Maverick schreef:Het gaat er meer om dat gesteld werd dat wat altruisme is in de dierenwereld 1 op 1 doorgetrokken zou kunnen worden naar de mensenwereld. Dat lijkt me in zwart / witte zin onjuist gesteld, maar er zijn natuurlijk grijstinten. Laat ik het dan zo zeggen: je kan wat er gebeurd bij leven dat gespeend is van alle vormen van intelligentie en keuzevrijheid niet doortrekken naar naar leven waar wel intelligentie en keuzevrijheid te zien is.
Het gaat hier natuurlijk vooral om de "basic instincts"
Weer wat geleerd!
Waarom zou ik dit van je aannemen?
Mensen die ik al erg lang ken zijn niet allemaal hun hele leven hetzelfde qua gedrag. Ik heb neit de indruk dat iedereen vastgebakken zit aan hetzelfde gedragspatroon. Mensen die je ontmoet hebben ook invloed op je, of kunnen dat hebben.
Menselijke cultuur is als het klimaat, als vergelijkbare externe situaties voorkomen reageren mensen niet altijd hetzelfde. Heb je thuis ruzie, dan reageer je anders als er iets op het werk gebeurd. Primitieve dieren reageren in vergelijkbare situaties op vergelijkbare wijze.
Ik herhaal mijzelf, menselijke cultuur is als een oceaan waarin van alles kan opborrellen. Cultuur bij simpele dieren bestaat simpelweg niet. Hoe meer de mens beinvloed word door cultuur, hoe minder je gedrag aan DNA kan relateren.
Door de mist van cultuur, blijven bepaalde basismechanismen zichtbaar.
Het ethisch compas is er één van.
Die lijkt alle culturen te overstijgen, zolang er geen sprake is van een "wij" en een "zij".
Lijkt me onjuist. Iemand kan bijvoorbeeld geen inlevingsvermogen in anderen hebben. Iemand kan ook autistisch zijn. Ik noem maar wat. Mochten deze eigenschappen erfelijk bepaald zijn, en is de maatschapij zodanig veranderd dat het gedrag voordeel bied, dan zit de wereld enkele eeuwen later vol autisten.
Mensen hebben in aanleg allerlei verschillende soorten morele kompassen.
Er zijn wel basiseigenschappen, maar die zijn niet bij alle mensen hetzelfde. Dat er een grondslag is voor ethisch handelen, daar heb ik nog nooit enig bewijs voor gezien. Normaal gesproken is dit een religieus drog-argument overigens.
Daarom js er niet langer een enkele oorzaak in het dna voor atruisme IMO, dus vervalt IMO ook de grond om het om die reden als baatzuchtig te zien. Mensen die in aanleg atruistisch zijn, kunnen het afleren. En andersom. Mensen hebben IMO ook keuzevrijheid hierin.
De evolutie is en blijft natuurlijk de basis van wat we nu zijn.
En ook denk ik niet dat (on)baatzuchtigheid een keuze is, evenmin als andere persoonlijkheidstrekken: Het zit allemaal in je, en je kan dat niet zomaar even veranderen.
Dat kan je wel. Ik kan het. Dan kan jij het wellicht ook. Wie weet welke kant hij op wil, kan zijn gedragspatronen veranderen.
Wie een beetje bij de dag en flexibel is, kan altruistisch wilt zijn, kan simpelweg altruistische keuze's maken en dat gedrag word normaal voor je het weet. Veel mensen denken : ja daaaaaaaaaaaaaag doen anderen ook niet. Nou, dat zijn dus mensen die zelf niet altuistisch willen zijn. Het is echt wat je zelf wilt, alleen niet iedereen is zich ervan bewust dat je hier zelf keuze's in kan maken. Het is vooral belangrijk om te volharden in je keuze's. Dan kan je je eigen manier van denken veranderen. Niet eindeloos natuurlijk , maar wel tot op zekere hoogte.