En over niet lange tijd 9 miljard.
Jou ecologische voetafdruk
Dus jouw persoonlijke belasting van de leef mogelijkheden op aarde
Het invullen van het vragenlijstje heeft mij en zal ook jou aan het denken zetten.Vruchtbare grond, fossiele brandstoffen, water, propere lucht, plaats om afval te stockeren,... het is allemaal slechts in beperkte mate beschikbaar. De ecologische voetafdruk geeft aan hoeveel oppervlakte er gebruikt wordt. Rekening houdend met de huidige wereldbevolking en de beschikbare reserves is er 2,1 hectaren beschikbaar per persoon. Dit is het eerlijk aarde aandeel. Toch gebruiken we wereldwijd meer dan de aarde aankan en zijn we dus niet duurzaam bezig. Door het berekenen van je ecologische voetafdruk kom je te weten wat jouw impact op het milieu is.
Wat is onze persoonlijk uitslag en wat zouden we hier nog aan kunnen veranderen?
Of willen veranderen?
Waarom wel of waarom niet?
Zijn er nog gedachten van ethische oorsprong?
Dat je eigenlijk anders zou moeten doen, dan je feitelijk doet.
Wat is daarvan de oorzaak?
Niet over nagedacht, geen zin om over na te denken, te moeilijk uit te voeren, anders denkende huisgenoot enz...
Ik wil me concentreren op de persoonlijke situaties en gegevens en de persoonlijke conclusies.
Dus niet de algehele milieuproblematiek en wat derden allemaal zouden moeten veranderen.