Geplaatst: 14 jul 2009 13:16
Ik ben wel benieuwd op welke filosofie je doelt (vb. scholen, beoefenaars).Maverick schreef:Later meer.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Ik ben wel benieuwd op welke filosofie je doelt (vb. scholen, beoefenaars).Maverick schreef:Later meer.
Ik snsp de uiteenzetting. Het gaat om de verenigbaarheid van een fysisch wereldbeeld en de evolutietheorie. Laat ik allereerst duidelijk stellen dat als je het maar blijft proberen, je haast alles aan elkaar kan praten. Dus onverenigbaarheid zal ik niet aantonen en dat zoek ik ook niet. Wat mij meer aanspreekt, is samen bekijken hoe groot de spanning is tussen evolutie theorie en een fysisch wereldbeeld. Moet je haast gek zijn om de twee onder een dak te plaatsen? Of moet je juist haast gek zijn om dat niet te doen?siger schreef:Maverick,
Morgen ga ik deze draad nog eens doorlezen en uitgebreid antwoorden, maar over deteminisme heb ik de volgende bedenking: alles beantwoordt natuurwetten, maar eenvoudige dingen zijn mechanisch gedetermineerd, complexere dingen ondergaan meer causale invloeden, en het aantal mogelijkheden wordt al vlug zo groot dat voorspelbaarheid en dus determinisme niet meer haalbaar is.
Ik denk dat geen enkele supercomputer in staat is de weg te berekenen die een willekeurige mug de volgende tien seconden zal afleggen. Er zullen natuurwetten bestaan die de lichtinval, de luchtstroom, de aanwezigheid van warmte in bepaalde richtingen, de luchtwarmte zelf, de luchtdruk, de luchtvochtigheid, het lichaamsgewicht van de mug, haar conditie (levensloop en erfelijkheid,) eventuele parasieten, honger, nood aan een sexuele partner, de stank van dat dingetje in het stopcontact, een deur die opengaat op dat ogenblik omdat er een verkeersopstopping was in een andere stad...
Al die dingen beantwoorden aan honderden wetten, maar omdat deze wetten op causalle omstandigheden reageren, en el zoveel verschillende omstandigheidsfaktoren zijn, wordt, zeker bij leven van een minimale complexiteit, voorspellen, en dus determinisme, onmogelijk. Dan ook wordt vrije wil mogelijk.
Het zelfbewustzijn tov de dialoog met jezelf is iets waarvan ik me haast niet kan voorstellen hoe je dat krijgen zonder taal te leren, want je hebt taal nodig om kennis te krijgen. Maar kunnen wij ons niet voorstellen hoe je zonder taal kennis kan krijgen of kan het gewoon niet? Zou een wezen dat geen taal leert maar dat wel kan leren niet uiteindelijk alles zelf bedenken? Zelfs een gehele buitenwereld kunnen bedenken als hij die niet kan waarnemen?Fjedka: Veel andere dieren zijn zelfbewust, maar alleen de mens heeft vocale communicatie verheven tot menselijke taal en (later) schrift, primair als communicatiemiddel met anderen (het uitwisselen met soortgenoten van (tot beider voordeel dienende?) informatie), maar.. en dit wil ik benadrukken, ook in de dialoog met zichzelf.
Wat ik bedoelde is dat als het zelfbewustzijn geen invloed heeft op wat het mens dat hij wellicht denkt te zijn, dat dan dat zelfbewustzijn en dat mens eigenlijk als twee verschillende entiteiten gezien moeten worden. Dat zelfbewustzijn heeft dan immers nog minder invloed op het mens dan een vlo op het lijf van het mens.Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je je niet bewust bent van je onderbewuste en dat je hiermee niet impliceert dat er 'een hogere metafysische (of beter: metalogische, daar kan ik namelijk wel mee instemmen) macht' is, die je (talige en, naar ik mag hopen logische) gedachten bepaalt of beïnvloedt.
Dat niet ik kan wel een verzinsel zijn, waardoor een wereld waarin alleen een ik te zien is waargenomen word zonder dat de waarnemer dat weet. Wat er niet waargenomen word is dan maar de vraag.Jawel hoor. 'Ik' is niet 'niet ik'. Ofwel: ik is ik.
Er kan logischerwijs geen sprake zijn van een 'absoluut ik', zonder 'niet ik' of referentiekader, want anders zou je 'alles' zijn (en blind), maar er is wel degelijk sprake van een scheiding, zij het 'semipermiabel', voor kennis in casu.
Foutje van mij, het ging om de woorden van een ander.deviuos=> Misschien is het omdat ik het niet begreep. Je had het over een 'vooronderstelling', en ik heb dat woord niet in de mond genomen. Ik dacht daarom dat dit betrekking had op een andere deelnemer aan deze discussie. Waar zou je precies een toelichting op willen hebben? Wat is er niet duidelijk?
Zelfbewustzijn! Dat zou geen functie hebben in een deterministische werkelijkheid, Het zou wel kunnen bestaan maar zou geen functie hebben. Terwijl evolutieleer zegt dat eigenschappen die voordeel bieden sterker worden. Dus kennelijk heeft zelfbewusztijn wel een functie, en dat is mysterieus.Botsingen tussen stellingen zijn er altijd. Maar in welk opzicht botst de evolutieleer met determinisme? (En in welk opzicht 'ik denk dus ik besta' met de evolutieleer zou botsen is mij ook nog steeds niet duidelijk).
Nou, laat ik nu eens de volgende definitie nemen: de gehele werkelijkheid inclusief dat gedeelte dat voor mensen niet kenbaar is. Of er een verschil is tussen fysische werkelijkheid en metafysische werkelijkheid is maar de vraag.Wat bedoel je precies met 'metafysische werkelijkheid'?
Het maakt duidelijk danwel aannemelijk hoe weinig we weten in plaats van hoeveel we weten. Ook is het wetenschappelijk wereldbeeld veel te doninant naar mijn smaak. Maar ik heb geen alternatief of agenda of zo.Ten eerste: wat zo lijkt, hoeft niet altijd zo te zijn.
Ten tweede: hoezo nutteloos en functieloos? Ik zie de 'spanning' niet? In een deterministisch universum zou je, vanuit een uitvergroot perspectief, alles als nutteloos en functieloos kunnen zien; maar ik zie niet waarom nou juist speciaal die 'ik' ervaring zo problematisch is?
Ten derde: waar wil je naar toe met dit verhaal? Wat impliceert volgens jou die veronderstelde discreptantie tussen de evolutieleer en de ik-ervaring, en de vermeende onverenigbaarheid met het deterministische universum.
Grappig. Dat vind Karl Jaspers ook.Wat eens een voordeel was, kan onder andere omstandigheden een ernstige handicap worden. De (waarschijnlijk grotendeels) koudbloedige grote dinosauriërs domineerden ooit deze planeet, maar onder plotseling veranderende omstandigheden kregen kleine warmbloedigen een kans, en namen de skepter over. Wat ooit de voordelen waren van de grote reptielen, werd nu een nadeel.
Zonder te kunnen beschikken over atoombommen, kerncentrales en zonder kennis over hoe de fossiele brandstoffen grootschalig te gebruiken, waren de grote hersenen van de mens een voordeel - een hiaat in het totale spectrum aan overlevingsmogelijkheden die de natuur aan levensvormen bood. Maar toen de kennis vorderde veranderde dit, want de oude en primitieve hersendelen die agressie en overheersingsdrang aanwakkeren, bestaan nog steeds, en met het ontwikkelen van kennis om hoogwaardige techniek te verkrijgen, open je dan een doos van Pandora. Deze kan de mens noodlottig worden, en daarmee verschilt de mens niet van al die miljoenen andere levensvormen die ooit in de geschiedenis een pad bewandelden dat eerst heel gunstig leek, maar onder veranderende omstandigheden noodlottig werd.
Ik heb gezegd dat het alleen met onnodig ingewikkelde verklaringen bij elkaar past.Het woordje 'want' intrigeert mij nogal, omdat ik nergens in jouw verhaal kan zien waar dat 'want' uit blijkt. Waarom is de vooronderstelling dat aan alles natuurwetten ten grondslag liggen niet te verenigen met het bestaan van zelfbewustzijn? Dat wil ik graag weten.
Zo bestudeer ik de filosofie (nog) niet. Het is niet zo dat ik verschillende scholen bestudeer en dan een keus maak, nee. op grond van invoer denk ik zelf na en vaak blijkt achteraf dat dat heel goed bij bepaalde denkraichtingen past, ik kom meestal in het oosten uitsiger schreef:Ik ben wel benieuwd op welke filosofie je doelt (vb. scholen, beoefenaars).Maverick schreef:Later meer.
Zelfbewustzijn heeft inderdaad kennelijk een functie. Ik zie niet in waarom dit een mysterie zou zijn. Ook hier plaats ik een link naar een gedeelte van een interview met Vilayanur S. Ramachandran die het beter kan uitleggen dan ik. Ik weet niet hoe je engels is en hoop dus dat je hier iets aan hebt. Let vooral op zijn uitspraken omtrent qualia en zelf(bewustzijn). Hij beschouwt ze als twee zijden van dezelfde medaille.Dus kennelijk heeft zelfbewustzijn wel een functie, en dat is mysterieus.
Wel, in een deterministisch wereldbeeld zou je alles als functieloos kunnen zien - niet speciaal het zelfbewustzijn. Maar vanuit evolutionair, psychologisch standpunt bezien, denk ik dat zelfbewustzijn voor een hoogbegaafd groepsdier uiterst belangrijk is. Ik hoop toch niet dat ik nog moet uitleggen dat het feit dat iemand over zijn eigen gedrag kan nadenken voor een mens en de groep waarin hij leeft heel belangrijk kan zijn. Ik vermoed dat we zonder zelfbewustzijn niet zouden kunnen overleven, en daar zijn al die 'foefjes' toch voor; overleven?Maverick schreef:Zelfbewustzijn! Dat zou geen functie hebben in een deterministische werkelijkheid, Het zou wel kunnen bestaan maar zou geen functie hebben. Terwijl evolutieleer zegt dat eigenschappen die voordeel bieden sterker worden. Dus kennelijk heeft zelfbewusztijn wel een functie, en dat is mysterieus.Devious schreef:Botsingen tussen stellingen zijn er altijd. Maar in welk opzicht botst de evolutieleer met determinisme? (En in welk opzicht 'ik denk dus ik besta' met de evolutieleer zou botsen is mij ook nog steeds niet duidelijk).
Okay, dat is dan duidelijk. Met metafysische werkelijkheid wordt ook vaak 'gene zijde' of 'het goddelijke' bedoelt, maar dat is hier niet speciaal het geval, begrijp ik hieruit.Nou, laat ik nu eens de volgende definitie nemen: de gehele werkelijkheid inclusief dat gedeelte dat voor mensen niet kenbaar is. Of er een verschil is tussen fysische werkelijkheid en metafysische werkelijkheid is maar de vraag.Wat bedoel je precies met 'metafysische werkelijkheid'?
Wel is de metafysische wekelijkheid goed voor sommige problemen, namelijk die die niet op te lossen zijn. Bijvoorbeeld de wereld voor de big bang. Hoe veranderde die wereld in de wereld na de big bang? Antwoorden op d\at soort vragen staan "buiten de werkelijkheid".
Oh, dat we weinig weten, dat weet ik wel (is er toch nog iets dat ik weetHet maakt duidelijk danwel aannemelijk hoe weinig we weten in plaats van hoeveel we weten. Ook is het wetenschappelijk wereldbeeld veel te doninant naar mijn smaak. Maar ik heb geen alternatief of agenda of zo.Ten derde: waar wil je naar toe met dit verhaal? Wat impliceert volgens jou die veronderstelde discreptantie tussen de evolutieleer en de ik-ervaring, en de vermeende onverenigbaarheid met het deterministische universum.
Dan moet ik die naam maar eens onthouden.Grappig. Dat vind Karl Jaspers ook.
Ik heb gezegd dat het alleen met onnodig ingewikkelde verklaringen bij elkaar past.Het woordje 'want' intrigeert mij nogal, omdat ik nergens in jouw verhaal kan zien waar dat 'want' uit blijkt. Waarom is de vooronderstelling dat aan alles natuurwetten ten grondslag liggen niet te verenigen met het bestaan van zelfbewustzijn? Dat wil ik graag weten.
Het klopt dat onvoorspelbaarheid intreed als processen veelzijdig worden. Het klopt ook dat de weg van een mug onvoorspelbaar is, echter: in een mathematisch heelal waarbij alles bij voldoende rekenvermogen ( die er niet is) te ontbinden is tot zijn elementen, zou een bewustzijn niet veranderen aan wat er gebeurd, want het gebeurd toch wel. Hiermee is in alle redelijkheid niet gezegd dat het heelal niet mathematisch is, immers, lange tijd snapten mensen helemaal niets van voortplanting, hoe ze er ook naar keken. De uitvinding van de microscoop, waarmee Van Leeuwenhoek groet stappen maken in het verkennen van het universum van het kleine, heeft enorm geholpen om te ontdekken dat mensen uit een ei en zaadcel komen. Daarmee was de strijd generatie versus reproductie ( abiogense heete toen nog generatie ).siger schreef:Maverick,
Morgen ga ik deze draad nog eens doorlezen en uitgebreid antwoorden, maar over deteminisme heb ik de volgende bedenking: alles beantwoordt natuurwetten, maar eenvoudige dingen zijn mechanisch gedetermineerd, complexere dingen ondergaan meer causale invloeden, en het aantal mogelijkheden wordt al vlug zo groot dat voorspelbaarheid en dus determinisme niet meer haalbaar is.
Ik denk dat geen enkele supercomputer in staat is de weg te berekenen die een willekeurige mug de volgende tien seconden zal afleggen. Er zullen natuurwetten bestaan die de lichtinval, de luchtstroom, de aanwezigheid van warmte in bepaalde richtingen, de luchtwarmte zelf, de luchtdruk, de luchtvochtigheid, het lichaamsgewicht van de mug, haar conditie (levensloop en erfelijkheid,) eventuele parasieten, honger, nood aan een sexuele partner, de stank van dat dingetje in het stopcontact, een deur die opengaat op dat ogenblik omdat er een verkeersopstopping was in een andere stad...
Al die dingen beantwoorden aan honderden wetten, maar omdat deze wetten op causalle omstandigheden reageren, en el zoveel verschillende omstandigheidsfaktoren zijn, wordt, zeker bij leven van een minimale complexiteit, voorspellen, en dus determinisme, onmogelijk. Dan ook wordt vrije wil mogelijk.
Net hier verschillen we van mening. Die éne mogelijkheid uit vele die plaatsvindt, is inderdaad tot stand gekomen langs een keten van oorzaak en gevolg, maar er had ook een andere keten van oorzaak en gevolg tot een andere uitkomst kunnen leiden. De verschillende uitkomsten hangen af van toeval, selectie of keuzes, naargelang we het over levenloze materie, eenvoudig leven of bewust leven hebben.Maverick schreef: in een mathematisch heelal waarbij alles bij voldoende rekenvermogen ( die er niet is) te ontbinden is tot zijn elementen, zou een bewustzijn niet veranderen aan wat er gebeurd, want het gebeurd toch wel.