dierenwinkel/kattenpension

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

caprys
Forum fan

dierenwinkel/kattenpension

Bericht door caprys » 03 nov 2012 21:51

Over ongeveer 6 maand start ik met een dierenwinkel met daarbij een kleinschalige pension. Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen. Ik ga een lening aanvragen bij het participatiefonds. Daarvoor moet ik wat papieren invullen waar ik de helft niet van snap :roll: . Het zal nog heel wat uitzoeken zijn voor ik kan starten. Het maakt me toch wel een beetje zenuwachtig. Ik vraag me af of ik het wel zal aankunnen. Het begint vorm te krijgen en dat schrikt me toch een beetje af, maar uiteindelijk ben ik wel een doorzetter. Woensdag ga ik naar een ondernemingsloket voor informatie.

Als er hier mensen zijn die verstand hebben van zelfstandige activiteiten, alle tips zijn welkom :)

Hoe bereken ik bijvoorbeeld de aankoopkosten en de verkoopsopbrengst van de producten die ik ga verkopen? Is dat gewoon een bedrag uit je duim zuigen of kan je dat effectief berekenen?

petals
Ervaren pen

Re: dierenwinkel/kattenpension

Bericht door petals » 03 nov 2012 22:05

hey Caprys, ik zou het eerst allemaal eens goed overdenken, eerst eens marktonderzoek doen of er in die regio wel behoefte is aan een dierenwinkel. Zorg dat je een goed ondernemingsplan hebt, niet eens per se om een lening te kunnen krijgen, maar om zelf stevig te staan. Zeker nu je misschien in een wat minder sterke periode bent in je persoonlijke leven zou ik me zeker niet halsoverkop ergens in storten. Dat zeg ik niet omdat ik er geen vertrouwen in zou hebben dat jij dit kunt, maar gewoon als advies. Laat je heel goed informeren, ga ook vooral eens navraag doen bij bestaande dierenwinkels.

caprys
Forum fan

Bericht door caprys » 03 nov 2012 23:04

petals schreef:hey Caprys, ik zou het eerst allemaal eens goed overdenken, eerst eens marktonderzoek doen of er in die regio wel behoefte is aan een dierenwinkel. Zorg dat je een goed ondernemingsplan hebt, niet eens per se om een lening te kunnen krijgen, maar om zelf stevig te staan. Zeker nu je misschien in een wat minder sterke periode bent in je persoonlijke leven zou ik me zeker niet halsoverkop ergens in storten. Dat zeg ik niet omdat ik er geen vertrouwen in zou hebben dat jij dit kunt, maar gewoon als advies. Laat je heel goed informeren, ga ook vooral eens navraag doen bij bestaande dierenwinkels.
Ik ben hier al een tijd mee bezig. Ik ga me niet laten tegenhouden door een mindere periode. Ik heb het altijd al overleefd en dat zal me nu ook wel lukken. Maar ik moet me natuurlijk wel goed voorbereiden.

bedankt voor je reactie :)

HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH » 04 nov 2012 02:41

Verrassend... dat is het eerste woord, dat bij me opkomt bij het lezen van je bericht.
En meteen er achteraan... Caprys... 21/22 jaar, alleenstaande moeder met 3-jarig kind, thuiswonend, sinds kort moslima... en autisme en stemmingswisselingen. 't Is te hopen, dat je geen stappen onderneemt in een manische periode om daarna jezelf keihard tegen te komen...
Maar je schrijft, dat je hier al 'een tijd' mee bezig bent en je goed wilt voorbereiden... da's enigszins geruststellend.

Ervaring als winkelier heb ik niet, maar er is (ook) op het internet heel wat lees- en leerstof te vinden, bijvoorbeeld hier http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... adid=40789" onclick="window.open(this.href);return false;
In het draadje staan een aantal links waar je wat aan kunt hebben...

Ik wens je uiteraard alle succes toe, maar hoop wel dat er mensen in je omgeving zijn waar je op terug kunt vallen wanneer het... minder eenvoudig blijkt dan het lijkt.
Ni dieu, ni maître.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 nov 2012 08:42

caprys schreef:Ik ben hier al een tijd mee bezig. Ik ga me niet laten tegenhouden door een mindere periode. Ik heb het altijd al overleefd en dat zal me nu ook wel lukken. Maar ik moet me natuurlijk wel goed voorbereiden.
That's the spirit! Juist deze houding moet je hebben op dit moment.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 nov 2012 12:36

Rereformed schreef:
That's the spirit! Juist deze houding moet je hebben op dit moment.
Dat is ook mijn mening, depressies en tegenslagen overwin je door terug te vechten. En denk maar zo. Ondernemen is uiterst leerzaam en je leert in een jaar tijd zoveel dat je hier je rest van je leven profijt van hebt. Maar leg je ondernemingsplan eens voor bij een bank. Of zoek in de regio naar een inloop van bijvoorbeeld de kamer van koophandel. Hoe heet dit in België? Leg hier contacten en bouw dan verder. En wat ook kan helpen. Draai een aantal weken mee in een soortgelijk bedrijf. Desnoods zonder inkomen, maar doe het slechts om veel informatie te verzamelen. En laat je niet afschrikken maar bouw rustig verder aan je idee!!
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 nov 2012 17:04

caprys schreef:Over ongeveer 6 maand start ik met een dierenwinkel met daarbij een kleinschalige pension. Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen. Ik ga een lening aanvragen bij het participatiefonds. Daarvoor moet ik wat papieren invullen waar ik de helft niet van snap :roll: . Het zal nog heel wat uitzoeken zijn voor ik kan starten. Het maakt me toch wel een beetje zenuwachtig. Ik vraag me af of ik het wel zal aankunnen. Het begint vorm te krijgen en dat schrikt me toch een beetje af, maar uiteindelijk ben ik wel een doorzetter. Woensdag ga ik naar een ondernemingsloket voor informatie.

Als er hier mensen zijn die verstand hebben van zelfstandige activiteiten, alle tips zijn welkom :)

Hoe bereken ik bijvoorbeeld de aankoopkosten en de verkoopsopbrengst van de producten die ik ga verkopen? Is dat gewoon een bedrag uit je duim zuigen of kan je dat effectief berekenen?
Bij de kamer van koophandel kan je een model bedrijfsplan krijgen die je zelf kan invullen. Doen want dan zie je waar je rekening mee moet houden. Hoofdtip begin direct met reserveren voor de belastingen de eerste jarenlang je vrij maar dan krijg je het toch voor de kiezen. Verder bestemmingsplan, vergunningen en verzekeringen niet over het hoofd zien. En gouden regel is dat het vaak vijf jaar duurt voor alles duidelijk op de rails is. Ook een optie is om in een soort netwerk (francise) mee te doen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

caprys
Forum fan

Bericht door caprys » 06 nov 2012 19:14

bedankt voor de tips en steun

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 06 nov 2012 21:14

caprys schreef:Over ongeveer 6 maand start ik met een dierenwinkel met daarbij een kleinschalige pension. Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen. Ik ga een lening aanvragen bij het participatiefonds. Daarvoor moet ik wat papieren invullen waar ik de helft niet van snap :roll: . Het zal nog heel wat uitzoeken zijn voor ik kan starten. Het maakt me toch wel een beetje zenuwachtig. Ik vraag me af of ik het wel zal aankunnen. Het begint vorm te krijgen en dat schrikt me toch een beetje af, maar uiteindelijk ben ik wel een doorzetter. Woensdag ga ik naar een ondernemingsloket voor informatie.

Ik ben een zelfstandige, alleen niet op het gebied van winkelierschap.
Wat ik aanraad, is om naast je bezoek aan een ondernemingsloket één (of meerdere) avond(en) bij te wonen van de KvK en de Belastingdienst, dit heeft mij veel geholpen.
Wat wel vaak gebeurt, is dat er regels worden gesteld aan de inkoop en verkoopprijs Denk daarbij aan inkoop prijs - kortinspercentage bij een bepaalde afname, wat je winstmarge mag zijn per product (is dat 12%, of 20% bijvoorbeeld).

Het is niet zo dat je zomaar een bedrag uit je duim kan zuigen. Er zijn afspraken voor zowel de consument als de verkoper. Je kan je prijzen erg laag houden, wat de consument erg fijn zou vinden, maar je helpt je concurrenten om zeep op de verkeerde manier, wat kan zorgen voor problemen met eventuele leveranciers.
Wat zijn de prijsafspraken, hoeveel mag en kun je vragen per product?

Ikzelf werk in een dienstensector, maak software op maat. Daarbij moet ik ook denken aan mijn prijzen, te duur en ik heb geen klanten, te goedkoop en ik verdien niets. Ik kijk goed rond naar wat andere mensen vragen, en pas mijn prijzen daar op aan. Als ik het niet weet, ga ik in gesprek met de klant.
Dat is voor jou minder van toepassing, omdat je gewoon vaste prijzen moet hanteren en niet bij elk potje en flesje gaat onderhandelen ;).
Je hoeft niet altijd de goekoopste te zijn, maar probeer wel de beste service te geven die voor jouzelf hanteerbaar is.

Nog iets, dan digitaal: Een goede website is deze tijd van groot belang. Denk daarbij aan Google, vindbaarheid dus.

Een eigen bedrijf starten is niet moeilijk, naar de KvK stappen, bij de bank een zakelijke rekening openen en je bent klaar. Een eigen bedrijf runnen wordt moeilijker. Jezelf kunnen onderhouden met je eigen bedrijf wordt de opgave. Hoe hou je je inkoop en verkoop bij? Heb je een accountant? Hoe regel je je werk met je privé-leven? Wordt het een BV, of eenmanszaak (privé en werk zijn niet gescheiden)?

Je geeft al aan er een tijd mee bezig te zijn en je laat je niet tegenhouden. Dat is goed nieuws en ik sluit me ook aan bij Rereformed!

caprys
Forum fan

Bericht door caprys » 09 nov 2012 21:37

Bedankt voor de tips. Als je met accountant een boekhouder bedoeld dan heb ik al één op het oog. Hoe ik werk met privé ga regelen zal nog een opgave zijn. Met de kleinschalige pension moet ik me mee bezig houden na de openinguren van de dierenwinkel. Ik zal me dus voltijd met dieren bezig houden. De winkel zal open zijn van 9u30 tot 18u van dinsdag tot zaterdag. 's morgens zal ik vroeg moeten opstaan om de dieren in het pension te verzorgen en nog eens na de sluiting van de winkel. De eerste jaren zal ik op mijn tanden moeten bijten tot ik genoeg verdien om iemand in dienst te kunnen nemen (daarvoor heb ik al een kandidaat). Het zal een eenmanszaak worden.

Momenteel ben ik bezig met het berekening van de starterskosten. Ik ben vast heel wat vergeten. Er is zoveel waarmee je rekening moet houden. Als iemand nog iets kan bedenken dat je voor de start van een dierenwinkel of kattenpension nodig hebt laat het me dan gerust weten.

kleine kosten:
3,25 emmer
1,00 vuilblik
4,50 bezem
3,25 bezemsteel
2,25 vuilniszakken 50l
3,25 toiletpapier 12 rollen
3,00 sponzen (10 stuks)
3,99 aftrekker
3,25 dweil
6,00 kuisproducten
4,99 stekkerblok 4x
50,00 voederbakken (25 stuks)
22,50 poepschepjes (10 stuks)
82,50 kattenbakken (10 stuks)
239,90 krabpalen (10 stuks)
40,00 kassarollen
-----------------------------
473,63 totaal

150 voor vergunningen (een vergunning voor de verkoop van dieren en een vergunning voor een kattenpension)

7679,25 winkelrekken (tegometall), kassa, kooien

659,00 toonbank
26000 koopwaren
-----------------------------
35146,34 totale kosten

Dit zijn enkel de kosten voor de start. Verzekeringen, huur en dergelijke zijn niet meegerekend. Dat is een andere tabel :roll: . Als mijn lening goedgekeurd wordt heb ik een startkapitaal van 37500,00

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 10 nov 2012 09:42

Koelkasten? Tip ga bij een paar pensions te rade voor tips en trics. Je schrijft overdag winkel en daarna pension. Het pension bestaat tijdens winkeltijden toch ook? Eveneens handig is contact met of hotline naar dierenarts. NB het verkopen van exotisch gedierte of vogeltjes die sneu in een kooi zitten verdiend geen aanmoediging. Vissen ed zijn een vak appart.

caprys
Forum fan

Bericht door caprys » 10 nov 2012 17:46

doctorwho schreef:Koelkasten? Tip ga bij een paar pensions te rade voor tips en trics. Je schrijft overdag winkel en daarna pension. Het pension bestaat tijdens winkeltijden toch ook? Eveneens handig is contact met of hotline naar dierenarts. NB het verkopen van exotisch gedierte of vogeltjes die sneu in een kooi zitten verdiend geen aanmoediging. Vissen ed zijn een vak appart.
Ik zal nog eens goed moeten kijken hoe ik het ga regelen met een pension en een dierenwinkel. Ophalen en brengen zal 's morgens en 's avonds plaatsvinden. Tijdens de winkeltijden zou ik een half uur of een uur kunnen inplannen om ze te controleren en er tijd mee door te brengen. Met het pension ben ik dan 's morgens, 's middags ongeveer een uur en 's avonds bezig. Het zou handig zijn als de pensionruimte naast de winkel ligt. Dan kan ik tijdens de openingstijden van de winkel bezig zijn met het pension als er geen klanten in de winkel zijn.

Ik zal zowiezo een contract met een dierenarts nodig hebben. Dat is verplicht.
Exotische dieren en vogels ga ik niet verkopen (vogels misschien wel). Vissen ook niet. Ik richt me op knaagdieren, konijnen en fretten.

Vandaag is het me gelukt om binnen te geraken bij een leverancier. Maandag krijg ik toegang tot hun producten en prijzen. Ik heb ook de prijs aangevraagd van een knaagdiereneiland (stelling met verschillende kooien).

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 nov 2012 19:32

caprys schreef: Ik richt me op knaagdieren, konijnen en fretten.

Vandaag is het me gelukt om binnen te geraken bij een leverancier. Maandag krijg ik toegang tot hun producten en prijzen. Ik heb ook de prijs aangevraagd van een knaagdiereneiland (stelling met verschillende kooien).
Als ik dit zo van je lees, vind ik dat prachtig en zit gelijk vol gedachten.
Niet dat alles ook voor jou zou gelden, maar ik wil het even opschrijven.

Ik ben de laatste tijd en in het verleden nogal eens in dierenwinkels geweest.
Ik weet niet hoe het in België, is maar in Nederland zie je steeds meer winkels met zuiver dieren benodigdheden en geen levende have meer.
Daar zijn dan weer speciaal zaken voor en de meeste dieren worden toch direct bij particulieren die jongen hebben en bij kwekers gehaald.

Wel kun je daar een prikbord voor ophangen.
Ook voor 2e hands artikelen.
Je zult dan misschien een fractie minder verdienen op je eigen nieuwe vogelkooi, maar voor de voeding ed. haal je daar klanten mee binnen.
En daar moet je het uiteindelijk van hebben.
Een hoeveelheid vaste klanten, die bij jou komen voor al hun dierenbenodigheden zul jij het moeten hebben.

Dat is een service, die niets kost maar wel bekendheid, aanloop en goodwill kweekt.
En zeker zo goed of beter en goedkoper is dan reclame.

De levende have geven je de grootste zorg, het meeste werk aan de klanten en ze vormen een materiële en emotionele risicopost, die relatief veel van je energie zal vergen.
Misschien goed voor als je gesettled bent en weer aan iets nieuws toe bent.

Iets wat je niet veel in dierenwinkels ziet. maar overal in cadeau winkels:
Ik zou die omzet niet mis willen lopen.
Er wordt heel veel verzameld met van alles op dieren gebied.
Boeken, beeldjes van de verschillende rassen katten, honden en paarden doen het overal goed.
Anzichtkaarten
Weinig risico aan en altijd goed voor een stukje omzet.

Je hoeft niet alles in huis te halen.
Voor veel dingen, vooral de duurdere, zou ik een paar mappen met foto en foldermateriaal maken, met prijs en levertijd gegevens.
Daarnaast voor jezelf alles ook nog eens met inkoop prijzen.
Dat laatste kan ook in een database op je PC.
Maar voor je klanten zou ik het visueel maken.

Wat je pension aangaat.
Ik neem aan, dat je hart daar naar uit gaat, maar houd er rekening mee dat dat een kostenpost gaat worden ipv. dat het je wat op zal leveren.
De meeste pensions kunnen alleen met behulp van vrijwilligers en met subsidies blijven draaien.
Mede om dat het veel energie kost en geld voor huisvesting, zie ik dat meestal alleen bij mensen die dit erbij doen en er niet van hoeven te leven.
Een soort betaalde hobby zeg maar.
Daarom is het ook een noodzaak dat die huisvesting, of bij je dierenwinkel is of bij je thuis.
Extra plaatsen kosten ook extra huur, gas, licht en water vastrecht en belasting.
Een troost, die vrijwilligers krijg je wel in de vorm van veel jeugdigen, die je graag zullen willen helpen, tegen betaling van een zakgeld en verder in natura aan dierenmateriaal en voedsel voor hun eigen huisdieren.
Maar daar moet je wel achterheen.

Voor nu.
Veel succes met je voorbereidingen.
Want zoals gezegd. Als je goed beslagen ten ijs komt, dan zul je minder teleurstelling krijgen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 10 nov 2012 19:55

Mariakat,

Goede tips. Ik heb onze nieuwe krabpaal uit een brochure bij de dierenwinkel besteld. Ze hadden wel wat staan maar dat kon ons interieur niet aan. Dus besteld en ik werd gebeld toen het binnen was. Geen onnodige voorraad in de winkel dus. Ook is een webshop met de mogelijkheid het af te halen in de winkel of gewoon betalen met paypal of ideal nog een niet te missen optie in deze tijd.

caprys
Forum fan

Bericht door caprys » 11 nov 2012 10:20

Dieren verkopen is iets dat ik echt wel wil doen. Het trekt klanten die speciaal om de beestjes te zien binnen komen en dan misschien iets kopen. Met de verkoop van dieren valt niet veel geld te verdienen, maar dat het klanten lokt is een niet te onderschatten voordeel.
Dat prikbord is wel een goed idee. Dat kan ik er ook bij doen.
Een brochure waaruit de klanten kunnen bestellen is ook een goed idee. Dan zal ik de levertijd van de leveranciers moeten nakijken.

Boeken, beeldjes, kussens, en dergelijke met dierenprints zijn dingen die ik wel wil verkopen, maar het is moeilijk om een leverancier te vinden. Je moet weten waarop je moet zoeken.
Wat ik tot nu toe gevonden heb is alterpa, koopjesparadijs, safaria export (doen alleen aan export), pet smile en archangeart.

Plaats reactie