Fietspad dat stroom opwekt

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Fietspad dat stroom opwekt

Bericht door Erik » 10 mei 2015 10:58

Cool!
Er was toch ook ooit eens een experiment met een drukgevoelig (piëzo elektrisch) fietspad?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 10 mei 2015 11:43

Ik had er nog niet van gehoord. Maar leuk. Dat wel. :wink:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 mei 2015 05:30

Op zijn youtube-kanaal van Thunderfoot laat deze Engelse wetenschapper, in zijn vrije tijd weinig heel van het idee!
(al gaat hiet hier niet over fietspaden, maar over wegen in het algemeen.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 mei 2015 18:27

Ik had er al eens over gepraat met Pallieter. Ook hij vond het maar niets.
Ik vind het leuk, maar... het moet wél heel blijven en de opbrengst moet niet teveel teruglopen.
Als er voordeliger manieren zijn, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 11 mei 2015 20:13

Gerard R. schreef:Ik had er al eens over gepraat met Pallieter. Ook hij vond het maar niets.
Ik vind het leuk, maar... het moet wél heel blijven en de opbrengst moet niet teveel teruglopen.
Wat voor mij belangrijk is is dat er pogingen worden ondernomen om de aanslag die we plegen op deze planeet door ons gigantisch energieverbruik te beïnvloeden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 mei 2015 20:39

Ja, applaus Erik.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 11 mei 2015 22:43

De eerste resultaten van SolaRoad zijn gepubliceerd op de website van de provincie Noord-Holland. Volgens de beheerders is er in een half jaar tijd 3000 kWh opgewekt door de panelen die aan het oppervlak van het fietspad liggen. Omgerekend betekent dat een opbrengst van 70 kWh per m2 per jaar. Dat is meer dan de bovengrens die werd berekend op basis van laboratoriumtests. Daardoor is SolaRoad volgens de provincie Noord-Holland een succes.
Hmm 3 Megawatt huur, op 6 maanden. Nu dacht ik dat een windmolentje van ook 3 miljoen dit in een uurtje genereert.

Als er wind is natuurlijk, en dat is maar een 25% van de tijd. Toch maakt dat ons windmolentje een dikke 1000 keer efficiënter dan ons fietspad. Voor de zelfde prijs weliswaar.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jinny

Bericht door Jinny » 12 mei 2015 07:44

Ik ben ook bijzonder sceptisch, er worden wel enkele zaken vergeten in het halaluja verhaal mijn inziens...

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 mei 2015 15:11

Erik schreef:
Gerard R. schreef:Ik had er al eens over gepraat met Pallieter. Ook hij vond het maar niets.
Wat voor mij belangrijk is is dat er pogingen worden ondernomen om de aanslag die we plegen op deze planeet door ons gigantisch energieverbruik te beïnvloeden.
Dan moeten we inderdaad gewoon minder energie verbruiken, en niet op een cornucopiaanse manier op zoek gaan naar manieren om business as usual in stand te houden.
Dat gaat domweg niet lukken.
Olie is een geconcentreerde vorm van energie.
Alle vormen van energie die we niet rechtstreeks uit de grond halen, zijn vrij diffuus van aard, en kennen een lagere EROEI. (Energy Return On Energy Investment)

Zon, wind, waterkracht, aardwarmte, getijdenkracht, misschien zelfs wel kunstmatige fotosynthese..
Ze kunnen allemaal een stukje bijdragen, maar zolang we ons energieverbruik niet (fors) naar beneden kunnen/willen bijstellen, en van mening blijven dat de economie altijd moet blijven groeien, en dat we daarbij de geïndustrialiseerde consumptiemaatschappij in stand moeten houden, gaan we het niet redden.

Business as usual met een groen laagje is een knuffeldekentje voor bij het slapengaan.
Klimaatverandering pak je niet aan door groene producten en diensten op de markt te brengen, stellen Belgische wetenschappers. 'Op de manier waarop het nu gaat, is het veranderen zonder te willen veranderen.' .
Het is echter gerommel in de marge. Hoe sympathiek ook, klimaatverandering pak je niet aan door groene producten en diensten op de markt te brengen. Want juist in die markt schuilt het probleem, stellen de Belgische wetenschappers Anneleen Kenis en Matthias Lievens. Het verdelingsmechanisme van de markt kent geen ethiek. Het is misschien economisch efficiënt, maar achter het groene rookgordijn blijft het de sociale ongelijkheid vergroten en ecosystemen vernietigen. Door vele mislukte privatiseringen en de langdurige financiële crisis worden steeds vaker twijfels geuit over het marktmechanisme.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... dden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mejudice.nl/video/detail/ann ... e-economie" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vrees alleen wel dat het hierbij zal blijven.
We willen immers alleen stappen vooruit doen, en niet terug.
Dus dit zijn ongewenste geluiden, die men doorgaans liefst buitensluit.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 aug 2015 15:24

berichten die over Imtech gingen verplaatst naar nieuw onderwerp
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 30 sep 2018 16:37

Ik denk dat ik wel degelijk weet wat ik uitkraam. :D
Voor het aanleggen van grote velden met zonnepanelen is de ruimte in Nederland beperkt. Daarnaast hebben zonneparken impact op het landschap. Het vinden van ruimte voor het opwekken van zonne-energie vraagt daarom om creativiteit.

Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om rijkswegen hiervoor te benutten. Met BAM Infra onderzoeken we sinds deze week of ook het wegdek hiervoor in aanmerking komt. Zonnepanelen en een behuizing ontwikkelen die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt. Een behoorlijke uitdaging voor BAM Infra en de Franse leverancier Wattway. Uiteindelijk werd de behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer.
https://www.baminfra.nl/nieuws/berijdba ... weg-getest
Ja, leuk en wie weet hoe nuttig, Pallieter. :D

Plaats reactie