Pagina 7 van 8
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 25 nov 2019 09:35
door doctorwho
lanier schreef: ↑24 nov 2019 12:08
Waarom kom je met een verhaal over één van de drukste knooppunten in de spits terwijl we het over 130km/u hebben?
Omdat er meer van dergelijke knooppunten zijn. Als je in de ochtend op tijd in den Haag wil zijn, Rotterdam, Amsterdam of in Den Bosch het is overal van hetzelfde laken een pak. Ik ben helaas voor mijn werk nogal eens op pad en 130 rijden is m.i. behalve vermijdbaar gevaarlijk in de praktijk niet haalbaar.
De stukjes waar het wel mogelijk is zullen qua reistijd-vermindering niet echt zoden aan de dijk zetten.
Het is gewoon een beetje druk Langs 's Heren wegen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland
Zelfs bij Autoblog heeft men het licht gezien
https://www.autoblog.nl/nieuws/er-zitte ... den-120413
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 25 nov 2019 10:46
door lanier
Logisch dat het druk is in de spits, dus rijdt niemand 130km/u en kunnen we dit buiten beschouwing laten.
Overigens staat op autoblog het volgende over 100km/u:
Wel maakt de NDW duidelijk dat tijdens rustige tijdstippen, de verkeerscapaciteit juist toe kan nemen.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 25 nov 2019 21:18
door dikkemick
doctorwho schreef: ↑23 nov 2019 15:53
Edit OV was geen optie want dan ben je enkele reis bijna 4 uur verder.
Het is uiteraard wel een optie, zij het niet een ideale. Er valt dan ook nog veel te verbeteren wat betreft OV.
Want wat mij wel kan storen is dat mensen doorgaans alleen die auto een optie vinden. En dan ook nog eens op vaste tijden!
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 25 nov 2019 22:11
door axxyanus
lanier schreef: ↑25 nov 2019 10:46
Logisch dat het druk is in de spits, dus rijdt niemand 130km/u en kunnen we dit buiten beschouwing laten.
Overigens staat op autoblog het volgende over 100km/u:
Wel maakt de NDW duidelijk dat tijdens rustige tijdstippen, de verkeerscapaciteit juist toe kan nemen.
Wat heb je daaraan? Dat komt er gewoon op neer dat de capaciteit kan toenemen op de momenten dat er al voldoende capaciteit is.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 26 nov 2019 19:09
door doctorwho
lanier schreef: ↑25 nov 2019 10:46
Logisch dat het druk is in de spits, dus rijdt niemand 130km/u en kunnen we dit buiten beschouwing laten.
Overigens staat op autoblog het volgende over 100km/u:
Wel maakt de NDW duidelijk dat tijdens rustige tijdstippen, de verkeerscapaciteit juist toe kan nemen.
De volledige tekst is
"Wel maakt de NDW duidelijk dat tijdens rustige tijdstippen, de verkeerscapaciteit juist toe kan nemen. Tijdens drukte is het dus beter om gewoon niet zoveel haast te hebben. Zoals het oude gezegde: haastige spoed is zelden goed."
Er is m.i. geen valide reden om 130km/h te prevaleren boven 100 km/h in een klein land als Nederland en de gemiddeld korte reisafstanden. De tijdwinst is minimaal, het verbruik substantieel hoger (en daarmee de uitstoot) wie zich gaat vervelen bij 100 km en daardoor andere zaken gaat doen dan autorijden is niet rijvaardig. Ik zie de 100km/h invoering met vreugde tegemoet en ben zelf al vast begonnen

Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 28 nov 2019 17:48
door doctorwho
intussen komen er creatieve oplossingen
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 30 nov 2019 22:53
door lanier
We gaan minder fijnstof uitstoten, goed voor het milieu en mensen met luchtwegaandoeningen. Alleen maar voordelen? Dat moet nog blijken...
https://www.scientias.nl/hoe-schonere-l ... ker-maakt/
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 09:03
door doctorwho
Ik ben om. De 130 rijders zijn eigenlijk de hoeders van de mensheid

Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 10:52
door Maria
Voor een meer en beter geargumenteerde conclusie wat aanvullende info
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... e-aarde-op
Ik zou hier niet willen spreken van alleen maar voordelen of juist helemaal niet.
Meer van het feit dat er een evenwicht moet zijn in de diverse processen om de temperatuur van de aarde stabiel te houden.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 11:53
door lanier
Maria schreef: ↑01 dec 2019 10:52
Voor een meer en beter geargumenteerde conclusie wat aanvullende info
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... e-aarde-op
Ik zou hier niet willen spreken van alleen maar voordelen of juist helemaal niet.
Meer van het feit dat er een evenwicht moet zijn in de diverse processen om de temperatuur van de aarde stabiel te houden.
Waarom kom je met een link over CO2 terwijl ik een link plaats over fijnstof?

Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 11:54
door lanier
doctorwho schreef: ↑01 dec 2019 09:03
Ik ben om. De 130 rijders zijn eigenlijk de hoeders van de mensheid
Het zou je sieren om met argumenten te komen die dit verhaal zouden ontkrachten ipv dit soort nonsens.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 12:03
door lanier
Het artikel over de invloed van schone lucht is geschreven door:
Otto P Hasekamp
SRON Netherlands Institute for Space Research
Edward Gryspeerdt
Space and Atmospheric Physics Group, Imperial College London
Johannes Quaas
Universität Leipzig, Institute for Meteorology
Het werd onlangs gepubliceerd op:
https://www.nature.com/articles/s41467-019-13372-2
Lijkt me toch niet dat die mensen uit hun nek staan te kletsen...
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 13:34
door doctorwho
lanier schreef: ↑01 dec 2019 11:54
doctorwho schreef: ↑01 dec 2019 09:03
Ik ben om. De 130 rijders zijn eigenlijk de hoeders van de mensheid
Het zou je sieren om met argumenten te komen die dit verhaal zouden ontkrachten ipv dit soort nonsens.
Omdat het artikel dat je hier te berde brengt niet echt on topic is kan enige scherts van mijn kant er best bij. Ik zie humor als een groot goed

Ik vind de inbreng die je hier geeft van vergelijkbaar met het volgende: Van roken is bekend dat het de kans op ontwikkeling van de ziekte van Parkinson verkleind maar dat is niet echt een valide grond om er maar mee te beginnen.
https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/ro ... -parkinson
Het gaat in dit topic over de voorgenomen snelheidsverlaging. Ik ben daar voorstander van, omdat i.m.o. de voordelen verreweg de overhand hebben.
Wees gerust het aandeel schonere lucht door minder snel rijden wordt elders ruimschoots gecompenseerd
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bea31ded/
Maar na deze uitwijding stel ik voor om on topic te blijven.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 01 dec 2019 15:18
door Maria
lanier schreef: ↑01 dec 2019 11:53
Maria schreef: ↑01 dec 2019 10:52
Ik zou hier niet willen spreken van alleen maar voordelen of juist helemaal niet.
Meer van het feit dat er een evenwicht moet zijn in de diverse processen om de temperatuur van de aarde stabiel te houden.
Waarom kom je met een link over CO2 terwijl ik een link plaats over fijnstof?
Als ik het goed begrepen heb ging het in het artikel waar jij naar linkt om fijnstof en wolkvorming.
Het artikel, waar ik naar link, gaat niet uitsluitend over CO2, maar ook over oa. H2O in de vorm van waterdamp/wolken, wat niet alleen warmte terugkaatst maar ook warmte absorbeert.
Zie de punten 2 en 3 en de tekeningen.
Bij broeikasgassen gaat het dus niet alleen om CO2 maar om diverse soorten gassen in de atmosfeer, die in meer of mindere mate warmtestraling in beide richtingen tegenhouden en zo invloed hebben op de temperaturen op aarde.
Re: Minder snel maar eerder thuis
Geplaatst: 02 dec 2019 18:14
door lanier
Het artikel van het KNMI dateert uit 2010. Het artikel uit de Volkskrant uit maart dit jaar. Artikel uit Nature is zeer recent. Het lijkt mij dat een tegenreactie op het artikel meer zou zeggen dan gedateerde artikelen. Die zijn er blijkbaar nog niet...