Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Finse gedachten

Bericht door Rereformed » 13 jun 2020 21:51

ChaimNimsky schreef:
13 jun 2020 19:14
Interessante muziek Rereformed! Heb - naast de twee bovengenoemde composities - eveneens de rest beluisterd die je op youtube geplaatst had. Je liefde voor Bach valt er direct uit te halen. Helemaal in Bleakness en Frozen Earth is dat onverhuld. Bleakness doet me ook erg denken aan een andere favoriet van me: Sjostakowitch. Ik vermoed dat zijn vierde prelude & fuga Op. 87 je aan zal spreken. En ook in dat werk spreekt Bach duidelijk op de achtergrond. Ben op de hoogte van je liefde voor Chopin, maar die heb ik niet zo snel ontdekt, op misschien af en toe een sprankel na. Ook gok ik dat minimalistische muziek en jazz een relevante rol in je leven hebben gespeeld. De hartstocht van Nightly Visions doet me veel, al doet het me niet denken aan de nacht. Indien ik niet beter wist, zou ik wellicht hebben vermoed dat het door een Russische componist was geschreven. Het slot van het werk snap ik niet goed (de allerlaatste paar maten) in het verband met het voorgaande. Is er een reden dat je het zo pertinent af wilde sluiten? Van de door jouw op youtube geplaatste werken, doet Monster from the Deep me het meest. Een keigoed stuk waar ik meerdere malen naar heb geluisterd.

Dank voor je laatste paar bijdragen.
Dank je wel voor je complimenten. Ik merk op dat je zeer goed thuis bent in de muziek. En met je "duiding" van de muziek zit je er ook al niet ver naast.
Ik ben uiteraard een zeer grote fan van Sjostakovitsj en de prelude en fuga waar je mee aankomt is - tesamen met op. 87 no 7 - voor mij muziek die tot het allerheiligste behoort in de gehele pianoliteratuur van alle eeuwen. Zelf is mij de link met Sjostakovitsj nooit opgevallen, maar nu ik erover nadenk kan je best gelijk hebben. "Bleakness" is één van de eerste probeerseltjes die ik componeerde toen ik ermee begon. Ik heb muziek gecomponeerd van eind 1984 tot 1999, en Bleakness dateert uit 1984. Ik herinner me dat ik tezelfdertijd de memoires van Sjostakovitsj las, en met vele symfoniën van hem die ik niet gehoord had kennis maakte, en begon aan de formele muziekstudie in Finland, waartoe ik, voor een eerste pianoexamen, onder andere vlijtig op een prelude van Sjostakovitsj studeerde, op. 34 no 16. Ik herinner me dat mijn docent piano iedere keer nadat ik de eerste twee akkoorden speelde mijn spel onderbrak en wilde dat ik het anders deed. En ik snapte nooit wat hij wilde, want ik kon het nooit goed doen, en werd daar wanhopig van. Maar uiteindelijk toen ik het examen speelde kreeg ik daarvoor een heel hoog cijfer en ik herinner me dat een jurylid mij complimenteerde dat ik het ironische en satirische van Sjostakovitsj zo goed deed uitkomen.
De Nighty Visions verbinden met Russische muziek vind ik een interessante insteek. Tsja, ik zit in Finland, dus Russische muziek wordt hier nogal eens gespeeld, en wanneer ik het hoor ben ik er altijd een fan van. Wat het einde betreft: geen idee waarom. Het stukje is dertig jaar geleden door mij gemaakt in het holst van de nacht. Wat ik me ervan herinner is dat ik een Korg M1 synthesizer gekocht had en aan het uitproberen was wat je ermee kon doen. Wat ik me ook nog kan herinneren is dat ik in die tijd een fan was van Vangelis.
Als Chopin niet te vinden is in mijn muziek, so much the better!
Born OK the first time

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 13 jun 2020 23:49

Rereformed schreef:
13 jun 2020 21:51
De Nighty Visions verbinden met Russische muziek vind ik een interessante insteek. Tsja, ik zit in Finland, dus Russische muziek wordt hier nogal eens gespeeld, en wanneer ik het hoor ben ik er altijd een fan van. Wat het einde betreft: geen idee waarom. Het stukje is dertig jaar geleden door mij gemaakt in het holst van de nacht. Wat ik me ervan herinner is dat ik een Korg M1 synthesizer gekocht had en aan het uitproberen was wat je ermee kon doen. Wat ik me ook nog kan herinneren is dat ik in die tijd een fan was van Vangelis.
Als Chopin niet te vinden is in mijn muziek, so much the better!
Wat betreft Nightly Visions, zou het zomaar het eerste deel uit een erg goed pianoconcert kunnen zijn geweest, vooropgesteld dat het door een echt philharmonisch of symfonie orkest zou worden uitgevoerd. Eveneens het plots overgaan op de oosters aandoende klanken in minuut 3:20 kwam in eerste instantie ietwat vervreemdend op me over (wat meestal een aangenaam gevoel is), ook vanwege de schelle onnatuurlijke toon van de synthesizer, en sluit goed aan binnen het geheel. Precies voordat ik me af kon beginnen te vragen of deze wending melodisch daadwerkelijk iets zinvols toevoegde of dat het overbodige decoratie kon zijn, ging de synthesizer in 3:33 over in plechtige stabiele diepe tonen, terwijl de piano op de voorgrond nog steeds speels dezelfde herkenbare melodielijn aanhield. Toen aansluitend de baspartij ietwat werd aangezet en de pauken zich lieten horen, kreeg de vraag aangaande de schelle oosters aandoende tonen die nog onbewust bleef doorkabbelen, ineens een duidelijk antwoord. Alsof je doelloos over mooie dwarrelende paadjes dwaalt en plots de zee voor je ziet verschijnen tussen de heuvels en je wandeling ineens een duidelijke bestemming in zicht krijgt. Zo ervoer ik het en tot minuut 3:52 deed het me erg veel. Alleen de laatste slotakkoorden snap ik niet. Alsof ineens Donald Trump op het strand blijkt te staan :(. Maar goed, ook zonder die slotakkoorden zou Monster from the Deep me het meest hebben gedaan. Daarin zit zoveel dat aanspreekt.

Heb je na 1999 het componeren achter je gelaten? Zoja, dan zou dat erg jammer zijn.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jun 2020 06:11

Bedankt voor zo diepgaand commentaar om te overdenken. Donald Trump in laatste slotakkoorden te zien opdoemen is wel heel pijnlijk :shock: , maar je maakt het voor mij erg duidelijk zo dat ze achterwege hadden moeten blijven.
Heb je na 1999 het componeren achter je gelaten? Zoja, dan zou dat erg jammer zijn.
Tsja, zo is het, en blijft het. Tenzij ik op mijn oude dag nog op Richard Strauss begin te lijken.
Ach, componisten herhalen zichzelf alleen maar. Vivaldi had rustig kunnen ophouden nadat hij zijn Vier Jaargetijden had gecomponeerd. Er nog vijfhonderd jaargetijden aan toevoegen was onnodig. Hij had beter kunnen gaan tuinieren.
De serie Scenes of the Soul bevatten de laatste zes composities die ik gemaakt heb, van februari tot mei 1999. Het laatste stukje heet Hymne. Toen ik er mee bezig was wist ik dat dit het laatste was dat ik ooit nog zou componeren. Ik heb daarna ook 16 jaar lang geen noot piano meer gespeeld en mijn eigen muziek niet meer kunnen aanhoren.
Het pianospelen is vijf jaar geleden weer teruggekomen, nadat ik ging verhuizen naar een vrijstaand huis met zo'n grote woonkamer dat mijn vrouw Pirjo :love7: me aanspoorde om een vleugel te kopen. Na tegenstribbelen omdat zoiets ondenkbaar zou zijn en sowieso mijn vingers niet meer werken ging ik toch een keer naar de tweedehands vleugelverkoop in Helsinki, en terwijl ik ze één voor één aan het uitproberen was kwam ik opeens oog in oog met een Schimmel, en herinnerde ik me dat ik mijn eerste publieke concert gaf in 1984 op een Schimmel vleugel in een grote kerkzaal in het stadje Loviisa, en hoe ik toen zo genoot van de wondermooie klank. Toen ik de verkoper om informatie vroeg zei hij dat de vleugel dateert uit 1980 en in een kerkzaal heeft gestaan, en er dus maar heel af en toe op gespeeld is. Toen kreeg ik tranen in mijn ogen. Die vleugel kwam dus in mijn huiskamer terecht en ik heb daar vreselijk veel plezier van. Heb sindsdien ieder jaar voor de schoolkindertjes een concert van een uur lang pianospel gegeven, vlak voor de laatste schooldag. Het afgelopen jaar had ik voor het eerst in 25 jaar Mozart weer ingestudeerd en in mijn vingers. En vanaf vorige zomer heb ik dagelijks gestudeerd op deze onovertreffelijke muziek en kan ik die eindelijk uit mijn hoofd voordragen. Maar het concert van dit jaar is niet doorgegaan vanwege de coronacrisis. :(
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2020 06:51

Onderstaande citaten komen uit het topic waar de coronapandemie wordt besproken. De diepere overdenking ervan is off-topic daar, maar past goed hier.
BdO schreef:
27 jun 2020 19:21
Rereformed schreef: Ik heb de Zweedse coronapolitiek ook horen uitleggen als een extreme uitwas van het collectivisme dat men in Zweden generaties lang gecultiveerd heeft. In een Fins artikel werd gezegd dat men dit collectivisme weliswaar ook in Finland tegenkomt, maar men in Finland altijd de moraal heeft gevolgd dat ieder individueel leven (evenveel) recht op bescherming heeft. In Zweden is men een stap verder gegaan, - wellicht staat het in verband met de volledige ontkerstening van het land -, en heeft men deze absolute waarde opgegeven ten behoeve van het collectieve geheel. Men redeneert koel op dezelfde manier als bijvoorbeeld hier op dit forum door sommige mensen is geredeneerd, dat levens van 70+ niet zoveel waard zijn dat de hele economie ervoor plat moet gaan.
Ik vond de Zweedse cultuur een enorme consensuscultuur. De nadruk op het collectieve geheel zie ik daar wel in terug. Het kan ook mijn Hollandse bril zijn waar agree-to-disagree hoog in het vaandel staat.
Exact! Consensuscultuur is inderdaad een synoniem ervoor. In de beginjaren dat ik in Finland woonde ergerde ik me verschrikkelijk eraan dat er niet heftig werd gedicussieerd over allerlei zaken. Alsof het taboe was om van mening te verschillen. Al helemaal taboe om een uitgesproken mening te hebben. Als je die hebt, dan houd je dat voor jezelf, tenzij in het zeldzame geval dat er iemand naar vraagt, misschien heel rustig in de sauna, waar men wel eens filosofisch bezig mag zijn. In die tijd bestond de Sowjet Unie nog en gebruikte men het woord consensuspolitiek, maar deze levenswijze strekte zich ook uit over andere zaken, bijvoorbeeld religie. Wat dat betreft was Scandinavië volkomen tegengesteld aan waar ik aan gewend was. Toen ik als 16-jarige naar Utrecht verhuisde werd ik in de nieuwe klas ontvangen met de vraag "of ik voor of tegen Hoog Catarijne was"! Maar ik leerde al vanaf dag 1 dat als ik in Finland iemand bij wijze van spreken zou vragen over wat zijn/haar mening is over de apartheid in Zuid-Afrika, de Fin mij met grote ogen zou aankijken alsof ik een marsmannetje was, alsof ik vergeten had de door de dokter voorgeschreven kalmerende middelen te slikken. Na veertig jaar Finse indoktrinatie kan ik met een glimlach op dit kenmerk van de Nederlandse levenswijze neerkijken. Maar iedereen die mij kent op dit forum weet dat de Nederlandse felheid in discussies heel diep geworteld is in mij. Blijkbaar is het forum het middel waar ik deze behoefte kan uitleven, wetende dat ik me er in het Finse leven nooit maar dan ook nooit aan mag bezondigen, want daarmee maak je je in Finland onsterfelijk belachelijk en wanneer je partner in het gezelschap erbij is breng je die in de grootste verlegenheid.
Tegenwoordig is het niet meer zo geprononceerd. Europa is zo veranderd en met de komst van het internet ligt alles wat zich in de wereld afspeelt binnen ieders bereik. In 2013/2014 hoorde men in Finland vaak dat het afgelopen is met de consensus-politiek en consensusbesluitvorming, ook zo'n term die altijd gebruikt werd. Pas toen begreep ik wat de term werkelijk betekende. Het betekende niet dat je je nooit over hete hangijzers uitlaat, maar dat men bij de besluitvorming altijd rekening houdt met het minderheidsstandpunt. Men kan het inschikkelijkheid noemen, of gewoon praktisch: de beste manier om zaken tot stand te brengen en iedereen enigermate tevreden te houden. Wat er van over is gebleven voelt voor mij vaak aan als een weldaad. Niet overal over hoeven te discussiëren en tegenstellingen steeds scherper te zien worden en onoverbrugbare kloven niet hoeven ervaren maakt het leven zoveel harmonieuzer en rustiger. Hoe meer het wegebt, des te meer ik er behoefte aan heb dat het weer terugkomt.
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 30 jun 2020 11:37

Rereformed schreef:
28 jun 2020 06:51
Onderstaande citaten komen uit het topic waar de coronapandemie wordt besproken. De diepere overdenking ervan is off-topic daar, maar past goed hier.
BdO schreef:
27 jun 2020 19:21
Rereformed schreef: Ik heb de Zweedse coronapolitiek ook horen uitleggen als een extreme uitwas van het collectivisme dat men in Zweden generaties lang gecultiveerd heeft. In een Fins artikel werd gezegd dat men dit collectivisme weliswaar ook in Finland tegenkomt, maar men in Finland altijd de moraal heeft gevolgd dat ieder individueel leven (evenveel) recht op bescherming heeft. In Zweden is men een stap verder gegaan, - wellicht staat het in verband met de volledige ontkerstening van het land -, en heeft men deze absolute waarde opgegeven ten behoeve van het collectieve geheel. Men redeneert koel op dezelfde manier als bijvoorbeeld hier op dit forum door sommige mensen is geredeneerd, dat levens van 70+ niet zoveel waard zijn dat de hele economie ervoor plat moet gaan.
Ik vond de Zweedse cultuur een enorme consensuscultuur. De nadruk op het collectieve geheel zie ik daar wel in terug. Het kan ook mijn Hollandse bril zijn waar agree-to-disagree hoog in het vaandel staat.
Exact! Consensuscultuur is inderdaad een synoniem ervoor. In de beginjaren dat ik in Finland woonde ergerde ik me verschrikkelijk eraan dat er niet heftig werd gedicussieerd over allerlei zaken. Alsof het taboe was om van mening te verschillen. Al helemaal taboe om een uitgesproken mening te hebben. Als je die hebt, dan houd je dat voor jezelf, tenzij in het zeldzame geval dat er iemand naar vraagt, misschien heel rustig in de sauna, waar men wel eens filosofisch bezig mag zijn. In die tijd bestond de Sowjet Unie nog en gebruikte men het woord consensuspolitiek, maar deze levenswijze strekte zich ook uit over andere zaken, bijvoorbeeld religie. Wat dat betreft was Scandinavië volkomen tegengesteld aan waar ik aan gewend was. Toen ik als 16-jarige naar Utrecht verhuisde werd ik in de nieuwe klas ontvangen met de vraag "of ik voor of tegen Hoog Catarijne was"! Maar ik leerde al vanaf dag 1 dat als ik in Finland iemand bij wijze van spreken zou vragen over wat zijn/haar mening is over de apartheid in Zuid-Afrika, de Fin mij met grote ogen zou aankijken alsof ik een marsmannetje was, alsof ik vergeten had de door de dokter voorgeschreven kalmerende middelen te slikken. Na veertig jaar Finse indoktrinatie kan ik met een glimlach op dit kenmerk van de Nederlandse levenswijze neerkijken.
Daar ben ik duidelijk nooit gekomen. Ik was blij dat ik weer terug kon naar NL. Maar ik denk wel dat het goed is om dat andere ook een beetje.... te kunnen. Vlamen verstaan vaak de kunst om dit soort onderwerpen met een wat milde humor aan te stippen en zo de roze olifanten te doen verdwijnen zonder dat er iets belachelijk wordt gemaakt. Cognitief om de brei heen draaien, MAAR gevoelsmatig er samen om kunnen lachen. Nederlanders kunnen dat vaak absoluut niet.

Ik keek onlangs een aflevering van Ruben Terlouw terug over China, waarin werd duidelijk gemaakt dat China Ruslands grootste fout acht dat men kritiek op Stalin gedoogde, omdat "empirisch blijkt" dat sindsdien de Sovjet Unie uit elkaar begon te vallen. Vanuit die logica is kritiek op Mao nog altijd verdacht. Het is niet dat de man niks fout zou hebben gedaan, maar een aanval op het gemeenschappelijke verleden wordt gezien als een aanval op een gemeenschappelijke toekomst. Het grotere geheel moet en zal dus toch als goed gezien worden, en analyses mogen slechts voorzover het dit niet in de weg staat - zeer beperkt dus.
Het is denk ik een zaak van gevoel en gezamenlijkheid voorop stellen. En enerzijds ligt daar wel een wijsheid in verscholen. Anderzijds is de kunst om tegelijkertijd ook te kunnen profiteren van het individuele, het verstandelijke en kritisch analytische. De twee samen laten werken is natuurlijk het moeilijkst.
Rereformed schreef:
Maar iedereen die mij kent op dit forum weet dat de Nederlandse felheid in discussies heel diep geworteld is in mij. Blijkbaar is het forum het middel waar ik deze behoefte kan uitleven, wetende dat ik me er in het Finse leven nooit maar dan ook nooit aan mag bezondigen, want daarmee maak je je in Finland onsterfelijk belachelijk en wanneer je partner in het gezelschap erbij is breng je die in de grootste verlegenheid.
Tegenwoordig is het niet meer zo geprononceerd. Europa is zo veranderd en met de komst van het internet ligt alles wat zich in de wereld afspeelt binnen ieders bereik. In 2013/2014 hoorde men in Finland vaak dat het afgelopen is met de consensus-politiek en consensusbesluitvorming, ook zo'n term die altijd gebruikt werd. Pas toen begreep ik wat de term werkelijk betekende. Het betekende niet dat je je nooit over hete hangijzers uitlaat, maar dat men bij de besluitvorming altijd rekening houdt met het minderheidsstandpunt. Men kan het inschikkelijkheid noemen, of gewoon praktisch: de beste manier om zaken tot stand te brengen en iedereen enigermate tevreden te houden. Wat er van over is gebleven voelt voor mij vaak aan als een weldaad. Niet overal over hoeven te discussiëren en tegenstellingen steeds scherper te zien worden en onoverbrugbare kloven niet hoeven ervaren maakt het leven zoveel harmonieuzer en rustiger. Hoe meer het wegebt, des te meer ik er behoefte aan heb dat het weer terugkomt.
Menig Fin heeft niet de luxe om op een Nederlands forum even discussierend uit te razen zo nu en dan, we kunnen ze toch moeilijk van ze eisen om hun overschot aan harmonie vast te houden voor jouw gemoedstoestand. ;)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 jun 2020 13:03

BdO schreef:
30 jun 2020 11:37
En enerzijds ligt daar wel een wijsheid in verscholen. Anderzijds is de kunst om tegelijkertijd ook ...
Jouw commentaar is altijd een genot om te lezen voor mij. Fijn dat je op dit forum meedoet.

Rereformed schreef:
hun overschot aan harmonie...
Voor mij is het een weldaad om onder hen te verkeren. Alsof er voortdurend een zwijgende massa om me heen staat die al zwijgend een boodschap overbrengt: "Houd je hoofd koel! Wind je niet op!"
Aan de andere kant: niets is voor een Fin zo lastig als beschuldigd te worden van iets wat 100% niet waar is. Ze kunnen niet woordelijk van zich afbijten, maar ondergaan het. Vorige week was de nieuwe jonge premier van Finland de klos. Iemand in Florida die niet van Trump houdt tweette:

John Bolton's new book reveals that Trump thought Finland was under Russian control.
Finland's new prime minister Sanna Marin says: "To be fair, we've thought the same about the United States since January 20th 2017.
I love her

In een mum van tijd is dit de wereld doorgegaan. Sanna Marin heeft dit echter nooit uitgesproken, zoals iedereen die ook maar iets van Finnen weet op zijn klompen kan aanvoelen. Het grapje schijnt te zijn bedacht door een Brit op een TV grappenprogramma Have I Got News For You. Gelukkig zijn er anderen die het opruimwerk voor haar kunnen doen: https://twitter.com/HelenaLiikanen/stat ... 2F11422932
Het leuke van deze fake news is natuurlijk dat de hele wereld graag zou willen dat ze het openlijk gezegd had.
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 30 jun 2020 21:55

Rereformed schreef:
30 jun 2020 13:03
BdO schreef:
30 jun 2020 11:37
En enerzijds ligt daar wel een wijsheid in verscholen. Anderzijds is de kunst om tegelijkertijd ook ...
Jouw commentaar is altijd een genot om te lezen voor mij. Fijn dat je op dit forum meedoet.
Dank je :) Eensgelijks.
Rereformed schreef:
Rereformed schreef:
hun overschot aan harmonie...
Voor mij is het een weldaad om onder hen te verkeren. Alsof er voortdurend een zwijgende massa om me heen staat die al zwijgend een boodschap overbrengt: "Houd je hoofd koel! Wind je niet op!"
Aan de andere kant: niets is voor een Fin zo lastig als beschuldigd te worden van iets wat 100% niet waar is. Ze kunnen niet woordelijk van zich afbijten, maar ondergaan het. Vorige week was de nieuwe jonge premier van Finland de klos. Iemand in Florida die niet van Trump houdt tweette:

John Bolton's new book reveals that Trump thought Finland was under Russian control.
Finland's new prime minister Sanna Marin says: "To be fair, we've thought the same about the United States since January 20th 2017.
I love her
Prachtig :)
Rereformed schreef:
In een mum van tijd is dit de wereld doorgegaan. Sanna Marin heeft dit echter nooit uitgesproken, zoals iedereen die ook maar iets van Finnen weet op zijn klompen kan aanvoelen.
Mooi als je dat zo feilloos kunt plaatsen :)
Rereformed schreef:
Het grapje schijnt te zijn bedacht door een Brit op een TV grappenprogramma Have I Got News For You. Gelukkig zijn er anderen die het opruimwerk voor haar kunnen doen: https://twitter.com/HelenaLiikanen/stat ... 2F11422932
Het leuke van deze fake news is natuurlijk dat de hele wereld graag zou willen dat ze het openlijk gezegd had.
In termen van spoorbreedtes (al is er theoretisch een paar mm verschil met Rusland) zou je verwachten dat Finland wel onder Russische invloedsferen zit. Eigenlijk is Finland wat dat betreft de uitzondering. Elders is breedspoor het bewijs van Russische invloedsfeer.
De Baltische staten hebben alleen maar breedspoor. Het net in Polen is normaalspoor, maar Polen heeft ook een breedspoorlijn tot vlak bij Katowice. Slowakije heeft naast het normaalsporige net ook zo'n breedspoorlijn tot in de buurt van Kosice.
De spoorbreedte beweegt in de tijd mee met de invloedsferen. Ten tijde van de Dubbelmonarchie reikte het normaalspoor veel verder. Volg je vanaf Lviv/Lemberg het spoor naar het Oosten dan was de spoorlijn normaalsporig tot aan Pidvolochysk/Podwoloczyska. Tegenwoordig is dat echt diep diep de Oekraïne in. Destijds viel dat samen met de grens van Oostenrijk-Hongarije met Rusland.
Zie voor plaatjes: http://www.volochysk.com.ua/historical_pictures_en.htm
En natuurlijk een kaart: http://chartae-antiquae.cz/en/maps/46908 (Lemberg in P2, Pidvolochysk/Podwoloczyska in R2).
Dat is allemaal omgespoord naar breedspoor. Het ging zelfs ZO ver dat de typerende smalspoorbreedte voor de Dubbelmonarche (Boschnisch smalspoor) van 760mm in allerlei geïsoleerde netjes werd omgespoord naar 750mm. Toch echt maar 1 centimeter, maar symbolisch kennelijk belangrijk genoeg......

Het grappige is dat de andersomsituatie ook bestaat in de Oekraïne. In Transkarpatië heb je nog altijd Hongaarse minderheden wonen, en de stad Muchachevo/Munkacs heeft nog altijd een actieve normaalsporige verbinding met de Hongarije via Chop. Ook Berehove en Vynohradiv kunnen per normaalspoor bereikt worden, zelfs ook vanuit Roemenië.

Een paar illustraties hoe precies spoorbreedtes invloedsferen kunnen volgen, en waarom Finland daar de uitzondering in is. Bij Finland heb je de scheiding al tussen Haparanda en Tornio (in plaats van aan de Russische grens), waar twee spoorbreedtes in één spoorlijn de Tornionjoki/Torneälven oversteken. Nou wordt er wel gedacht over een normaalspoorlijn naar Helsinki door een tunnel naar Tallin en dan via de Baltische Staten en Polen, maar ik vrees dat dit nét iets te ambitieus is. Daarbij zijn de bootverbindingen geweldig. Een schip is altijd sneller, want op een schip kan je reizen terwijl je slaapt. Nou heb je wel nachttreinen waar je in kan liggen, maar dat is toch niet hetzelfde als slapen, en dat moet je dan later toch weer inhalen. Die scheepsverbindingen op de Oostzee zijn onverslaanbaar wat dat betreft.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 10:38

Na bovenstaande post gelezen te hebben kan ik enkel opmerken dat ik met stomheid geslagen ben.

Nou ja, ik kan er aan toevoegen dat het van Helsinki naar Tallinn 80 kilometer is, te korte afstand om ervoor op de boot in slaap te vallen, of indien je toch indommelt je snel geïrriteerd wakker zal worden. Oh, en kan er ook nog aan toevoegen dat de Finse regering graag wil dat men op dit moment de grens tussen Tornio en Haparanda niet oversteekt. In Zweeds Lapland viert de corona hoogtij op dit moment.
Ik zou het wel heel mooi vinden op mijn ouwe dag in Tampere op de trein te stappen waarmee ik rechtstreeks door kan reizen tot aan Utrecht! Daar hoop ik eigenlijk net zo op als op dat ik het nog mag meemaken dat de eerste mens op Mars rondloopt.

Heb je ook een geweldig spoorcomplex op zolder staan?
Born OK the first time

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 01 jul 2020 11:05

Rereformed schreef:
01 jul 2020 10:38
Na bovenstaande post gelezen te hebben kan ik enkel opmerken dat ik met stomheid geslagen ben.

Nou ja, ik kan er aan toevoegen dat het van Helsinki naar Tallinn 80 kilometer is, te korte afstand om ervoor op de boot in slaap te vallen, of indien je toch indommelt je snel geïrriteerd wakker zal worden. Oh, en kan er ook nog aan toevoegen dat de Finse regering graag wil dat men op dit moment de grens tussen Tornio en Haparanda niet oversteekt. In Zweeds Lapland viert de corona hoogtij op dit moment.
Ik zou het wel heel mooi vinden op mijn ouwe dag in Tampere op de trein te stappen waarmee ik rechtstreeks door kan reizen tot aan Utrecht! Daar hoop ik eigenlijk net zo op als op dat ik het nog mag meemaken dat de eerste mens op Mars rondloopt.
Een directe verbinding van levensfases? :)
Rereformed schreef:
01 jul 2020 10:38
Heb je ook een geweldig spoorcomplex op zolder staan?
Nee, dat kost tijd geld en ruimte, en dat kan ik alledrie beter gebruiken. Ik ben ook niet zo'n knutselaar. Het is meer een onderdeel van vakanties: als ik een vakantie plan komt er eerst een spoorwegatlas op tafel. In het Oosten van Europa kom je bij Europa's rafelranden, en als je dan iets weet van (of inleest in) in zowel geschiedenis als spoorwegen, dan zie je prachtige verbindingen.
Maar spoorwegen rafelen niet alleen maar, ze zijn ook verbindend. De oude Gotthard-route bijvoorbeeld, voor mij één van de zeven wereldwonderen, en in zekere zin het hart van Europa. De nieuwe basistunnel is voor de romantisch ingestelde spoorwegliefhebber een drama, maar als symbool van de Europa's eenheid kan je er positiever naar kijken.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 01 jul 2020 11:30

BdO schreef:
01 jul 2020 11:05
als ik een vakantie plan komt er eerst een spoorwegatlas op tafel
Oh god nog eentje. :)
Van die spoorbreedtes was ik op de hoogte, Poolse vriend met een treintjeshobby.
Mijn probleem is meer de Finse omgangsvormen. ;)
Weet Reref alles van.
Ik kom minstens een uur te laat, daar tegenover staat dat ik altijd mijn schoenen uitdoe als ik bij iemand naar binnen ga.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 01 jul 2020 12:05

Fenomeen schreef:
01 jul 2020 11:30
BdO schreef:
01 jul 2020 11:05
als ik een vakantie plan komt er eerst een spoorwegatlas op tafel
Oh god nog eentje. :)
Zijn er meer? Ik weet het van Bonjour, maar verder niet eigenlijk.
Fenomeen schreef:
Van die spoorbreedtes was ik op de hoogte, Poolse vriend met een treintjeshobby.
Mijn probleem is meer de Finse omgangsvormen. ;)
Weet Reref alles van.
Ik kom minstens een uur te laat, daar tegenover staat dat ik altijd mijn schoenen uitdoe als ik bij iemand naar binnen ga.
O ja, schoenen uit, dat doen de Zweden ook.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 13:28

Fenomeen schreef:
Het eerste is natuurlijk onvergeeflijk in Finland.
Ik maak gewoonlijk het avondeten, aangezien mijn vrouw altijd veel langere werkdagen maakt. 's Morgens voor ze de deur uitgaat schrijft ze op een briefje haar aankomsttijd, zodat ik het eten klaar kan hebben staan als ze terugkomt. Die tijd wordt dan op deze manier aangegeven: 18.00, 18.35, 17.10, 19.05.
Als ze een minuut te vroeg arriveert zegt ze glunderend "Goed getimed hè?", want daar genieten Finnen van. Of soms gaat het zo:
-"Op de minuut af 17.10! Tjonge!"
-"Ja, maar dat had ik toch opgeschreven, dat wist je toch?"
En wanneer ze vijf minuten te laat komt biedt ze bedremmeld haar verontschuldigingen aan met uitleg van zaken waardoor het kwam.

Maar wat betreft het tweede heb je een belangrijk streepje voor op vrijwel alle andere toeristen. Wanneer ze met hun schoenen een Fins huis naar binnen lopen zie je de huisvrouw doodsbleek worden vanwege deze ultieme lompheid, maar haar Finsheid verbiedt het haar er iets van te zeggen. Maar wanneer een buitenlander meteen bij het binnenkomen blijk geeft zo geciviliseerd te zijn heb je kans op een huisvrouw die je glimlachend verwelkomt. Maar goed onthouden: niet zoenen hoor! Dan verstijft ze weer voor tenminste een uur.
Born OK the first time

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 01 jul 2020 23:02

Rereformed schreef:
01 jul 2020 13:28
Fenomeen schreef:
Het eerste is natuurlijk onvergeeflijk in Finland.
Ik maak gewoonlijk het avondeten, aangezien mijn vrouw altijd veel langere werkdagen maakt. 's Morgens voor ze de deur uitgaat schrijft ze op een briefje haar aankomsttijd, zodat ik het eten klaar kan hebben staan als ze terugkomt. Die tijd wordt dan op deze manier aangegeven: 18.00, 18.35, 17.10, 19.05.
Als ze een minuut te vroeg arriveert zegt ze glunderend "Goed getimed hè?", want daar genieten Finnen van. Of soms gaat het zo:
-"Op de minuut af 17.10! Tjonge!"
-"Ja, maar dat had ik toch opgeschreven, dat wist je toch?"
En wanneer ze vijf minuten te laat komt biedt ze bedremmeld haar verontschuldigingen aan met uitleg van zaken waardoor het kwam.
Hoe anders is het hier in Spanje! Als we hier een feest organiseren, nodigen we mensen meestal uit om 18:00 zodat de meesten op tijd zijn voor het feest dat om 21:00 begint. Toen ik hier pas woonde, was ik keurig op tijd voor de afspraak met de directrice van de academie waar ik ging werken en moest een uur op haar wachten.

Wat voor type humor hebben de Finnen? Als ik naar het Finse landschap kijk en naar de muziek luister, vermoed ik dat de Finse humor niet door alle buitenstaanders even goed zal zijn te bevatten. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 jul 2020 06:33

ChaimNimsky schreef:
01 jul 2020 23:02

Wat voor type humor hebben de Finnen? Als ik naar het Finse landschap kijk en naar de muziek luister, vermoed ik dat de Finse humor niet door alle buitenstaanders even goed zal zijn te bevatten. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Wat heeft je het idee gegeven dat Finnen überhaupt humor hebben? :-s
Wel, een gevoel voor horrorhumor heeft men, dat is gewoon de realiteit om je heen, en dan constateren dat je het nog steeds hebt overleefd. Wanneer een Fin dan ook een mop vertelt verschilt het verbazend weinig van iemand die een lezing geeft. En het gezicht van de Fin die de grap tot het einde aanhoort zie je nauwelijks veranderen, misschien lacht hij terwijl hij inademt. Finnen houden wel van de zogenaamde vergelijkende grappen die het nationale zelfvertrouwen opkrikken: dezelfde grap kun je horen over Russen, Zweden, Noren of Amerikanen die een Fin tegenkomen, die de underdog schijnt te zijn, maar uiteindelijk wint. Finnen houden er ook van grapjes over zichzelf te maken. Ironie en sarcasme staan waarschijnlijk bovenaan.

Er is inderdaad een vorm van humor die een niet-Fin onmogelijk kan begrijpen. Ikzelf ben een fan van Fingerpori. Dat is een dagelijkse korte strip in de ochtendkrant waarin altijd een grap wordt bedacht op basis van de Finse taal. Deze grappen kan men onmogelijk vertalen naar een andere taal.
Bijvoorbeeld:
Eerste plaatje: een man heeft in de winkel een broek in zijn hand en zegt: "Toch maar even passen".
Volgend plaatje: Jezus neemt net voor de paskamer de broek in zijn handen en zegt: "Ook deze heb ik ten behoeve van jou gepast".

Het bijbelse woord voor "verzoenen" betekent in het moderne Fins ook "passen".

Zoiets kun je natuurlijk ook in alle andere talen doen. Ik bedenk er net één voor het Nederlands:
Eerste plaatje: "We hebben ons huis verrijkt met een dakkapel!"
Volgend plaatje: boven op het dak is een kleine (bid)kapel gebouwd
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 jul 2020 09:55

Rereformed schreef:
01 jul 2020 13:28
Fenomeen schreef:
Maar wat betreft het tweede heb je een belangrijk streepje voor op vrijwel alle andere toeristen. Wanneer ze met hun schoenen een Fins huis naar binnen lopen zie je de huisvrouw doodsbleek worden vanwege deze ultieme lompheid, maar haar Finsheid verbiedt het haar er iets van te zeggen. Maar wanneer een buitenlander meteen bij het binnenkomen blijk geeft zo geciviliseerd te zijn heb je kans op een huisvrouw die je glimlachend verwelkomt. Maar goed onthouden: niet zoenen hoor! Dan verstijft ze weer voor tenminste een uur.
Mag ik hier uit afleiden dat in Finland een raad-cultuur heerst (guess culture).

Waarbij als men een verzoek heeft voor iemand dat men dat nooit rechtstreeks vraagt maar eerder subtiele sinjalen geeft die dan opgevangen worden. Op die manier kan je iets krijgen of geholpen worden zonder dat dat expliciet uitgesproken word. En als je niets krijgt of niet geholpen wordt hoeft niemand zich daar ongemakkelijk bij te voelen want er was nooit een expliciete vraag.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie