Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Cas
Forum fan

Re: religieuze tactieken

Bericht door Cas » 03 dec 2013 21:57

6. Krachtige symbolen

Ik zou het gebruik van krachtige symbolen en aansprekende symbolen willen benoemen. Een boek als de bijbel wat het heilig geschrift is en wat als autoriteit/rechtvaardiging voor het geloof wordt gebruikt. Of het kruis waar Jezus Christus aan gestorven is en een krachtig symbool is voor het christelijk geloof. Het ligt in verlengde of is complementair met jaarlijkse rituelen zoals genoemd bij 2.

Zie verder ook: Christelijke symboliek.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 04 dec 2013 15:46

7.angst

Alle twijfel komt van de duivel en is een ticket naar de hel. Daardoor ga je jezelf innerlijk steeds corrigeren (thought-crime) zodat je die foute gedachten niet meer hebt. Je durft door de angst niet meer op jezelf te vertrouwen.

Je krijgt een enorme waslijst aan zonden en regeltjes waar je aan moet denken, dus je bent voortdurend in je dagelijkse leven bezig met het niet overtreden van de regels, niet zondigen, angst voor de bestraffing. Daardoor blijf je voortdurend in de greep van de angst. En door het punt hierboven is er geen enkele uitweg mogelijk. God is bovendien hoog verheven boven jou als mens, je kunt niet met hem onderhandelen of redelijk praten, je hebt te gehoorzamen en zijn bestraffing is vreselijk.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 dec 2013 16:34

Hey, Petals is er weer! :-)*
Born OK the first time

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 06 dec 2013 21:15

ja ik keer altijd weer terug naar mijn roots!

Oscardebest

Bericht door Oscardebest » 10 dec 2013 17:04

Het antwoord 'daarom heet het ook geloven' ben ik ook meerdere keren tegengekomen. Hoewel iedereen hier zal zien dat het geen serieus te nemen argument betreft vind ik het toch moeilijk om er een zinnig antwoord op te geven. Het zou ook in een andere vorm kunnen terug komen, zoals in het volgende gesprek:
> Het is slecht dat priesters kinderen seksueel hebben mishandeld. Dat wilden die kinderen helemaal niet!
< Daarom heet het ook verkrachting!
Dit is overigens geen voorbeeld dat ik zelf ben tegengekomen, maar het is precies hetzelfde argument als voor god. De naam van de daad is volledig irrelevant, maar degene die dit 'argument' gebruikt heeft wel het idee dat het een geldige reactie is. Om de discussie dus draaiende te houden zul je vanuit dat punt weer naar relevante feiten moeten komen, terwijl dat een grote brug is. Is er toevallig iemand die weet hoe je hier goed op kan antwoorden? Als je denkt dat dat zal uitmonden in een discussie die hier niet gewenst is dan zou dit ook via een PB gestuurd kunnen worden.
Een andere dooddoener die ik nog wil toevoegen is dat god boven ons verstand gaat waardoor we het niet kunnen begrijpen. Daarmee rent de gelovige weg uit de discussie, zonder dat vaak door te hebben.

8. Persoonlijke ervaringen

Om het verhaal extra overtuigend over te brengen brengt de gelovige de discussie heel dichtbij. Men gaat praten over zijn of haar eigen ervaringen. Dit houd in dat men vertelt over allerlei prachtige gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Dit wordt vervolgens in verband gebracht met een andere gebeurtenis die daaraan vooraf ging en met het geloof te maken heeft. Een voorbeeld hiervan is dat iemand is gaan geloven waarna die persoon zijn of haar dieet ineens vol kon houden terwijl dat daarvoor nooit lukte. Ook de bekende gebedsgenezingen zijn hier een voorbeeld van. Noodzakelijk hierbij is dat men de statistiek zo ver mogelijk buiten de discussie weet te houden. Er wordt niet gesproken over de keren dat er gebeden is en er niets is gebeurt.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 dec 2013 18:51

9 Manipulatie:
Je doet je ouders (en allen die van je houden) zo'n verdriet, als je niet meer naar de kerk gaat.
Want ook al twijfel je, daar moet je zijn om het "te vinden".
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 dec 2013 19:00

Oscardebest schreef:
Het antwoord 'daarom heet het ook geloven' ben ik ook meerdere keren tegengekomen. Hoewel iedereen hier zal zien dat het geen serieus te nemen argument betreft vind ik het toch moeilijk om er een zinnig antwoord op te geven. Het zou ook in een andere vorm kunnen terug komen, zoals in het volgende gesprek:
> Het is slecht dat priesters kinderen seksueel hebben mishandeld. Dat wilden die kinderen helemaal niet!
< Daarom heet het ook verkrachting!
Dit is overigens geen voorbeeld dat ik zelf ben tegengekomen, maar het is precies hetzelfde argument als voor god. De naam van de daad is volledig irrelevant, maar degene die dit 'argument' gebruikt heeft wel het idee dat het een geldige reactie is. Om de discussie dus draaiende te houden zul je vanuit dat punt weer naar relevante feiten moeten komen, terwijl dat een grote brug is. Is er toevallig iemand die weet hoe je hier goed op kan antwoorden? Als je denkt dat dat zal uitmonden in een discussie die hier niet gewenst is dan zou dit ook via een PB gestuurd kunnen worden.
http://www.youtube.com/watch?v=y0pSMNaY ... LPUnjIVYZ7" onclick="window.open(this.href);return false;
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 17 dec 2013 11:12

Mariakat schreef:9 Manipulatie:
Je doet je ouders (en allen die van je houden) zo'n verdriet, als je niet meer naar de kerk gaat.
Want ook al twijfel je, daar moet je zijn om het "te vinden".
Inderdaad een hele heftige dit. Ook wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de ouders, die zien hun kroost regelrecht de hel in lopen. Logisch dat men dat probeert te stoppen.
Wel erg, sowieso dat er ouders zijn die zo denken, maar ook om je in deze spagaat te bevinden (spreek uit ervaring, jij toch ook Mariakat? :? ).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Maria
Moderator

Re: Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Bericht door Maria » 13 jan 2019 08:45

MoreTime schreef:
17 dec 2013 11:12
Wel erg, sowieso dat er ouders zijn die zo denken, maar ook om je in deze spagaat te bevinden (spreek uit ervaring, jij toch ook Mariakat? :? ).
Idd. eigen ervaring, vooral vanuit mijn jeugd, toen ik ook al heel bevattelijk was voor veel denken over niet al te praktische zaken (religieuze en andere spirituele zaken). 8*)

10 Antwoord op niet te begrijpen en niet te beantwoorden vragen:
- Voor alle vragen, die nodig zijn om in de hemel te komen is de Bijbel duidelijk.
- Wij mensen kennen niet alle antwoorden, maar God heeft met alles zijn doel.
- Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
- Soms moet je maar gewoon de dingen aannemen, want van veel vragen waarop je geen antwoord krijgt wordt je alleen maar ongelukkig.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 jan 2019 16:56

Omdat Fish een link hierheen gaf kwam dit topic me weer onder de aandacht.
viewtopic.php?p=559851#p559851
Een al ouder topic, maar steeds weer komen deze punten weer terug, als er discussies en gedachten wisselingen zijn met gelovigen.

Het blijft actueel en aanvullingen uit de praktijk zijn welkom.
Ik wil het even een tijdje bovenaan vastprikken.

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 04 mar 2019 17:07

11 Liefde
Door Gods wil te doen en elkaar lief te hebben zoals God ons lief heeft kan het geloof versterkt worden.

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 04 mar 2019 17:08

12 Samenkomen
Waar twee of meer mensen in naam van God samen zijn daar is God in hun midden.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 04 mar 2019 17:22

Vuurtje schreef:
04 mar 2019 17:07
11 Liefde
Door Gods wil te doen en elkaar lief te hebben zoals God ons lief heeft kan het geloof versterkt worden.
God geeft ook vaak de opdracht tot moord en doodslag.
God heeft kennelijk niet een ieder lief.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 04 mar 2019 17:39

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
04 mar 2019 17:22
Vuurtje schreef:
11 Liefde
God geeft ook vaak de opdracht tot moord en doodslag.
God heeft kennelijk niet een ieder lief.
Het gaat hier over "Religieuze tactieken voor geloofsbehoud".
Onze meningen over de doodstraf en of de achterliggende kracht daarvan liefde kan zijn voor alle mensen lijkt mij iets voor een ander draadje.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mar 2019 18:41

Vuurtje schreef:
11 Liefde
Ja, want wie kan er nu liefde versmaden?
En zeker als het goddelijke liefde is.
Dat is toch wel het ultimum. :mrgreen:
Maar wie kan daar nu aan voldoen?
Ja, dan moet je toch zo'n God als voorbeeld hebben.

Plaats reactie