Inleiding autotechniek?
Moderator: Moderators
- Hiëronymus
- Ervaren pen
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 16 okt 2010 22:44
- Locatie: Gelderland
Inleiding autotechniek?
Weet iemand hier misschien een goed boek aan te raden om de basisbeginselen van de autotechniek te kennen? Ik knutsel best veel aan mijn auto om het interieur weer in redelijke staat te krijgen maar van wat er onder de motorkap gebeurt heb ik eigenlijk niet zoveel verstand... Ik zou graag meer weten zodat ik ook daar zelf wat kan doen of tenminste kan zien wat er mis is als er iets mis is. Is een vraagbaak zoals deze bijvoorbeeld handig?
(ik zet het hier neer en niet in boeken omdat dat doorgaans voor andere lectuur gebruikt wordt)
(ik zet het hier neer en niet in boeken omdat dat doorgaans voor andere lectuur gebruikt wordt)
Re: Inleiding autotechniek?
Vraagbaak is altijd handig......
En voor de rest, loop de topics van Jagang eens na in dit subforum voor de basiskennis en stel je vragen......
De kennis is aanwezig hier......
En voor de rest, loop de topics van Jagang eens na in dit subforum voor de basiskennis en stel je vragen......
De kennis is aanwezig hier......
Re: Inleiding autotechniek?
Voor de basiskennis betreffende verbrandingsmotoren, kan je ook in het treinentopic kijken.
Daar heb ik hele stukken geschreven over de basiswerking van diverse typen motoren.
Ongeveer van hier af: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 98#p327340" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan hier weer: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p329176" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik hele stukken geschreven over de basiswerking van diverse typen motoren.
Ongeveer van hier af: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 98#p327340" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan hier weer: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p329176" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Inleiding autotechniek?
Vroeger had je van veel autotypes nog boeken hoe je eraan moest sleutelen. Wellicht nog te vinden bij de Slegte.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Re: Inleiding autotechniek?
google op vraagbaak suzuki baleno dan kom je bij pdf's uit en er is ongetwijfeld een suzukiforum. Vaak kan je op autofora op vragen waarbij de dealer-werkplaats met de mond vol tanden staat prima terecht voor tips en trics.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: Inleiding autotechniek?
Er zijn nog altijd de Haynes manuals.Bonjour schreef:Vroeger had je van veel autotypes nog boeken hoe je eraan moest sleutelen. Wellicht nog te vinden bij de Slegte.
Wel in het Engels.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Inleiding autotechniek?
ik heb van enkele vorige auto's de manuals kosteloos als pdf via clubfora verkregen.
NB Vind bij de papieren versie Haynes ondanks Egelstalig duidelijker dan Olyslager in het Nederlands.
NB Vind bij de papieren versie Haynes ondanks Egelstalig duidelijker dan Olyslager in het Nederlands.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: Inleiding autotechniek?
Die boekjes van Paul Klaver zijn wel aardig.
Delta press had een paar boekjes over olie etc.
In het engelse taal gebied is wel meer te vinden.
Delta press had een paar boekjes over olie etc.
In het engelse taal gebied is wel meer te vinden.
Re: Inleiding autotechniek?
De oude olieslagers (jaren '70) stond vrijwel alles in en kon je met een beetje inzicht de hele auto in en uit elkaar halen....
De nieuwere ken ik niet zo....
De nieuwere ken ik niet zo....
Re: Inleiding autotechniek?
Mijn olieslagers zagen er ook vaak nogal geolied uitJin schreef:De oude olieslagers (jaren '70) stond vrijwel alles in en kon je met een beetje inzicht de hele auto in en uit elkaar halen....
De nieuwere ken ik niet zo....

Sommige heb ik nog ongeschonden in de kast Opel rekord, alfasud, range rover. Deze auto's nooit in bezit gehad maar wel overwogen en dan is het handig te weten of het onderhoud in eigen beheer kan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: Inleiding autotechniek?
Die boekjes van Paul Klaver gaan btw over algemene motor techniek.
Hoe werkt een wankele wankel..
Hoe werkt een wankele wankel..
- Hiëronymus
- Ervaren pen
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 16 okt 2010 22:44
- Locatie: Gelderland
Re: Inleiding autotechniek?
Op de snelweg net liep de temperatuur opeens heel snel op, verwarming op maximaal gezet, werd al snel koude lucht... Geparkeerd bij het eerste tankstation en de motorklep opengedaan, leek niets aan de hand. Overwogen om bij het tankstation wat koelvloeistof te kopen en vrolijk verder te tuffen, toch de ANWB gebeld. Ik was er stiekem vanuit gegaan dat die er wat water in zouden gooien en dat ik dan verder kon, bleek toch wat ingewikkelder te liggen... Uiteindelijk heeft de Wegenwacht een moertje in de thermostaat gedaan zodat de motor constant maximaal gekoeld wordt en de koelvloeistof vanuit het expansievat (niet zeker of dat de juiste term is, soort plastic flesje met twee slangetjes) teruggegooid in de (een half jaar geleden vervangen) radiateur, zo veilig thuisgekomen... Echter, de Wegenwacht noemde drie mogelijke oorzaken: thermostaat kapot, koppakking lek of waterpomp stuk. Die koppakking schijnt redelijk duur te zijn en ze (er hebben uiteindelijk twee mensen van de Wegenwacht naar gekeken) vonden dat die er niet al te best uitzag.
Op Autoweek lees ik dat zo'n grap al snel €1000 kan kosten, meer dan ik voor dat kreng (Baleno 1996) heb betaald. Wat kan ik het beste doen? Proberen dat ding zo snel mogelijk in te ruilen of laten onderzoeken en repareren? Dit gaat iets te ver voor mijn beperkte kennis...

(Oh, ik hoop dat het niet vervelend is dat ik alleen voor zulke onderwerpen nu naar dit forum kom, ik heb op dit moment niet zulke sterke meningen over religie...)
Op Autoweek lees ik dat zo'n grap al snel €1000 kan kosten, meer dan ik voor dat kreng (Baleno 1996) heb betaald. Wat kan ik het beste doen? Proberen dat ding zo snel mogelijk in te ruilen of laten onderzoeken en repareren? Dit gaat iets te ver voor mijn beperkte kennis...

(Oh, ik hoop dat het niet vervelend is dat ik alleen voor zulke onderwerpen nu naar dit forum kom, ik heb op dit moment niet zulke sterke meningen over religie...)
Re: Inleiding autotechniek?
Ik ben erg benieuwd hoe ze van buiten kunnen zien dat de koppakking lek is.Hiëronymus schreef:Echter, de Wegenwacht noemde drie mogelijke oorzaken: thermostaat kapot, koppakking lek of waterpomp stuk. Die koppakking schijnt redelijk duur te zijn en ze (er hebben uiteindelijk twee mensen van de Wegenwacht naar gekeken) vonden dat die er niet al te best uitzag.
Als je sludge in je koelwater hebt, water in je olie of witte damp uit je uitlaat bij warme motor (stoom), ja dan is waarschijnlijk de koppakking lek.
Maar de staat van je koppakking controleren, gaat niet zomaar van buitenaf, tenzij er duidelijk een lek naar buiten is. (Extern olie/koelvloeistofverlies via de koppakking. Zeldzaam.)
Maar in een garage kunnen ze dat wel voor je testen door het koelsysteem onder druk te zetten, en/of de compressie van de cilinders te meten.
Moest je al langer vaker koelvloeistof bijvullen?
Zowieso laten onderzoeken.Op Autoweek lees ik dat zo'n grap al snel €1000 kan kosten, meer dan ik voor dat kreng (Baleno 1996) heb betaald. Wat kan ik het beste doen? Proberen dat ding zo snel mogelijk in te ruilen of laten onderzoeken en repareren? Dit gaat iets te ver voor mijn beperkte kennis...
Als het niet de moeite blijkt is het jammer, maar als het maar een thermostaatje blijkt te zijn is het goed besteed. De waterpomp ligt wat moeilijker, omdat deze vaak tegelijk met de distributieriem wordt vervangen, wat ook al snel een paar honderd euro is.
Weet je wanneer deze voor het laatst is vervangen?
Er zijn meer onderwerpen dan religie, hoor.(Oh, ik hoop dat het niet vervelend is dat ik alleen voor zulke onderwerpen nu naar dit forum kom, ik heb op dit moment niet zulke sterke meningen over religie...)
Er lopen draadjes over Oekraïne, ethisch veganisme, vrije wil, enzovoorts..
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Inleiding autotechniek?
Thermostaatje vervangen kan eigenlijk iedereen.
Iig als het niet helemaal vol gebouwd zit onder de motorkap. Tijdje terug zelf bij m'n Seat gedaan. Was 10 minuutjes werk, 12.40 voor het thermostaatje en dan een paar liter koelvloeistof.
Als je van die bedragen wakker ligt moet je maar gaan fietsen
Iig als het niet helemaal vol gebouwd zit onder de motorkap. Tijdje terug zelf bij m'n Seat gedaan. Was 10 minuutjes werk, 12.40 voor het thermostaatje en dan een paar liter koelvloeistof.
Als je van die bedragen wakker ligt moet je maar gaan fietsen

Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.