Mezelf teruggevonden 1

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mezelf teruggevonden 1

Bericht door jacco »

Beetje vreemd om het woord getuigenis hier te gebruiken. Niet in de letterlijke zin, maar natuurlijk omdat vroeger een getuigenis stond voor het 'succes verhaal' van de christen, nadat hij Jezus had gevonden. Misschien herkennen andere ex-gelovigen dat niet zo, maar ik zat al als tiener in de Pinkster-Volle Evangelie hoek.
Moeder was Hervormd en behoorlijk actief, vader deed nergens aan. Vond het allemaal flauwe kul. Er was daardoor regelmatig een tweestrijd in ons gezin twee dochters volgden hun vader en de andere vier kinderen volgden hun moeder.
Toen ik een jaar of 13 was, besloot mijn moeder dat de preken in de Hervormde kerk in ons dorp te flauwtjes werden. Ze was met een huisgemeente in contact gekomen waar allerlei ontevreden christenen samen kwamen. Onvrede met wat in andere kerken achteruit ging, de secularisatie. Het had iets persoonlijke die huiskringen, maar kwam ook heel dichtbij je privé leven. Ma had al vaak geprobeerd om pa van gedachten te veranderen. Hij was zelfs zo ver meegegaan dat hij bij haar afwezigheid aan tafel, het 'Onze Vader' ging bidden. Bijbel lezen werd dan gelukkig overgeslagen, de scheurkalender zorgde voor de stichtelijke tekst. Ze organiseerde ook bij ons thuis bidstonden, maar mijn vader ging dan gewoon wat anders doen buitenshuis. Er werden eens twee hele vrome mannen op mijn vader losgelaten, maar de nuchterheid waarmee hij hun vrome praatjes pareerde drong toen nog niet echt tot me door. Pas later heb ik het van mijn oudere zussen begrepen dat hij eigenlijk veel te veel toeliet, maar dat hijzelf de christelijke opdringerigheid langs zich heen liet gaan. Vrij kort nadat de heren de koffie ophadden, keerden ze weer onverrichter zaken door de voordeur naar buiten.
Door een sterke kinder- en jeugdafdeling (grote gezinnen) werd ik op jonge leeftijd al helemaal meegevoerd naar activiteiten die toen mijn kleine leefwereld ruimer maakte. Er werden kinderkampen georganiseerd, als tiener mocht je al snel meehelpen. Ook de kinderevangelisatie in een bepaalde wijk van de stad mocht ik aan meewerken. We gingen als jeugdgroep getuigen op straat. De ultieme plaats waar de zondaar verkeerde was op de 'wallen' in Amsterdam. Dat hield in dat we zongen met gitaren en één voor één moesten we een stap naar voren doen en iets vertellen over ons 'slechte' leven, maarrrr Jezus trok ons uit de goot en waren we gered voor de 'eeuwigheid'. We deden aan strandevangelisatie, bootevangelisatie. We evangeliseerden in Duitsland, België en Zwitserland. Heel veel vrije tijd werd er door in beslag genomen, naast de wekelijkse reguliere activiteiten van de plaatselijke kerk: Zondagdienst, bidstond, bijbelstudie, jeugdbijeenkomst. Het werd helemaal druk als je ook 'uitverkoren' was om mee te doen aan de evangelie/genezingscampagnes van een aantal bekende evangelisten in de jaren zestig van de vorige eeuw. Ja ik ging ook gewoon iedere dag naar school, maar het werk van de 'Heer' was eigenlijk prioriteit. In die beweging leerde ik ook mijn eerste vrouw kennen. Je kon moeilijk iemand van school mee naar huis nemen [-X . De 'Heer' heeft een bedoeling met jullie leven. Je moet dus ook samen op één lijn zitten met het geloof. (wordt vervolgd)
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
PietV.
Erelid

Re: Mezelf teruggevonden 1

Bericht door PietV. »

jacco schreef: (wordt vervolgd)
Daar haak ik op in. Ben erg benieuwd naar de rest om het beeld compleet te maken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mezelf teruggevonden 2

Bericht door jacco »

Je verloofde met elkaar, want je moest het wel serieus laten blijken voor god en goegemeente. Maar verloven is nog geen seks, hooguit verkennen. Ik wilde echter zo 'netjes zijn', dat ik alles wat ik droomde bewust niet tot daden omzette. Zelfs mijn zeer vroom meisie moest af en toe mijn hand beet pakken en op een bepaalde plaats brengen, omdat alleen tongzoenen zo vermoeiend en ééntonig wordt. In de jeugdsamenkomst werden we stichtelijk toegesproken dat seks voor het huwelijk niet in het plan van god past. We hadden een keer een voorganger die via het geven van een hand er achter wist te komen of jij als jongen jezelf bevredigde, want ook dat was ondanks ons seksueel ontwaken niet toegestaan volgens god. Lees het verhaal van Onan. Gelukkig, dacht ik, ben ik linkshandig en had hij zeker bij mij niets in de gaten. :D
We hebben die 'kuisheid' volgehouden totdat we trouwden. Echter daarna hadden we allerlei seksuele frustraties te overwinnen. Het ging zeker niet zo gemakkelijk en lekker als dat ik in de boekjes had gelezen. Maar kinderen kwamen er wel meteen, de eerste precies 9 maanden na de eerste huwelijksnacht. En de belofte bij je trouwen: Een drievoudig snoer wordt niet snel verbroken. God, zij en jij, in die volgorde.

In die eerste jaren gingen we mee werken met een jongeren organisatie die vooral op scholen en in klassen vertelden over het geloof. Daaraan verbonden was een cursus met steeds een vragenlijst en wij samen corrigeerden die lijsten. Hierdoor ervaarden we dat we eigenlijk te weinig kennis hadden. We besloten ondanks de twee kinderen samen naar een voltijdse bijbelschool van 3 jaar te gaan. Daar leerde je van alles wat. Een beetje psychologie, sociologie, biologie enz. maar vooral theologie, haast voor ieder bijbelboek een andere leraar. Leraren in vaste dienst, gast(s)prekers uit binnen en buitenland. Vooral de VS. Op zichzelf best leerzaam als je van het onderwerp houdt.
Aan het eind van die drie jaar beslis je (samen met de Heer) waar je naar toe gaat. Wij gingen voor het avontuur, niet in een 'grote' kerkgemeente in Nederland, maar onze zuiderburen in België waren toch ook toe aan deze verfrissende boodschap. We waren zo volgzaam aan die 'innerlijke' stem, dat we naar Vlaanderen vertrokken. (wordt vervolgd)
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

het wordt spannend . . .
Ik wens u alle goeds
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mezelf teruggevonden 3

Bericht door jacco »

@ Peter: Ik met af en toe nog wat anders doen ... :angel12:

Als je door god gezonden wordt, dan is alles wat je doet tot zijn glorie ... =P~ Een uitspraak die je het gevoel geeft dat de mensen op je zitten te wachten.
Vlaanderen wacht op het openbaar worden der zonen gods ... [-o< Nog zo'n oneliner vrij vertaald uit dat boek.
Jaja, wij zijn 'zonen gods', eigenlijk gelijk aan zijn zoon. Wij zullen dezelfde dingen doen die hij gedaan heeft en nog grotere dan deze. Je begrijpt... dit moet een keer misgaan.
Veel dingen in Vlaanderen leken te lukken. We werden door de plaatselijke groepjes (de clubjes daar tellen meestal zo rond de 50 personen) met open handen ontvangen. Twee echtparen uit Nederland met samen 4 kinderen. Zij woonden in Nederland bij ons op zolder, wij in Vlaanderen bij hen op zolder. We deden alles wat mogelijk was en de club groeide, kinderwerk, straatevangelisatie, huisbezoek, gevangenbezoek, verslaafdenzorg, preken, zingen, dopen, lachen en ja ook huilen. Niet alleen medeleven met een anders verdriet maar ook je eigen verdriet. Onze oudste dochter overleed na 3 dagen opgenomen te zijn in het ziekenhuis.
Ik denk nu achteraf dat haar overlijden opeen mijn 'droomwereld' hard verstoorde. Zeker toen we bij haar baar stonden in het mortuarium met wederzijdse ouders en mijn zeer gelovige schoonvader een gebed over haar uitsprak zoals in de bijbel bij Tabitha, met de stellige verwachting dat zij opnieuw zou leven... :oops:
Ik heb het daarna nog zo'n 20 jaar geprobeerd om het allemaal te geloven, maar ben er in feite allemaal niets mee opgeschoten. Eén van de snoeren was gebroken ...
Ik heb mijn best gedaan om samen met mijn toenmalige vrouw en onze kinderen er een mooi leven van te maken. Ik deed nog jaren volop mee en liep zogezegd vooraan bij allerlei semi-religieuze activiteiten omdat me nu eenmaal graag wil inzetten voor het goede doel. Maar je kunt al je tijd aan god besteden en verwachten dat hij je gezin zegent, maar ook dat gaat niet vanzelf. Ik deed overal aan mee en uiterlijk leek ons gezin een voorbeeld. Echter toen onze kinderen op de jongste na zelfstandig woonden en een relatie hadden, heb ik gekozen voor mezelf. In twee jaar tijd ben ik gestopt met het geloof, de kerk, mijn vrouw en mijn werk. Ik heb mijn boeltje opgepakt en ben terug naar Nederland vertrokken om helemaal opnieuw te bepalen hoe ik graag zou willen leven. pffff wordt vervolgd, nog één deel #-o
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik lees mee Jacco.
Eén ding nu.
Zolang je tijd van leven hebt kun je je meerdere keren bekeren, herboren worden, en (al dan niet uit/in nood geboren) een nieuw leven beginnen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Poehhh.. heftig. :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Inderdaad Jacco. Grote pieken, diepe dalen. Je doet me denken aan vroegere kennissen van ons, die gingen ook naar Vlaanderen. Hij had Bijbelschool gedaan, zij was verpleegkundige. Later heeft zij zich ook gestort op de Bijbelschool en ze zijn kleinschalig begonnen in België. Wij kregen jarenlang "brieven" toegezonden met verhalen en punten waarvoor gebeden moest worden. Onderin stond een bankrekeningnummer. Als de auto stuk was dan kregen we hierover bericht. In dat geval was gebed helaas niet genoeg.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Mezelf teruggevonden 3

Bericht door Rereformed »

jacco schreef:Ik heb het daarna nog zo'n 20 jaar geprobeerd om het allemaal te geloven, maar ben er in feite allemaal niets mee opgeschoten. Eén van de snoeren was gebroken...
Geweldig verhaal. Interessant en goede, vlotte en duidelijke stijl van schrijven.
Dus was het overlijden van je dochter het punt waarop het geloof strandde? Of waren er ook andere zaken die je twijfels gaven?
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jacco, je verhaal doet mijn (voor)oordeel van de gelovige leefwijze erg versterken. Vooral het kopje in het zand steken en het werkelijk in Jezus (willen) zijn. De opdringerigheid, kampen, scholen, cursussen etc....Tel daarbij op het (aangepraatte) schuldgevoel totdat...

Het verstand de overhand gaat nemen. Tot nu toe doet je verhaal me ook aan Dan Barker denken. Een zeer vroom goedgelovige dominee, welke nu atheist nummer 1 is (gedeelde eerste plaats met R. Dawkins).

Maar misschien trek ik deze conclusie iets te vroeg. Misschien heeft God je toch nogmaals tot Zich genomen...en is je "vervolg"-verhaal een poging om ons uit de tent te lokken. Maar dat is slechts mijn achterdochtige "ik"
Ben benieuwd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mezelf teruggevonden 4

Bericht door jacco »

Even dit verhaal afmaken en daarna vragen beantwoorden :)

Terug in Nederland had ik contact met een oude schoolvriendin. We kenden elkaar als kind uit de buurt en de klas. Haar vader en broer waren de organist van onze oude Hervormde Kerk. Zij vertelde dat bij het vertrek van mijn moeder met vier kinderen dit als een groot verlies werd gezien in de kerkgemeenschap. Mijn oudste zus deed veel in zondagschoolwerk en er was er ook één getrouwd met de zoon van de dominee :shock: Ook die schoolvriendin had lang de kerk verlaten, maar we besloten beiden weer eens dat oude gebouw op te zoeken. Mensen ontvingen ons hartelijk, want deze kerken tellen niet zoveel zielen meer en ieder nieuw gezicht was er één. Voor mij had het iets met mijn jeugd te maken en voordeel in deze kerk was dat er niets van je werd verwacht. Ik liet de nostalgische gevoelens maar over me heen komen. Maar uiteindelijk was dit net zo leeg en statisch als die nieuwe kerkgemeenschappen van tegenwoordig met hun protserige geloofsuitspraken. Veel geschreeuw en weinig wol. Het zijn marktkooplieden die door veel geschreeuw en mooie trucjes de aandacht op zich vestigen, maar per saldo niets teweeg brengen in de geschiedenis.

Op een familiefeestje hoorde ik mijn oudste dochter spreken op een manier die duidelijk niet bij haar opvoeding hoorde. Ik heb een tijdje geen contact met mijn kinderen gehad, maar ook hier blijkt na al die jaren dat er twee nog meepraten met hun moeder, die trouwens nog vromer geworden is. Twee bemoeien zich niet meer met het geloof en mijn oudste dochter is eigenlijk gewoon een atheïst :|
Ik zelf heb opnieuw een relatie met iemand die ook niets heeft met het geloof. (Mijn ex blijft voor me bidden, want wat god samenvoegt, dat zal de mens niet scheiden)
Door o.a. gesprekken en mailen met mijn oudste dochter ben ik een paar jaar geleden ook meer gaan lezen en onderzoeken rond atheïsme. Ik vond het een nogal harde term atheïsme en bijgevolg behoorden daar toch harde mensen bij ? Die A is zo anti en vroeger stelde ik ze gelijk met de anti-christ :evil3:
Tot mijn verrassing kwam ik heel prettige en nuchtere mensen tegen op een kennismakingsbijeenkomst van het Atheïstisch Verbond. Ik vind het wel prettig om naast fora en websites 'echte' mensen tegen te komen.
Ik heb nog wel digitaal contact met een aantal van deze mensen, maar het Verbond is het niet geworden omdat je meteen weer met regeltjes en voorschriften te maken krijgt en daar ben ik gewoon allergisch voor geworden. Ik wil gewoon vrij zijn.
Die vrijheid kwam in het begin vooral tot uiting doordat je eindelijk eens je weekend zelf in kon vullen. Niet meer die 'heilige' zondag. Toch beperk ik mijn vrijheid zelf door rekening te houden met mijn familieleden. Ze weten van mijn nieuwe keuze, lezen er over op mijn Facebook, maar ik probeer wel wat te dimmen en heb dus een ander profiel aangemaakt met als naam Nol van Velzen. Geen familie van Peter :^o , maar ik had die naam eens gekozen omdat ik nog in Velzen-Noord heb gewoond.

In het begin sprak ik over mijn atheïstische vader. In deze periode van mijn leven zie ik veel overeenkomsten met hem. Ik voel inderdaad of ik mezelf heb teruggevonden. In die hele tussenliggende periode leefde ik voor een ander. Nu kan ik me eindelijk (een beetje laat misschien) ontplooien zonder de goedkeuring van boven :lol:
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Gefeliciteerd met het terugvinden en ik hoop dat je er nog lang gebruik van kunt maken.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Mezelf teruggevonden 3

Bericht door jacco »

Rereformed schreef: Dus was het overlijden van je dochter het punt waarop het geloof strandde? Of waren er ook andere zaken die je twijfels gaven?
Ik was altijd al een twijfelaar, gewoon een stukje gezond twijfel, gecombineerd met zelfstandig denken en niet alles maar klakkeloos slikken. De wetenschappelijke ontdekkingen boden zoveel meer dan die eenvoudige bijbelverhalen. Maar diep van binnen hoopte ik er wel op dat die tripple A god (almachtig, alwetend,alomtegenwoordig) zich eens echt liet zien. Iets dergelijks hebben ook mensen die geld storten voor een loterij en hopen 25 miljoen te winnen. Als er zo'n god zou zijn, dan moest hij het dan doen.
Heel veel mensen geven dan hun te kort aan geloof de schuld, maar toen waren verschillende mensen zo intens aan het geloven. Anders ga je niet met een dode bidden.
Over die tegenstellingen tussen bijbel en wetenschap, maakte je jezelf wijs, dat god altijd boven de wetenschap staat (tripple A) en dat wanneer wetenschap niet tegen de bijbel in gaat, het toegestaan is dat te volgen. Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die de grens steeds oprekken. Bepaalde tekst wordt dan niet meer letterlijk geïnterpreteerd, maar heeft dan ook weer een geestelijke, dus hogere betekenis. Zo kom je vanzelf bij de oerknal waar god ook de hand in heeft gehad. En blijft er nog maar heel weinig over om het niet te geloven. Geloven is een heel rekbaar en daardoor overheersend begrip. Zo heb je altijd het laatste woord in een gesprek.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zat er naast met mijn vermoeden. Gelukkig maar!
Het is eigenlijk wel jammer dat het vaak een ontzettend lange tijd moet vergen voordat het logicalampje gaat branden. Het zal in de meeste gevallen dan wel zo zijn: willen geloven.
Ik kan me nl. zo ontzettend moeilijk voorstellen als je open staat voor redelijke wetenschappelijke doordachte logische (bewezen) suggesties/theorieen, dat je alsnog in een god blijft geloven. En daarom heb ik zo'n ontzettende moeite met mensen als Cees Dekker. Ik begrijp het gewoon niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

De logica lampjes gaan wel branden Dikkemick, maar het is zo moeilijk om je los te maken van iets wat je hele kinder/jong volwassentijd een zekerheid geweest is plus je familie vrienden enzv.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie