stividubi schreef:Ik sta volledig achter de wetenschappen, maar stel een filosofische, existentiële of wat voor vraag dan ook: kan je absolute uitspraken doen met wetenschappen, ondanks dat ze gestoeld zijn op axioma's?
Ik heb hierover eerder in ditzelfde topic (in mijn bericht van Vr Dec 12, 2008 9:24 pm) ook al gepraat. Om de kern nog maar eens te herhalen: Nee, je kunt geen absolute uitspraken doen, en zij die dat vragen getuigen van weinig realiteitszin.
De waarheid of bewijs van een axioma volgt uit zijn aantoonbare consistentie met de waarneembare werkelijkheid. Dat is de enige vorm van bewijs of waarheid met enig praktisch belang. Uit axiomas kun je alleen afgeleide stellingen bewijzen (maar zie eerdere opmerkingen over Gödel's onvolledigsheids-stelling), en in die zin kun je "semi-absolute" uitspraken doen zoals "Als deze aanname waar is, dan moet zus-en-zo ook waar zijn". M.a.w.: je kunt voorspellingen doen. Vervolgens ga je al het zus-en-zo onderzoeken, en als dat blijkt te kloppen heb je daarmee een bewijs geleverd voor de consistentie van je axioma.
Overigens volgt hier ook de eis uit dat wetenschappelijke axiomas sowieso toetsbaar moeten zijn, maw falsifieerbaar moeten zijn.
Een andere manier om erover te denken is dat een axioma slechts een beperkt (dwz. van eindige grootte) domein en bereik heeft, waarbinnen het waar is (of beter gezegd: waarbinnen de afwijking met de werkelijkheid kleiner is dan de meetfout). Zo is de Newtonse mechanica waar zolang de snelheden ver beneden de lichtsnelheid blijven, maar als de snelheden groter worden dan heb je de relativistische mechanica nodig. De grenzen waarbinnen de relativistische mechanica waar is hebben we nog niet bereikt (althans, er zijn kleine afwijkingen ontdekt in de baan van de pioneer-sondes die niet voorspelt zijn door de relativistische mechanica, maar het is te vroeg om te zeggen of daar geen trivialere redenen achtersteken).
Zo ook zijn de grenzen van de stelling dat het bewustzijn een materiele basis heeft nog lang niet bereikt.
stividubi schreef:Dit zijn inderdaad concretere aanwijzingen die een duidelijker verband hebbend met het bewustzijn en niet enkel processen beschrijven die in de hersenen zijn waar te nemen.
Wat hier onomstotelijk mee bewezen is dat middelen een invloed kunnen uitoefenen op het functioneren van het verschijnsel bewustzijn via de hersenen en dat de invloed of controle van dit bewustzijn op het lichaam zelf volledig kan verbroken worden door het beschadigen of uitsterven van de hersenen (hersenbeschadiging, hersendood). Maar sorry, het bewijst niet absoluut dat bewustzijn een creatie is van deze hersenen, enkel dat het er afhankelijk van is.
Zie mijn eerdere opmerking over mensen die om absolute bewijzen vragen. Hoeveel 9's achter de komma van de waarschijnlijkheid wil je hebben voordat je iets als bewezen beschouwd? Aan een embryo zonder neuronen is geen enkele vorm van bewustzijn te herkennen, een klein kind met een neuraal netwerk dat nog lang niet af is heeft maar een beperkte mate van bewustzijn (en waarschijnlijk niet toevallig begint het zelfbewustzijn in een kind pas op te komen op hetzelfde moment als het syntactische taal begint te leren, en de daarmee gerelateerde neurale paden voor aan het opbouwen is), na je dood is er geen enkel bewustzijn meer waar te nemen (in geen van de 200.000 mensen die dagelijks wereldwijd sterven).
En dan nog moet er meer zijn? Dan zeg ik: laat maar zien dan, maw. kom dan zelf maar met de bewijzen. De bewijslast ligt immers altijd bij de persoon die claim maakt. Vasthouden aan "iets meer" enkel alleen maar omdat er geen absoluut bewijs mogelijk is voor het tegendeel, is vasthouden aan een strohalm. Als iemand zo graag in "iets meer" wil geloven, prima, maar dan dient die persoon ook te beseffen dat er daarmee geen enkele basis meer is voor verdere discussie.
stividubi schreef:En het bewijst "voor mij" dat hier het denkkader dat alles materie is of alles tot de wetten van materie te herleiden is, alle andere mogelijkheden gaat uitsluiten, zonder bewijs.
Neen, niet alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten, alleen de mogelijkheden die niet bewijsbaar zijn (de falsifieerbaarheids-eis) zijn uitgesloten. Als iemand zegt dat er wel eens "iets meer" zou kunnen zijn dan zegt-ie in feite niets. Wat kun je met zo'n uitspraak? Welke voorspellingen kun je daarmee gaan testen? Zie je de hypocrisie niet in van mensen die absolute bewijzen eisen van een stelling die ze gevoelsmatig niet bevalt, terwijl ze zelf aan een principieel onbewijsbare stelling vasthouden?
Als er "iets meer" is dan alleen de axiomas die je tot nu toe gebruikt hebt dan zou dat vanzelf moeten volgen uit het feit dat je axiomas aantoonbaar onvoldoende zijn om alle waarneembare feiten te verklaren. Zolang dat niet het geval is, is er ook geen reden om "iets meer" te veronderstellen.
stividubi schreef:Hoe zulke zaken verklaard zouden kunnen worden? Ooh... iets als: "het immateriële bewustzijn heeft de controle over lichaam, denken en spreken via de hersenen, tast deze hersenen aan en je tast deze controle aan, tast deze controle aan en je tast identiteit aan. Dit is een mogelijkheid, misschien zijn er nog anderen.
Maar dat zegt niets over
hoe dat immateriele bewustzijn de controle uitvoert, en waarom het dat bij iedere persoon op een andere manier doet. Sorry, maar het woordje immaterieel is enkel en alleen maar een excuus om geen verdere verklaring meer te hoeven geven. Ik vraag me af of mensen wel beseffen dat ze hiermee zoveel zeggen dat er iets zou bestaan dat enkel en alleen maar bij de gratie van zijn bestaan aan de materie speciale eigenschappen geeft.
Dat zgn. immateriele bewustzijn, wat het ook is, moet op de een of andere manier informatie bevatten want anders kan het die niet overdragen aan de hersenen, en informatie vereist een informatiedrager, iets materieels dus.
stividubi schreef:Dit is niet zoals ik denk dat het is, ik probeer gewoon de mogelijkheid open te houden dat ons denkkader een invloed heeft op wat we al dan niet kunnen vaststellen. Ook al lijkt dat in uw ogen absurd, naïef, dom, op niets gestoeld. Ik vind dit boeiend, intrigerend.
Wat in mijn ogen naief lijkt (en meer dan een tikkeltje arrogant) is dat je schijnt te denken dat al die volkstammen aan neurologen, psychologen, filosofen en biochemici die hier onderzoek naar doen, en de "materialistische" forumgangers alhier die veel van dat werk gelezen hebben (in populair wetenschappelijke vorm of vakliteratuur beroepshalve) allemaal oogkleppen op zouden hebben. Wetenschappers zijn vaak meer dan anderen alert op zaken die niet stroken met de gangbare ideeen, want juist daar is nieuwe kennis te verwerven (en faam te maken als wetenschapper natuurlijk).
stividubi schreef:Maar ik zal de dag dat bewezen is dat andere mogelijkheden niet kunnen bestaan hier vredig mee akkoord gaan.
Een prachtig voorbeeld van hoe het geloofs
memeplex zichzelf indekt tegen alles wat het geloof aan het wankelen zou kunnen brengen. Het is niet te bewijzen dat er geen andere mogelijkheden kunnen bestaan en dat weet je donders goed. Waar het om gaat is dat er te bewijzen is dat van alle ooit geopperde mogelijkheden er eentje is die aantoonbaar veel consistenter is met de werkelijkheid dan alle anderen. Dat je geen uitspraak kunt doen over nog-niet-geopperde mogelijkheden lijkt me een open deur, en ditto voor niet-falsifieerbare uitspraken.