Ex-predikant J. van der Sleen.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

franske

Re: Ex-predikant J. van der Sleen.

Bericht door franske » 26 jun 2019 22:15

:) Dankje prettig kennis te maken!

Antzelina

Bericht door Antzelina » 05 jun 2020 12:57

Laten wij niet op Gods troon gaan zitten en oordelen. Hij alleen ziet wat er werkelijk in iemand gebeurd. Als Er genade is voor de moordenaar aan het kruis, is er ook.hoop voor hem. God laat niet los wat Zijn hand begon

Angela

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 05 jun 2020 13:48

Antzelina schreef:
05 jun 2020 12:57
Laten wij niet op Gods troon gaan zitten en oordelen.
Vooral dat laatste. :)
.
Welkom Antzelina, namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 jun 2020 14:44

Antzelina schreef:
05 jun 2020 12:57
Laten wij niet op Gods troon gaan zitten en oordelen.
Welkom op dit forum Antzelina. De topicstarter eindigt zijn post met: "Namens freethinker wens ik ook deze afvallige veel goeds toe."
Spreek je dus jezelf en gelovige christenen aan?
Antzelina schreef:Als er genade is voor de moordenaar aan het kruis, is er ook hoop voor hem. God laat niet los wat Zijn hand begon.
De laatste opmerking van je hoort men veelvuldig uit de mond van christenen wanneer ze met afvalligen te maken krijgen. Blijkbaar hebben gelovigen dat nodig als steun om hun eigen geloof overeind te houden. Vooral hoor je die uitspraak dan ook wanneer een gelovige oog in oog staat met geloofsafval van iemand die hem/haar dierbaar is. De gedachte dat iemand zo dierbaar nu "verloren" is, is voor de gelovige ondraaglijk en daar moet men dus wat op verzinnen. Deze manier van jezelf om de tuin leiden is dan ook nauw verwant aan de andere christelijke ondeugd die men voortdurend tegenkomt in het leven: sterfbedbekeringen verzinnen.

Waar de christen geen erg in heeft is dat hij/zij via deze reakties aan de gehele wereld etaleert hoezeer het christelijk geloof iemands psyche beschadigt. In christelijk geloof staat oordeel centraal, - ook wanneer gelovigen oproepen tot niet oordelen -, en de benauwende gedachte dat iemand genade nodig heeft, zonder hetwelk men "verloren" gaat. Wat dat laatste dan in de moderne tijd nog moge betekenen, blijkbaar is het angstig genoeg om dit soort nepargumenten op te wekken.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 jun 2020 10:19

Rereformed schreef:
05 jun 2020 14:44
dit soort nepargumenten...
Wellicht is hier nog enige uitleg vereist waarom ik van "nepargument" spreek. Men moet namelijk weten dat de altijd weer herhaalde christelijke slogan de laatste woorden van Psalm 138 zijn, maar valselijk weergegeven, verdraaid. De woorden van Psalm 138 zijn een smeekbede: "Laat het werk van uw handen niet los", of zoals het plechtig in vroegere bijbels staat: "Laat niet varen de werken uwer handen".

Christenen hebben hiervan een zekerheid gemaakt. Men kan zoiets oneerlijk noemen, maar wellicht is het meer nog naïvité; of misschien is het godsdienstfanatisme, wat gelovigen vroomheid noemen: de waan waarin je leeft opzwepen tot de hoogste regionen. Het is een voortborduren op dezelfde gelovige waan waartoe de psalmdichter zichzelf heeft opgezweept. Lees de contekst waar de woorden in staan:

"Al is mijn weg vol gevaren, u houdt mij in leven,
u verdedigt mij tegen de woede van mijn vijanden, uw rechterhand brengt mij redding.
Jahweh zal mij altijd beschermen.
Jahweh, uw trouw duurt eeuwig,
laat het werk van uw handen niet los."

Zoals men ziet leeft de psalmdichter met een ingebeelde waan van onverslaanbaarheid en onoverwinnelijkheid. Wanneer de christenen er een nepargument bij verzinnen is het geheel overeenkomstig de essentie van het geloof: mensen in een verdwaasde roes laten leven.
Born OK the first time

franske

Bericht door franske » 30 jun 2020 23:38

lost and not found yet! schreef:
24 jun 2019 23:12
franske schreef:
24 jun 2019 20:36
Ik leef zelf ook in het verleden maar ook zeker in de toekomst. Ik kijk altijd op momenten terug van een hele tijd geleden.
Sommige mensen vinden dat raar. Maar zo gaat dat gewoon. Het zelfde was met ds G Post gebeurt die is ook jood geworden.
Wat moeten we ermee????
Misschien zou je kunnen overwegen om ook joods orthodox te worden? En dan echt orthodox! Ga lekker de Thora en andere heilige geschriften bestuderen, krijg minimaal 8 kinderen en je leven wordt betaald door de Israelische samenleving. Ennuh, je kids hoeven ook (nog) niet in dienst.

Franske schreef:
In Gods handen laten.
Welke God bedoel je?
Wat denk jezelf?? De Schepper van Hemel en aarde die ons gemaakt heeft amen!
Maar uw antwoord hier boven is wel wat meedogenloos jammer man.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jul 2020 02:19

franske schreef:
30 jun 2020 23:38
Die kennen we niet, Ik ben gemaakt door (mijn vader en) moeder. De aarde voornamelijk door zwaartekracht en de hemel door zwaartekracht én nucleaire fusie, Wie van de vier heb jij voor ogen?
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 jul 2020 10:17

franske schreef:
30 jun 2020 23:38
lost and not found yet! schreef:
24 jun 2019 23:12

Misschien zou je kunnen overwegen om ook joods orthodox te worden? En dan echt orthodox! Ga lekker de Thora en andere heilige geschriften bestuderen, krijg minimaal 8 kinderen en je leven wordt betaald door de Israelische samenleving. Ennuh, je kids hoeven ook (nog) niet in dienst.

Franske schreef:
In Gods handen laten.
Welke God bedoel je?
Maar uw antwoord hier boven is wel wat meedogenloos jammer man.
Aan de andere kant is uw antwoord nietszeggend: volgelingen van farao Akhenaten, joden, christenen, moslims, Bahaï of Sikh aanhangers, deïsten en een hoop ietsisten geloven tenslotte allemaal in een schepper van het universum en zullen het nooit eens worden over de rest waar ze in geloven.
Tenzij je wil zeggen dat het de schepper overduidelijk om het even is waar men in gelooft.
Born OK the first time

Plaats reactie