Niet alles wat begint te ontstaan heeft een oorzaak. Met name quantum-fluctuaties kunnen zonder enige oorzaak optreden.
Ik ben al meerdere keren op de tegenwerping vanuit de KM ingegaan. Zij vormt op dit moment nog zeker geen doorslaggevend argument.
Het is trouwens maar de vraag of het verleden de toekomst ooit veroorzaakt. Het zou net zo goed andersom kunnen zijn, maar vanwege de toenemende entropie, hebben we alleen informatie over het verleden en niet over de toekomst. Daardoor zien wij de eerdere gebeurtenis als oorzaak en niet andersom.
Je wilt zeggen dat een gevolg haar oorzaak kan veroorzaken? Geloof je dat werkelijk?
Dat het universum begonnen is te ontstaan is slechts een – goed onderbouwde - theorie. Het is heel goed mogelijk dat de huidige kosmologische theorie in de toekomst wordt vervangen door een theorie waarin het universum niet begonnen is te ontstaan. Volgens die huidige theorie is het universum waarschijnlijk ontstaan uit een quantum-fluctuatie.
We gaan uit van de huidige wetenschappelijke inzichten. We kunnen niet anders... De kosmologie leert ons nu heel duidelijk een ding: het universum heeft een eindig verleden gehad en is een keer begonnen te bestaan. Er is op dit moment geen enkel model dat hier onderuit komt. Ook de kwantum-fluctuatie niet.
Kortom het Kalam-Kosmologische argument kan door het kalm an met overhaaste conclusies argument vervangen worden.
Jij bent nu degene die geen inhoudelijke tegenwerpingen presenteert. Aan je reacties hebben we dus ook weinig...
Alleen jammer voor jou dat er duizenden goden zijn die kunnen voldoen als veroorzaker.
Deze objectie is zo ontzettend ondoordacht. Maar goed, ik zal hem gemakkelijk weerleggen. Uit het argument volgt dat er een immaterieel, tijdloos en transcendente oorzaak van de kosmos is. Wat zou deze oorzaak kunnen zijn? Wat is immaterieel, tijdloos en transcendent aan de kosmos? Platoonse objecten, zoals getallen? Dat zou kunnen, maar die kunnen niks veroorzaken. Je houdt dan als enige mogelijk een immaterieel, tijdloos en transcendent bewustzijn over: God. Op grond van Ockhams scheermes moeten we oorzaken niet vermenigvuldigen voorbij het noodzakelijke. Er is geen enkele reden om meer dan één oorzaak van de kosmos te postuleren, er is dus maar één God nodig. Er is dus geen sprake van polytheïsme, maar monotheïsme.
(Overigens, alle godjes die men verzonnen heeft in Griekenland, Egypte en India zijn materieel en voldoen niet aan de eigenschappen die de oorzaak van het universum moet hebben. Zij zijn bijvoorbeeld een mens met meerdere hoofden, een olifant, een gespierde man (Zeus) etc. Aan die godjes hebben we niks, ook is er geen enkele reden om te geloven dat zij bestaan.)
Daarnaast staat vast dat die oorzaak onmogelijk zoiets als een god kan zijn daar een god per definitie niet kenbaar is. Zelfs zonder kwantumfysica houd je god geen stand.
Wat heeft kenbaarheid hier in vredesnaam mee te maken? En wat heeft de kwantumfysica met het bestaan van God te doen? Onderbouw je uitspraken is... Je roept maar wat in het rond als een kleuter. Jammer zeg.
Alles heeft een oorzaak nodig (volgens dit argument), behalve (jouw) god! Welke methoden zijn gehanteerd om tot deze conclusie te komen.
Oke, ik heb dit al weerlegd in vorige berichten, maar ik zal het hier herhalen. God bestaat buiten de tijd. Iets dat niet in de tijd bestaat heeft geen begin of einde: het bestaat eeuwig. Iets dat eeuwig bestaat heeft ook geen oorzaak nodig voor zijn bestaan.
Er moet een onveroorzaakte eeuwige oorzaak zijn waarop de gehele werkelijkheid teruggaat. Dit is niet anders mogelijk. Een oneindige regressie van oorzaken kan namelijk niet bestaan. Dit heb ik in vorige berichten al beargumenteerd. Check die even zou ik zeggen.
Hoe weten we dat (jouw) god buiten ruimte en tijd staat en...een heelal kan scheppen?
Dat volgt nu juist uit het argument. Er kan geen god bestaan die alleen in tijd en ruimte bestaat. Zo'n wezen kan je niet God noemen. God bestaat per definitie buiten de ruimte en de tijd... Alle Griekse en Egyptische godjes kunnen dus niet in werkelijkheid bestaan. De God van het monotheïsme wel.
Maar ik neem geen genoegen met je uitleg tot nu toe, omdat het geen uitleg maar een statement is.
Tot nu toe heb ik alles netjes onderbouwd en weerlegd. Dat kan ik van jullie niet zeggen. De 'argumenten' van jullie die ik in dit bericht beantwoord zijn ook zeer zwak, zoals je kunt zien.