De term "agnosticisme"
Moderator: Moderators
De term "agnosticisme"
Is het niet beter de term "agnosticisme" te schrappen? Volgens mij schept dit nogal veel verwarring.
Het geeft aan dat kennis omtrent bovennatuurlijke verschijnselen (in de meeste gevallen entiteiten/goden) niet mogelijk is. Maar geloof je dan wel of niet in deze bovennatuurlijke 'entiteiten'?
Hebben we niet juist enorm veel kennis opgedaan zodat we de uitspraak kunnen doen dat het tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onmogelijk is dat de (beschreven) goden bestaan?
Als ik hier filosofisch gezien de plank helemaal mis sla, please let me know.
Het geeft aan dat kennis omtrent bovennatuurlijke verschijnselen (in de meeste gevallen entiteiten/goden) niet mogelijk is. Maar geloof je dan wel of niet in deze bovennatuurlijke 'entiteiten'?
Hebben we niet juist enorm veel kennis opgedaan zodat we de uitspraak kunnen doen dat het tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onmogelijk is dat de (beschreven) goden bestaan?
Als ik hier filosofisch gezien de plank helemaal mis sla, please let me know.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Re: De term "agnosticisme"
Je kan de term op verschillende wijzen gebruiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticis ... gnosticism
In de echte wereld wil agnost meestal zeggen dat je bijna klaar bent om je geloof van je af te schudden maar dat er toch nog wat twijfel overblijft. En dat maakt dat je je gelovige blijft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticis ... gnosticism
In je vorige topic vroeg je of atheïsme een geloof was. Indien je aan de meeste atheïsten vraagt of ze weten of er een god bestaat zullen ze inderdaad antwoorden nee, maar dat weet jij ook niet. Dus in de stricte zin zijn we inderdaad agnostische atheïsten. Maar dit is enkel om wiskundig juist te zijn.Agnostic atheism The view of those who do not believe in the existence of any deity, but do not claim to know if a deity does or does not exist.[16]
Agnostic theism The view of those who do not claim to know of the existence of any deity, but still believe in such an existence.[16]
Apathetic or pragmatic agnosticism The view that there is no proof of either the existence or nonexistence of any deity, but since any deity that may exist appears unconcerned for the universe or the welfare of its inhabitants, the question is largely academic.[17]
Strong agnosticism (also called "hard," "closed," "strict," or "permanent agnosticism") The view that the question of the existence or nonexistence of a deity or deities, and the nature of ultimate reality is unknowable by reason of our natural inability to verify any experience with anything but another subjective experience. A strong agnostic would say, "I cannot know whether a deity exists or not, and neither can you."
Weak agnosticism (also called "soft," "open," "empirical," or "temporal agnosticism") The view that the existence or nonexistence of any deities is currently unknown but is not necessarily unknowable; therefore, one will withhold judgment until evidence, if any, becomes available. A weak agnostic would say, "I don't know whether any deities exist or not, but maybe one day, if there is evidence, we can find something out."
In de echte wereld wil agnost meestal zeggen dat je bijna klaar bent om je geloof van je af te schudden maar dat er toch nog wat twijfel overblijft. En dat maakt dat je je gelovige blijft.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
O.K. Duidelijk. Maar laat over dat laatste geen twijfel bestaan. Er is bij mij geen 1 enkel minuscuul greintje twijfel. De hele geschiedenis in ogenschouw nemend (inclusief de "heilige" boeken) en alles dat we inmiddels wetenschappelijk weten laat maar 1 conclusie toe. Goden bestaan niet.
Ook schreef je: "In je vorige topic vroeg je of atheïsme een geloof was. Indien je aan de meeste atheïsten vraagt of ze weten of er een god bestaat zullen ze inderdaad antwoorden nee, maar dat weet jij ook niet.
Atheïsme is ontbreken van geloof in god(en). "Weten" kun je zo ook gebruiken in de volgende vraag:
hoe weet je of spoken, eenhoorns, unies bestaan? Wordt er in die zin -weten- en geloven niet te makkelijk gemixt?
Ook schreef je: "In je vorige topic vroeg je of atheïsme een geloof was. Indien je aan de meeste atheïsten vraagt of ze weten of er een god bestaat zullen ze inderdaad antwoorden nee, maar dat weet jij ook niet.
Atheïsme is ontbreken van geloof in god(en). "Weten" kun je zo ook gebruiken in de volgende vraag:
hoe weet je of spoken, eenhoorns, unies bestaan? Wordt er in die zin -weten- en geloven niet te makkelijk gemixt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Inderdaad Dikkemick, weten en geloven wordt teveel gemixt. In de wetenschap kunnen we niets met zekerheid weten. En met niets bedoel ik dan ook werkelijk niets. We kunnen er wel met aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit gaan dat ook morgen de zwaartekracht er nog zal zijn, maar 100% zeker is dit niet. Nu is dit enkel academisch belangerijk en heeft dit inderdaad geen bal te maken met of dat atheïsme een geloof is ja dan nee.
Edit; ter verduidelijking, we weten dat de heilige boeken fout zijn, verleg het probleem (God) zoveel je wil, de wetenschap haalt je toch in. Van Adam en Eva tot Intelligent Design, tot GUT, tot multiverse.
Edit; ter verduidelijking, we weten dat de heilige boeken fout zijn, verleg het probleem (God) zoveel je wil, de wetenschap haalt je toch in. Van Adam en Eva tot Intelligent Design, tot GUT, tot multiverse.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
-
Oscardebest
In dit filmpje geeft Penn Jillette aan dat hij het ook zo ziet, en ik ben het volledig met hem eens. De rest van het filmpje is trouwens ook niet verkeerd.
Zou ik als laatste mezelf i.p.v atheïst, mezelf als antitheist willen bestempelen.
Want eigenlijk is de term "atheïst" al weer onzinnig. Zo zou er ook een term A-spookist of A-ghostist moeten zijn.
Antitheist omdat ik eigenlijk tegen religie ben. Het maakt meer kapot dan je lief is!
p.s. Geweldig filmpje!!!
Want eigenlijk is de term "atheïst" al weer onzinnig. Zo zou er ook een term A-spookist of A-ghostist moeten zijn.
Antitheist omdat ik eigenlijk tegen religie ben. Het maakt meer kapot dan je lief is!
p.s. Geweldig filmpje!!!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Wie ben jij om te bepalen of ik een gelovige blijf of niet? Ik zal mij altijd agnost voelen en noemen, omdat ik atheïst een te negatieve klank vind hebben. Ik weet het simpelweg niet, maar ben ik hiermee een gelovige? Ik weet ook niet zeker of er buitenaards leven is en dus ben ik daarin een agnost. Ben ik dan meteen een buitenaards gebeuren gelovige?pallieter schreef: In je vorige topic vroeg je of atheïsme een geloof was. Indien je aan de meeste atheïsten vraagt of ze weten of er een god bestaat zullen ze inderdaad antwoorden nee, maar dat weet jij ook niet. Dus in de stricte zin zijn we inderdaad agnostische atheïsten. Maar dit is enkel om wiskundig juist te zijn.
Ik hoop dat mensen eens stoppen met anderen in hokjes stoppen, en als men het niet laten kan, laat dan wel de deur open!
-
Jinny
Berjan, wat vind je dan negatief aan atheïst?
Ik draag het eerder als geuzenaam.....
Ik draag het eerder als geuzenaam.....
Maar als we atheïsten anders gaan noemen, bv brights, ben je dan ook een bright?Berjan schreef:Ik zal mij altijd agnost voelen en noemen, omdat ik atheïst een te negatieve klank vind hebben.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Vind je dat niet een beetje een rare redenering?Berjan schreef:Wie ben jij om te bepalen of ik een gelovige blijf of niet? Ik zal mij altijd agnost voelen en noemen, omdat ik atheïst een te negatieve klank vind hebben.
Kijk, als je agnost blijft omdat je twijfelt aan het bestaan van een god, is dat nog enigzins begrijpelijk.
Maar een konijn wordt geen haas omdat haas beter klinkt, hoor.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Jagang schreef: Kijk, als je agnost blijft omdat je twijfelt aan het bestaan van een god, is dat nog enigzins begrijpelijk.
Maar een konijn wordt geen haas omdat haas beter klinkt, hoor.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Agnosticus - iemand die denkt dat je niet kunt weten of waarnemen of er goden bestaan
Atheïst - iemand die denkt te weten dat goden niet (kunnen) bestaan
Anti-theïst - iemand die het idee of de effecten van theïsme verwerpelijk vindt
Dat één of meer van deze termen gevoelsmatig agressief aanvoelen, is een kwestie van cultuur. In de VS staat een atheïst ongeveer gelijk aan een satans-aanbidder, terwijl een agnost nog te 'redden' zou zijn. ikzelf ben in meer of mindere mate aanhanger van alle drie bovenstaande termen. Het hangt er vanaf met wie ik te maken heb. Voor een streng-gelovige zou ik mij eerder als agnosticus profileren, uit respect voor zijn persoonlijke denkbeelden, maar voor een Jehova Getuige die mij komt lastigvallen, zou ik voor één van de andere categorieën kiezen. De termen definiëren niet mijn denkbeelden, maar mijn houding t.o.v. andere mensen.
Anti-theïst - iemand die het idee of de effecten van theïsme verwerpelijk vindt
Dat één of meer van deze termen gevoelsmatig agressief aanvoelen, is een kwestie van cultuur. In de VS staat een atheïst ongeveer gelijk aan een satans-aanbidder, terwijl een agnost nog te 'redden' zou zijn. ikzelf ben in meer of mindere mate aanhanger van alle drie bovenstaande termen. Het hangt er vanaf met wie ik te maken heb. Voor een streng-gelovige zou ik mij eerder als agnosticus profileren, uit respect voor zijn persoonlijke denkbeelden, maar voor een Jehova Getuige die mij komt lastigvallen, zou ik voor één van de andere categorieën kiezen. De termen definiëren niet mijn denkbeelden, maar mijn houding t.o.v. andere mensen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
-
Jinny
Zolang de beminde gelovige zich met behulp van zijn 'heilig boek' meent te kunnen permitteren dat mijn gevoelens van ondergeschikt belang zijn aan de zijne, dan hoef ik ook geen rekening te houden met zijn gevoelens.
Simpel als dat.
Ik profileer me over het algemeen als anti-theïst.
Simpel als dat.
Ik profileer me over het algemeen als anti-theïst.
Vergeet de nauwelijks van sommige agnosten te onderscheiden "faitheïsten" niet:
Roelandhttp://www.urbandictionary.com/define.php?term=faitheist schreef:Faitheïst
An atheist who is "soft" on religious belief, and tolerant of even the worst intellectual and moral excesses of religion: atheist accommodationist.
.
Faitheïst
Someone who pretends they have faith to fit in or succeed in a social system, but secretly does not believe in supernatural deities.
.
Faitheïst
One who pretends to have been an atheist who found religion, for the purpose of creating common ground to evangelize to atheists.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Sorry een atheist is zuiver iemand die niet in een god gelooft. Er zijn er die geloven dat er geen god is/kan zijn. In het Engels wordt dat vaak een "Strong Atheist".Henry II schreef:Agnosticus - iemand die denkt dat je niet kunt weten of waarnemen of er goden bestaan
De meeste Agnostici zijn ook atheist, maar uiteraard geen "strong Atheists".
Ik ben strikt genomen geen Agnosticus. Ik denk dat het in theorie wel mogelijk zou zijn om te weten of een god bestaat. Ik denk daarentegen wel dat die kennis vooralsnog ontbreekt. Om die reden vindt ik een agnostische houding soms wel zinvol.
Ik wens u alle goeds