We eten het in Nederland met smaak: buffelmozzarella. Maar de buffels die ervoor moeten zorgen, hebben vaak een gruwelijk leven op Italiaanse boerderijen. Mede vanuit ons land is actie ondernomen. En met succes!
Een gerecht waar buffelmozzarella in verwerkt wordt, is vrijwel in alle restaurants wel op de kaart te vinden. Maar uit onderzoek van Stichting Vier Voeters bleek onlangs dat de productie van die mozzarella veel dierenleed veroorzaakt.
Doodgeslagen
Dat begint al vlak na de geboorte van de mannelijke kalfjes. Omdat zij later geen melk produceren, zijn ze 'nutteloos' voor de buffelboeren en worden ze meteen bij de moeder weg gehaald. Vervolgens worden ze doodgeslagen, verdronken in een dikke laag uitwerpselen of ze sterven een hongerdood.
Een bijkomend probleem is het klimaat in Zuid-Italië, waar de buffelboerderijen staan. Het is er veel te warm en daar kunnen de dieren niet goed tegen. Omdat ze een dikke huid hebben en kleine zweetklieren, kunnen ze niet voldoende afkoelen. Vier Voeters riep Nederlandse supermarkten die de kaas verkopen op om deze uit de schappen te halen zolang niet bekend is wat de herkomst van het product is.
Supermarkten positief
"En dat lijkt z'n vruchten af te werpen", vertelt Karen Janssen van Vier Voeters. "De supermarkten reageren positief op onze oproep. En we zijn vooral blij met de reactie van de Italiaanse autoriteiten. Die hebben toegezegd dat ze zullen meewerken als wij boerderijen willen controleren."
Nadat Sp!ts het verhaal met foto's publiceerde over boerderijen in de Italiaanse streek Campania waar buffels gehouden worden en waar op brute en illegale wijze stierkalveren worden gedood, brak er een storm van kritiek los. "De vele verontwaardigde reacties van consumenten én vragen van restaurants die buffelmozzarella op de kaart hebben staan, geven aan dat de behoefte aan diervriendelijker geproduceerde buffelmozzarella groot is. De reacties van supermarkten, producenten en buffelboeren op onze campagne zijn hoopgevend", zegt Barbara van Genne, campagneleider bij Vier Voeters.
Onderzoek
Al voordat de stichting de beelden naar buiten bracht, werd in diverse Europese landen contact gezocht met grote supermarktketens. "We hebben hen dringend verzocht onderzoek te doen naar het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor de productie van de buffelmozzarella in hun winkels," legt Van Genne uit. De eerste resultaten van deze actie zijn hoopgevend. "Supermarktketens Jumbo en Dirk hebben positief gereageerd en willen informatie met ons delen. Hoogvliet heeft ons doorverwezen naar hun leverancier. Alleen Albert Heijn geeft helaas totaal geen openheid van zaken."
De Belgische mozzarellaproducent Fabrelac heeft Vier Voeters uitgenodigd om twee buffelboerderijen in Nederland bezoeken, die hen melk leveren voor de productie van buffelmozzarella onder de naam Purtutti. De omstandigheden voor dieren op deze boerderijen zijn veel beter dan wat in Italië werd aangetroffen.
Gecertificeerde buffelmozzarella
Op de onderzochte buffelfarms in de Italiaanse regio Campania zijn ander management én structurele verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn en hygiëne noodzakelijk. De organisatie verantwoordelijk voor de gecertificeerde buffelmozzarella uit de streek (Consortio per la Tutela del Formaggio Mozzarella di Bufala Campania) heeft aangegeven met Vier Voeters te willen samenwerken om ervoor te zorgen dat hun boerderijen aan de minimumeisen gaan voldoen. Ook een aantal grote Italiaanse producenten van in Nederland verkochte buffelmozzarella heeft informatie gegeven over de boerderijen die aan hun leveren, zodat deze geïnspecteerd kunnen worden.
Vier Voeters heeft daarnaast supermarkten gevraagd om informatie over de boerderijen die de melk voor de buffelmozzarella leveren te delen zodat die bezocht kunnen worden.
Bron: http://www.spitsnieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Buffelen voor kalfjes werpt vruchten af!
Moderator: Moderators
Buffelen voor kalfjes werpt vruchten af!
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Re: Buffelen voor kalfjes werpt vruchten af!
Ik was ontzettend blij toen ik dit las, want die dierenmishandeling die hier genoemd wordt is natuurlijk beestachtig!!
Ik was enorm geschrokken toen ik enige tijd geleden las hoeveel die dieren voor die mozzarella lijden, vooral omdat ik het zelf ook heel vaak eet... Gelukkig ziet het ernaar uit dat er aan dit dierenleed een einde komt, en dan kunnen we ook weer met een gerust hart die mozzarella eten!
Ik was enorm geschrokken toen ik enige tijd geleden las hoeveel die dieren voor die mozzarella lijden, vooral omdat ik het zelf ook heel vaak eet... Gelukkig ziet het ernaar uit dat er aan dit dierenleed een einde komt, en dan kunnen we ook weer met een gerust hart die mozzarella eten!
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument