Vreugde/troost/geluk vinden in je atheïsme

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Saviourmachine
Contacteer:

Bericht door Saviourmachine »

MOODY BLUE schreef:Zoals een kubieke centimeter water bestaat uit diverse mechanismen, zo ook zijn wij een klein deel van een groter mechanisme dat "bestaan" heet. Als wij ons terugtrekken uit dit leven, gaat het 'bestaan' gewoon door, voor mij miljoenen anderen.
Maar juist in het tijdsbestek waarin ik leefde was er NIEMAND zoals ik, en was het bestaan een moment anders dan voor en nadat ik er was.
Dus jij ziet veel in "uniek zijn". Sorry, dat ik zo doorvraag, maar ja, dat doe ik wel: "Is jouw leven alleen al zinvol omdat je uniek bent?" Is dat echt wat jouw drijft? Is dat echt wat je denkt als iemand betwijfelt of je wel ooit geboren had moeten worden? Zou je antwoord zijn: "Ja, maar ik ben uniek!" Hoeveel unieker ben jij dan die unieke kubieke centimeter water?

Serieus, naar mijn mening leven we vaak gewoon maar een eindje. Zeggen we af en toe op een forum dat we gelukkig zijn, en af en toe ons zelfs in euforie bevinden. Echter de helft van de tijd zijn we gewoon bezig met ons ding en beseffen we ons geluk helemaal niet, en in euforie zijn we slechts 1x in de maand. Hoe bewust ben jij? Of zal er over 200 jaar over ons gesproken worden als degenen die als zombies leefden?! De "dark ages" van bewustzijn.

En ik bedoel niks zweverigs. Volgens mij zijn we gewoon soms niet eerlijk genoeg naar ons zelf. Ik althans niet. Het bezig zijn met mijn leven kan veel intenser.
Zodra je 'leven' en 'bestaan' tot een probleem maakt, heb je een probleem. Elk probleem is relatief, en onderhevig aan tijd en ruimte. Als jij je geest laat vertroebelen door relatieve zaken door ze totaal te onttrekken aan relativiteit, DAN kun je maar beter dood zijn ja.
Mmm, ik volg je niet. Mijn vragen hebben niet te maken met relativeren. Het antwoord op de zin van mijn leven mag persoonlijk zijn, en hoeft niet absoluut te zijn (voor iedereen te gelden). Zoals ik probeerde aan te geven: een probleem is m.i. een middel om het onderste uit de kan te krijgen. Het formuleren van problemen is een kunst. Het stellen van vragen is een kunst. Eens zal het een beroep zijn: Vragensteller. De juiste vragen stellen, dat is mijn ogen wat er speelt bij de vraag: "Wat is de zin van dit bestaan?" Van degene die het meeste leest/ziet in mijn vraag zal ik het meeste leren.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het heeft wel te maken hoe intens je je leven beleeft, hoezeer je stilstaat bij het heden en het nu in je bestaan.
Als je onnadenkend je leven leeft sta je daar niet bij stil en lijkt het inderdaad of het leven zich zinloos aan je voorbij trekt. De zin en waarde in je leven bepaal je zelf. Bewustwording van waar je mee bezig bent en waar je wil uitkomen draagt daaraan bij.

Hoe tevreden ben je met het leven dat je leidt. Ben je niet tevreden hoe komt dat dan, en kun je daar iets aan veranderen. Je hebt het zelf in de hand, jij bent de enige die zin aan je leven kan geven. Je moet het wel willen zien natuurlijk. Het komt niet van buitenaf namelijk. Je kan niet doelloos wachten tot het geluk je ten deel valt. Leren leven en genieten is ook een opdracht voor jezelf. Maar die opdracht kun jij alleen aan jezelf geven.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Dus jij ziet veel in "uniek zijn". Sorry, dat ik zo doorvraag, maar ja, dat doe ik wel: "Is jouw leven alleen al zinvol omdat je uniek bent?" Is dat echt wat jouw drijft? Is dat echt wat je denkt als iemand betwijfelt of je wel ooit geboren had moeten worden? Zou je antwoord zijn: "Ja, maar ik ben uniek!" Hoeveel unieker ben jij dan die unieke kubieke centimeter water?
Met die kubieke centimeter water boedoel ik dat DAT een biocultuur is bestaande uit allemaal kleine organismes die tesamen een "bestaan" vormen. Zoals mensen samen met al het andere om zich heen ook een "bestaan" vormen.
Ik voel mij uniek in mijn specifieke beleving en inbreng in deze wereld. Echter dat is weer niet de zin van mijn bestaan. Voor mij is de zin van het bestaan 'het leven' an sich.
Ik ben er, en dat is de zin.
Mijn 'zijn' in deze wereld gebruik ik om het mijzelf zo aardig mogelijk te maken, en dat bereik ik het meest door het voor mijn omgeving (familie/vrienden/kennissen) ook zo aangenaam mogelijk te maken. Daardoor ben ik voor de omgeving iets verderaf ook redelijk te pruimen (enz.enz.).
Serieus, naar mijn mening leven we vaak gewoon maar een eindje. Zeggen we af en toe op een forum dat we gelukkig zijn, en af en toe ons zelfs in euforie bevinden. Echter de helft van de tijd zijn we gewoon bezig met ons ding en beseffen we ons geluk helemaal niet, en in euforie zijn we slechts 1x in de maand. Hoe bewust ben jij? Of zal er over 200 jaar over ons gesproken worden als degenen die als zombies leefden?! De "dark ages" van bewustzijn.
"Gelukkig zijn" is een bijna dogmatisch gegeven geworden in het menselijke leven. Volgens mij is dat een welvaarts afwijking.

Ik ben me door de jaren heen steeds meer ZEER bewust geworden van veel dingen in het leven. Nadenken over mijn "zijn" en de zin ervan was tijden lang een pijniging voor mij. Pas de laatste paar jaar heb ik geleerd tevreden te zijn met het weinige dat ik kan doen in die korte tijdsspanne van dit leven.
Het echte jachtige om te presteren of "iets te betekenen" in deze wereld heb ik met ups en downs, achter mij gelaten.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kitty schreef:. Je hebt het zelf in de hand, jij bent de enige die zin aan je leven kan geven. Je moet het wel willen zien natuurlijk. Het komt niet van buitenaf namelijk. Je kan niet doelloos wachten tot het geluk je ten deel valt. Leren leven en genieten is ook een opdracht voor jezelf. Maar die opdracht kun jij alleen aan jezelf geven.
Kan ik helemaal in mee gaan! :D
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Saviourmachine
Contacteer:

Kitty, ik ben het met je eens. Aan die intensiteit schort het wel eens bij mij. En voor mijn gevoel ook bij andere mensen. Oppervlakkigheid kan ik niet uitstaan. Ik heb de neiging tegen ieder te zeggen: "Hé zombie!"
Met die kubieke centimeter water boedoel ik dat DAT een biocultuur is bestaande uit allemaal kleine organismes die tesamen een "bestaan" vormen. Zoals mensen samen met al het andere om zich heen ook een "bestaan" vormen.
Mmm, je zei mechanismen i.p.v. organismes. Dus ik vergeleek je uniek zijn met dat van water met zijn vele chemische, natuurkundige eigenschappen. Maar wat mij betreft ben je zo uniek als een kubieke centimeter water + biologische entiteitjes. Maar het is dus niet verbonden met de zin van je bestaan. Dat is namelijk alleen al gelegen in het feit dat je bestaat. Is dat echt zo? Dus je vindt zin in je leven ook al is dat een "ongelukkig zijn". Een wegkwijnend zijnsbestaan, wat zinvol!

Ik heb geen last van iets te willen presteren of te betekenen. Het is puur uit mezelf dat ik wil weten wat ik wil weten. Laat ik het zo formuleren: Als er aliens op aarde komen en me uitnodigen mee te gaan, dan twijfel ik geen moment. Zo'n kans zou ik niet laten schieten! Er zijn mysteries, er is meer, er is...

Vat dit niet op alsof ik bezoeken van aliens waarschijnlijk acht, of 't idee heb dat er bovennatuurlijke zaken moeten bestaan. Maar er is iets, en ik kan 't niet grijpen.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Als ik jouw post lees, dan herken ik wel iets van mijzelf een aantal jaren geleden.

Heb ik het het erg verkeerd als ik zeg dat je erg down/depressief bent?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Saviourmachine
Contacteer:

MOODY BLUE schreef:Als ik jouw post lees, dan herken ik wel iets van mijzelf een aantal jaren geleden.

Heb ik het het erg verkeerd als ik zeg dat je erg down/depressief bent?
Nee hoor, en het is ook niet zo. Ik ben me alleen steeds meer aan 't realiseren, dat ik, ook al beschouw ik mezelf als vrijdenker, de laatste tijd minder en minder vrij aan 't denken ben. Ik denk wel veel, maar nog niet op de goede manier.

Ik ben zoekend.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Saviourmachine schreef:Ik ben me alleen steeds meer aan 't realiseren, dat ik, ook al beschouw ik mezelf als vrijdenker, de laatste tijd minder en minder vrij aan 't denken ben. Ik denk wel veel, maar nog niet op de goede manier.

Ik ben zoekend.
Wat bedoel je hier precies mee? En wanneer is je denken dan vrij in jouw idee? En hoezo ben je de laatste tijd steeds minder vrij aan het denken, dus eerst wel?

Sorry van mijn vragen hoor, maar ik wil proberen te begrijpen wat je precies bedoelt met nog niet helemaal vrij in je denken zijn. En zoekende naar wat precies?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Saviourmachine: Ik denk dat je er niet onverstandig aan doet om ter verduidelijking van je zoektocht iets over je leven tot nu toe te beschrijven.
Nee, voor mij heeft god geen zin gehad. Of een god als zij zou bestaan zin zou geven aan mijn bestaan, ik zou 't niet weten. 'k Ben juist de draad kwijt wat betreft de zin van het leven. Ik verwacht geen hoogdravend antwoord. Ik verwacht helemaal niet iets linguistisch. Jij vraagt je af waarom ik een antwoord op mijn vraag naar de zin van het leven wil hebben. Ik ook. Waarom zoek ik ernaar? Waarom leg ik me er niet gewoon bij neer?
Okee, nu ga ik me op glad ijs begeven maar kan het niet zo zijn dat je een bepaalde zin aangeleerd hebt bij je opvoeding maar die je door de huidige omstandigheden en inzichten niet meer kan of wil volhouden? Dealniettemin ben je wel opgevoed met een idee dat er per se een zin moet zijn. Wellicht is er geen zin maar komt je zoektocht uit deze vraag voort?
Het heeft dus wat betreft mijzelf helemaal niet met gelovig versus ongelovig zijn te maken. De zin van het leven. Ik vind dat een zoektocht waard. Maar waarom? Waarom ben ik niet tevreden met deze Matrix waarin ik leef? Waarom praat ik er überhaupt in deze termen over?
Doorredenerend op bovenstaande: ieder mens heeft een verlangen om de wereld er uit te willen laten zien op de manier dat hem of haar goeddunkt. Dat heeft (itt wat jHenosh denkt) niets te maken met gelovig/ongelovig maar met het hebben van een ideaalbeeld. Ik denk dat jouw zoektocht een soort velangen is naar dat ideaalbeeld en wellicht dat, omdat jij een religieuze opvoeding hebt gehad, jij een heel sterk ideaalbeeld hebt leren te vormen. Ik kan voor mezelf spreken als ik zeg dat ik graag wat veranderd zie in de wereld maar ik ben realistisch genoeg om te denken dat het slechts een ideaal is dat er nooit zal zijn.
Ik wil er alles uithalen wat er in zit. Soms "verdenk" ik mijn vriendin van het "maken" van problemen. "'t Gaat toch goed zo?" denk ik dan bij mezelf. En aan de andere kant "voel" ik dat die akkevietjes er zijn om zoveel mogelijk uit onze relatie te halen. Een soort duwen en trekken, problemen formuleren om uiteindelijk elkaar 't beste te kennen, en samen alles te "begrijpen".
Had je je relatie leuker gevonden als je die akkefietjes niet had gehad? Ik denk dat je dan je relatie als saai/voorspelbaar had getypeerd. Even flauw gezegd maar ik denk dat juist dat de krenten in de pap zijn waar het om draait. Daardoor is het leuk/spannend in de relatie.
Alles eruithalen wat er in zit. Dat zijn voor mij existentiële levensvragen.
Vind ik een mooi streven. Ik denk ook dat je vooral op zoek moet blijven gaan naar je eigen zoektocht. Echter, die zoektocht is voor jou pas een paar jaar begonnen eigenlijk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

stroopwaffel schreef
En straks als er een nieuwe wereld is, zal alles weer perfect zijn en het lam naast de leeuw leven. En de parasiet naast de rups.
Ja de leeuw is zeker lam. Er is geen enkele aanwijzing in archeologische vondsten van bijvoorbeeld de holenleeuw dat deze een vegetarisch dieet aanhielden. Parasieten zijn parasitair anders zouden het geen parasieten zijn. De zondeval is slechts verzonnen als excuus voor onvolkomenheden in menselijk gedrag en in de vermeende schepping :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:Dit is voor mij toch bla bla praat hoor omdat ik gewoon totaal niet zo denk als jij.

Ik zie helemaal geen geesten om me heen, en karakter vind ik ook niets met een externe geest te maken hebben. Wat ik met het foutieve woord geest aangeef is het brein, het denken het bewustzijn en onderbewustzijn, de emoties, de stofjes voor die emoties en het samenspel van dit alles dat je mens maakt. Dit alles stelt je in staat te ervaren, beslissingen te nemen, na te denken, impulsen te krijgen, ideeen te krijgen. Kortom alles wat je ervaart is terug te voeren op een samenspel van biologische instrumenten waar ieder mens mee uitgerust is. Niks zweverigs aan, niets van buitenkomend, maar gewoon puur aantoonbare natuur.
Allebei, kan ook, het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten !
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

de schepping is datgene wat gedacht wordt en de evolutie is de manifestatie ervan in de tijd
evolutie is dan ook projectie van schepping in tijd
de schepping kan beoordeeld worden op zin en doel (waarom), de evolutie op oorzakelijkheid (hoe)
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Waarom is het dan noodzakelijk dat god eerst het licht en duisternis van elkaar scheidde en pas daags later de zon creeerde...
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Sararje schreef:Waarom is het dan noodzakelijk dat god eerst het licht en duisternis van elkaar scheidde en pas daags later de zon creeerde...
de eerste drie scheppingsdagen vormen met de vierde tot en met de zesde scheppingsdag een symmetrie
hiermee wordt iets uitgedrukt wat je pas na langdurige meditatie gaat begrijpen
het licht dat op de eerste dag is geschapen duidt op het innerlijk bewustzijnslicht
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Weer duidelijk aan het kletsen mustafa? Door meditatie kan je niets te weten komen bovendien is dat licht gewoon licht en heeft het niets met bewustzijnslicht (whatever that might be) te maken. Die symmetrie mag je ook een keer uitleggen in een nieuw door jou te maken topic.
Plaats reactie