Besnijden is kindermishandeling

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Doppelgänger
Bevlogen

Re: Besnijden is kindermishandeling

Bericht door Doppelgänger »

KluukKluuk schreef:Maar dat geldt toch echt niet voor een stukje voorhuid.
Dus de voorhuid maakt geen onderdeel uit van het menselijk lichaam?
U zou dat nu wel kunnen willen, maar de realiteit is toch echt anders.
Hetgeen nogal vreemd is gezien het bestaan van artikel 11, vind je niet?
Besnijdenis is in Nederland niet bij de wet verboden, en als ik het goed begrijp is voor een verbod ook niet de politieke draagkracht aanwezig.
Dat wil niet zeggen dat dat een rationele keuze is.
Gelukkig maar!
Hoezo, 'gelukkig maar'? Dus als een religie zou voorschrijven om bij een kind voor de eerste verjaardag het bovenste kootje van de pink van de rechterhand te verwijderen, zou je dit geen probleem vinden? Alleen maar vanwege 'traditie'?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Doppelgänger
Bevlogen

KluukKluuk schreef:Ik heb reeds geschreven dat ik jongen- en meisjesbesnijdenis niet te vergelijken vind.

Vindt u het werkelijk te vergelijken?
Het zijn beiden voorbeelden van onnodige medische ingrepen zonder instemming van het subject. Wat denk je zelf?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
aton

Bericht door aton »

KluukKluuk schreef: Ik geloof dat een kind er het best bij gebaat is om door de ouders te worden opgevoed zij zullen over het algemeen het beste met hun kinderen voorhebben, alleen in extreme situaties vind ik moet de overheid ingrijpen, bijvoorbeeld als de ouders drugsgebruikers zijn of bijvoorbeeld gewelddadig tegenover hun kinderen zijn.
Zoals kinderen laten besnijden.
Dat betekent voor mij dat onder normale omstandigheden de ouders zullen moeten bepalen wat het beste voor hun kinderen is en niet de overheid.
En gezien besnijdenis een abnormale handeling is moet de overheid ingrijpen en deze ' traditie ' verbieden.
Dat kan dus betekenen dat de ouders bepalen dat zij hun jongens willen laten besnijden of bijvoorbeeld hun kinderen naar een islamitische school willen sturen. Dat zijn zaken die voor mij tot de privésfeer behoren en waar de overheid niets mee te maken moet hebben.
Euu... we hadden het hier over besnijden. De ouders zouden dit niet mogen bepalen, ik herhaal; de ouders zouden dit niet mogen bepalen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

KluukKluuk schreef:Ik heb reeds geschreven dat ik jongen- en meisjesbesnijdenis niet te vergelijken vind.

Vindt u het werkelijk te vergelijken?
Jazeker. Het zijn technisch gezien verschillende zaken, maar in beide gevallen wordt ingegrepen in de integriteit van het eigen lichaam van het kind. Kennelijk vind je dat niet belangrijk.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
aton

Bericht door aton »

KluukKluuk schreef: Besnijdenis is in Nederland niet bij de wet verboden, en als ik het goed begrijp is voor een verbod ook niet de politieke draagkracht aanwezig.

Gelukkig maar!
O kijk, je komt uit de kast ! Dan toch voorstander van besnijdenis ! Ook reeds een slachtoffer of enkel fan ?
Laatst gewijzigd door aton op 24 aug 2012 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Doppelganger schreef:
KluukKluuk schreef:Maar dat geldt toch echt niet voor een stukje voorhuid.
Dus de voorhuid maakt geen onderdeel uit van het menselijk lichaam?
U zou dat nu wel kunnen willen, maar de realiteit is toch echt anders.
Hetgeen nogal vreemd is gezien het bestaan van artikel 11, vind je niet?
U kunt het feit dat besnijdenis in Nederland niet bij de wet verboden toch niet ontkennen? U zou de staat kunnen uitdagen om artikel 11 van de grondwet uit te voeren met betrekking tot besnijdenissen maar ik denk dat u zichzelf dan echt belachelijk zou maken.
Doppelganger schreef:
Besnijdenis is in Nederland niet bij de wet verboden, en als ik het goed begrijp is voor een verbod ook niet de politieke draagkracht aanwezig.
Dat wil niet zeggen dat dat een rationele keuze is.
Dat zeg ik ook niet en dat was het argument helemaal niet. U beargumenteerde dat de staat wel degelijk betrokken is door deze wettekst aan te halen. Ik antwoordde alleen maar door te constateren dat besnijdenis hier niet onder valt.
Doppelganger schreef:
Gelukkig maar!
Hoezo, 'gelukkig maar'?
Omdat ik blij ben dat dit niet in Nederland is verboden.
Doppelganger schreef:
Gelukkig maar!
Dus als een religie zou voorschrijven om bij een kind voor de eerste verjaardag het bovenste kootje van de pink van de rechterhand te verwijderen, zou je dit geen probleem vinden? Alleen maar vanwege 'traditie'?
Ik zou dit wel degelijk een probleem vinden.

Maar mag ik u erop attenderen dat dit onderwerp gaat over besnijdenis, jongensbesnijdenis wel te verstaan?
KluukKluuk

aton schreef:De ouders zouden dit niet mogen bepalen, ik herhaal; de ouders zouden dit niet mogen bepalen.
Dat is uw mening. Ik kan die mening zeker wel respecteren en begrijp ook uw argumentatie. Maar ik vind dat de ouders dat juist wel zouden mogen bepalen.

Respecteert u mijn mening en begrijpt u mijn argumentatie aton?
Jinny

Bericht door Jinny »

@ KluukKluuk
Blijkbaar begrijp jij niet wat lichamelijke integriteit betekent.
Beetje jammer.
Ik kan de site met misgegane besnijdenissen niet meer vinden, de medische doofpot vd VS met meestal suïcide tot gevolg.
Iemand mag wat mij betreft zijn hele penis laten verwijderen, maar dan wel op volwassen leeftijd, als hij er zelf over kan beslissen.
Niet als onmondige baby.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

KluukKluuk schreef:De kleine schaamlippen hebben een functie bij de seksuele belevenis, zij kunnen kunnen zwellen en hebben veel gevoelszenuwen. De voorhuid echter is gewoon een stukje huid.

Nogmaals ik ben geen voorstander van besnijdenis maar voor mijn weegt de vrijheid van de ouders op tegen de redenen om het niet te doen.
Dan heb je niet opgelet bij biologie.

De voorhuid helpt bij het heen en weer bewegen. Zonder de voorhuid is glijmiddel veel vaker nodig.

Komt bij dat er veel zenuwuiteinden in de voorhuid zitten.

Het is echt niet "gewoon een stukje vlees".
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Doppelgänger
Bevlogen

KluukKluuk schreef:U kunt het feit dat besnijdenis in Nederland niet bij de wet verboden toch niet ontkennen?
Stroman.
U zou de staat kunnen uitdagen om artikel 11 van de grondwet uit te voeren met betrekking tot besnijdenissen maar ik denk dat u zichzelf dan echt belachelijk zou maken.
Mijn verzoek zou waarschijnlijk niet gehonoreerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het beschermen van religieuze tradities een rationele keuze is.
Kluukkluuk schreef:Dat zeg ik ook niet en dat was het argument helemaal niet. U beargumenteerde dat de staat wel degelijk betrokken is door deze wettekst aan te halen. Ik antwoordde alleen maar door te constateren dat besnijdenis hier niet onder valt.
Waarop ik stelde dat dat, gezien het bestaan van dat wetsartikel, nogal vreemd is. Een volkomen logische constatering.
Kluukkluuk schreef:Omdat ik blij ben dat dit niet in Nederland is verboden.
Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom je daar blij om bent.
Kluukluuk schreef:
Doppelganger schreef:Dus als een religie zou voorschrijven om bij een kind voor de eerste verjaardag het bovenste kootje van de pink van de rechterhand te verwijderen, zou je dit geen probleem vinden? Alleen maar vanwege 'traditie'?
Ik zou dit wel degelijk een probleem vinden.

Maar mag ik u erop attenderen dat dit onderwerp gaat over besnijdenis, jongensbesnijdenis wel te verstaan?
Dat mag, maar je zult toch eerst moeten uitleggen waarom je de ene vorm van verminking zonder instemming wel goedkeurt, en de andere niet.
KluukKluuk

Doppelganger schreef:
KluukKluuk schreef:U kunt het feit dat besnijdenis in Nederland niet bij de wet verboden toch niet ontkennen?
Stroman.
Hoe komt u daar nu toch bij? U haalde een wettekst aan als argument niet ik.
Kluukkluuk schreef:
KluukKluuk schreef:Omdat ik blij ben dat dit niet in Nederland is verboden.
Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom je daar blij om bent.
Omdat ik in deze kwestie voor de vrijheid van de ouders ben en tegen het verbieden van de overheid.
Doppelganger schreef: Dat mag, maar je zult toch eerst moeten uitleggen waarom je de ene vorm van verminking zonder instemming wel goedkeurt, en de andere niet.
Ik ga dat niet doen want ik vind dat ik voldoende heb aangegeven waarom ik besnijdenis niet wil verbieden en geen zin heb om in herhalingen te vallen.
Dat u en anderen die beweegredenen niet kunnen accepteren is uw groot recht.

Ik krijg wel de indruk dat voor veel deelnemers hier enige afwijkende meningen over deze zaak totaal niet kan worden getolereerd. Ik bedoel wat stelt u voor? Mij misschien van dit forum afgooien omdat ik tegen het verbieden van besnijdenis ben? Of wellicht moet de overheid gedwongen heropvoedingskampen voor mensen zoals ik openen?
Bram Kaandorp
Ervaren pen

KluukKluuk schreef:Ik krijg wel de indruk dat voor veel deelnemers hier enige afwijkende meningen over deze zaak totaal niet kan worden getolereerd. Ik bedoel wat stelt u voor? Mij misschien van dit forum afgooien omdat ik tegen het verbieden van besnijdenis ben? Of wellicht moet de overheid gedwongen heropvoedingskampen voor mensen zoals ik openen?
Als je ten minste nog uitlegt waarom je de voorhuid "gewoon een stukje huid" noemt, dan ben ik al tevreden.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

KluukKluuk schreef:
Bram Kaandorp schreef:
KluukKluuk schreef:Dat is reeds verboden en dat vind ik volkomen terecht.
Maar waarom dat wel, en mannelijke besnijdenis niet?

ik vraag je niet om consequent te zijn, ik vraag je waarom je de twee als verschillend ziet.
De kleine schaamlippen hebben een functie bij de seksuele belevenis, zij kunnen kunnen zwellen en hebben veel gevoelszenuwen. De voorhuid echter is gewoon een stukje huid.
Maar dat stukje huid heeft een functie die de seksuele belevenis beïnvloed. De voorheid houdt namelijk de eikel vochtig waardoor die zijn gevoeligheid bewaart. Zonder de voorhuid, verdroogt de eikel met een verlies van gevoeligheid als gevolg.
KluukKluuk schreef:Nogmaals ik ben geen voorstander van besnijdenis maar voor mijn weegt de vrijheid van de ouders op tegen de redenen om het niet te doen.
Ouders hebben maar in zoverre de vrijheid, als dat in het belang van het kind is. Het is in het belang van het kind dat het later zelf zijn religieuze keuzes kan maken en dat het dus niet voor zijn volwassenheid onherroepelijke handelingen heeft ondergaan, die hem als een volger van een bepaalde religie merken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
KluukKluuk

Bram Kaandorp schreef:
KluukKluuk schreef:Ik krijg wel de indruk dat voor veel deelnemers hier enige afwijkende meningen over deze zaak totaal niet kan worden getolereerd. Ik bedoel wat stelt u voor? Mij misschien van dit forum afgooien omdat ik tegen het verbieden van besnijdenis ben? Of wellicht moet de overheid gedwongen heropvoedingskampen voor mensen zoals ik openen?
Als je ten minste nog uitlegt waarom je de voorhuid "gewoon een stukje huid" noemt, dan ben ik al tevreden.
Nee sorry, ik heb daar geen zin meer in.

Ik vind dat men best over dit onderwerp kan discussiëren en verschillende meningen kan hebben maar ik krijg het gevoel dat voor velen hier mijn mening over dit onderwerp gewoon niet wordt getolereerd.

Ik vind het een kwalijke zaak als men niet kan tolereren dat mensen hun eigen gedachte hebben over zaken, en ik vind tevens dat dat haaks staat op het idee van de vrije gedachte.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

KluukKluuk schreef:Nee sorry, ik heb daar geen zin meer in.

Ik vind dat men best over dit onderwerp kan discussiëren en verschillende meningen kan hebben maar ik krijg het gevoel dat voor velen hier mijn mening over dit onderwerp gewoon niet wordt getolereerd.

Ik vind het een kwalijke zaak als men niet kan tolereren dat mensen hun eigen gedachte hebben over zaken, en ik vind tevens dat dat haaks staat op het idee van de vrije gedachte.
Dat staat je uiteraard vrij (no pun intended).

En dat we toevallig vrijwel allemaal hetzelfde over dit onderwerp denken zegt niets over andere onderwerpen.

Als ik voor mezelf spreek:

Ik vind dat iedere mens zelf moet kunnen beslissen of ze een deel van hun lichaam willen houden of niet.

Ik vind ook dat niemand het recht heeft om dat te doen bij een kind als er geen medische noodzaak voor is.

Douglas Adams
Plaats reactie