De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jun 2025 09:02 ...
In mijn ogen was het destijds een noodgreep.
Men had bedongen dat er geen burgerlijke stand mocht komen, in verband met belasting heffing.
Dan wordt het moeilijk te bepalen wie wel of niet Amerikaan is en is men hiervoor de geboorte registers gaan gebruiken.

Zoal veel is ook dit een totaal verouderd en onwerkbaar iets geworden, maar aanpassen datg lijkt bijna onmogelijk.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik ben De Verenigde Staten in de twintigste eeuw van Maarten van Rossum aan het lezen en een soort van rode draad zijn alle politieke belastingperikelen die de verschillende presidenten met elkaar gemeen hebben. Het gaat daarbij steeds om belastingverlaging en in dat verband is het een wonder dat er überhaupt nog belastingen bestaan in de VS.

Het geeft ook inzage in wat Trump doet. Niet veel anders dan wat zo ongeveer alle presidenten voor hem gedaan hebben, maar dan hyperbolisch.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 29 jun 2025 12:56
Men had bedongen dat er geen burgerlijke stand mocht komen, in verband met belasting heffing.
Dan wordt het moeilijk te bepalen wie wel of niet Amerikaan is en is men hiervoor de geboorte registers gaan gebruiken.

Zoal veel is ook dit een totaal verouderd en onwerkbaar iets geworden, maar aanpassen datg lijkt bijna onmogelijk.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik ben De Verenigde Staten in de twintigste eeuw van Maarten van Rossum aan het lezen en een soort van rode draad zijn alle politieke belastingperikelen die de verschillende presidenten met elkaar gemeen hebben. Het gaat daarbij steeds om belastingverlaging en in dat verband is het een wonder dat er überhaupt nog belastingen bestaan in de VS.

Het geeft ook inzage in wat Trump doet. Niet veel anders dan wat zo ongeveer alle presidenten voor hem gedaan hebben, maar dan hyperbolisch.
Er is wel eens geopperd om alle belastingen af te schaffen op een soort BTW na.

In ieder geval scheelt dat een hel duur apparaat, maar die BTW wordt dan wel heel hoog.

Meldt het niet aan Trump, die is nogal onberekenbaar en voor je het weet gaat hij het invoeren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jun 2025 13:04
Mullog schreef: 29 jun 2025 12:56

Er is wel eens geopperd om alle belastingen af te schaffen op een soort BTW na.

In ieder geval scheelt dat een hel duur apparaat, maar die BTW wordt dan wel heel hoog.

Meldt het niet aan Trump, die is nogal onberekenbaar en voor je het weet gaat hij het invoeren.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de niet-hebbers er onder door gaan, dus eigenlijk zoals Elon Musk vond: een
Big Bad Bill. Niks Beautifull. Want dat geld gaat gewoon naar de rijkere/rijkste Amerikanen.
Vandaag buigt de senaat zich erover. Er zullen veel amendementen zijn.

Het hele verhaal is tegengesteld aan wat meneer Trump heeft beloofd in zijn verkiezings-campagne.
Dus hoop ik dat mede dit de nekslag voor hem zou kunnen zijn bij de Midterm verkiezingen van het Huis.
Maar je weet dat ik al een jaar of negen zeg, dat de Trumpsoort een uiterst taaie soort is... dus ?!?! :( [-o<
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

En waarom dit alles? Wel het heeft er veel van dat hij wil honoreren, de laag in de 'samenleving' die hem aan de verkiezingsoverwinning hielpen, de miljardairs. Dit is een echt, waarlijk asoland aan't worden. Hoe je er ook naar kijkt. Een 'American Nightmare´... voor velen, niet voor enkelen.
Het wás het al, maar het kan altijd erger, een asoland. Een béétje begrijp ik Putin wel als hij het heeft over het verwijderen uit Ukraine (en wellicht meer) van de facsisten. (Hoewel ik de methode Putin dus ook niet moet...) :roll:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/cx2jjpm7zv8o
President Donald Trump's move to cut most of the US funding towards foreign humanitarian aid could cause more than 14 million additional deaths by 2030, according to research published in The Lancet medical journal.

A third of those at risk of premature deaths were children, researchers projected.

Low- and middle-income countries were facing a shock "comparable in scale to a global pandemic or a major armed conflict," said Davide Rasella, who co-authored the report.

US Secretary of State Marco Rubio said in March that over 80% of all programmes at the US Agency for International Development (USAID) had been cancelled. The Trump administration has taken aim at what it sees as wasteful spending. (..)
Wees er maar trots op 'Big Beautiful etc.'... Volgens mij is dit aso en crimineel. Eerst mooi weer spelen en dan terugtrekken.
Onze wereld is op weg naar iets heel akeligs olv. een veroordeelde vergrijper, zo lijkt het.
Een wereld waarin bepaalde groepen fijngemalen worden tussen de molenstenen van de ongelimiteerde macht.

Ik weet niet of dit op kortere én/of langere termijn ook niet heel schadelijk zal zijn voor de VS.
Volgens mij verliest de VS heel veel min of meer goeds. Derhalve vernielt hij op die manier zijn land.
Je bent niet alleen op de wereld, ook niet als foute vastgoedhandelaar en milardair die als 'president' door het volk omhoog is getrapt en die slechts in een eigen overvloedige droomwereld leeft.

Ondertussen heeft de senaat zijn 'Big Beautiful Bill' nipt goedgekeurd. 3 Republikeinen hadden het hart tegen te stemmen.
Heel kort door de bocht: minder belastingen ten behoeve van de zeer rijken, zodat die rijker worden en de armen armer omdat zij en allerlei hulpprogramma's worden gekapt. Zorg wordt ook uitgekleed. En nog veel meer.
Tsja, de staatsschuld van de VS is zó hoog opgelopen door overspending, dat het land wel failliet lijkt. Dus bezuinigen met de botte bijl en smeren met stroop.
De jaarlijkse rente op de staatsschuld is enorm en maar net op te brengen. En dan gaat dat soort bezuinigen met de botte bijl aan de onderkant van de samenleving...

De ´BBB' gaat nu weer naar het Huis van Afgevaardigden, waar die wellicht meer weerstand zal ondervinden.
Ik kán me overigens vergissen, maar ik denk dat ook de Trump-aanhanger dit niet licht zal vergeten staande in het stemhok
bij de Midterm verkiezingen over een poosje. Maar... we hebben nu zóveel onwaarschijnlijks gezien van dat land, dat ik besef, dat werkelijk ALLES kan daar. #-o

Wat detail: https://www.npr.org/2025/07/01/nx-s1-54 ... l-medicaid
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1057 ... d-inAuteur: BNR Webredactie
Auteur: BNR Webredactie
Om Amerika weer ‘great’ te maken, voert president Trump de staatsschuld op met duizenden miljarden dollars en dreigt hij met nieuwe importheffingen voor andere landen. Maar volgens analist Jos Versteeg van InsingerGilissen werkt hij het land daarmee juist financieel de afgrond in.(..)

Desastreuze gevolgen
Ook de binnenlandse markt wordt volgens Versteeg getroffen. 'Bedrijven die makkelijk kunnen concurreren, worden lui. Er is geen concurrentie meer vanuit het buitenland.' Als voorbeeld noemt de analist Argentinië, dat ooit tot de rijkste landen ter wereld behoorde, maar door hoge importtarieven en een streng protectionistisch beleid na de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk ten onder ging. 'De gevolgen daarvan waren in de decennia daarna desastreus.'

Versteeg verwacht niet dat Amerika zo snel het Argentijnse pad volgt, 'maar het land beweegt wel in die richting'. 'Als je kijkt naar de schulden van de Verenigde Staten, dan is Argentinië geen goed voorbeeld. Argentinië is een land dat meerdere keren failliet is gegaan, maar ik denk niet dat de VS dat op korte termijn zal overkomen.'(..)
Dus een geniale manier van het zelfverklaarde, altijd liegende genie, om zijn land op zijn minst een forse klap op de neus te verkopen. Ik zie het ook zo hoor. En ook hier heeft de hele wereld weer last van.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://view.newsletters.cnn.com/messag ... 1805101343
A recent book—“America in the Arctic,” by former diplomat and current US Naval War College professor Mary Thompson-Jones—argues the US is moving too slowly to reestablish its Arctic presence amid a Russian military buildup and intensified Chinese attention on the region. An Arctic great game is coming, Thompson-Jones writes, and the US is under-prepared. (..)

To compete, the United States will need to dramatically increase its military, economic, scientific, and diplomatic presence in the Arctic, in close cooperation with U.S. allies. If Washington does not resolve the deficiencies and contradictions of its Arctic strategy soon, it may find that it has already lost the new great game.” (..)
Ik denk dat dat juist is. Ik heb jarenlang gekeken naar wat de Russen in Arctische wateren doen en dat is niet mis.
Ze zijn daar ook niet ver van de VS.

De VS heeft ons in dit opzicht meer dan ooit nodig, zolang men nog wat wil met fosiele brandstoffen en geopolitiek...
Wellicht komt daar de drive van Trump vandaan om Groenland maar in te pikken alsmede Canada. "We need it.." #-o
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbc.ca/player/play/video/9.6826257?cmp=rss
U.S. President Donald Trump hosted the leaders of several African countries on Wednesday at the White House. After Liberian President Joseph Boakai spoke about wanting to work with the U.S., Trump praised Boakai's 'beautiful English' and asked him where he'd been educated.
Engels is de taal in Liberia.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Liberianen kunnen er niét om lachten.

Tot zover weer de man die de wereld sanctioneert/tarifeert en die wil dat geforceerd hij de Nobelprijs voor de Vrede krijgt.
O ja, koper, nogal nodig tegenwoordig: 50% invoer-opslag van de Amerikaan... Nou ja, dan wordt het voor de rest van de wereld wellicht goedkoper. Dan is ook Putin hier blij mee.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.ndtv.com/world-news/world-d ... =newsstand
Developing nations at the BRICS summit on Monday brushed away an accusation from President Donald Trump that they are "anti-American," with Brazil's president saying the world does not need an emperor after the US leader threatened extra tariffs on the bloc.

Trump's threat on Sunday night came as the US government prepared to finalize dozens of trade deals with a range of countries before his July 9 deadline for the imposition of significant "retaliatory tariffs."

The Trump administration does not intend to immediately impose an additional 10% tariff against BRICS nations, as threatened, but will proceed if individual countries take policies his administration deems "anti-American," according to a source familiar with the matter.

At the end of the BRICS summit in Rio de Janeiro, Lula was defiant when asked by journalists about Trump's tariff threat: "The world has changed. We don't want an emperor."
Ik vind dat Lula (en heel Brics) gelijk heeft. Maar de wereld heeft de keizer al tenzij er ingegrepen wordt door god mag weten wie...

Hieraan kunnen de wereld iets bijzonders zien, nl. dat Trump ertoe is overgegaan het aanpassen van het mondiaal tariefbeleid, z.g. om zijn land af te helpen van de enorme staatsschuld aan ons (de wereld) over de rug van andere landen, te maken tot een wapen om zijn zin te krijgen of te laten weten dat het een of ander hem niet bevalt. Je kiunt dat doen met sancties, maar net zo goed met tarieven uiteraard. Hij dreigt ook Brazilië en de andere Brics-landen. En dat klopt wel, Brics groeit relatief snel. Trump is nu bezig met heffingen op koper (en veel meer).

https://www.nbcnews.com/now/video/trump ... 2973253516
President Donald Trump announced that he plans to impose a 50% tariff on Brazil, citing in part the treatment of former President Jair Bolsonaro, a political ally.
"Je mag mijn vriendje niet pesten want dan rekent de VS 50% tarieven tegen jouw. land. :shock:

En wat kan je dan krijgen?

https://www.nytimes.com/2025/07/07/worl ... onomy.html
By Ana Ionova
Reporting from Rio de Janeiro

July 7, 2025
Leer en español

America’s trading partners are bracing for President Trump to impose new tariffs soon on everything from children’s toys to soybeans. Yet, instead of rushing to strike trade deals with the United States, the world’s largest developing economies have other plans.

At a two-day gathering in Rio de Janeiro, members of the BRICS group that includes Brazil, Russia, India, China, South Africa and other nations, vowed to deepen ties and mulled ways they could cut red tape to make it easier to trade with one another.(..)
En dat kan ik mij heel goed voorstellen. Sterker: ik heb het verwacht.

https://agenciabrasil.ebc.com.br/en/eco ... rtnerships
Heel verstandig. Er is een houthakker die de wereld probeert om te spitten. Tom Poes, verzin een list.

Doe dat vrijheidsbeeld van die Amerikanen maar weg.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bijzonder filmpje als je tijd hebt:

Het is in ieder geval een insteek waarvan ik zeg dat het gemakkelijk zo zou kunnen zijn.
In dat geval: gelukkig maar.

Nu nog de werkelijkheid, de realiteit, de praktijk, het vuile werk.

Maar wat Chomsky zegt is naar mijn gevoel van het hoogste belang voor ons in de huidige puinhoop.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hou toch op met dat ouwe lijk van een Chomsky te blijven reanimeren trouwens. (Putin Versteher bij uitstek uiteraard. Omschreven als voorname vertegenwoordiger van het 'anti-imperialistische kamp' dat maar niet kan beslissen of het tegen ('niet-Westers) imperialisme is...)
Honderdtachtig inmiddels...?
(97).
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 13 jul 2025 02:20 Hou toch op met dat ouwe lijk van een Chomsky te blijven reanimeren trouwens. (Putin Versteher bij uitstek uiteraard. Omschreven als voorname vertegenwoordiger van het 'anti-imperialistische kamp' dat maar niet kan beslissen of het tegen ('niet-Westers) imperialisme is...)
Honderdtachtig inmiddels...?
(97).
Wat het videootje bevat (hoe het ook gemaakt zal zijn) is naar mijn idee correct en vrijwel alles dat erin gezegd wordt zou een heel andere wereld produceren dan de rotzooi die we nu zien.
Ik had verwacht dat bepaalde mensen hier tegen te hoop lopen. :lol:

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... iet-binnen
Auteur: Mark van Harreveld
Donald Trump ziet Poetin als een vriend, omgekeerd ziet Poetin Trump als een makkelijke prooi, zegt Trumps oud-veiligheidsadviseur John Bolton in een interview met de Kyiv Independent. Volgens Bolton is Trump eenvoudigweg niet in staat om strategisch te denken. 'Hij ziet de wereld als een reeks deals, het is allemaal hetzelfde voor hem. Hij denkt dat Poetin een vriend is, zo simpel ligt het.'

.. probleem is dat Trump persoonlijke relaties verwart met relaties tussen staten. (..)
En zo wordt de wereld bestierd door een zeer beschadigd persoon. Hebben we gemerkt.
Democratie heeft ook zo zijn scherpe kanten.

En ik weet niet zo goed wat je eraan zou moeten doen omdat andere systemen veelal nog rotter zijn.
Het probleem is dat het een systeem van mensen is en dus behoorlijk faalbaar. Belangen...! Fouten... Jaloezieën... etc..
Misschien moeten we er dus AI zonder menselijke tussenkomst op los laten om een idee te krijgen voor wat anders. :?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat te doen als hij gaat pesten?:

https://www.globaltimes.cn/page/202507/1338298.shtml
The European Union (EU) is planning to engage with other countries affected by US-imposed tariffs, including Canada and Japan as well as potential partners in Asia-Pacific region, after a new wave of threats targeting the bloc and other US trade partners, Bloomberg reported on Monday, citing anonymous sources.

This comes as EU-US negotiations remain stalled, with little progress on key sticking points such as automobile trade and agricultural tariffs.

European Commission (EC) President Ursula von der Leyen said on Monday that the bloc will extend the suspension of trade countermeasures against the US until August 1 to allow for further talks. (..)
Eerst nog even diplomatiek blijven en eventueel wat onderhandelen. Schadelijk voor alles en iedereen.. maar wat moet, dat moet dan maar. :roll: Hij mag het zeggen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HET bewijs dat God niet bestaat!

https://share.google/LUrhf75GG30Z1SxB9
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie