Respect! Schijnt enorme boost voor je weerstand te zijn.
Finse gedachten
Moderator: Moderators
Re: Finse gedachten
Respect! Schijnt enorme boost voor je weerstand te zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Zou niet elk contact tussen mens en natuur een gunstige uitwerking hebben? Regen en zonneschijn, warm en koud. als je maar buiten in de natuur komt, dan heeft je lijf wat te doen. Alles behalve binnen zitten is goed voor je. Maar idd. ijszwemmen lijkt voordelig te zijn.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Niet zomaar doen:
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen ... op-letten/
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen ... op-letten/
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots. Making it hell. Silly human race.
Verhelderend filmpje van vijftien minuten, zij het wat traag verteld, 'When Finland went to war with Germany' https://youtu.be/s1gkN2qUqIg?si=NmQvTqu3yzPItVCM
Finland's ervaring van de Tweede Wereldoorlog is 'quite confusing' zoals al eerder aangestipt.
Finland's ervaring van de Tweede Wereldoorlog is 'quite confusing' zoals al eerder aangestipt.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Meet the new President of Finland!
Nog nooit heeft Finland een president gehad die zo vloeiend Engels spreekt en de wereld rondreist om goede internationale relaties te creëren en Finland te promoten:
https://www.youtube.com/watch?v=SXHcX7kMnRw
Nog nooit heeft Finland een president gehad die zo vloeiend Engels spreekt en de wereld rondreist om goede internationale relaties te creëren en Finland te promoten:
https://www.youtube.com/watch?v=SXHcX7kMnRw
Born OK the first time
- VseslavBotkin
- Diehard
Heel mooi.Rereformed schreef: ↑25 nov 2014 17:19 Het is weer zover, of eigenlijk gisteren al: vanaf gisteren komt de zon niet meer op in het noordelijkste Finse plaatsje Nuorgam. De grens van de aanhoudende poolnacht verschuift dagelijks wat meer naar het zuiden, totdat het uiteindelijk de noordpoolcirkel bereikt. Vanaf die tijd wordt het weer lichter. Nog wat zuidelijker, waar ik woon, is het de komende maanden zo'n 5-7 uur per dag licht, van ongeveer 9 tot 3 uur, maar bij dat woordje licht moet je je niet teveel voorstellen in wat men hier de herfstwinter noemt. Het is de hele dag donker grijs en grauw, mistig, vochtig en druilerig. Zo donker dat je steeds denkt dat het bijna avond is. Als je überhaupt buiten komt tussen negen en drie. Veel mensen die een baan hebben gaan in het pikdonker naar hun werk, en gaan in het pikdonker weer terug naar huis en merken ertussendoor niet dat het licht is geweest.
Pas wanneer de permanente sneeuwdeken komt wordt het wat lichter en het leven wat aangenamer. En pas vanaf half januari komen er weer zonnige dagen.
Samuli Heimonen heeft inmiddels mijn woonkamer weer verfraaid. Afgelopen zomer had hij een tentoonstelling van zijn nieuwste schilderijen en toen dit grootse tafereel van 2 meter breed mij al van veraf begroette, had ik dezelfde reaktie als de Fin die op de foto ervan (in Samuli's Facebook) op z'n Fins reageert met: "Livenä tämä iski minuun kuin metrinen halko!", "Toen ik het schilderij in het echt zag was het alsof ik een dreun op m'n kop kreeg met een meterlang houtblok!" Voor de duidelijkheid: daar wordt dus mee bedoeld dat het heel indrukwekkend was en aan de grond nagelde. Ik kocht het diezelfde dag nog, maar moest er een half jaar op wachten omdat het eerst nog in twee tentoonstellingen moest hangen om door iedereen bewonderd te worden.
10517279_521914897952619_1048371941919451211_o.jpg
Zie ook: https://www.facebook.com/SamuliHeimonen ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Een schilderij met dubbele dramatiek. Een natuur die, hoewel bijzonder imposant, weinig kans op leven lijkt te schenken, terwijl daarbinnenin zich nog een levensdrama afspeelt: een bizon, met zijn 900 kilo symbool voor enorme kracht, staat voor een afgrond; als je goed kijkt zul je de reden voor het levensdrama opmerken: er is heel ver weg nog een andere bizon op te merken, maar tussen de twee bizons is een kloof die onmogelijk te overbruggen schijnt (klik erop om het beter te kunnen zien):
P1020179.JPG
P1020181.JPG
Terwijl ik staar op het doek moet ik aan een tekst van Nietzsche denken die ik ooit becommentarieerde.
Overigens ziet het schilderij er in de Finse winter zo uit wanneer ik het kunstlicht uitdoe:
"Disneyland wil kinderachtig zijn om ons te laten geloven dat de volwassenen elders zijn, in de "echte" wereld, en om het feit te verbergen dat echte kinderachtigheid overal is."
Jean Baudrillard, Simulacrum & Simulatie
Jean Baudrillard, Simulacrum & Simulatie
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Deze video kan ik aanbevelen, niet zozeer vanwege dat het te maken heeft met militaire opleiding, maar omdat het voor niet-Finnen zo'n buitengewoon goed inkijkje geeft in de Noord- en Oost-Finse winter. De video gaf mijzelf vele herinneringen aan hoe ik ooit als jongeman, net als deze Amerikanen, verrast werd door dezelfde dingen, hoe ik ook als volwassene die skitechnieken moest leren, of hoe laconiek de Finnen over bijtende vorst spreken, en er verbaasd over stond hoe gemakkelijk het allemaal voor Finnen schijnt te zijn. Ook buiten rondlopen in die eindeloze, doodstille wildernis. Het zijn allemaal dingen die wanneer je ze ervaart voor altijd in je geheugen gegrift blijft staan.
Born OK the first time
Dank je voor de inkijk via de video die ik in een adem!!.. heb bekeken. Hoe boeiend en leerzaam..
Ik heb zoiets voor 36 uur meegemaakt rond 1980 voor een uur of 36 in een bergketen in Oostenrijk
met temperaturen van ongebruikelijk daar ongeveer -45. Auto startte niet meer en er stond een harde wind
dus wandelen kon je wel vergeten of je bevroor van alles. We hadden niet de juiste uitristing en kleding.
Keihard, maar prima mee te maken.
Heel toevallig kwamen we bij boeren terecht, waarover maanden eerder een doc. was uitgezonden
op de Duitse tv waar we weinig naar keken. Mijn vrouw toen ze nog leefde merkte dat onmiddellijk.
Zij hebben ons dingen geleerd, die ik nu weer tegenkom in de videao.

Ik vergeet het inderdaad nooit.
Ik heb zoiets voor 36 uur meegemaakt rond 1980 voor een uur of 36 in een bergketen in Oostenrijk
met temperaturen van ongebruikelijk daar ongeveer -45. Auto startte niet meer en er stond een harde wind
dus wandelen kon je wel vergeten of je bevroor van alles. We hadden niet de juiste uitristing en kleding.
Heel toevallig kwamen we bij boeren terecht, waarover maanden eerder een doc. was uitgezonden
op de Duitse tv waar we weinig naar keken. Mijn vrouw toen ze nog leefde merkte dat onmiddellijk.
Zij hebben ons dingen geleerd, die ik nu weer tegenkom in de videao.

Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots. Making it hell. Silly human race.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Min 45 is vreselijk! Ik woonde tien jaar in Oost-Finland. De strengste vorst die ik heb meegemaakt was -42. Bij -33 of nog kouder is het lastig ademhalen.Gerard R. schreef: ↑12 mar 2025 17:25 Dank je voor de inkijk via de video die ik in een adem!!.. heb bekeken. Hoe boeiend en leerzaam..
Zij hebben ons dingen geleerd, die ik nu weer tegenkom in de video.![]()
Ik had in die tijd een Saab (zonder motorverwarming). Die startte altijd goed tot -25, maar wanneer het nog kouder was liet die het soms afweten. Om nog maar niet te spreken over de waterleidingen en afvoerpijpen die soms bevroren...
Meer dan veertig graden vorst komt niet vaak voor. Maar toevallig werden die temperaturen bereikt in de Finse winteroorlog. Sovjetsoldaten moesten in temperaturen van circa 40 graden vorst in januari 1940 zien te overleven zonder warm eten. De kou en de honger verlamden de Sovjettroepen tot het punt van bijna onvermogen.
Haha, zag je ook hoe op het eind van de video ze lekker gaan zwemmen? Het is niet zo erg als je denkt. Het water is namelijk 36 graden warmer dan de lucht! Eruitkomen is het ergste!
Born OK the first time
Ook temperatuur is erg relatief als we het hebben over hoe dat beleefd wordt.
Maar het ziet er leuk uit.

- ChaimNimsky
- Bevlogen
Heb de video ook helemaal uitgezien. Heel erg interessant. Dank. Moet er trouwens niet aan denken: -43°C! In de winter kunnen de temperaturen in Sevilla overdag tussen de 12-18°C liggen en 's nachts kan het afkoelen tot 5-8°C of zelfs lager. Brrrr!Rereformed schreef: ↑12 mar 2025 15:16
Deze video kan ik aanbevelen, niet zozeer vanwege dat het te maken heeft met militaire opleiding, maar omdat het voor niet-Finnen zo'n buitengewoon goed inkijkje geeft in de Noord- en Oost-Finse winter. De video gaf mijzelf vele herinneringen aan hoe ik ooit als jongeman, net als deze Amerikanen, verrast werd door dezelfde dingen, hoe ik ook als volwassene die skitechnieken moest leren, of hoe laconiek de Finnen over bijtende vorst spreken, en er verbaasd over stond hoe gemakkelijk het allemaal voor Finnen schijnt te zijn. Ook buiten rondlopen in die eindeloze, doodstille wildernis. Het zijn allemaal dingen die wanneer je ze ervaart voor altijd in je geheugen gegrift blijft staan.
Zionist
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
[youtube][/youtube]
https://www.ruutu.fi/video/4685581
https://www.ruutu.fi/video/4687135
Ach ja, het leven is zo kleurrijk hier en zo vol zegeningen geschonken van boven.
https://www.ruutu.fi/video/4685581
https://www.ruutu.fi/video/4687135
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Kuu = de maan
Kokonainen sateenkaari: een regenboog van begin tot eind
Hiekkaranta = zandstrand
Aurinko paistaa = de zon schijnt
Vettä sataa = het regent
ja skipperi = en een skipperi
Kelpaa! = Wat kan men zich nog meer wensen!
(Hij vergat de wind, de gladde rotsen die spreken van miljoenen jaren ouderdom, en de meeuwen,
die allemaal meewerken aan het ultieme Finse geluk)
Kokonainen sateenkaari: een regenboog van begin tot eind
Hiekkaranta = zandstrand
Aurinko paistaa = de zon schijnt
Vettä sataa = het regent
ja skipperi = en een skipperi
Kelpaa! = Wat kan men zich nog meer wensen!
(Hij vergat de wind, de gladde rotsen die spreken van miljoenen jaren ouderdom, en de meeuwen,

Born OK the first time
Dit weekend 1 dag op Schiermonnikoog geweest.
Wat een rust! (Nog) geen toeristen en nauwelijks auto's en schitterende natuur.
En als je dan terug rijdt richting westen: FILE!
Maar goed, we kunnen niet allemaal naar Finland verhuizen. Verliezen ze binnen no time de geluks status.
Wat een rust! (Nog) geen toeristen en nauwelijks auto's en schitterende natuur.
En als je dan terug rijdt richting westen: FILE!
Maar goed, we kunnen niet allemaal naar Finland verhuizen. Verliezen ze binnen no time de geluks status.
Einstein/Mick
Einstein/Mick