heeck schreef:
De rest van je betogen in dit topic gaan over de mogelijkheden van de open markt, die velerlei schifting toestaat en vervreemdende differentiatie naar welstand bevordert.
Een paar vraagjes ter verduidelijking van jouw positie tov mij:
Dus iedereen dient zich aan te passen aan de armste of hen die het minste over hebben voor goed onderwijs, omdat dat sociaal bezien de mensen bij elkaar brengt? Begrijp ik je zo goed? En zullen we het schooluniform weer invoeren? Of is dat dan de richting die je juist niet opwilt?
Het lijkt me heel normaal dat mensen die in de gelukkige situatie verkeren om meer te bieden aan hun kinderen, dit ook doen. Die kinderen mogen best meer van hun ouders verwachten, zoals ook de samenleving meer van hen verwacht dan van deze mensen. Uiteraard dienen deze ouders zich bewust te zijn van de gelukkige situatie waarin zij verkeren. Vervreemdende differentiatie naar welstand vind ik echt behoorlijk overdreven en heeft geen enkel raakvlak met de realiteit. Laten we wel even reeel blijven kijken samen. Kinderen leven heus niet enkel in een vacuum op zo'n school, en kunnen op vele manieren bewust worden van de wereld om hen heen. Ik denk zelfs dat kinderen op een "witte (bijzondere) school" heus geen eenzijdig wereldbeeld hebben. Een beetje school toont ook de problematiek en situatie in de wereld om hen heen. Daarvoor hoeft de school zelf heus niet pluraal te zijn. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, dan leven wij in een gemengde wijk, en heeft Bobette vriendinnetjes met allerlei verschillende etnische achtergronden. Later zullen wij ons tevens inspannen om haar een goed beeld van de wereld om ons heen te geven en verwachten van de school dat ze ook actuele situaties bespreken.
kiks schreef:
Maar daarmee beantwoord je nog niet mijn vraag. Wat is er christelijk aan die inspiratie, dat dus zonder dat christelijke niet tot het gewenste resultaat zou leiden.
Het is niet aan mij te bepalen waar een ander zijn inspiratie vandaan haalt, dat is me ook niet als zodanig duidelijk uitgelegd, hoewel het beeld bestaat dat ik op een christelijke school vooral bijbelleer gekregen heb (dat is niet het geval, we hadden gewoon algemene levensbeschouwing, en hebben nauwelijks bijbelteksten gelezen of gebeden op de middelbare school, en ook de evolutietheorie e.d. werden gewoon uitgelegd). Ik zou de exacte bijbelteksten niet kunnen aanhalen. Verder dan dat ze het als onderdeel zagen van hun rk-identiteit om kinderen in al hun talenten te faciliteren is nooit meer gesteld.
Het gaat niet om een maakbaarheidsideaal, maar om een bestaande plurale samenleving. Hoeft niet meer gemaakt, is er al. Dat je wil kiezen voor een bepaalde school, om wat voor reden ook, betekent nog niet dat je een school moet stichten die grotendeels aan jouw wensen voldoet. Scholen maak je met elkaar. Dat jij dat met slechts een kleine groep van de samenleving wenst te doen is jouw zaak.
Natuurlijk heb ik het recht om een school te stichten die aansluit op een kleinere groep, het is zelfs een morele plicht in mijn optiek om dat te doen, als die groep daarbij beter leert, of dit nu gaat om kinderen die vooral goed leren in een bepaalde omgeving, of via bepaalde methodiek. Scholen maak je met elkaar is een tamelijk lege one-liner, immers ook bijzondere scholen worden met elkaar gemaakt en bieden de mogelijkheid om de neuzen 1 richting op te hebben. Als een school zich vooral demografisch bevind in een gebied met kinderen met een taalachterstand, is het verstandig voor een kind zonder taalachterstand om elders op school te zitten. Dat wijst onderzoek ook duidelijk uit volgens mij. Daarbij wil ik toevoegen dat een school in een regio waar een hoge concentratie aan mensen / leerlingen die met een taalachterstand op school komen, er verstandig aan doet zich te specialiseren in kinderen met een taalachterstand, om zodoende beter aan te sluiten bij die kinderen. Als je dat een niet-sociale gedachte vind, kan ik dat begrijpen, maar dan denk ik dat je dat enkel beziet vanuit je eigen paradigma. Ik ben mij ervan bewust dat de termen bijzonder en openbaar onderwijs hier niet klakkeloos op in toe te passen zijn, immers een openbare school kan zich ook specialiseren in kinderen met een taalachterstand, maar dat is doorgaans niet iets zoals een openbare school zich wil profileren.
Dat een school pluraal wordt omdat de plurale samenleving zich ontwikkelt is een wellicht een logisch gevolg, echter het is niet zo dat we de school pluraal moeten MAKEN omdat die samenleving pluraal is.
Voor de duidelijkheid een extra quote:
Die vat ik niet. Nu doe je net of ik beweer dat er geen kinderen met andere etnische achtergrond welkom zijn op de school waar ik mijn kind op doe.
Eh, en dit dan?
wij hebben gekozen voor een school waar voornamelijk de kinderen van rijkere (over het algemeen blanke) ouders
Schuurt dat niet een beetje. Zou je daar nog voor kiezen als die ouders over het algemeen zwart zouden zijn? Niet dat ik je beticht van racisme, maar zomaar een gewetensvraag.
Neen dat schuurt niet, want wij hebben gekozen voor zo'n school, niet OMDAT het een "witte school" is, maar omdat het ons na de scholen op een rijtje gezet hebben, het de beste keuze lijkt voor ons kind (voor zover we dat nu al kunnen inschatten). Blijkt er later een betere school te zijn, wit of zwart, dan kiezen we daarvoor. Dus zwart of wit is geen overweging bij ons, en wordt niet als voordeel beoordeeld, noch als nadeel. Wat ik consequent aangeef is dat kiezen voor een school omdat die pluraal is, mij een bijzonder slecht selectiemechanisme lijkt, waar Femke Halsema volgens mij over kan meepraten.
Dit zijn nou net de zaken waar art. 23 waarborg levert dat dat niet zal gebeuren, en tot nog toe zie ik dat politiek ook niet haalbaar.
Over of artikel 23 afgeschaft moet worden om foute scholen aan te pakken zijn en blijven we het oneens. De meerwaarde van bijzonder onderwijs op het gebied van sneller handelen, en (kind)specifiekere onderwijsomgeving / leermethodiek kan ik je vermoedelijk niet bijbrengen / van overtuigen.
Groet,
Bob