Oorsuizen te genezen?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HenkH
Forum fan

Re: Oorsuizen te genezen?

Bericht door HenkH » 05 mar 2016 02:24

Vandaag stuurde iemand me (goed bedoeld) een link naar dit artikel
http://wibnet.nl/mens/hersenen/tinnitus ... tante-toon" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn KNO-arts zegt helaas iets anders en ik heb begrepen dat zelfs het volledig uitschakelen van de gehoorzenuw geen garantie is (minder dan 50%) voor het stil krijgen van mijn dagelijkse fluittoon.
Het vooruitzicht alleen al... voor de rest doof zijn, maar alleen de fluittoon nog horen. Dan kies ik zeker voor 'huppekee'. :roll:
Ni dieu, ni maître.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 mar 2016 15:59

Moderne SSRI ( anti depressivia ) kunnen tinnitus "induceren". Geeft al wel aan dat veel oorsuizen niet te maken heeft met "oorbeschadigingen" maar eerder met het brein. Maar dat wisten eigelijk ook al: alle zintuigen zitten voor het grootste gedeelte tussen "de oren" :wink:

Hier een link over de bijwerkingen SSRI's : http://www.lareb.nl/Signalen/kwb_2005_4_ssri" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als SSRI's tinnitus kunnen induceren kan het mogelijk ook andersom, dus kijken of het hier mee te verbeteren valt. Maar of je tinnitus wilt bestrijden met SSRI's .......lijkt met als patient een lastige. De andere bijwerkingen liegen er ook niet om.....

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136369/" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 07 mar 2016 16:53

Iemand hier die een SSRI gebruikt of gebruikt heeft en tevens last had van tinnitus?
Zo ja, welke SSRI en hielp het of werd het erger?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 08 mar 2016 07:16

Ik heb al sinds mijn jeugd last van oorsuizingen.
Er zijn periodes (gelukkig niet zo heel veel) die mij er stapel gek van maken.
Het zijn doorgaans twee verschillende, ėėn met een golvende toonhoogte en een met een strakke toon.
Ik heb vaak last van concentratie problemen en alleen met koptelefoon lijken ze minder omdat geluid dan overheerst.
Nadeel hiervan is wel, dat als ik die dan afzet de tinitus een poos erger is.
Het volgen van lezingen is voor mij ook moeilijk om de concentratie vast te houden. Daarom gebruik ik regelmatig een speciaal apparaat dat de spreker draagt of voor zich neer legt. Deze zend het signaal naar mijn draagbare ringleiding, wat al beter werkt. Alleen het geluid daarvan is niet je van het. Nadeel is ook dat je vragen uit het publiek ook niet goed kan verstaan.
Gelukkig houden ze er toch wel rekening mee.

Aantal jaren terug bij een kno arts geëxperimenteerd met een apparaat wat een tegen geluid op dezelfde frequentie liet horen. Maar helaas werkte dat niet bij mij.
Twee jaar terug nog bij een andere kno arts geïnformeerd naar de vooruitgang bij behandeling van tinitus.
Er zijn wat experimenten geweest, maar nog geen significante vorderingen.

Ik vermoed dat er best eens een relatie zou kunnen zijn met AHDH. Door de oorsuizingen ga je wel eens gekke dingen doen omdat maar niet horen. En als je het helemaal niet kunt harden, wil je wel eens je hoofd tegen de muur slaan.
Of andere wilde uitspattingen. Maar ik ben geen dokter, dus is zomaar een idee en weet niet of dat wel eens onderzocht is.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Mariska

Bericht door Mariska » 25 feb 2017 12:04

Op de website van Stressplein staat ook hoe je oorsuizen of tinnitus kunt genezen!
[.....knip...]
Mariska
Alleen een link naar een site voor cognitieve gedragstherapie, die geen toevoeging is voor Freethinker en onze doeleinden en ook niet voor dit topic.
Met daarin een commercieel deel en doel.
Zonder verdere uitleg en deelname als lid, wordt dit beschouwd als Spam. Link verwijderd. 27-2-2017 Maria

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2017 12:35

Mariska schreef:Op de website van Stressplein staat ook hoe je oorsuizen of tinnitus kunt genezen!

....................

Mariska
Welkom Mariska, namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Ik wens u alle goeds

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 25 feb 2017 19:52

Helaas beste mensen oorsuizen of tinnitus op dit moment NIET te genezen.
Wel zijn er vorderingen op het maskeren van oorsuizen.
Kijk op de site van hoormij.

http://www.stichtinghoormij.nl/nl-nl/tinnitus" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zelf dus ook tinnitus en ga binnenkort naar een audiologisch centrum.

Ook het GGMD in diverse plaatsen geven goede info en organiseren infodagen over dit onderwerp.

http://www.ggmd.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb er een tweetal gevolgd. En ben zeer tevreden. Je wordt serieus genomen en de laatste jaren boekt men vooruitgang naar beter onderzoek.
Nogmaals tinnitus is op dit moment is het NIET te genezen. Wel komt het ( sporadisch) voor dat het plotseling ophoudt.
Gelukkig voor die mensen, maar het komt niet door medicijnen of therapie.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 27 feb 2017 16:48

Mariska schreef:Op de website van Stressplein staat ook hoe je oorsuizen of tinnitus kunt genezen!

............

Mariska

Dat is gesplitst in 2 delen: oorsuizen waarvan de oorzaak bekend is (geneesbaar). en dat waar de meerderheid mee te kampen heeft: binnen de hersenen, en dus niet meetbaar. En daarmee ook niet te genezen.

Maar dat het geluid 'er niet zou zijn' is waanzin. Echt complete lulkoek.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 feb 2017 17:17

Mariska is hier 9 minuten ingelogd geweest om haar link te plaatsen.
Is nu verwijderd
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 27 apr 2017 16:33

Kwam dit topic tegen met het doornemen van het forum.

Ik ben paar weken terug bij het audiologisch centrum in het VuMC Amsterdam geweest.
Uitgebreide hoortest en test op Hyperacusis. ( overgevoelig voor harde geluiden).
En tevens kwam ook mijn tinnitus aan bod.

Sinds december vorig jaar (op proef) en in februari nieuwe toestellen aangeschaft, waarbij een ruismaskeerder ingesteld kan worden. Daarvoor moest ik naar het audiologisch centrum.

Daar werd nog eens bevestigd dat tinnitus niet te genezen is.
Wel zoals ik al eerder opgemerkt heb, kan er wel getracht worden om je aandacht van de tinnitus af te leiden met een soort ruis. Het spreekt vanzelf dat het heel persoonlijk is of het helpt.
In mijn hoortoestellen is een ruis gezet waarbij de bedoeling is dat die je afleid van de tinnitus.
Ook heb ik een mp3 speler aangeschaft en die wordt aan een soort ringleiding ( waar ik al eerder of sprak) aangesloten en die stuurt de muziek meteen door naar mijn toestellen.
Als je beseft dat ik de laatste jaren steeds meer toondoof werd, luisterde ik geen radio en of muziek meer. Nu kan ik weer redelijk muziek luisteren, al is het meer voor therapie. Afwisselend met de ruisonderdrukking probeer ik nu meer controle over de tinnitus te krijgen. Dat wil zeggen, dat mijn hersenen dat geluid grotendeels gaan weg filteren. Ik sta nog aan het begin, mogelijk moet er nog het e.e.a. aangepast worden.
Hopelijk gaat het werken bij mij.

Groet FransP

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 apr 2017 19:13

Boeiende ontwikkeling FransP.
Het klinkt nog steeds als behelpen, maar er lijkt enige verbetering, zoals je het weet te benoemen en waarderen.
Ik ben toch benieuwd naar waar dit toe kan leiden en of je je hier enigszins beter door kunt voelen, ook voor de toekomst.
Als ik het goed begrijp is het bij jou aardig heavy.

Ik heb het idee dat velen hier op het forum dit met nieuwsgierigheid zullen volgen, want het is toch door vrij velen benoemd als een bekend verschijnsel. Ook al is de mate waarin verschillend.

Bij mij gelukkig niet zo belastend, als dat het me voor jou lijkt.
Een aantal weken geleden had ik een periode waarin het suizen weer duidelijk aanwezig was en vrij sterk in vergelijking met eerdere perioden.
Ook begint mijn gehoor steeds slechter te worden.
Maar tot nog toe lijkt het een leeftijds- en erfelijkheidsverschijnsel te zijn, maar ik hoop niet dat het in deze mate van verslechtering doorgaat.
Gecombineerd met tinnitus is het niet echt goed nieuws.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt.
Nu raken we ook bekend met de ontwikkelingen aangaande dit onderwerp.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 29 apr 2017 13:28

Ik heb regelmatig last van een bromtoon en suizen in mijn oren. Het komt vaak tot stand na consumeren van alcohol (niet overmatig). Meestal gaat het over als ik ga slapen, volgende ochtend heb ik er dan geen last van.
Soms gaat het over met een neusspray. Mijn oor-gebrom en oorsuizen is dus niet continue aanwezig.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 apr 2017 16:06

FransP schreef:Als je beseft dat ik de laatste jaren steeds meer toondoof werd, luisterde ik geen radio en of muziek meer. Nu kan ik weer redelijk muziek luisteren, al is het meer voor therapie. Afwisselend met de ruisonderdrukking probeer ik nu meer controle over de tinnitus te krijgen. Dat wil zeggen, dat mijn hersenen dat geluid grotendeels gaan weg filteren. Ik sta nog aan het begin, mogelijk moet er nog het e.e.a. aangepast worden.
Hopelijk gaat het werken bij mij.

Groet FransP
Ik hoop dat je een manier vindt om er redelijk mee te kunnen leven. Echt vreselijk om aan tinnitus te lijden.
Born OK the first time

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 29 apr 2017 21:02

Ik heb het nu 17 jaar.

Het is niet altijd hetzelfde geluid (fluiten, suizen, piepen, en bij stress marcherende legers) en ook niet altijd vanuit dezelfde plek.

Overdag probeer ik zoveel mogelijk naar muziek te luisteren. Dat is (voor mij) een uitstekende afleiding.
Het wordt (soms) lastiger wanneer je in stilte probeert te (gaan) slapen, of wanneer je in een gesprek bent.

Er zijn nog steeds drs die volhouden dat het verbeelding is. Je kunt het gewoon niet horen.
Bullshit. Of het nu echt is (ik denk te weten wat het is) of kunstmatig (aangemaakt door de hersenen), het lawaai is er echt.

Totnog toe is het niet te verhelpen. Vooral veroorzaakt door het zoeken naar symptoom bestrijding en niet naar het aanpakken van de oorzaak, Maar goed .. eens zal de wetenschap er een manier op vinden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 30 apr 2017 08:33

Maria: Ik zal proberen, voor zover mogelijk, hier zo nu en dan mijn bevindingen te schrijven. Maar bedenk wel, dat tinnitus niet eenduidig is. Ieder ervaart het anders. Wel kan er door over te praten/schrijven je begrip kweken en kan je van elkaar leren hoe je er mogelijk mee om kunt gaan.

HenkM: Ik herken dat volledig. Maar zoals ik al zei ben ik in de loop der jaren steeds meer toondoof geworden en was/is muziek voor mij vaak een grote irritatie. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Maar ik hoor alleen maar geschreeuw en gegil en bonk bonk bonk. Vaak vraag ik mijn vrouw wat zij nu eigenlijk hoort. Heel enkele keer en dan vooral bij (semi) klassieke muziek kan ik nog onderscheid maken tussen de verschillende instrumenten en hun partituur.

Samante: Dat is bij mij niet het geval, Ik drink nauwelijks( mede door darmproblemen) en rook niet. Maar wel herkenbaar.
Ik hoop dat je verstandig omgaat met alcohol en roken.

Rereformed: Bedankt voor je woorden. ( Ik kan trouwens genieten van jouw bijdragen op het forum, ik leer daar een hoop van.)

Allen: Het is zeker niet mijn bedoeling om zielig over te komen of zo van "Kijk eens wat ik heb!" Dat maakt het voor mij ook lastig om er over te praten of schrijven. Maar als ik anderen ermee kan helpen zal ik het proberen.

In het kort nog even op een rijtje waar ik mee kamp.
> ernstige Tinnitus.
> Rugpateïnt. Dynessys ingebracht op 5 niveaus. Verder zijn de openingen in de zijgewrichten(weet even de benaming niet) niet helemaal rond en glad maar hoekig, waardoor er wel eens een zenuw blijft hangen. Met alle gevolgen van dien.
Ik heb dit al eens in een ander topic besproken.
> Diverticulose aan dikke en dunne darm. Op dit moment redelijk onder controle, blijft punt van aandacht. ( ook al eens in een topic besproken)

Maar ik probeer volop te genieten van wat ik wel kan en ga daarbij wel eens over de grens. Maar het geeft me wel het gevoel dat ik leef.

ps. Zo kan ik mij bijzonder verheugen in de levering, binnenkort, van de nieuwe auto. En hopelijk een mooie zomer, waarbij ik dan op de camping kan genieten van de mooie natuur en de fratsen van onze hond.
Bovendien volg ik vele discussies hier op het forum.
groet FransP

Plaats reactie