven. Wat mij betreft hoeft niemand zijn of haar geloof in God op te geven, maar die bangmakerij van hel en verdoemenis levert zo veel ellende op dat het alleen maar positief kan zijn als men deze doctrine los laat.
Wat schetste nu mijn verbazing? Onder mijn reactie waarin ik bovenstaande uit de doeken deed had de webmaster de navolgende tekst geschreven:
En de bezoeker die mijn naam op het christelijke forum had gezien werd bedankt voor de "ontmaskering." Ik wilde mijn verhaal verdedigen, maar ik had al een permanente ban te pakken. Opvallend was dat de persoon die mij "ontmaskerde" wel van mijn goede bedoelingen overtuigd was, alleen kon hij de methode niet zo waarderen."Voor uw leugenachtige tactieken is hier geen plaats. Hier discussiëren alleen oprechte mensen."
Ik moet zeggen dat als ik mij als "atheïst in christenkleren" wel heel slordig gemaskeerd heb door dezelfde nickname te gebruiken. Kennelijk is het bij de webmaster niet opgekomen dat ik niet de intentie had om "gemaskerd" te zijn en dat als ik die intentie wél had ik wel een andere gebruikersnaam gebruikt zou hebben. Tevens ben ik feitelijk verre van origineel met mijn gebruikersnaam, aangezien ik bij verschillende andere platformen waar ik onder deze naam actief wilde zijn kreeg te zien "deze gebruikersnaam is al in gebruik" of woorden van soortegelijke strekking.
Mijn vraag aan jullie in dit etische vraagstuk is: Waarom ben ik dusdanig verwerpelijk bezig geweest dat een permanente ban op een forum gerechtvaardigd is?