Re: Daniel Dennett, niets aan.
Geplaatst: 11 mei 2010 17:30
Nee. Alleen vrijheid. En nu weer serjeus.Joe Hn schreef:Alles is vrijheid?
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Nee. Alleen vrijheid. En nu weer serjeus.Joe Hn schreef:Alles is vrijheid?
Die uitdrukking is me onbekend?heeck schreef:als de bliksem het dak op !
Ook al ?siger schreef:Die uitdrukking is me onbekend?heeck schreef:als de bliksem het dak op !
Toch gewone woorden? Misschien Webster?heeck schreef:Heb je nog wat leesbare links over de tweedeling existentieel <> instrumenteel,
Wat maak jij daarvan ??!!!!Je haalt mijn uitspraak uit mijn mond en doet alsof ik die in de jouwe had gelegd.Heeck schreef:...maar dat is me niet helder genoeg om jouw tekst naast mijn
"ik wil zien hoe het mechaniek in elkaar zit" <> "hoe ik mijn bestaan ervaar en onderga", identiek aan
{ervaren <> verklaren}
te kunnen leggen.
Jij presteert het dus om binnen een paar berichten in een enkele paragraaf 3 halve waarheden af te doen als misvattingen waarvoor je je niet eens verontschuldigt en nu fluf {zoek zelf maar op wat dat betekent} je de zaak nog op metSiger schreef:De tegenstelling die jij uitvindt tussen Heeck = "willen zien hoe het mechaniek in elkaar zit" en Siger = "mijn bestaan ervaar en onderga" is onzinnig,. .
en dat laat je nog vooraf gaan door:Siger schreef:. . . en ook een beetje verbluffend na al onze vorige uitwisselingen. Hopelijk moet ik binnenkort geen hijab aan van je.
Inmiddels attent op jouw supergevoeligheden, zeg maar gevoelige tenen die ver voor je voeten uitsteken, had ik de opzet alleen díe links van je te krijgen die overeen kwamen met alleen dat wat zo nauwkeurig mogelijk in overeenstemming zou zijn met wat jij bedoelt.Siger schreef:Toch gewone woorden? Misschien Webster?Heeck schreef: Heb je nog wat leesbare links over de tweedeling existentieel <> instrumenteel,. .
Daar geloof ik geen bal van. Als je nauwkeurig zou willen weten wat ik bedoel, dan had je alleen nodig wat ik moet blijven herhalen omdat je op een of andere manier denkt dat wat ik zeg niet overeenstemt met wat ik bedoel.heeck schreef:...had ik de opzet alleen díe links van je te krijgen die overeen kwamen met alleen dat wat zo nauwkeurig mogelijk in overeenstemming zou zijn met wat jij bedoelt.
Je hebt zelf om mijn "corifeeën" gevraagd. Als ik geen namen had gegeven, had je dat als drogreden kunnen gebruiken.heeck schreef:En verdomd wat komt er achteraan, iedereen kon dat inmiddels verwachten: een opnoemerij van alleen maar namen,namen, namen.
Geen flauw idee waar dat op slaat. Maar dat hoeft ook niet. Ik heb je mijn standpunt gegeven. Ga daar op in, en we hebben een discussie.heeck schreef:Je gelijk lijk je vooral te kunnen behouden door feiten niet te willen zien, halve waarheden te verkondigen en weg te wuiven als "misverstand" en dan gewoon door te gaan met aangetoond verkeerd lezen/aanhalen en domweg poneren van cryptische uitspraken en dito namenlijsten die iets zouden moeten betekenen.
En als iemand eens iets wat ongelukkig heeft geformuleerd en daarop wordt gegrepen, dan wil ik best een verbeterde formulering horen; dus daar hoef je niet zo benauwd over te zijn.Heeck schreef:Al dan niet met verwijzing naar uitspraken van wederzijdse corifeeën.
Drie, hooguit 4 berichten daarvoor moest ik je tonen welke halve waarheden je had verkondigd. Dat doe ik. Door jou weggewuifd als misverstand en nu alweer vergeten.Siger schreef:Geen flauw idee waar dat op slaat. Maar dat hoeft ook niet. Ik heb je mijn standpunt gegeven. Ga daar op in, en we hebben een discussie.
Sorry dat ik zo laat reageer,siger schreef:Beste Peter,Hier ben je wel erg grof en aanmatigend. Stoort het je zo erg dat ik het niet met je eens ben?Peter van Velzen schreef:Val ons daarna niet lastig met je oordelen...
Wie val ik lastig?
Wie heeft je volmacht gegeven om in hun naam te spreken?
En op p. 340:In de rest van dit boek zal het mijn taak zijn om deze carroussel van perspectieven tot stilstand te brengen en een stabiele, empirisch goed gefundeerde en coherente visie te geven op de menselijke vrije wil, en u kent de conclusie al die ik ga trekken: de vrije wil bestaat, maar is niet, zoals de zwaartekracht, een preexistent kenmerk van ons bestaan. Zij is ook niet wat de traditie zegt dat ze is: een goddelijk vermogen om je te onttrekken aan de causale structuur van de fysieke wereld. Zij is een creatie die zich uit menselijke activiteiten en opvattingen heeft ontwikkeld en die even echt is als andere menselijke creaties, zoals muziek en geld. En zij is zelfs nog meer waard.
En p. 341:Menselijke vrijheid is jonger dan de species. Haar belangrijkste kenmerken zijn slechts enkele duizenden jaren oud - een oogwenk in de evolutionaire geschiedenis - maar in die korte tijd heeft ze de planeet getransformeerd op manieren die net zo opvallend zijn als de schepping van een zuurstofrijke atmosfeer en de schepping van multicellulair leven of andere grote biologische overgangen.
De verenigbaarheid van vrije wil en wetenschap (deterministisch of indeterministisch, het maakt geen verschil) is niet zo ondenkbaar als het leek.
Ken je Dennett goed?Joe Hn schreef:Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat Dennett niet van voor- of uitkauwen houdt.
Maar ook dat is allemaal meer dan eens gepasseerd,Freedom evolves, p.305 schreef:Our brains have been designed by natural selection, and all the products of our brains have likewise been designed, on a much swifter timescale, by physical processes in which no exemption from causality can be discerned.
How then, can pur inventions, our decisions, our sins and thriumps, be any different from the beautiful but amoral webs of the spiders ?
How can an apple pie, lovingly created as a gift of reconciliation, be any different, morally, from an apple, "cleverly" designed by evolution to attract a frugivore to the bargain of spreading its seeds in a return for some fructose ?
If these are treated as rhetorical questions only, implying that only a miracle could distinguish our creations from the blind, purposeless creations of material mechanisms, we will continue to spiral around the traditional problems of free will and determinism . . . . .
Niet echt. En jij ... ?siger schreef:Ken je Dennett goed?Joe Hn schreef:Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat Dennett niet van voor- of uitkauwen houdt.