Is een verkrachter een slecht mens?
Geplaatst: 07 okt 2013 03:08
Lekker duidelijk zul je wel denken. Slecht is wel zo ongeveer een van de meest relatieve begrippen in deze wereld.
Ik denk dat iedereen meteen ja roept. Maar ik wil hier een filosofische discussie beginnen en iedereen die een beetje filosofie heeft gehad op de middelbare school weet wat een filosofische houding inhoud. Die wil ik dan ook zeker aanhouden.
mijn standpunt
Ik neem als standpunt dat een verkrachter een slecht mens is. En wel met het volgende verhaal.
Ja daar heb je 'm weer, de vrije wil
Ik moet er in deze vanuit gaan dat de mens tot op zekere hoogte verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Steeds maar terug komen op het idee dat de mens niet over een vrije wil beschikt geeft niet de vrijheid nog verder op dit onderwerp in te gaan.
Er moet rekening gehouden worden met;
Het feit dat mensen kunnen veranderen. De vraag luid niet: is een verkrachter een verkrachter voor het leven? Neen. Het moment dat de verkrachter een verkrachter is, is het dan een slecht mens? Dat is een meer specifieke vraag en meer sluitend. Het is een moment.
Mijn argumenten geven zwaarte
Mijn argumenten geven zwaarte aan mijn standpunt, geen doorslag. Ik hoopte dermate veel zwaarte te leggen dat iedereen overtuigd is van mijn gelijk. Een absoluut gelijk krijgt niemand in dit soort kwesties.
In het kort mijn argumenten
1) Een verkracht persoon is voor het leven op zekere hoogte geestelijk verminkt.
2) Het lichaam is een persoonlijk eigendom. Er is daarom toestemming vereist om "binnen te treden".
Dit wil ik staven doormiddel van het idee dat je zelf dit waarschijnlijk ook wenselijk vind.
"wat gij niet wilt wat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet"
3) In het geval van een verkrachting uitgevoerd door een man met een vrouwelijk slachtoffer,
De man maakt misbruik van zijn positie als vaak dominante factor wat betreft fysieke kracht.
Misbruik maken van een positie is m.i. verkeerd, vooral met betrekking tot dit.
argument 1 toegelicht
Angst is iets wat veelal speelt bij de verkrachtte. Dermate veel angst dat het tot stoornissen kan leiden. Pijn kan ervaren worden. Dermate veel pijn dat seks in het vervolg geassocieerd kan worden met pijn. Ook kan in de toekomst voor de verkrachtte seks als slechte ervaring ervaren worden. ook door de eerste 2 genoemde verminkingen, angst en pijn. Seks kán in het vervolg onmogelijk of bijna onmogelijk
worden voor de verkrachtte.
Argument 2 en 3 toegelicht
M.i. Niet nodig. Ik hoor het wel als dit wel het geval mag zijn.
Mijn vraag aan jullie
Mijn vraag aan jullie is vooral even heel kritisch te zijn. Echt héél kritisch! En vooral de zere plekken aanraken. En de zwakten van mijn verhaal onder de loep leggen.
Heel erg bedankt alvast voor degenen die de moeite nemen te reageren.
Groet, Sytze
Ik denk dat iedereen meteen ja roept. Maar ik wil hier een filosofische discussie beginnen en iedereen die een beetje filosofie heeft gehad op de middelbare school weet wat een filosofische houding inhoud. Die wil ik dan ook zeker aanhouden.
mijn standpunt
Ik neem als standpunt dat een verkrachter een slecht mens is. En wel met het volgende verhaal.
Ja daar heb je 'm weer, de vrije wil
Ik moet er in deze vanuit gaan dat de mens tot op zekere hoogte verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Steeds maar terug komen op het idee dat de mens niet over een vrije wil beschikt geeft niet de vrijheid nog verder op dit onderwerp in te gaan.
Er moet rekening gehouden worden met;
Het feit dat mensen kunnen veranderen. De vraag luid niet: is een verkrachter een verkrachter voor het leven? Neen. Het moment dat de verkrachter een verkrachter is, is het dan een slecht mens? Dat is een meer specifieke vraag en meer sluitend. Het is een moment.
Mijn argumenten geven zwaarte
Mijn argumenten geven zwaarte aan mijn standpunt, geen doorslag. Ik hoopte dermate veel zwaarte te leggen dat iedereen overtuigd is van mijn gelijk. Een absoluut gelijk krijgt niemand in dit soort kwesties.
In het kort mijn argumenten
1) Een verkracht persoon is voor het leven op zekere hoogte geestelijk verminkt.
2) Het lichaam is een persoonlijk eigendom. Er is daarom toestemming vereist om "binnen te treden".
Dit wil ik staven doormiddel van het idee dat je zelf dit waarschijnlijk ook wenselijk vind.
"wat gij niet wilt wat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet"
3) In het geval van een verkrachting uitgevoerd door een man met een vrouwelijk slachtoffer,
De man maakt misbruik van zijn positie als vaak dominante factor wat betreft fysieke kracht.
Misbruik maken van een positie is m.i. verkeerd, vooral met betrekking tot dit.
argument 1 toegelicht
Angst is iets wat veelal speelt bij de verkrachtte. Dermate veel angst dat het tot stoornissen kan leiden. Pijn kan ervaren worden. Dermate veel pijn dat seks in het vervolg geassocieerd kan worden met pijn. Ook kan in de toekomst voor de verkrachtte seks als slechte ervaring ervaren worden. ook door de eerste 2 genoemde verminkingen, angst en pijn. Seks kán in het vervolg onmogelijk of bijna onmogelijk
worden voor de verkrachtte.
Argument 2 en 3 toegelicht
M.i. Niet nodig. Ik hoor het wel als dit wel het geval mag zijn.
Mijn vraag aan jullie
Mijn vraag aan jullie is vooral even heel kritisch te zijn. Echt héél kritisch! En vooral de zere plekken aanraken. En de zwakten van mijn verhaal onder de loep leggen.
Heel erg bedankt alvast voor degenen die de moeite nemen te reageren.
Groet, Sytze