LordDragon schreef:back to basics; is een krachtdeeltje materieel? dat was mijn eerste vraag; Het is relationeel verbonden met materiële dragers, namelijk de materie deeltjes. Maar is het ook in "absolute" zin materieel?
MVG, LD.
Allereerst mijn excuses voor mijn wekenlange absentie van het forum. Mijn bestelling bij Amozon was gearriveerd en ik heb naast platvloersere dingen voornamelijk zitten, lezen, denken en googelen over donkere materie en aanverwante zaken.
Krachtddelstjes zijn deels materiëel en deels ideeëel. Ze zijn materiëel voor zover ze waarneembaar zijn Het Foton is meen ik een krachtdeeltje, en dat is waarneembaar (ook al houdt het op te bestaan zodra we het waargenomen hebben

Het krachtdeeltje dat de zwaartekracht overbrengt heeft men tot nu toe vergeefs trachten waar te nemen, en dat zijn dientengevolge zuiver ideëel.
Dit dualistische karakter van wetenschappelijke theoriën is volstrekt normaal. Wetenschap vormt ideëen waarmee waarnemingen voorspelt kunnen worden, Ideeën zijn natuurlijk ideëel, en waarnemingen zijn de brug tussen het ideeële en het materiële. Plato stelde terecht dat waarnemingen op zich niet de werkelijkheid zijn, maar een impressie er van. De waarneembare werkelijkheid echter is datgene waarop we ons moet baseren, en dus trachten we zo objectief mogelijk waar te nemen, en onze ideeëen overeen te laten stemmen met onze waarnemingen, want iets beters dan waarnemingen is niet voorhanden.
Wij weten alleen wat waar is door waar te nemen.