Re: Hoe vrij is de 'vrije wil'?
Geplaatst: 11 sep 2012 07:55
Ha die Siger. Voor iemand met weinig tijd, besteed je er een hoop woorden aan. De bottom line is natuurlijk de eigen verantwoordelijkheid. En of je nu - zoals jij geloof ik - spreekt van "Vrije wil" of - zoals ik het zou willen noemen " Een beslissing die mede wordt beinvloed door de druk van de sociale omgeving en de aangeboren neiging tot moraliteit". Die eigen verantwoordelijkheid voor de beslissing, moet Harris gewoon aanvaarden.
Stel je bouwt een robot die de vaardigheid bezit om te leren, maar de - ietwat gestoorde - ontwerper, heeft hem zo gebouwd dat hij het beste leert als je hem een klap voor zijn kop geeft wanneer hij een fout maakt, dan dien je hem - ook al kan de robot er niets aan doen - zo nu en dan een klap voor zijn kop te geven. Gelukkig zijn wij zo niet gebouwd, maar dat wil niet zeggen, dat er geen vandere reactie dient te volgen op wat wij moreel -of juridisch goedkeuren dan op wat wij moreel of juridisch afkeuren.
Harris lijkt vooral datgene af te keuren dat lijden veroorzaakt - dat is een redelijk objectief vast te stellen fenomeen - en goed te keuren wat "geluk" veroorzaakt - dat is helaas behoorlijk subjectief en dus lastiger te meten. Men heeft nog steeds geen betere methode gevonden, dan aan mensen te vragen of ze gelukkig zijn. Objectief of subjectief: Ik denk dat dat de enige juiste criteria zijn (zowel het meetbare lijden als de ander gewoon vragen wat ie er zelf van vindt) waar het morele vragen betreft.
Het lijkt me echter niet onbelangrijk om Sam hier (linksom of rechtsom) van te overtuigen. Zijn publiek is wel iets groter dan ons selecte maar niet al te grote clubje.
Of dat lukt is behoorlijk twijfelachtig, Er lijkt welhaast sprake te zijn van "cognitieve dissonantie". Alsof het er iets toe doet dat de robot het niet kan helpen en daarom geen klap voor zijn kop zou mogen krijgen. Natuurlijk begrijp ik wel dat er een verschil is tussen mijn theoretische Robot en de werkelijk bestaande mens (het lijden van de mens wiens daden wij afkeuren is natuurlijk niet totaal onbelangrijk en er zijn wellicht subtielere methodes mogelijk om zijn afkeurenswaardige daden te voorkomen). Maar dat is een kwestie van een grammetje meer in de weegschaal en - waar mogelijk - een slimmere reactie dan domweg een klap voor de kop(namelijk opzadelen met verantwoordelijkheidsgevoel!). Maar daarmee lijkt mij eerlijk gezegd alles gezegd.
Stel je bouwt een robot die de vaardigheid bezit om te leren, maar de - ietwat gestoorde - ontwerper, heeft hem zo gebouwd dat hij het beste leert als je hem een klap voor zijn kop geeft wanneer hij een fout maakt, dan dien je hem - ook al kan de robot er niets aan doen - zo nu en dan een klap voor zijn kop te geven. Gelukkig zijn wij zo niet gebouwd, maar dat wil niet zeggen, dat er geen vandere reactie dient te volgen op wat wij moreel -of juridisch goedkeuren dan op wat wij moreel of juridisch afkeuren.
Harris lijkt vooral datgene af te keuren dat lijden veroorzaakt - dat is een redelijk objectief vast te stellen fenomeen - en goed te keuren wat "geluk" veroorzaakt - dat is helaas behoorlijk subjectief en dus lastiger te meten. Men heeft nog steeds geen betere methode gevonden, dan aan mensen te vragen of ze gelukkig zijn. Objectief of subjectief: Ik denk dat dat de enige juiste criteria zijn (zowel het meetbare lijden als de ander gewoon vragen wat ie er zelf van vindt) waar het morele vragen betreft.
Het lijkt me echter niet onbelangrijk om Sam hier (linksom of rechtsom) van te overtuigen. Zijn publiek is wel iets groter dan ons selecte maar niet al te grote clubje.
Of dat lukt is behoorlijk twijfelachtig, Er lijkt welhaast sprake te zijn van "cognitieve dissonantie". Alsof het er iets toe doet dat de robot het niet kan helpen en daarom geen klap voor zijn kop zou mogen krijgen. Natuurlijk begrijp ik wel dat er een verschil is tussen mijn theoretische Robot en de werkelijk bestaande mens (het lijden van de mens wiens daden wij afkeuren is natuurlijk niet totaal onbelangrijk en er zijn wellicht subtielere methodes mogelijk om zijn afkeurenswaardige daden te voorkomen). Maar dat is een kwestie van een grammetje meer in de weegschaal en - waar mogelijk - een slimmere reactie dan domweg een klap voor de kop(namelijk opzadelen met verantwoordelijkheidsgevoel!). Maar daarmee lijkt mij eerlijk gezegd alles gezegd.