Geplaatst: 14 dec 2008 21:09
Het onderzoek zelf veranderd het beeld van het onderzochte en dus de uitkomst. Dat is correct en voor verschillende fenomenen te beredeneren.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Het beeld van de natuurwetenschap is niet hetzelfde als het beeld van de uitkomst van het onderzochte.hickhack schreef:Het onderzoek zelf veranderd het beeld van het onderzochte en dus de uitkomst. Dat is correct en voor verschillende fenomenen te beredeneren.
Ik vraag dit niet, ik wijs er alleen op.PdH schreef:Nee, je kunt geen absolute uitspraken doen, en zij die dat vragen getuigen van weinigstividubi schreef:Ik sta volledig achter de wetenschappen, maar stel een
filosofische, existentiële of wat voor vraag dan ook: kan je absolute uitspraken doen met wetenschappen, ondanks dat ze gestoeld zijn op axioma's?
realiteitszin.
Je begrijpt niet dat ik het tegendeel ben aan het bewijzen of wil bewijzen van de gangbare ideëen over bewustzijn. Ik ga daar echt niet zoveel woorden meer aan verspillen. Ik waag mij op glad ijs door vragen te stellen bij deze gangbare ideëen, en ben dan ook niet bang om op mijn bek te gaan. Ik denk vrijuit over de "mogelijkheid" dat we "mogelijks" bepaalde verschijnselen niet kunnen vatten, begrijpen omdat we uit gaan van een kader dat deze zaken niet kan beschrijven, meten.PdH schreef:En dan nog moet er meer zijn? Dan zeg ik: laat maar zien dan, maw. kom dan zelf maar met de bewijzen.
Ik hou niet vast, dat is wat jij er van maakt, ik hou open.PdH schreef:Vasthouden aan "iets meer" enkel alleen maar omdat er geen absoluut bewijs mogelijk is voor het tegendeel, is vasthouden aan een strohalm.
PdH schreef:Neen, niet alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten, alleen de mogelijkheden die niet bewijsbaar zijn (de falsifieerbaarheids-eis) zijn uitgesloten.
Akkoord, maar zeggen: het kan niet bewezen worden dus bestaat het niet, zegt ook niets.PdH schreef:Als iemand zegt dat er wel eens "iets meer" zou kunnen zijn dan zegt-ie in feite niets.
Ik corrigeer mijn vorige uitspraak: het zegt wel iets, het zegt dat het geen wetenschappelijk nut heeft hier bij stil te staan, inderdaad, want je kan er geen uitspraken mee doen, je kan er geen voorspellingen mee doen en je kan het niet testen. Het heeft volgens mij wel een ander nut: dat het aanmaant tot enige relativering, enige voorzichtigheid in uitspraken als "doordat we dat bewezen hebben, is het gewoon evident dat dit niet kan".PdH schreef:Wat kun je met zo'n uitspraak? Welke voorspellingen kun je daarmee gaan testen?
Ja, akkoord, dit is hypocriet, als zij vasthouden aan die stelling, zonder er ook vragen bij te stellen.Zie je de hypocrisie niet in van mensen die absolute bewijzen eisen van een stelling die ze gevoelsmatig niet bevalt, terwijl ze zelf aan een principieel onbewijsbare stelling vasthouden?
Maar ook geen reden om het bij definitie uit te sluiten.Als er "iets meer" is dan alleen de axiomas die je tot nu toe gebruikt hebt dan zou dat vanzelf moeten volgen uit het feit dat je axiomas aantoonbaar onvoldoende zijn om alle waarneembare feiten te verklaren. Zolang dat niet het geval is, is er ook geen reden om "iets meer" te veronderstellen.
Dat zgn. immateriele bewustzijn, wat het ook is, moet op de een of andere manier informatie bevatten want anders kan het die niet overdragen aan de hersenen, en informatie vereist een informatiedrager, iets materieels dus.
Dat is inderdaad arrogant van mij. Mijn excuses hiervoor. De arrogantie is niet bedoeld als arrogantie op zich maar als innemen van een stelling die niet alledaags is, om discussie uit te lokken. Ik heb erg veel respect voor wetenschap, wetenschappers, ook voor volksstammenWat in mijn ogen naief lijkt (en meer dan een tikkeltje arrogant) is dat je schijnt te denken dat al die volkstammen aan neurologen, psychologen, filosofen en biochemici die hier onderzoek naar doen, en de "materialistische" forumgangers alhier die veel van dat werk gelezen hebben (in populair wetenschappelijke vorm of vakliteratuur beroepshalve) allemaal oogkleppen op zouden hebben.
Kochimodo schreef:Gelovigen varen mbt hun geloof vaak op persoonlijke ervaringen. Deze ervaart men als 'waar' en 'reeel'. De toetsing is: "maar ik heb het écht ervaren hoor!" Dus bestaat het en dus is het waar.
In een pogen om weer vaste grond onder mijn voeten te krijgen (en het jullie aan te bieden) het volgende:De mensheid wordt gevormd door individuen die, wat ze ook zintuiglijk waarnemen of daarover denken of zomaar fantaseren, dat op eigen risico in handelingen t.o.v. hun omgeving kunnen doen.Stivibudi schreef: Ja, daar zit wel "waarheid" in. Het materiële kunnen we met onze aangenomen axioma's gaan testen en er schijnbare wetten in ontdekken, maar dat gaat niet zo gemakkelijk met de geest. Voor zaken van de geest is er een ander soort wetenschap nodig dat misschien wel religie is, dat ook door bepaalde axioma's, zaken die men gaat aannemen, bepaalde geestestoestanden gaat testen. Zo een axioma kan zijn dat er een god zou bestaan, anderen zullen dit "Allah" noemen, weer anderen gewoon een staat van zijn, niet iets persoonlijks, niet buiten ons, maar in onszelf te ervaren.
stividubi schreef:Ik vraag dit niet, ik wijs er alleen op.PdH schreef:Nee, je kunt geen absolute uitspraken doen, en zij die dat vragen getuigen van weinigstividubi schreef:Ik sta volledig achter de wetenschappen, maar stel een
filosofische, existentiële of wat voor vraag dan ook: kan je absolute uitspraken doen met wetenschappen, ondanks dat ze gestoeld zijn op axioma's?
realiteitszin.
Nee, je waagt je juist je niet op glad ijs, omdat je vragen niet concreet zijn. Vragen of er "iets meer" kan zijn is onzinnig. De vraag die je moet stellen is of er concrete aanwijzingen zijn om te veronderstellen dat er "iets meer" is dan we tot nu veronderstelt hebben. Het antwoord daarop is nee, en zolang die er niet zijn ligt de vraag of er "iets meer" is in het domein van de filosofie en niet van de wetenschap, en dan slechts maar als en alleen als je het "iets" eerst benoemd/definieerd.stividubi schreef:Ik waag mij op glad ijs door vragen te stellen bij deze gangbare ideëen, en ben dan ook niet bang om op mijn bek te gaan.
Nee, dat verzin ik niet zelf, maar is gebaseerd op jouw opmerking:stividubi schreef:Ik hou niet vast, dat is wat jij er van maakt, ik hou open.PdH schreef:Vasthouden aan "iets meer" enkel alleen maar omdat er geen absoluut bewijs mogelijk is voor het tegendeel, is vasthouden aan een strohalm.
, wat voor mij een "absoluut bewijs" is van het feit dat jij jouw gedachten zo hebt ingericht dat je onmogelijk van gedachten kunt veranderen.stividubi schreef:Maar ik zal de dag dat bewezen is dat andere mogelijkheden niet kunnen bestaan hier vredig mee akkoord gaan.
Ja, dat moet je wel. Je moet weten (en had al moeten weten, omdat ik het inmiddels al twee keer gezegd hebt in dit topic) dat ik onder bewijs "aantoonbaar consistent met de waarneembare werkelijkheid" verstastividubi schreef:PdH schreef:Neen, niet alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten, alleen de mogelijkheden die niet bewijsbaar zijn (de falsifieerbaarheids-eis) zijn uitgesloten.
Dus je zegt hier dat zaken die niet kunt bewezen worden uitgesloten worden?
Meer moet ik niet weten.
Dat zegt wel wat als je, wederom, bewijs als "aantoonbaar consistent" beschouwd. Als iets principieel niet toetsbaar is aan de waarneembare werkelijkheid, dan is dat iets triviaal, dwz. ononderscheidbaar van een oneindig aantal andere mogelijke "ietsen" die ook niet te toetsen zijn. Wat elke verdere discussie onmogelijk maakt. Traditiegetrouw is de enige manier om een ander dan nog te overtuigen van het eigen "gelijk" de ander de hersens in te slaan, cf. de vele heilige oorlogen die hebben plaatsgevonden.Akkoord, maar zeggen: het kan niet bewezen worden dus bestaat het niet, zegt ook niets.PdH schreef:Als iemand zegt dat er wel eens "iets meer" zou kunnen zijn dan zegt-ie in feite niets.
Jij zit hier een taalspelletje te spelen. Je hebt het de hele tijd over een ongedefineerd begrip "iets meer", en vervangt dat nu ineens door het meer specifiekere "dit" en "dat" en suggereert daarmee dat wetenschappers oogkleppen op zouden hebben. Vergelijk de laatste zin in de quote eens met "doordat we dat bewezen hebben, is het gewoon evident dat iets meer niet kan". Dat zul je de wetenschap nooit horen zeggen (om de eenvoudige reden dat het een onzinnig uitspraak zou zijn)stividubi schreef:Ik corrigeer mijn vorige uitspraak: het zegt wel iets, het zegt dat het geen wetenschappelijk nut heeft hier bij stil te staan, inderdaad, want je kan er geen uitspraken mee doen, je kan er geen voorspellingen mee doen en je kan het niet testen. Het heeft volgens mij wel een ander nut: dat het aanmaant tot enige relativering, enige voorzichtigheid in uitspraken als "doordat we dat bewezen hebben, is het gewoon evident dat dit niet kan".PdH schreef:Wat kun je met zo'n uitspraak? Welke voorspellingen kun je daarmee gaan testen?
Laat ik mijn eerdere opmerking:stividubi schreef:Maar ook geen reden om het bij definitie uit te sluiten.Als er "iets meer" is dan alleen de axiomas die je tot nu toe gebruikt hebt dan zou dat vanzelf moeten volgen uit het feit dat je axiomas aantoonbaar onvoldoende zijn om alle waarneembare feiten te verklaren. Zolang dat niet het geval is, is er ook geen reden om "iets meer" te veronderstellen.
herschrijven als volgt:PdH schreef:Zie je de hypocrisie niet in van mensen die absolute bewijzen eisen van een stelling die ze gevoelsmatig niet bevalt, terwijl ze zelf aan een principieel onbewijsbare stelling vasthouden?
PdH schreef:Nee, dat verzin ik niet zelf, maar is gebaseerd op jouw opmerking:stividubi schreef:Ik hou niet vast, dat is wat jij er van maakt, ik hou open.PdH schreef:Vasthouden aan "iets meer" enkel alleen maar omdat er geen absoluut bewijs mogelijk is voor het tegendeel, is vasthouden aan een strohalm., wat voor mij een "absoluut bewijs" is van het feit dat jij jouw gedachten zo hebt ingericht dat je onmogelijk van gedachten kunt veranderen.stividubi schreef:Maar ik zal de dag dat bewezen is dat andere mogelijkheden niet kunnen bestaan hier vredig mee akkoord gaan.
Dat je hier ter lande bent geboren betekent nog niet dat je uit een paar gequote zinnen de volledige context kunt halen. Heb je de hele discussie wel gevolgd? Ik dacht dat ik e.e.a. toch duidelijk toegelicht had. Zo niet, geef dan maar precies aan waar ik tekort schiet, want ik ga niet alles weer herhalen.Ali schreef:![]()
![]()
Jij houdt er een vreemde logica op na PdH. Ik ben hier te lande geboren en lees toch toch iets geheel anders dan wat jij meent te lezen in stividubi's tekst. Omdat uit te leggen zouden we eigenlijk naar aap noot mies terug moeten gaan. Tussen haakjes, ben jij een native speaker?
Het begin van een verhaal dat ik met genoegen gelezen hebPdH schreef:Stel iemand geeft je een zak met puzzelstukjes (zonder doos erbij) en vraagt jou uit te zoeken wat het plaatje op de puzzel voorstelt. Op welk punt durf je:
a) met enige mate van zekerheid uitspraken te doen welke mogelijke afbeeldingen uit te sluiten zijn en
b) met enige mate van zekerheid uitspraken te doen wat de afbeelding voorstelt?
Is het antwoord op beide vragen: pas als het laatste stukje van de puzzel gelegd is? Lijkt me niet. Als de puzzel niet al te groot is dan denk ik dat je na het bekijken van de losse stukjes al een aardig beeld hebt gevormd, lang voordat je zelfs maar twee stukjes aan elkaar gepast hebt. Is de puzzel wat groter dan zul je eerst wat stukjes aan elkaar moeten passen, maar ook dan is het beeld is lang gevormd voordat de laatste details ingevuld zijn.
Wetenschap werkt ook zo, met dit verschil dat je de puzzelstukjes niet aangereikt krijgt in een zak, maar de stukjes een voor een moet gaan zoeken. In een donker bos. Waar regen en wind de puzzelstukjes verweerd hebben zodat een deel van de informatie erop ontbreekt, en ze vrij gemakkelijk te mispassen zijn. En je af en toe stukjes vindt die tot een totaal andere puzzel blijken te behoren.
Maar wetenschappers struinen het bos tegenwoordig in grote getalen af, en het zijn ervaren puzzelaars.
Ik geef toe, de analogie loopt een beetje mank hier. Maar dat het een onmogelijkheid is klopt niet. Een betere analogie is om de puzzel te zien als een fotomozaiek-puzzel. Ieder stukje van de grote puzzel blijkt weer een puzzel op zich. En zo kunnen er meerdere niveaus genest zijn. Zo kun je tot in het oneindige puzzelstukjes blijven aandragen, maar convergeert dat toch tot een eindig beeld.fbs33 schreef:Maar- -Jij praat over een aangereikte zak met puzzelstukjes maar laat ongezegd, "Dit zijn ALLE stukjes v.d. puzzel"! (Zodat ná dat de stukjes gelegd zijn het HELE plaatje duidelijk en zichtbaar is voor de puzzelaar en daarmee overzicht over het geheel biedt!)
In het tweede deel van het gequootte praat je over een ongelimiteerd (want onbekend) aantal stukjes waaruit een overzichtelijk plaatje getoverd moet worden.
Een onmogelijkheid, want iedere keer dat de puzzelaar denkt "Eindelijk heb ik overzicht"! komt er een stiekemerd uit dat bos met een nieuwe voorraad 'stukjes' en moet de puzzelaar weer aan de slag met de nieuwe aanvoer om daarmee - - -!.![]()
Da's een beetje moeilijk, aangezien het om een statisch beeld gaat. Een beeld dat in de analogie staat voor een of ander fysisch proces, en niet het beeld dat jij of ik van het proces hebben. Een beeld dat gevormd wordt door alle waarnemingen die in principe mogelijk te doen zijn. "De koers van het schip verleggen" komt erop neer dat je waarnemingen zou moeten doen die principieel niet te maken zijn.fbs33 schreef:En ontspint zich de discussie over de vraag, "Moet je de koers v.h. zeilschip verleggen om de mogelijkheid van een achter het zeil verborgen klip te ontlopen?
Ik mag wel niet veel van u hee... ik mag al niet vrij denken over de mogelijkheid dat de wetenschap door zijn beperktheid dingen uitsluit die het niet kan beschrijven, ik mag de wetenschappelijk denkende mens niet uitdagen met niet-alledaagse standpunten enPdH schreef:Jij zit hier een taalspelletje te spelen. Je hebt het de hele tijd over een ongedefineerd begrip "iets meer", en vervangt dat nu ineens door het meer specifiekere "dit" en "dat" ...stividubi schreef:Ik corrigeer mijn vorige uitspraak: het zegt wel iets, het zegt dat het geen wetenschappelijk nut heeft hier bij stil te staan, inderdaad, want je kan er geen uitspraken mee doen, je kan er geen voorspellingen mee doen en je kan het niet testen. Het heeft volgens mij wel een ander nut: dat het aanmaant tot enige relativering, enige voorzichtigheid in uitspraken als "doordat we dat bewezen hebben, is het gewoon evident dat dit niet kan".PdH schreef:Wat kun je met zo'n uitspraak? Welke voorspellingen kun je daarmee gaan testen?
Bedankt Ali.Ali schreef:PdH schreef:Nee, dat verzin ik niet zelf, maar is gebaseerd op jouw opmerking:stividubi schreef: Ik hou niet vast, dat is wat jij er van maakt, ik hou open., wat voor mij een "absoluut bewijs" is van het feit dat jij jouw gedachten zo hebt ingericht dat je onmogelijk van gedachten kunt veranderen.stividubi schreef:Maar ik zal de dag dat bewezen is dat andere mogelijkheden niet kunnen bestaan hier vredig mee akkoord gaan.![]()
![]()
Jij houdt er een vreemde logica op na PdH. Ik ben hier te lande geboren en lees toch toch iets geheel anders dan wat jij meent te lezen in stividubi's tekst.
De vraag is of jij de hele discussie of mijn verhaal hierin wel gelezen hebt?PdH in reactie op bovenstaande van Ali schreef:Dat je hier ter lande bent geboren betekent nog niet dat je uit een paar gequote zinnen de volledige context kunt halen. Heb je de hele discussie wel gevolgd? Ik dacht dat ik e.e.a. toch duidelijk toegelicht had. Zo niet, geef dan maar precies aan waar ik tekort schiet, want ik ga niet alles weer herhalen.
Het is niet mijn bedoeling om hypocriet te zijn, ik ben geen pastoor, noch een gelovige. Ik vraag ook niet iets per definitie niet uit te sluiten. Ik vraag al helemaal niet iets aan te nemen dat ondefinieerbaar is. Ik stel mij gewoon de in mijn ogen gezonde vraag, of wetenschap wel alles kan vatten.PdH schreef:Zie je de hypocrisie niet in van mensen die vragen iets niet per definitie uit te sluiten terwijl dat "iets" geheel ongedefinieerd is?
--------------------------------------------------------
Laat ik het nog eens op andere manier proberen uit te leggen:
Stel iemand geeft je een zak met puzzelstukjes
Kijk, dit is wat jij blijkbaar niet wil begrijpen: ik zeg daarmee niet dat één of andere openbaring waar is, dat er god, geest, ziel of wat dan ook bestaat. Ik wijs gewoon op de "mogelijke" beperking van de twee dimensies, zonder een derde dimensie aan te nemen en zonder de waarde van die twee dimensies aan te vallen. Misschien moet je dit zinnetje twee of drie keer lezen voordat je je eigen interpretatie er weer op gaat projecteren.PdH schreef:"Zie je wel, de Openbaring is toch waar, zelfs de puzzelaars moeten dat toe geven!"
Dat is je volste recht. Puzzel maar lekker verder... ik speel liever met legoPdH schreef:Waarop de puzzelaar zich verzucht, zijn schouders ophaalt, zich omdraait en lekker verder gaat met zijn puzzel.
Misschien zou je je eens open moeten stellen voor het idee dat er niet "iets meer" is.stividubi schreef:Het enige waar we lijken in te verschillen is dat ik een mogelijkheid open hou dat wetenschap en ons denken dat hierop gebaseerd is, beperkt is tot het domein waar het uitspraken over kan doen, nl. waarneembare dingen en ik mij vragen stel bij die beperking en jij niet.
Of jij wel of niet van mening bent of materie de grondslag is van alles is het punt helemaal niet en zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Het punt is dat het openstaan voor "iets meer" alleen maar zinvol is als dat iets in principe waarneembaar is. Dit topic gaat over het verschil tussen weten en geloven, niet over de al-dan-wel-niet materiele grondslag voor bewustzijn. En zowel ik als de wetenschap staan volledig open voor waarnemingen die een indicatie geven dat de huidige aannames niet voldoende zijn, wat ik eerder al gezegd hebt. Maar de wetenschap staat niet open voor ongedefinieerde, niet-waarneembare, triviale "ietsen". Daarmee sta je nl. alleen maar open aan een hard vacuum, en niet voor nieuwe ideeen.De vraag is of jij de hele discussie of mijn verhaal hierin wel gelezen hebt?
Als je zelf eens alles aandachtig gelezen had, dan zou je moeten weten dat ik zelf van gedachte ben dat materie de grondslag is van alles, omdat ik het mij niet anders kan voorstellen. Juist omdat ik mij bewust ben dat dit "kan" te maken hebben met het feit dat ik mij niet anders kan voorstellen, omdat ik geen andere kaders heb dan de wetenschappelijke, daagt bij mij de vraag of hierdoor mijn gedachten niet juist zo ben aan het inrichten dat ik onmogelijk nog van gedachten kan veranderen. Daarom wil ik juist niet vasthouden aan die gedachten die er voor zorgen dat ik nooit zal veranderen van gedachten, wil ik ze juist in vraag stellen.
Veel axioma's zijn analytisch a priori en tautologiën. Zoals "een geel object is geel gekleurd" weinig mis mee, weinig om aan te twijfelen.....PdH schreef:De waarheid of bewijs van een axioma volgt uit zijn aantoonbare consistentie met de waarneembare werkelijkheid.
Nog meer taalspelletjes...bipolair schreef:Veel axioma's zijn analytisch a priori en tautologiën. Zoals "een geel object is geel gekleurd" weinig mis mee, weinig om aan te twijfelen.....PdH schreef:De waarheid of bewijs van een axioma volgt uit zijn aantoonbare consistentie met de waarneembare werkelijkheid.
Dit is toch in de kern een onnodige dualistische kijk op onze realiteit. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat we niet alles zien en niet alles weten. Ondanks alle verbluffende voruitgang zal dit nog voor een onbepaalde tijd (voor sommige dingen misschien altijd) zo blijven. En daar stopt de redenering feitelijk.stividubi schreef:Er worden steeds meer puzzelstukje gevonden om aan te tonen dat bewustzijn aantoonbaar is als zijnde materie of een gevolg van materie, en inderdaad die puzzel zal steeds vollediger worden, maar daarmee is niet bewezen dat het bewustzijn iets is dat binnen de wetenschappelijke dimensies volledig te vatten valt.
Het grappige (vind ik) is dat, ongeacht welke koers je die schuit laat varen, een mogelijke klip achter dat zeil verborgen blijft zitten (als aanname!)PdH schreef:Da's een beetje moeilijk, aangezien het om een statisch beeld gaat. Een beeld dat in de analogie staat voor een of ander fysisch proces, en niet het beeld dat jij of ik van het proces hebben. Een beeld dat gevormd wordt door alle waarnemingen die in principe mogelijk te doen zijn. "De koers van het schip verleggen" komt erop neer dat je waarnemingen zou moeten doen die principieel niet te maken zijn. Confused