Artikel 23 scholen

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Wat zijn "Nieuwe Atheisten"?

Bericht door Blues-Bob »

kiks schreef: Toeval dat het een christelijke school was dus.
Neen, ze vonden, geinspireerd door die bijbel, dat alle talenten van een kind ontplooid moesten worden, en dat de school als leeromgeving hier geen beperking in mocht zijn. Hetgeen ook inhield dat schoolprestaties evengoed telden, als prestaties op het veld. Niet toevallig dus dat het een christelijke school was, immers andere scholen waren vooral van mening dat het sportveld niet op school was, zeg maar.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:
siger schreef:Krasse bewering.
Kan je dan eens zeggen op welke manier jouw kind zou lijden onder een open samenleving?
Ik hoop dat wat je zegt het gevolg is van dat je het woord "pluraal" fout begrijpt.
Mijn kind zou lijden onder het feit dat ze wellicht naar een school moet omdat daar minder kindjes met haar achtergrond zitten...
Wat bedoel je met achtergrond?
Dat het schadelijk is voor zwarte kinderen tussen witte kinderen te zitten?
Dat het schadelijk is voor christelijke kinderen tussen moslimkinderen te zitten?
Dat het schadelijk is voor arme kinderen tussen rijke kinderen te zitten?
Is het niet schadelijk voor een kind in isolatie op te groeien in een zwartekousengezin? In een radikaal islamistisch gezin? In een gezin waar over de rest van de wereld vervloekingen en bedreigingen worden uitgesproken?
Wat is dus die achtergrond in het algemeen (zonder het over jouw kind te hebben) die jij veilig wil stellen?
Blues-Bob schreef:Ik wil mijn kind, en ik wil voor andere ouders het recht behouden te kunnen zorgen voor een optimale leeromgeving voor hun kind waar voor het kind optimale leermethodieken gebruikt worden.
Wie niet? Denk je echt dat er mensen slecht onderwijs willen voor hun/jouw kind?
Er kan geen speciaal volledig uitgerust hospitaal zijn voor jouw kind alleen.
Er kan geen speciaal volledig ingericht onderwijs zijn voor jouw kind alleen.
Jouw kind zal haar veiligheid in de toekomst hopelijk niet op haar eentje willen verzekeren.
Blues-Bob schreef:Op het moment dat je jezelf tot doel stelt een plurale school te bieden voor ieder kind, verlies je volkomen het belang van het kind uit het oog. Als het beter is voor een kind om een plurale leeromgeving te hebben, dan is dat het goed dat die scholen er zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor alle kinderen geldt.
Nu zou ik echt graag weten wat jij bedoelt met "pluraal", want ik kan niet geloven dat je bedoelt wat ik lees.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:
Blues-Bob schreef:
siger schreef:Krasse bewering.
Kan je dan eens zeggen op welke manier jouw kind zou lijden onder een open samenleving?
Ik hoop dat wat je zegt het gevolg is van dat je het woord "pluraal" fout begrijpt.
Mijn kind zou lijden onder het feit dat ze wellicht naar een school moet omdat daar minder kindjes met haar achtergrond zitten...
Wat bedoel je met achtergrond?
Dat het schadelijk is voor zwarte kinderen tussen witte kinderen te zitten?
Dat het schadelijk is voor christelijke kinderen tussen moslimkinderen te zitten?
Dat het schadelijk is voor arme kinderen tussen rijke kinderen te zitten?
Is het niet schadelijk voor een kind in isolatie op te groeien in een zwartekousengezin? In een radikaal islamistisch gezin? In een gezin waar over de rest van de wereld vervloekingen en bedreigingen worden uitgesproken?
Wat is dus die achtergrond in het algemeen (zonder het over jouw kind te hebben) die jij veilig wil stellen?
Het is inderdaad schadelijk als er een kind op een school moet zitten OMDAT deze dan pluraal is. Het is niet zo dat arme kinderen niet op een rijke-lui's school mogen, maar dan moeten ze er wel voor willen en kunnen betalen. Het is zo dat als veel kinderen een taalachterstand hebben, dit ten koste gaat van de kinderen zonder taalachterstand, en het is inderdaad zo dat kinderen met een wiskunde achterstand een hindernis zijn voor kinderen zonder wiskunde achterstand. Een opgelegde pluraliteit aan scholen is een ideologische maatregel welke het onderwijs kwalitatief vermindert. Men moet de best mogelijke school voor het kind zoeken.

Blues-Bob schreef: Wie niet? Denk je echt dat er mensen slecht onderwijs willen voor hun/jouw kind?
Er kan geen speciaal volledig uitgerust hospitaal zijn voor jouw kind alleen.
Er kan geen speciaal volledig ingericht onderwijs zijn voor jouw kind alleen.
Jouw kind zal haar veiligheid in de toekomst hopelijk niet op haar eentje willen verzekeren.
Afgezien van het feit dat ik extra geld opzij leg voor de opleiding van mijn kinderen, waar anderen dat niet doen of kunnen, is het niet zo dat wat goed onderwijs voor het ene kind, automatisch goed onderwijs voor het andere kind is. Hoewel de bestaande scholen niet volledig op mijn kind gericht zijn, vind ik dat er scholen zijn die minder en meer passen bij mijn ideeen over goed onderwijs (lees vooral goede leeromgeving) voor mijn kind.
Blues-Bob schreef:Nu zou ik echt graag weten wat jij bedoelt met "pluraal", want ik kan niet geloven dat je bedoelt wat ik lees.
plu` raal
(«Latijn)
bijvoeglijk naamwoord :
plurale samenleving
maatschappij waarin twee of meer mensengroepen leven van verschillende etnische, raciale of culturele afkomst.

Pluraliteit is volgens mij geen kwaliteitskenmerk van onderwijs. Sommige "witte scholen" zijn uitstekende scholen. Voorbereiden op een plurale samenleving doe ik wel anders.

Groet,

Bob
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Blues-Bob schreef:
kiks schreef: Toeval dat het een christelijke school was dus.
Neen, ze vonden, geinspireerd door die bijbel, dat alle talenten van een kind ontplooid moesten worden, en dat de school als leeromgeving hier geen beperking in mocht zijn. Hetgeen ook inhield dat schoolprestaties evengoed telden, als prestaties op het veld. Niet toevallig dus dat het een christelijke school was, immers andere scholen waren vooral van mening dat het sportveld niet op school was, zeg maar.

Groet,

Bob
Je stelt hier ten onrechte dat de christelijke grondslag van jouw school evoor gezorgd heeft dat jouw sportprestaties gehonoreerd zijn. Er is bestaande regelgeving die door scholen alle scholen gehanteerd kan en mag worden om situaties als de jouwe te faciliteren. Dat niet alle scholen daar gebruik van kunnen/mogen maken heeft te maken met efficientie bij het verdelen van facaliteiten. Zo heeft bijvoorbeeld de school waar ik werk de topsportstatus gekregen, wat nogal wat kwaad bloed gezet heeft bij onze christelijke collega's die dat omwille van efficientie niet kregen en trouwens ook geen leerlingen hadden die van een dergelijke status gebruik zouden kunnen maken(Jim gaf dit eerder ook al aan). Heeft niks te maken met de grondslag van de school. Onzinargument dus.

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over je standpunt m.b.t. pluraliteit.
Zou je het bijvoorbeeld onacceptabel vinden dat je kind van een homoseksueel persoon, of een donker gekleurde docent les zou krijgen? Er is een aantal scholen van christelijke signatuur die deze mensen niet aannemen, of zoals onlangs weer bleek homoseksuelen menen te moeten ontslaan, dan wel te gebieden hun geaardheid niet in praktijk te brengen, gebaseerd op art. 23 van de grondwet. Op zich is dit laatste imo al ruim voldoende reden om dit artikel te schrappen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blues-Bob,

Ik zal hetgeen Siger opmerkt niet gaan dupliceren, want daar ben ik het door elkaar genomen roerend mee eens.
Zeker omdat ik aan het eind van de rassenonlusten in de US woonde en daar heb meegemaakt waar het niet vermengen van alle soorten kinderen voor ellende oproept en hoe moeizaam die valt recht te trekken. Als er eenmaal schifting gaat optreden zullen ouders elke soort daarvan gaan uitbuiten en groeien allerlei argumenten voor verdere scheiding zoals jij nu al demonstreert.

Alles onverdeeld naar het openbaar onderwijs is de allerbeste preventie tegen dat soort gedonder. Zeker nu we in Nederland meer religies met elk hun eigen gevoeligheden hebben en houden.
Blues-Bob schreef:Het ging om artikel 23, je weet wel, de bestaande regelgeving moest ik doornemen. Het GRONDrecht (een grondrecht is in Nederland de belangrijkste vorm van recht) dat de juridische omstandigheid bepaald waarin ouders en anderen kunnen zorgen voor een optimale leeromgeving voor een kind, met optimale leermethodieken voor dat kind, waar inhoudelijke lessen door de diplomeerde docenten gegeven worden. Laat ik helder zijn dat sommige gediplomeerde docenten blijkbaar onbekwaam zijn, omdat ze door de inhoud van hun les een kind op een onacceptabele manier beinvloeden. De inspectie dient hierop in te spelen. Hier moet een einde aan komen, maar in beginsel is artikel 23 een uitermate belangrijk artikel voor ouders of opvoeders. ALS je aan artikel 23 wilt komen / sleutelen, stel ik voor dat je een voorstel doet, hoe dat eruit moet zien. Artikel 23 schrappen is in mijn optiek zeer onwenselijk.
Artikel 23 aanpassen is in mijn optiek hoogst wenselijk. Vooral omdat je alleen naar het artikel verwijst en niet naar de manieren waarop jij en of anderen dat willen en/of kunnen exploiteren.

Mijn voorbeelden etaleren al duidelijk genoeg dat de overheid niet in iedere tot vrijheid van onderwijs herleidbare ouderwens hoeft te voorzien. Jouw reacties laten zien dat je telkens probeert over te schakelen naar neutraler terrein zoals de algemenere onderwijskwaliteiten. Maar daar gaat het niet over; gezien de titel is er een zware link met het aan godsverering gelinkte onderwijs. En ook is er een zware link met sociale achterstanden en buurtontwikkeling.

Mijn simpelste erg ruwe voorstel is dat de overheid geen gelegenheid en/of vergoeding meer biedt voor onderwijs in bovennatuurlijke, buitennatuurlijke krachten en/of daarvan afgeleide verklaringen van onze omgeving, noch dat specifieke aan de religie ontleende voorbeelden op school zullen worden vereerd.
Dan is in ieder geval een duidelijk in het oog lopende reden voor het optreden van schifting uit de weg. En iedere reden die kan worden opgeruimd verdient niets anders.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:In NL overigens komt het voor dat de religieuze instanties (kerken, bisdommen) bijdragen aan scholen die hun gedachtegoed uitdragen.
Tevens is geregeld bij wet dat indien een openbare school bedrag X krijgt van de gemeente dat de bijzondere scholen in de omgeving dat bedrag automatisch ook overgemaakt krijgen.
Of ze het nodig hebben of niet.

(wijsheid uit mijn tijd in de ouderraad vd OBS)
Na enkele rondjes gedraaid te hebben denk ik dat hier het echte probleem zit. We moeten eindelijk eens ophouden met belastingsgeld aan religies te geven. Dat is een primitief anachronisme, een restant van een quasi theocratische samenleving waarin één religie het voor het zeggen had en nog altijd een soort middeleeuwse tienden meenden te kunnen innen. Die oude onverantwoorde gewoonte dreigt nu (helaas nogal letterlijk) in ons gezicht te ontploffen.

Het hele onderwijsbudget moet integraal aangewend worden om de hele jeugd voor te bereiden op een open samenleving, en justitie moet er op toezien dat dat ook gebeurt, op een wijze met veel respect voor de gevoelens en interesses van het kind, en in weerwil van eventuele wanen van hun ouders.
Elke euro van het onderwijsbudget dat niet naar publiek onderwijs gaat maar elders terechtkomt is mi. letterlijk corruptie. Het is geld van de gemeenschap dat door alternatieve circuits wordt aangewend om propaganda te voeren tegen die gemeenschap en tegen de open samenleving.

Dat is wat ik denk.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

kiks schreef: Je stelt hier ten onrechte dat de christelijke grondslag van jouw school evoor gezorgd heeft dat jouw sportprestaties gehonoreerd zijn. Er is bestaande regelgeving die door scholen alle scholen gehanteerd kan en mag worden om situaties als de jouwe te faciliteren. Dat niet alle scholen daar gebruik van kunnen/mogen maken heeft te maken met efficientie bij het verdelen van facaliteiten. Zo heeft bijvoorbeeld de school waar ik werk de topsportstatus gekregen, wat nogal wat kwaad bloed gezet heeft bij onze christelijke collega's die dat omwille van efficientie niet kregen en trouwens ook geen leerlingen hadden die van een dergelijke status gebruik zouden kunnen maken(Jim gaf dit eerder ook al aan). Heeft niks te maken met de grondslag van de school. Onzinargument dus.
De hedendaagse cultuur is in de afgelopen jaren aardig veranderd. Feit blijft dat destijds een christenlijke school zich geroepen voelde vanuit hun christenlijke inspiratie om een goede opleiding te bieden voor jonge topsporters. Inmiddels zijn we gelukkig in nederland rijk met neutrale loot scholen. Mijn voorbeeld illustreert slechts hoe bijzonder onderwijs, waaronder christenlijk, door het hanteren van een andere onderwijscultuur van meerwaarde kan zijn in een bestaande maatschappij. Het nut van loot scholen lijkt me dus wel evident. Ik durf dus niet uit te sluiten dat er christenlijke scholen zijn die vanuit hun achtergrond meer bieden aan specifieke kinderen, dan andere scholen. Dat wil niet zeggen dat dit een domein is die slechts die christenlijke scholen is voorbehouden. Lootscholen zijn inderdaad een prachtig voorbeeld van een initiatief wat vanuit neutraal oogpunt hetzelfde probleem aanpakt / de belangen van dezelfde doelgroep behartigt.
Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over je standpunt m.b.t. pluraliteit.
Zou je het bijvoorbeeld onacceptabel vinden dat je kind van een homoseksueel persoon, of een donker gekleurde docent les zou krijgen? Er is een aantal scholen van christelijke signatuur die deze mensen niet aannemen, of zoals onlangs weer bleek homoseksuelen menen te moeten ontslaan, dan wel te gebieden hun geaardheid niet in praktijk te brengen, gebaseerd op art. 23 van de grondwet. Op zich is dit laatste imo al ruim voldoende reden om dit artikel te schrappen.

Groet

kiks
Dat staat er niet. Ik vind het onacceptabel dat een leerling naar een andere school moet OMDAT deze school pluraal moet zijn. Pluraliteit is een gevolg (waarbij emancipatie een duidelijk causaal verband heeft met een open pluraal systeem), geen doel op zich. DAT is wat ik schrijf. Het is dus niet erg als homoseksuelen les geven, en emancipatie van homoseksuelen is een goed streven. Zo ook van kinderen van andere etnische afkomst. Maar dat wil niet zeggen dat ze op een school MOETEN zitten, wil de school goed zijn. Ze moeten de zelfde afweging kunnen maken, maar er is niets mis met een school die door omstandigheden weinig pluraal is, en het is al helemaal geen schande om je kinderen daarvoor in te schrijven. Uiteindelijk gaat het om de kansen van het (lees jouw) kind.

Groet,

Bob
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

heeck schreef: Mijn simpelste erg ruwe voorstel is dat de overheid geen gelegenheid en/of vergoeding meer biedt voor onderwijs in bovennatuurlijke, buitennatuurlijke krachten en/of daarvan afgeleide verklaringen van onze omgeving, noch dat specifieke aan de religie ontleende voorbeelden op school zullen worden vereerd.
Dat biedt perspectief. Maar het knelpunt zit hem in de inspiratie voor de leeromgeving vs. onderwijs in. Een christelijke school kan ook geen les geven in een christelijke levensbeschouwing, maar wel degelijk een christelijke identiteit dragen (voor zover er 1 specifieke christelijke identiteit bestaat, immers is de titel christelijk vooral iets wat je jezelf kunt toedichten).

Groet,

Bob
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Bob. Jouw voorbeeld is me bekend, maar dat neemt niet weg dat openbare scholen, zonder die christelijke inspiratie, dezelfde faciliteiten kunnen bieden en dat ook daadwerkelijk doen en deden. Dit gezegd hebbende vraag ik mij af waaruit die specifiek christelijke inspiratie bestaat, waar zonder die specifieke inspiratie hetzelfde bereikt kan worden.

Scholen moeten niet pluraal zijn, de samenleving is pluraal. Dat er scholen zijn die niet blanke kindertjes kan en mag weigeren verandert daar niets aan. Dat er scholen zijn, die daar speciaal voor gefaciliteerd worden door de plurale samenleving, is er mede oorzaak van dat er scholen die deze faciliteiten niet hebben de zgn. zwarte scholen e.d. bestaan.
Als alle ouders van blanke kinderen er hetzelfde als jij over zouden denken, hadden we slechts , zwarte, witte, christelijke, moslim enz. scholen Of de samenleving daarmee gediend is waag ik te betwijfelen.

De vraag die blijft staan is hoe scholen, die ook voor jou, acceptabel zijn, te schiften van de scholen die niet, ook voor jou, niet acceptabel zijn en te verbieden zonder de art. 23 van de grondwet te schrappen.
Mijn antwoord daarop is, dat dat onmogelijk is.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

kiks schreef:Bob. Jouw voorbeeld is me bekend, maar dat neemt niet weg dat openbare scholen, zonder die christelijke inspiratie, dezelfde faciliteiten kunnen bieden en dat ook daadwerkelijk doen en deden. Dit gezegd hebbende vraag ik mij af waaruit die specifiek christelijke inspiratie bestaat, waar zonder die specifieke inspiratie hetzelfde bereikt kan worden.
Mijn criterium is dus of de school geschikt is en iets (positiefs) toevoegd aan het arsenaal aan beschikbare scholen. Is dit ja, dan heeft deze school bestaansrecht, of mag men die leeromgeving opzetten. Gelukkig is dat in Nederland een grondrecht, zonder dat men kijkt naar of iemand een religieuze inspiratie heeft of andere levensbeschouwelijke inspiratie. Waarom zou de ene levensbeschouwelijke inspiratie (bijvoorbeeld die van de school dient een weerspiegeling te zijn van de samenleving) meer mogen dan de andere (de school moet een plek zijn die aansluit op de leefomgeving waarin het kind opgroeit). Om maar eens wat te noemen. Ik neem aan dat je inziet dat jouw ideologie de basis is van waarom jij vind dat een onderwijssysteem op een bepaalde manier moet werken.
Scholen moeten niet pluraal zijn, de samenleving is pluraal. Dat er scholen zijn die niet blanke kindertjes kan en mag weigeren verandert daar niets aan.
Dat is wat anders. Maar is het daarom verwerpelijk je blanke kinderen naar een overwegend blanke school te sturen? Of is dat een reden om juist kinderen met andere etnische achtergrond te sturen naar "blanke scholen". Kinderen moeten niet het slachtoffer zijn van dat maakbaarheids ideaal. Overigens is dat experiment (met gedeeld plaatsen van kinderen) reeds gefaalt volgens mij.
Als alle ouders van blanke kinderen er hetzelfde als jij over zouden denken, hadden we slechts , zwarte, witte, christelijke, moslim enz. scholen Of de samenleving daarmee gediend is waag ik te betwijfelen.
Die vat ik niet. Nu doe je net of ik beweer dat er geen kinderen met andere etnische achtergrond welkom zijn op de school waar ik mijn kind op doe. Dat is oorzaak en gevolg omdraaien. Er zit een specifieke doelgroep op de school waar mijn kinderen straks starten, maar dat is geen reden om mijn kind naar een andere school te sturen. DAT is wat ik zeg. Pluraliteit is voor mij geen doorslaggevende reden om voor of tegen een bepaalde school te kiezen.
De vraag die blijft staan is hoe scholen, die ook voor jou, acceptabel zijn, te schiften van de scholen die niet, ook voor jou, niet acceptabel zijn en te verbieden zonder de art. 23 van de grondwet te schrappen.
Mijn antwoord daarop is, dat dat onmogelijk is.
Ik denk dat ik daarvoor al aardig helder geweest ben, maar dat we hier toch een duidelijk meningsverschil hebben. Mijn voorstel is kijken naar de meerwaarde. Pro-con lijstjes (wat levert het op voor het kind, wat belemmert de ontwikkeling van een kind). En wat mij betreft een stop van overheidsgeld naar les in het bovennatuurlijke, zoals Heeck betoogt. MAW gerichte aanpassing van de wet om deze toetsbaar en toepasbaar te houden in veranderende tijden.

Groet,

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blues-Bob schreef:
heeck schreef: Mijn simpelste erg ruwe voorstel is dat de overheid geen gelegenheid en/of vergoeding meer biedt voor onderwijs in bovennatuurlijke, buitennatuurlijke krachten en/of daarvan afgeleide verklaringen van onze omgeving, noch dat specifieke aan de religie ontleende voorbeelden op school zullen worden vereerd.
Dat biedt perspectief. Maar het knelpunt zit hem in de inspiratie voor de leeromgeving vs. onderwijs in. Een christelijke school kan ook geen les geven in een christelijke levensbeschouwing, maar wel degelijk een christelijke identiteit dragen (voor zover er 1 specifieke christelijke identiteit bestaat, immers is de titel christelijk vooral iets wat je jezelf kunt toedichten).
Zeker zit daar een knelpunt want veel religieuze inspiratie en identiteit is juist gebaseerd op wat ik buiten de schooldeur gezet wil hebben.
De rest van je betogen in dit topic gaan over de mogelijkheden van de open markt, die velerlei schifting toestaat en vervreemdende differentiatie naar welstand bevordert.
Dat is een politieke zaak terwijl het onderwijzen op basis van bovennatuurlijke verklaringen gewoon niet effectief kan zijn.

Zomaar eens afsluiten?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Blues-Bob schreef:Mijn criterium is ........ bepaalde manier moet werken.
Maar daarmee beantwoord je nog niet mijn vraag. Wat is er christelijk aan die inspiratie, dat dus zonder dat christelijke niet tot het gewenste resultaat zou leiden.
Dat is wat anders. Maar is het daarom verwerpelijk je blanke kinderen naar een overwegend blanke school te sturen? Of is dat een reden om juist kinderen met andere etnische achtergrond te sturen naar "blanke scholen". Kinderen moeten niet het slachtoffer zijn van dat maakbaarheids ideaal. Overigens is dat experiment (met gedeeld plaatsen van kinderen) reeds gefaalt volgens mij.

Het gaat niet om een maakbaarheidsideaal, maar om een bestaande plurale samenleving. Hoeft niet meer gemaakt, is er al. Dat je wil kiezen voor een bepaalde school, om wat voor reden ook, betekent nog niet dat je een school moet stichten die grotendeels aan jouw wensen voldoet. Scholen maak je met elkaar. Dat jij dat met slechts een kleine groep van de samenleving wenst te doen is jouw zaak.
Die vat ik niet. Nu doe je net of ik beweer dat er geen kinderen met andere etnische achtergrond welkom zijn op de school waar ik mijn kind op doe.
Eh, en dit dan?
wij hebben gekozen voor een school waar voornamelijk de kinderen van rijkere (over het algemeen blanke) ouders
Schuurt dat niet een beetje. Zou je daar nog voor kiezen als die ouders over het algemeen zwart zouden zijn? Niet dat ik je beticht van racisme, maar zomaar een gewetensvraag.
Pro-con lijstjes (wat levert het op voor het kind, wat belemmert de ontwikkeling van een kind). En wat mij betreft een stop van overheidsgeld naar les in het bovennatuurlijke, zoals Heeck betoogt.
Dit zijn nou net de zaken waar art. 23 waarborg levert dat dat niet zal gebeuren, en tot nog toe zie ik dat politiek ook niet haalbaar.
Het ziet ernaar uit dat we aardig off-topic geraakt zijn. Met excuus.

Groet

kiks
Jinny

Bericht door Jinny »

Ga maar door, eventueel splits ik af.
Jinny

Bericht door Jinny »

Misschien ben ik nog teveel van de botte bijl, maar ik zie (net als Kiks) niet in hoe je eea kunt wijzigen zonder art. 23 overboord te gooien.
Zolang er scholen gesticht mogen worden op basis van achterlijke religieuze verzinsels kun en mag je niet toegeven aan de onverschillige meerderheid. (en ja Bob, ik reken jou daar ook even toe)

We weten alle hoe goed de islamitische scholen het deden.
De inspectie grijpt na verloop van tijd in, hoeveel kinderen zijn er dan al het slachtoffer?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

heeck schreef: De rest van je betogen in dit topic gaan over de mogelijkheden van de open markt, die velerlei schifting toestaat en vervreemdende differentiatie naar welstand bevordert.
Een paar vraagjes ter verduidelijking van jouw positie tov mij:
Dus iedereen dient zich aan te passen aan de armste of hen die het minste over hebben voor goed onderwijs, omdat dat sociaal bezien de mensen bij elkaar brengt? Begrijp ik je zo goed? En zullen we het schooluniform weer invoeren? Of is dat dan de richting die je juist niet opwilt?

Het lijkt me heel normaal dat mensen die in de gelukkige situatie verkeren om meer te bieden aan hun kinderen, dit ook doen. Die kinderen mogen best meer van hun ouders verwachten, zoals ook de samenleving meer van hen verwacht dan van deze mensen. Uiteraard dienen deze ouders zich bewust te zijn van de gelukkige situatie waarin zij verkeren. Vervreemdende differentiatie naar welstand vind ik echt behoorlijk overdreven en heeft geen enkel raakvlak met de realiteit. Laten we wel even reeel blijven kijken samen. Kinderen leven heus niet enkel in een vacuum op zo'n school, en kunnen op vele manieren bewust worden van de wereld om hen heen. Ik denk zelfs dat kinderen op een "witte (bijzondere) school" heus geen eenzijdig wereldbeeld hebben. Een beetje school toont ook de problematiek en situatie in de wereld om hen heen. Daarvoor hoeft de school zelf heus niet pluraal te zijn. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, dan leven wij in een gemengde wijk, en heeft Bobette vriendinnetjes met allerlei verschillende etnische achtergronden. Later zullen wij ons tevens inspannen om haar een goed beeld van de wereld om ons heen te geven en verwachten van de school dat ze ook actuele situaties bespreken.
kiks schreef: Maar daarmee beantwoord je nog niet mijn vraag. Wat is er christelijk aan die inspiratie, dat dus zonder dat christelijke niet tot het gewenste resultaat zou leiden.
Het is niet aan mij te bepalen waar een ander zijn inspiratie vandaan haalt, dat is me ook niet als zodanig duidelijk uitgelegd, hoewel het beeld bestaat dat ik op een christelijke school vooral bijbelleer gekregen heb (dat is niet het geval, we hadden gewoon algemene levensbeschouwing, en hebben nauwelijks bijbelteksten gelezen of gebeden op de middelbare school, en ook de evolutietheorie e.d. werden gewoon uitgelegd). Ik zou de exacte bijbelteksten niet kunnen aanhalen. Verder dan dat ze het als onderdeel zagen van hun rk-identiteit om kinderen in al hun talenten te faciliteren is nooit meer gesteld.

Het gaat niet om een maakbaarheidsideaal, maar om een bestaande plurale samenleving. Hoeft niet meer gemaakt, is er al. Dat je wil kiezen voor een bepaalde school, om wat voor reden ook, betekent nog niet dat je een school moet stichten die grotendeels aan jouw wensen voldoet. Scholen maak je met elkaar. Dat jij dat met slechts een kleine groep van de samenleving wenst te doen is jouw zaak.
Natuurlijk heb ik het recht om een school te stichten die aansluit op een kleinere groep, het is zelfs een morele plicht in mijn optiek om dat te doen, als die groep daarbij beter leert, of dit nu gaat om kinderen die vooral goed leren in een bepaalde omgeving, of via bepaalde methodiek. Scholen maak je met elkaar is een tamelijk lege one-liner, immers ook bijzondere scholen worden met elkaar gemaakt en bieden de mogelijkheid om de neuzen 1 richting op te hebben. Als een school zich vooral demografisch bevind in een gebied met kinderen met een taalachterstand, is het verstandig voor een kind zonder taalachterstand om elders op school te zitten. Dat wijst onderzoek ook duidelijk uit volgens mij. Daarbij wil ik toevoegen dat een school in een regio waar een hoge concentratie aan mensen / leerlingen die met een taalachterstand op school komen, er verstandig aan doet zich te specialiseren in kinderen met een taalachterstand, om zodoende beter aan te sluiten bij die kinderen. Als je dat een niet-sociale gedachte vind, kan ik dat begrijpen, maar dan denk ik dat je dat enkel beziet vanuit je eigen paradigma. Ik ben mij ervan bewust dat de termen bijzonder en openbaar onderwijs hier niet klakkeloos op in toe te passen zijn, immers een openbare school kan zich ook specialiseren in kinderen met een taalachterstand, maar dat is doorgaans niet iets zoals een openbare school zich wil profileren.

Dat een school pluraal wordt omdat de plurale samenleving zich ontwikkelt is een wellicht een logisch gevolg, echter het is niet zo dat we de school pluraal moeten MAKEN omdat die samenleving pluraal is.

Voor de duidelijkheid een extra quote:
Die vat ik niet. Nu doe je net of ik beweer dat er geen kinderen met andere etnische achtergrond welkom zijn op de school waar ik mijn kind op doe.
Eh, en dit dan?
wij hebben gekozen voor een school waar voornamelijk de kinderen van rijkere (over het algemeen blanke) ouders
Schuurt dat niet een beetje. Zou je daar nog voor kiezen als die ouders over het algemeen zwart zouden zijn? Niet dat ik je beticht van racisme, maar zomaar een gewetensvraag.
Neen dat schuurt niet, want wij hebben gekozen voor zo'n school, niet OMDAT het een "witte school" is, maar omdat het ons na de scholen op een rijtje gezet hebben, het de beste keuze lijkt voor ons kind (voor zover we dat nu al kunnen inschatten). Blijkt er later een betere school te zijn, wit of zwart, dan kiezen we daarvoor. Dus zwart of wit is geen overweging bij ons, en wordt niet als voordeel beoordeeld, noch als nadeel. Wat ik consequent aangeef is dat kiezen voor een school omdat die pluraal is, mij een bijzonder slecht selectiemechanisme lijkt, waar Femke Halsema volgens mij over kan meepraten.
Dit zijn nou net de zaken waar art. 23 waarborg levert dat dat niet zal gebeuren, en tot nog toe zie ik dat politiek ook niet haalbaar.
Over of artikel 23 afgeschaft moet worden om foute scholen aan te pakken zijn en blijven we het oneens. De meerwaarde van bijzonder onderwijs op het gebied van sneller handelen, en (kind)specifiekere onderwijsomgeving / leermethodiek kan ik je vermoedelijk niet bijbrengen / van overtuigen.

Groet,

Bob
Plaats reactie