'Geen subsidie meer voor godsdienstles'

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cluny
Banned

'Geen subsidie meer voor godsdienstles'

Bericht door Cluny »

De link.
Godsdienstlessen op de lagere school is natuurlijk een belachelijk ritueel.
Goed nieuws dus.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
PietV.
Erelid

Re: 'Geen subsidie meer voor godsdienstles'

Bericht door PietV. »

Cluny schreef:De link.
Godsdienstlessen op de lagere school is natuurlijk een belachelijk ritueel.
Goed nieuws dus.

Uitstekend. Het ritueel dat de plaatselijke predikant op vrijdagmorgen facultatief voor €65 of meer, even bijklust op de openbare school om deze kindertjes even te vertellen wat er zo prettig is aan zijn belevingswereld. Is voor mensen die hun kinderen bewust op het openbaar onderwijs hebben gedaan een uitkomst. Het is tenslotte geen confessionele school. Als je wilt dat jouw kind geïndoctrineerd moet worden met allerhande haps en snaps uit de Bijbel dan kun je elders terecht. Ik vermoed dat de minister alle confessionelen (CU,SGP en CDA) nu over zich heen krijgt. Dus vanaf deze plek veel sterkte.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het gaat oa over humanistisch vormingsonderwijs en godsdienstonderwijs op openbare scholen. Ik ben met deze bezuiningingen helemaal niet blij. . . .
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef:Het gaat oa over humanistisch vormingsonderwijs en godsdienstonderwijs op openbare scholen. Ik ben met deze bezuiningingen helemaal niet blij. . . .
En waarom ben je niet blij dat kinderen op een openbare, niet confessionele school, geen Bijbelse geschiedenis krijgen? Is het een groot gemis voor een 8-jarige als hij of zij niet weet hoe de Joden uit Egypte vertrokken.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De schoolbankjes van de (katholieke) basisschool zijn al weer een tijdje geleden voor me.
De pastoor kwam in het laatste leerjaar een uurtje op vrijdagmiddag lesgeven.
Gelukkig hadden we ruimdenkende onderwijzers die hetgeen de pastoor vertelde een beetje toelichtten/nuanceerden/lichtelijk de draak mee staken.

Nou is het zo dat je in deze tijd niet vroeg genoeg kunt beginnen óver religie.
Dat was een beetje het punt waarover ik twijfelde.
Ben maar gaan googlen over wie dat onderwijs nog gaf en wat het lesmateriaal was.
Nou blijkt, correct me if I'm wrong, dat het helemaal niet óver religie gaat maar het wat weg heeft van de eigen religie pushen.
Tijdens schooluren en met subsidie.
Hoe ik eea met de scheiding van kerk en staat kan rijmen zie ik niet.

Als men graag dit soort godsdienstlessen geeft mag dat van mij, op zaterdag en zelf bekostigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

PietV. schreef:
Peter van Velzen schreef:Het gaat oa over humanistisch vormingsonderwijs en godsdienstonderwijs op openbare scholen. Ik ben met deze bezuiningingen helemaal niet blij. . . .
En waarom ben je niet blij dat kinderen op een openbare, niet confessionele school, geen Bijbelse geschiedenis krijgen? Is het een groot gemis voor een 8-jarige als hij of zij niet weet hoe de Joden uit Egypte vertrokken.
Ik weet niet precies wat de inhoud van de lessen op openbare scholen was (ik heb nooit een openbare school bezocht), maar het zou geen kwaad kunnen als op ALLE scholen het een ander over de voornaamste godsdiensten in de wereld werd verteld, zodat de kinderen weten wat er zoal wel of niet geloofd wordt.
Richard Dawkins pleit daar in het algemeen sterk voor. Met Name Katholicisme Islam (Soena en Sjia) Lutheranisme, calvinisme, Hindoeisme, Boeddhssme (Mahayana en Hinayana), Confucianisme en Atheisme, zouden onderdeel van dat pakker moeten zijn. Wellicht zijn ook GvJ en HaraKrisna van belang ivm hunn actieve bekeringsdrang. Ongetwijfeld ben ik nog wat vergeten, maar je kunt niet alle sectes op school behandelen. Een website met informatie daarover zou wellicht een mooie aanvulling zijn. Kunnen de kinderen zelf kijken, wat er nog meer in de wereld, voor aan geloof (en bijgeloof) rondwaart.

Let op: Er wordt niet bezuinigd op godsdienstlessen op bijzonder scholen!
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef:
Let op: Er wordt niet bezuinigd op godsdienstlessen op bijzonder scholen!
Jij hebt volgens mij een soort ideaalbeeld voor ogen. De kinderen op de confessionele school krijgen les over de Bijbel. De kinderen op de openbare basisschool krijgen dit ook. Maar omdat de meeste docenten op een openbare school geen boodschap, bekendheid hebben met de Joodse geschiedschrijving en Romeinse toevoegingen. Wordt er met regelmaat een extern iemand aangetrokken voor dat doel. Dat kan dus een godsdienstleraar zijn, een dominee of een derde persoon. Die hier een vergoeding voor krijgt. In de praktijk komt het neer op een soort zending bedrijven. De persoon die hier les komt geven is bevooroordeeld en promoot het christendom in al zijn facetten. Wat ik zelf heb meegemaakt is dat de tweedeling al zichtbaar was. Als ouders bezwaar koesteren moeten ze dit kenbaar maken. Deze kinderen gaan wat anders doen. En dan komt de slogan van Leo Polak in beeld. "Religie verdeelt ook in het openbare onderwijs". Dat het nog steeds bestaat is hoogstwaarschijnlijk weer een erfenis van tientallen jaren confessionele politieke overheersing. Omdat het niet over grote bedragen gaat is deze zaak maar gelaten voor wat het is. Om geen ruzie te zoeken. Want de christelijke partijen zien het als hun core business om de boodschap bij iedereen naar binnen te krijgen. Het liefst bij kleine kinderen. Want die zijn rijp voor de slachtbank als er een volwassene tegenover hen staat die 8 jaar heeft geoefend op: "Hoe vertel ik op een overtuigende manier kinderen iets over mijn hobby".

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat je op alle scholen levensbeschouwing moet geven. Waarbij je op een neutrale manier de smaken die er allemaal zijn voorschotelt. Maar helaas op de basisschool waar vroeger vaak op stond "school met de Bijbel". Doen ze slechts aan hun eigen kleur.
Plaats reactie