Sefardische joden kunnen terug naar Spanje.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cluny
Banned

Sefardische joden kunnen terug naar Spanje.

Bericht door Cluny »

Sefardische joden kunnen Spaans paspoort krijgen
Sefardische joden kunnen Spaans paspoort krijgen

Het Spaanse kabinet heeft vrijdag ingestemd met een wet die afstammelingen van joden die eeuwen geleden tot ballingschap werden gedwongen het recht op de Spaanse nationaliteit geeft. Vicepremier Soraya Saenz de Santamaria zei dat de sefardische joden die voor de dubbele nationaliteit in aanmerking willen komen eerst hun afkomst moeten laten verifiëren door de Spaanse Federatie van Joodse gemeenschappen of door de rabbijn in het land waar ze wonen. Ook moeten ze een Spaanse cultuurtest afleggen.
Dit vond ik nu opmerkelijk nieuws.
De erkenning van een historische fout. Met daarbij de poging om ..............
En dan kom ik er even niet uit. Hoe noem je zoiets als dit Spaanse wetsontwerp?
"De verwachting is dat het wetsvoorstel zonder problemen door het Spaanse parlement komt."
Want wat is het praktisch nut van deze wet welke afstammelingen van verjaagde Sefardische joden rechten geeft die in 1492, dat is meer dan 500 jaar geleden, waren afgenomen?
Die vervolging uit 1492 is wel heel erg oud zeer.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
MoreTime
Bevlogen

Re: Sefardische joden kunnen terug naar Spanje.

Bericht door MoreTime »

Watzo bij mij opkomt is de hele controverse rondom het jood-zijn. Na zoveel jaren ziet men zichzelf nog steeds als jood, het gaat dan niet alleen om het joodse geloof.
Veel christenen beweren dat al de 12 stammen van de joden nog terug te vinden zouden zijn. Adhv DNA zou men dat kunnen checken. Ik weet het niet, vind het niet echt plausibel. Raar dat men nu alsnog het spaanse burgerschap zou krijgen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Naast erfzonden bestaan er blijkbaar ook nog erftrauma's.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Jagang schreef:Naast erfzonden bestaan er blijkbaar ook nog erftrauma's.
=D>
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Blijkbaar is wat ze de Sefardische joden aangedaan hebben, erger dan wat de conquistadores in Zuid-Amerika hebben uitgespookt? Ik kan helaas nergens terugvinden wie precies dat wetsvoorstel heeft gedaan. Lijkt wel het resultaat van een of andere lobby? Komt zo selectief op me over.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
siger

Bericht door siger »

Sinds de herdenking van de verdrijving uit Spanje in 1992 is dit geen onderwerp meer in de Spaanse pers. Ik denk daarom dat het initiatief uit Israël komt. De zionisten hebben altijd gedroomd van een pure natie van Askenazi-joden, die een soort superras zouden zijn. Sefardische joden zijn niet zo welkom.

Om te bewijzen dat je familie uit Spanje komt zal je een getuigschrift moeten vragen aan een rabbijn, en die kan je vragen je eerst te bekeren als je niet religieus bent. Dat is behandeling volgens godsdienst en ik denk dat Spanje hier voltrekt in strijd is met de Europese regels.

Terzijde, een gelijkaardig systeem bestaat al in Spanje voor Zuid-Amerika.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

siger schreef: Ik denk daarom dat het initiatief uit Israël komt.
Ik denk dat het initiatief uit Spanje komt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

siger schreef:Terzijde, een gelijkaardig systeem bestaat al in Spanje voor Zuid-Amerika.
Dank, ik had daar naar gezocht maar kon er zo snel niets over vinden.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
siger

Bericht door siger »

Doppelgänger schreef:
siger schreef:Terzijde, een gelijkaardig systeem bestaat al in Spanje voor Zuid-Amerika.
Dank, ik had daar naar gezocht maar kon er zo snel niets over vinden.
Graag gedaan.

Nu ook nog zo'n Israëlische regeling voor de oorspronkelijke bewoners van Palestina. Dat is tenslotte geen eeuwen geleden...
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wikilink
Nowadays, the Sephardic community in the Netherlands, called the Portugees-Israëlitisch Kerkgenootschap (PIK) (Portuguese-Israelite Religious Community), has a membership of some 270 families (translating in approximately 600 persons), and is concentrated in Amsterdam. They constitute now some 2% of the Dutch-Jewish community. The PIK also has a youth movement, J-PIG (Jongeren Portugees-Israëlitische Gemeente - Youngsters Portuguese-Israelite Community).
Ik ben toch benieuwd hoeveel van deze Nederlanders, circa 600 personen dus, een Spaans paspoort zullen aanvragen.
Hoe het wereldwijd uit zal pakken weet ik niet maar van de miljoenen joden met die specifieke godsdienst verwacht ik geen grote emigratiebewegingen naar Spanje.
Plaats reactie