'Minder hongersnood in de wereld'

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lucy
Forum fan

'Minder hongersnood in de wereld'

Bericht door Lucy »

Wereldwijd lijden minder mensen honger dan twee jaar geleden, maar nog steeds zijn dat er 842 miljoen.

Dat is ongeveer één op de acht mensen, blijkt uit een rapport dat voedselorganisaties van de Verenigde Naties dinsdag naar buiten brachten.

Door economische groei in ontwikkelingslanden hebben mensen meer inkomen.

Ook wordt er meer voedsel geproduceerd, zo verklaart de VN de afname van het aantal mensen dat honger lijdt. Twee jaar geleden lag het aantal hongerende mensen op 868 miljoen.

De ergste hongersnood komt nog steeds voor in landen aan de zuidrand van de Sahara. Daar heeft één op de vier mensen niet te eten.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van World Food Program. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

In West-Azië is de laatste tijd weinig vooruitgang geboekt, terwijl het in Zuid-Azië en Noord-Afrika langzaam beter gaat, blijkt uit het rapport.

Van de 842 miljoen ondervoede mensen wonen er 15,7 miljoen in welvarende landen.

Milleniumdoel

Als de afname zo doorgaat tot 2015, komt het aantal hongerende mensen in de buurt van het gestelde millenniumdoel. In 2000 beloofden 189 landen op de Millenniumtop van de Verenigde Naties om voor 2015 onder meer de extreme armoede te halveren en ziektes als aids en malaria terug te brengen.

Bron: http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, ik weet dat er nog heel veel mensen honger lijden, maar het is prachtig dat het er al minder zijn!
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
dikkemick
Adelaar

Re: 'Minder hongersnood in de wereld'

Bericht door dikkemick »

Een riskante reactie, maar ik denk dat geboortebeperking wereldwijd(!) een hele goede optie zou zijn. Vrijwillige geboortebeperking uiteraard!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

dikkemick schreef:Een riskante reactie, maar ik denk dat geboortebeperking wereldwijd(!) een hele goede optie zou zijn. Vrijwillige geboortebeperking uiteraard!
Ja, inderdaad! :thumbleft: Alleen denk ik dat er heel veel mensen zijn die zich daar, stom genoeg, niet aan zullen willen houden. :(
Weet je hoe je ook solidair kunt zijn aan mensen die honger lijden? Eet minder vaak vlees! Want hier in Nederland en andere rijkere landen voeren wij dus graan, soja en water aan het vee, maar dat is ook geschikt als menselijk voedsel! Terwijl er elders mensen in de wereld honger lijden!
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef:Een riskante reactie, maar ik denk dat geboortebeperking wereldwijd(!) een hele goede optie zou zijn. Vrijwillige geboortebeperking uiteraard!
Niet enkel vanwege voedsel maar ook leefbaarheid in het algemeen. Helaas staat minder mensen bij mijn weten niet op de politieke en economische agenda's. De mensheid is rupsje nooit genoeg maar ik denk dat daar geen mooie vlinder uit voort gaat komen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

doctorwho schreef:
Niet enkel vanwege voedsel maar ook leefbaarheid in het algemeen. Helaas staat minder mensen bij mijn weten niet op de politieke en economische agenda's. De mensheid is rupsje nooit genoeg maar ik denk dat daar geen mooie vlinder uit voort gaat komen.
Uiteindelijk grijpt moedertje natuur wel in...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Helaas staat minder mensen bij mijn weten niet op de politieke en economische agenda's.
In tegendeel: Groei is het credo, om het spook van werkloosheid van ons af te houden.
En als de boel klapt zien we wel weer verder.
Dan heeft iedereen en niemand het gedaan.

in die zin zijn we net bacteriën: We kunnen onze groei niet sturen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Helaas staat minder mensen bij mijn weten niet op de politieke en economische agenda's.
In tegendeel: Groei is het credo, om het spook van werkloosheid van ons af te houden.
En als de boel klapt zien we wel weer verder.
Dan heeft iedereen en niemand het gedaan.

in die zin zijn we net bacteriën: We kunnen onze groei niet sturen.
Kunnen? Een bacterie kan geen gebruik maken van anticonceptie. Wij volgens mij wel.
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef: Kunnen? Een bacterie kan geen gebruik maken van anticonceptie. Wij volgens mij wel.
In welvarende landen, ja, waar het overigens ook meer een bijverschijnsel van welvaart is.
Daar ligt dan ook niet het grootste probleem.
Een probleem dat zich verder aan onze controle onttrekt.

En probeer bovendien maar eens een geboortebeleid te verzinnen dat ethisch aanvaardbaar is.
Wie mag er dan kinderen krijgen, en wie niet?

A: Als iemand overgaat tot geboortebeperkende maatregelen, valt iedereen over diegene heen.
B: Doet niemand het, dan draagt ook niemand de verantwoordelijkheid.

Het meest waarschijnlijke scenario om voor werkelijkheid in aanmerking te komen is dus B.
Net zoals een hele massa publiek in de Amsterdamse binnenstad niet verantwoordelijk is voor het verdrinken van een persoon in een gracht, terwijl een eenling zich aan die verantwoordelijkheid niet had kunnen onttrekken.
dikkemick schreef:Uiteindelijk grijpt moedertje natuur wel in...
Dat dus.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Even een religieuze reactie hierop: opvallend is hoe hongersnoden in de Bijbel worden gezien als een teken van het eind van de tijden. Voor een ieder die daarmee bezig is, is het motto: hoe meer ellende hoe beter, des te sneller komt Jezus terug. Nu zie je de hongersnood afnemen... conclusie?

Maar ook daar zal men wel een reden voor bedenken, de cijfers zullen wel niet kloppen of de Bijbel bedoelde het toch anders. :?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jagang schreef:
dikkemick schreef: Kunnen? Een bacterie kan geen gebruik maken van anticonceptie. Wij volgens mij wel.
In welvarende landen, ja, waar het overigens ook meer een bijverschijnsel van welvaart is.
(............)
kunnen onttrekken.
dikkemick schreef:Uiteindelijk grijpt moedertje natuur wel in...
Dat dus.
Ik heb natuurlijk nooit beweerd dat het ethisch gezien) makkelijk is om zo'n beslissing te nemen. Maar als we doorgaan zoals we nu doorgaan, grijpt moedertje natuur in! Wat ik wel zeer kwalijk vind is de uitspraak van de paus, dat condooms aids bevorderen. Religie moet zich wederom niet met dit soort kwesties bemoeien! (Ik ook niet overigens)
Einstein/Mick
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

MoreTime schreef:Even een religieuze reactie hierop: opvallend is hoe hongersnoden in de Bijbel worden gezien als een teken van het eind van de tijden. Voor een ieder die daarmee bezig is, is het motto: hoe meer ellende hoe beter, des te sneller komt Jezus terug. Nu zie je de hongersnood afnemen... conclusie?

Maar ook daar zal men wel een reden voor bedenken, de cijfers zullen wel niet kloppen of de Bijbel bedoelde het toch anders. :?
Ja, de christenen denken van deze tijd heel veel tekenen te zien dat het de Eindtijd is, maar omgekeerd duiden sommige dingen op het tegenovergestelde! ;)
Plaats reactie