
Vergeten auto's.
Moderator: Moderators
Re: Vergeten auto's.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- windsurfer
- Diehard
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 06 jun 2006 09:27
Re: Vergeten auto's.
Wij hebben als tweede auto nog een Jaguar X type Estate (2005), gebouwd in Liverpool. Kwalitatief is dat een erg goede auto, eigenlijk buiten regulier onderhoud geen kosten aan gehad. Misschien komt dat omdat er wat onderdelen van Ford in zitten ...doctorwho schreef:ergens is het fout gegaan met de Engelse auto-industrie jammer want er kwam veel leuks vandaan. Ik meen dat de oudere britten zoals de rover p4 van beduidend betere kwaliteit waren.
Eigenlijk is ie te groot en prijzig om als tweede auto te houden maar we kunnen er niet goed afscheid van nemen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Re: Vergeten auto's.
Nou, je wil geen Jag uit het British Leyland-tijdperk hebben, hoor.
Over die jaguars werd destijds gegrapt dat als je er één kocht, je een tweede moest aanschaffen als reservewagen.
Over die jaguars werd destijds gegrapt dat als je er één kocht, je een tweede moest aanschaffen als reservewagen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
- Berichten: 20744
- Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
- Locatie: ampre muang trang thailand
Re: Vergeten auto's.
Waarschijnlijk kinnesinne van hen die er zich geen konden permitteren!Jagang schreef:Nou, je wil geen Jag uit het British Leyland-tijdperk hebben, hoor.
Over die jaguars werd destijds gegrapt dat als je er één kocht, je een tweede moest aanschaffen als reservewagen.
Ik wens u alle goeds
Re: Vergeten auto's.
Dan was dat grapje na het BL tijdperk ook wel overeind gebleven, en had het wellicht ook andere klassemerken als Rolls Royce achtervolgd.Peter van Velzen schreef:Waarschijnlijk kinnesinne van hen die er zich geen konden permitteren!
Dit was echter niet het geval.
British Leyland leverde in de door stakingen geplaagde jaren '70 en de vroege jaren '80 prutswerk af.
Dat is algemeen bekend.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Vergeten auto's.
Of omdat 2005 toch wel een beetje een ander tijdperk is..windsurfer schreef:Wij hebben als tweede auto nog een Jaguar X type Estate (2005), gebouwd in Liverpool. Kwalitatief is dat een erg goede auto, eigenlijk buiten regulier onderhoud geen kosten aan gehad. Misschien komt dat omdat er wat onderdelen van Ford in zitten ...
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Vergeten auto's.
In het Tsjechoslowakije van 1987 is het hoog tijd voor een opvolger van de Skoda's met achterin geplaatste motor.
Dat jaar wordt officieel de Skoda Favorit geboren.
Het is qua ontwerp de laatste authentieke Skoda, voordat Volkswagen in 1991 een belang in het merk kreeg.
De motor is een viercilinder lijnmotor van 1289cc met stoterstangen, die dwars geplaatst voorin ligt.
Eigenlijk is het dezelfde krachtbron die ook al achterin de Skoda 130 lag, zij het nu met een lichtmetalen ipv gietijzeren kop.
De klepzittingen zijn nu gehard, zodat de motor geschikt is voor loodvrij.
De vermogens liepen uiteen van 42 kw (carburateur icm niet-geregelde katalysator) in de vroegste modellen, tot 50 kw in de laatste modellen met singlepoint inspuiting.
Voor de belijning was niemand minder dan Bertone verantwoordelijk, al moest hij de nodige concessies doen, omdat de Partijtop er op stond dat er zoveel mogelijk gebruik werd gemaakt van bestaande componenten.
Door de internationale autopers werd het model gematigd positief ontvangen.
Met name de rij-eigenschappen waren een verademing ten opzichte van de oude 105/120 modellen die het met pendelassen achter moesten doen.
De belijning was wat gedateerd, en ook de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur liet aanvankelijk te wensen over.
Dit laatste verbeterde echter toen Volkswagen zijn kwaliteitscontroles losliet op het productieproces.
Aan de buitenkant kreeg de sobere Favorit in de laatste produktiejaren ok meer "smoel" door de verkrijgbaarheid van lichtmetalen velgen, dakraampjes, mistlampen, en metallic lak.
In 1995 werd de Favorit afgelost door de Felicia, die in feite een grondig verjongde Favorit was, met optioneel ook een 1.6 liter benzinemotor uit de Golf III, en een 1.9 diesel uit hetzelfde model.
Ook de 1.3 liter Skodamotor bleef leverbaar.
Er waren drie carosserievarianten:
1. Vijfdeurs hatchback.
2. Vijfdeurs stationcar "Forman". (Leuk detail: De hatchback en de Station deelden exact dezelfde achterklep)
3. Pickup.. (Zijn er hier ook een handvol verkocht als "pausmobiel" rolstoeltaxi.
Dat jaar wordt officieel de Skoda Favorit geboren.
Het is qua ontwerp de laatste authentieke Skoda, voordat Volkswagen in 1991 een belang in het merk kreeg.
De motor is een viercilinder lijnmotor van 1289cc met stoterstangen, die dwars geplaatst voorin ligt.
Eigenlijk is het dezelfde krachtbron die ook al achterin de Skoda 130 lag, zij het nu met een lichtmetalen ipv gietijzeren kop.
De klepzittingen zijn nu gehard, zodat de motor geschikt is voor loodvrij.
De vermogens liepen uiteen van 42 kw (carburateur icm niet-geregelde katalysator) in de vroegste modellen, tot 50 kw in de laatste modellen met singlepoint inspuiting.
Voor de belijning was niemand minder dan Bertone verantwoordelijk, al moest hij de nodige concessies doen, omdat de Partijtop er op stond dat er zoveel mogelijk gebruik werd gemaakt van bestaande componenten.
Door de internationale autopers werd het model gematigd positief ontvangen.
Met name de rij-eigenschappen waren een verademing ten opzichte van de oude 105/120 modellen die het met pendelassen achter moesten doen.
De belijning was wat gedateerd, en ook de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur liet aanvankelijk te wensen over.
Dit laatste verbeterde echter toen Volkswagen zijn kwaliteitscontroles losliet op het productieproces.
Aan de buitenkant kreeg de sobere Favorit in de laatste produktiejaren ok meer "smoel" door de verkrijgbaarheid van lichtmetalen velgen, dakraampjes, mistlampen, en metallic lak.
In 1995 werd de Favorit afgelost door de Felicia, die in feite een grondig verjongde Favorit was, met optioneel ook een 1.6 liter benzinemotor uit de Golf III, en een 1.9 diesel uit hetzelfde model.
Ook de 1.3 liter Skodamotor bleef leverbaar.
Er waren drie carosserievarianten:
1. Vijfdeurs hatchback.
2. Vijfdeurs stationcar "Forman". (Leuk detail: De hatchback en de Station deelden exact dezelfde achterklep)
3. Pickup.. (Zijn er hier ook een handvol verkocht als "pausmobiel" rolstoeltaxi.
- Bijlagen
-
- De meer aangeklede variant.. Waarschijnlijk van tussen 1992 en 1994.
- Favorit.png (90.83 KiB) 6147 keer bekeken
-
- Een sobere Favorit van de eerste bouwjaren.
- Favorit2.jpg (8.25 KiB) 6147 keer bekeken
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Vergeten auto's.
Leuke auto. Ik heb er ooit bijna eentje gekocht ware het niet dat de kleur (groen) in mijn optiek net niet goed was ik zocht een exemplaar in English racing green met cognac-kleurig interieur. Had ik m toch maar gekocht i.p.v. de Saab 9-5 estate die mij een klein fortuin aan reparaties en een lage inruil opleverde. Ik hoorde onlangs dat degene die mijn Saab overnam er nu ruim drie jaar later nog probleemloos mee rond rijdtwindsurfer schreef: Wij hebben als tweede auto nog een Jaguar X type Estate (2005), gebouwd in Liverpool. Kwalitatief is dat een erg goede auto, eigenlijk buiten regulier onderhoud geen kosten aan gehad. Misschien komt dat omdat er wat onderdelen van Ford in zitten ...
Eigenlijk is ie te groot en prijzig om als tweede auto te houden maar we kunnen er niet goed afscheid van nemen.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- windsurfer
- Diehard
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 06 jun 2006 09:27
Re: Vergeten auto's.
Gebeurt volgens mijn garagist vaak: mensen maken een auto goed voor een ander, want doen hem na veel reparaties weg onder het mom 'ik ben er klaar mee'. Maar onder regulier onderhoud versta ik hier helaas ook de injectoren, duur grapje. De onze is zwart met cremekleurig interieur, lichtbruin notenhout in het dash, ingebouwde navigatie, staat op 5 spaaks 17" lichtmetaal en is naar mijn mening ondanks de leeftijd nog een mooie auto. Klassiek ontwerp, blijft om aan te zien in tegenstelling tot veel moderne auto's die na een paar jaar echt bejaard gaan ogen. Mijn vrouw rijdt er met veel plezier mee en de auto mag van haar niet weg.doctorwho schreef:Leuke auto. Ik heb er ooit bijna eentje gekocht ware het niet dat de kleur (groen) in mijn optiek net niet goed was ik zocht een exemplaar in English racing green met cognac-kleurig interieur. Had ik m toch maar gekocht i.p.v. de Saab 9-5 estate die mij een klein fortuin aan reparaties en een lage inruil opleverde. Ik hoorde onlangs dat degene die mijn Saab overnam er nu ruim drie jaar later nog probleemloos mee rond rijdtwindsurfer schreef: Wij hebben als tweede auto nog een Jaguar X type Estate (2005), gebouwd in Liverpool. Kwalitatief is dat een erg goede auto, eigenlijk buiten regulier onderhoud geen kosten aan gehad. Misschien komt dat omdat er wat onderdelen van Ford in zitten ...
Eigenlijk is ie te groot en prijzig om als tweede auto te houden maar we kunnen er niet goed afscheid van nemen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Re: Vergeten auto's.
Dat was met mijn XM destijds niet het geval.. De volgende eigenaar liep er ook op leeg. 
Daarna is het ding definitief afgevoerd.

Daarna is het ding definitief afgevoerd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- windsurfer
- Diehard
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 06 jun 2006 09:27
Re: Vergeten auto's.
Geweldige auto's waren dat, vriend van me had er één. Die was kwalitatief niet erg goed, maar het reed geweldig.Jagang schreef:Dat was met mijn XM destijds niet het geval.. De volgende eigenaar liep er ook op leeg.
Daarna is het ding definitief afgevoerd.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Re: Vergeten auto's.
Dat laatste kan ik bevestigen.windsurfer schreef:Geweldige auto's waren dat, vriend van me had er één. Die was kwalitatief niet erg goed, maar het reed geweldig.
Maar ik was nog jong en naief, en heb mezelf eigenlijk dubbel genaaid door 1. een XM van de eerste serie te kopen.. De tweede serie was kwalitatief een stuk beter (al was het dashboard daarvan lelijker, imo), en 2. door een matig onderhoudsverleden op de koop toe te nemen.
Ik zeg niet snel "nooit", maar als er ooit nog eens een exemplaar komt, dan van de tweede serie, en met een volledige onderhoudshistorie.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- windsurfer
- Diehard
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 06 jun 2006 09:27
Re: Vergeten auto's.
Dan zeg je 'nooit' ?Jagang schreef: Ik zeg niet snel "nooit", maar als er ooit nog eens een exemplaar komt, dan van de tweede serie, en met een volledige onderhoudshistorie.

"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Re: Vergeten auto's.
Nee. Wel "zeldzaam".windsurfer schreef: Dan zeg je 'nooit' ?
En waar kommen al die vermaledijde automaten vandaan? Ik wil dan een handbak.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Vergeten auto's.
Ik begreep van een citroen fanaat dat de tweede serie XM en dan de 2.0 16V net zo betrouwbaar en goed te onderhouden waren als de Xantia met zelfde motorisering. Maar de automaten zitten vaak in de luxere met V6 motor uitgeruste XM'sJagang schreef:Nee. Wel "zeldzaam".windsurfer schreef: Dan zeg je 'nooit' ?
En waar kommen al die vermaledijde automaten vandaan? Ik wil dan een handbak.
Gaat je voorkeur naar V6 uit?
NB veel werden ook uitgevoerd met turbo op de benzineversie maar ben zelf een beetje bevreesd voor deze uitvoeringen want dan kan er weer meer stuk gaan. De diesels kunnen hoge km standen halen maar zijn eigenlijk enkels geschikt voor veelrijders.
Even geneusd het blijven mooie wagens die ongetwijfeld een klassiekerstatus gaan verwerven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing