Beste heeck,
Was de mens voor die periode van aanhaken gewoon een dier met de andere dieren en wat is er toen gebeurd met een groep van die dieren dat ze mens werden, waarna jij vindt dat die geëvolueerde groep dieren geen dieren, maar mensen moeten worden genoemd?
Ja, de gevolgen waren er in het begin niet en ja.
Of is volgens jouw idee het bewustzijn geen geëvolueerd functioneren, maar een iets dat ineens bij voldoende rijpe dierexemplaren naar binnen komt, zoals we bij opgroeiende zuigelingen het bewustzijn zien ontluiken. Alleen dan per ingroeien van iets dat van buiten komt en niet door eigen hersenontplooiing?
Bewustzijn is onderhevig aan evolutie en het heeft niets met je beeld van vroegrijpe dieren te maken (de vergelijking met opgroeiende zuigelingen is interessant, maar niet in dit verband). En de tweede aanname (los even van de exacte woordkeus) is correct.
Zoals gelovigen de ziel wel hanteren, of
Nee.
Zoals Pim van Lommel postuleert: een soort eeuwig bewustzijn dat zich in het vleselijke lijf vestigt, of
Dat is een gnostische stelling en daar heb ik niet zo veel mee.
Steiner; Tja, de zich niets van luchtkastelen aantrekkende wetenschap is daar aan voorbij gedenderd.
Niet helemaal mijn beste de laatste jaren citeren wetenschappers Steiner en blijken er steeds meer zaken correct te zijn. Je hebt gelijk het is maar wat je wenst te selecteren als relevant.
Gurdjieff; Kan jij bijna in je zak steken vermoed ik.
Nee, heb ik niet nodig. Maar misschien kun jij me dan helpen met een puzzel waar ik af en toe tegen aan loop. Hij schrijft dat: "Het werk van de fabriek bestaat in de omzetting van een soort materie in een andere dat wil zeggen van grovere substanties - in kosmische zin- in fijnere substanties. In de Smaragden Tafelen van Hermen Trismegistos heeft men het ook over het fijne scheiden van het grove. Hoe spelen impressies daar een rol in, rekening houdend met het boek van Candice Perth die schreef over molecules of emotion?
David Bohm; Dat mag hij van mij vinden, maar de dagelijkse praktijk toont dat gescheiden zijn wel erg vaak aan.
Hangt ervan af hoe je tegen tijd en ruimte aankijkt?
Global Consciousness Project; Gelukkig zijn daarna door mensen die daar toch nog skeptische tijd aan wilden besteden de belangrijkste GCP-show-uitkomsten geheel ontkracht.
Kun je daar een link naar geven, want ik heb nog even gekeken naar "global consciousness project debunked" maar ik vond alleen vriendjes van je. Waarbij er een een leuk zinnetje schreef:
"Of course, the data is not really random because there is an algorithm behind it but still it is pretty interesting. The experiments have been going on for decades and have been carefully documented." Daarbij loopt dit project bij Princeton hetgeen iets meer credits heeft dan jou opmerking:
"daar geloofde ik meteen al geen zak van omdat ik zelf veel computermodellen heb gemaakt."
Maar Thor moet wel, want hij wil Darwin incl. alle vervolgkennis aan de kant schuiven.
Hoe kom je daarbij?
Bovenstaande lezende als de mens met zijn bewustzijn, is bijna een waarheid als een koe.
Het aanbreien door Teilhard is inderdaad van geheel andere orde.
Het is prettig dat je op de een of andere manier erkent dat de mens een bewustzijn heeft, maar ik ben nieuwsgierig hoe je de gevolgtrekking naar Teilhart verklaart? (waarbij ik niet de christelijke gevolgtrekkingen daarbij zou willen meenemen)
Zoek eens na wat opponenten van iets zwaarder kaliber vinden van De Waals gevolgtrekkingen, die overigens niet zomaar op drijfzand rusten.
De bron die ik aanhaal spreekt boekdelen, daarbij is de politiek correcte wetenschap nu niet bepaald een goede referentie. Natuurlijk zijn Waals gevolgtrekkingen a) politiek correct en b) inherent aan het uitgangspunt van deze discussie, want als er in de evolutietheorie aspecten niet zijn meegenomen dan kan zijn stelling ook niet correct zijn.
Beste BluesBob,
"Er is niets "iets" wat de mens de mens maakt, maar het is een combinatie van eigenschappen welke bij alle variaties/individuen binnen de soort* herkenbaar aanwezig zijn."
Aan welke eigenschappen denk je dan?
Beste doctorwho,
Welke mening van de Waal deel je niet en heb je het boek overigens gelezen?
De menselijke moraal vindt haar oorsprong in het dierenrijk. Nee, ik heb het boek niet gelezen, ik lees al genoeg.