Geplaatst: 04 jan 2009 03:11
Welke vragen heb je zoal gesteld?Theoloog schreef:Maar een antwoord op mijn vragen bevat die post niet.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Welke vragen heb je zoal gesteld?Theoloog schreef:Maar een antwoord op mijn vragen bevat die post niet.
Als het aspect van de cross-over nooit voldoende is onderzocht omdat alle historici uit Eurocentrisme vooral met de eigen geschiedenis bezig zijn; hoe kun jij dan weten dat het proces van "cross-over" tussen culturen het proces is dat van doorslaggevend belang is in de vooruitgang?siger schreef:Het belangrijkste proces, als je over vooruitgang spreekt, is de "cross-over" tussen culturen (of geschiedenissen). Dat aspect is nooit voldoende belicht omdat men uit nationalisme altijd de "eigen geschiedenis" zoekt en zo een fout perspectief creeert. Deze "cross-overs" zijn onmisbaar voor vooruitgang, zowel in biologische als culturele evolutie. De kracht ervan is dat het kansen vermenigvuldigt. Neem bijvoorbeeld het schrift. Het is maar op enkele plaatsen uitgevonden. Griekenland heeft tweemaal leren schrijven van andere culturen, voor de klassieke tijd aanbrak.Theoloog schreef:Culturen en de vooronderstellingen, motieven, problemen en preverende ideeën in culturen ontwikkelen zich organisch. Ideeën bouwen op elkaar voort. Mensen denken in de ene cultuur anders - soms zelfs radicaal anders - over de werkelijkheid, de maatschappij en zichzelf dan in de andere cultuur. Mensen hebben niet in elke cultuur dezelfde waarden, verwachtingen, begrippen, taboes en ga zo maar door. Al die opvattingen zijn het gevolg van een historisch proces, en dat proces verloopt niet overal hetzelfde (duh!).
1. Waarom hebben de Maya's geen Kant gekend?siger schreef:Welke vragen heb je zoal gesteld?Theoloog schreef:Maar een antwoord op mijn vragen bevat die post niet.
Als je mijn link over de calculus van Newton en Leibniz had gelezen zou je het antwoord weten.Theoloog schreef:Als het aspect van de cross-over nooit voldoende is onderzocht omdat alle historici uit Eurocentrisme vooral met de eigen geschiedenis bezig zijn; hoe kun jij dan weten dat het proces van "cross-over" tussen culturen het proces is dat van doorslaggevend belang is in de vooruitgang?siger schreef:Het belangrijkste proces, als je over vooruitgang spreekt, is de "cross-over" tussen culturen (of geschiedenissen). Dat aspect is nooit voldoende belicht omdat men uit nationalisme altijd de "eigen geschiedenis" zoekt en zo een fout perspectief creeert. Deze "cross-overs" zijn onmisbaar voor vooruitgang, zowel in biologische als culturele evolutie. De kracht ervan is dat het kansen vermenigvuldigt. Neem bijvoorbeeld het schrift. Het is maar op enkele plaatsen uitgevonden. Griekenland heeft tweemaal leren schrijven van andere culturen, voor de klassieke tijd aanbrak.Theoloog schreef:Culturen en de vooronderstellingen, motieven, problemen en preverende ideeën in culturen ontwikkelen zich organisch. Ideeën bouwen op elkaar voort. Mensen denken in de ene cultuur anders - soms zelfs radicaal anders - over de werkelijkheid, de maatschappij en zichzelf dan in de andere cultuur. Mensen hebben niet in elke cultuur dezelfde waarden, verwachtingen, begrippen, taboes en ga zo maar door. Al die opvattingen zijn het gevolg van een historisch proces, en dat proces verloopt niet overal hetzelfde (duh!).
Zie je wel dat je uit je hals kletst! Je doet een fundamentele, allesomvattende stelling over de geschiedenis van zo'n beetje alle culturen, en dat niet alleen: ook nog eens over het verband tussen die culturen (dat veronderstelt dus diepgravende kennis over zo'n beetje alle culturen afzonderlijk, plus kennis van hoe die culturen elkaar hebben geraakt en beïnvloedt.)* , om vervolgens te beweren dat dit aspect nooit goed is onderzocht!
*Zou iemand die al deze kennis heeft, zijn betoog moeten stoelen op citaatjes van Wikipedia?, vraag ik me af...
Niet voordat je kan uitleggen waarom één facet van de menselijke ontwikkeling analoog staat voor de gehele maatschappelijke ontwikkeling. Anecdotische bewijslast is niet erg sterke bewijslast, het bewijst eigenlijk niets. Het blijft kretologie op die manier.siger schreef:Als je mijn link over de calculus van Newton en Leibniz had gelezen zou je het antwoord weten.
Het antwoord waarop? Je kunt alle kanten op met dat drieluik over de calculus (wat handig is voor je, trouwens, want je schiet ook alle kanten op):siger schreef:Als je mijn link over de calculus van Newton en Leibniz had gelezen zou je het antwoord weten.Theoloog schreef:Als het aspect van de cross-over nooit voldoende is onderzocht omdat alle historici uit Eurocentrisme vooral met de eigen geschiedenis bezig zijn; hoe kun jij dan weten dat het proces van "cross-over" tussen culturen het proces is dat van doorslaggevend belang is in de vooruitgang?
Verontschuldigingen krijgt iemand van mij wanneer is aangetoond dat ik de persoon in kwestie tekort heb gedaan. Vooralsnog lijk je in je reactie echter nog het meest op een stout jongetje dat nadat die hij is ontmaskerd als iemand die chocolade uit de voorraadkast heeft gestolen, reageert met boosheid.siger schreef:Nu is het echt genoeg. Eerst serjeuze verontschuldigen, dan kunnen we verder.Theoloog schreef:Zie je wel dat je uit je hals kletst! Je doet een fundamentele, allesomvattende stelling over de geschiedenis van zo'n beetje alle culturen, en dat niet alleen: ook nog eens over het verband tussen die culturen (dat veronderstelt dus diepgravende kennis over zo'n beetje alle culturen afzonderlijk, plus kennis van hoe die culturen elkaar hebben geraakt en beïnvloedt.)* , om vervolgens te beweren dat dit aspect nooit goed is onderzocht!
Die eindeloze 'persoonlijke' aanvallen houden vanzelf op wanneer je nu eindelijk eens een keer gaat doen wat je vanaf het begin had moeten doen:siger schreef:@moderators
Kunnen jullie dit niet op slot doen of andere maatregelen nemen?
Ik heb echt genoeg van deze eindeloze persoonlijke aanvallen, en alles is toch al een paar keer gezegd.
Aan al de anderen: als iemand mijn standpunt wil kennen omtrent de topic (goed of fout), haal die dan aub uit mijn eigen posts.
siger schreef:@moderators
Kunnen jullie dit niet op slot doen of andere maatregelen nemen?
... niet de enige bron van wat? De westerse 'seculiere' samenleving? De verlichting?siger schreef: Ik verdedig dat christelijk Europa niet de enige bron is. Niet meer en niet minder.
Ik zal hier nog vandaag op antwoorden, maar niet hier, want ik wil niet opnieuw ongegronde beschuldigingen en scheldpartijen over me heen krijgen, forumregels of niet.Devious schreef:... niet de enige bron van wat? De westerse 'seculiere' samenleving? De verlichting?siger schreef: Ik verdedig dat christelijk Europa niet de enige bron is. Niet meer en niet minder.
(antwoord op deze vraag is voor mij belangrijk om enigzins inzicht te kunnen krijgen in het meningsverschil in deze discussie).
Vriendelijke groet.