Beste Rene.
Sorry dat ik weer een lange reactie ga plaatsen. Ik weet dat het moeilijk is om overal op te reageren. Maar jouw antwoorden zijn voor mij te interessant om te laten liggen.
Rene TE schreef: Wie de hele Bijbel serieus neemt, zal de Bijbel ook als geheel nemen. Op die manier is het mogelijk te ontdekken wat belangrijk is. Wat komt telkens weer terug, wat is de rode draad?
Eén rode draad - een 'hangijzer dat zó roodgloeiend is van hitte, dat vrijwel geen gelovige zijn vingers er aan wil branden - is de aaneenschakeling van gruwelijke slachtpartijen in de Bijbel. Vaak met toestemming, of zelfs in uitdrukkelijke opdracht van God. De haat van God jegens de mensheid, die zo groot is dat hij sommige mensen voor eeuwig laat branden. Zijn al die slachtpartijen en passages over eeuwige foltering in het hiernamaals, letterlijk of allegorisch bedoeld?
Vaak is het ook nuttig je te realiseren in welke context de Bijbelboeken zijn ontstaan. Dan weet je waar die verwijzingen naar schapen en herders vandaan komen, bijvoorbeeld. Andere keren kan de natuurwetenschap helpen, bijvoorbeeld om te bepalen of we de vast gefundeerde aarde uit de Psalmen letterlijk of figuurlijk moeten nemen.
Als je gelooft dat de Bijbel het woord is van veedrijvers uit het bronzen tijdperk, dan is het niet zo moeilijk om te begrijpen waar de primitieve ideeën van een gefundeerde aarde vandaan komen. Gaat het echter om het Woord van de Schepper van het universum - oneindig maal intelligenter dan Hawking of Einstein - dan worden dat soort passages opeens absurd. De veronderstelde Schepper van het universum had zijn woorden ook zo kunnen formuleren dat deze wel overeenstemt met de realiteit.
De Bijbel bevat maar een beperkt aantal directe ge- en verboden. Veel gaat over levensstijl. Je kunt dus ook niet uit de Bijbel halen, of tv of internet al dan niet verderfelijk is. Maar ook de ethiek over het huwelijk (een vrouw of meer, Salomo had er ten slotte duizend) kan je niet zo uit de tekst halen.
Daarom blijkt hieruit voor mij heel duidelijk dat de Bijbel is geschreven dóór primitieven, vóór primitieven. De boodschap van de Schepper van het universum zou universeel moeten zijn, en tijdloos; voor alle mensen, van alle tijden.
Ik geloof absoluut dat de Bijbel het woord van God is: er staat in wat Hij erin wilde hebben. Hoe het daar kwam, geen idee. Is het zonder fouten doorgegeven? Absoluut niet.
Hè? Hoe kan dat? Er kunnen dus fouten in de Bijbel staan. Maar wat is waarheid, en wat is onwaarheid. Wat is authentiek, en wat is vervalst? En hoe bepaal je dat? Op deze vragen heb ik nog steeds geen concreet antwoord gekregen.
Ik heb het idee dat een aantal van jullie mij twee opties bieden: of je gelooft de Bijbel letterlijk, dan ben je gek, of je doet dat niet, dan ben je oneerlijk. Dit is een valse keuze, op die manier is er nooit met de Bijbel om gegaan (op kleine, sektarische groepen na dan). Zelfs jonge-aarde creationisten nemen niet hun hele Bijbel zo letterlijk.
Neen. Dat is in ieder geval niet wat ik zeg. Ik zeg slechts dat wanneer je de bijbel letterlijk neemt, je voor grote problemen staat. Maar wanneer je de Bijbel allegorisch wil interpreteren, worden de problemen alleen nog maar groter. Dit geldt uiteraard alleen voor degenen die menen dat de Bijbel de tijdloze, door de Schepper van het universum geïnspireerde leiddraad voor de mens is. Zodra het gewoon teruggebracht wordt naar wat het wérkelijk is, namelijk een verzameling geschriften en dogma's van primitieve mensen uit het bronzen tijdperk, dan zijn er geen bezwaren meer. Maar aan het Woord God's stel ik andere eisen. Lijkt me niet zo onlogisch.
Kon God geen volmaakte Bijbel schrijven, was een vraag. Nee. Communicatie is nooit volmaakt, als forumjunkies moeten jullie dat weten. Het zou ook onzinnig zijn: een boek dat zowel voor neolithische boeren als voor 21e eeuwse natuurwetenschappers volkomen helder is.
Voor de veronderstelde Schepper van het universum zou dit geen enkel probleem moeten zijn. De Heilige Geest hoeft geen wiskundige berekeningen of scheikundige formules toe te voegen aan de Schrift, om tóch een correcte beschrijving te kunnen geven van het zonnestelsel. Mijn zoontje was even onwetend als de schaapherders die geïnspireerd meenden te worden door de Heilige Geest. Toch is het heel goed mogelijk om een simpele beschrijving te geven, die zelfs voor een kind te begrijpen is. Waarom zou God niet kunnen, wat duizenden kinderboekenschrijvers tegenwoordig wel kunnen?
Kent de wetenschap beperkingen? Natuurlijk! Zie de onvolledigheidsstelling van Gödel. Zie de kwantumonzekerheid. Sommige dingen zijn niet te meten.
Helemaal mee eens. Waarom je dit zegt begrijp ik eerlijk gezegd niet, want volgens mij heeft hier nooit iemand beweert dat de wetenschap geen beperkingen kent.
Dus zet ik een registratiesysteem neer en zie…. niets, want de kabouter heeft de camera ook in de gaten. Ziedaar een beperking voor de wetenschap.
Neen! Je draait het om. Dit is een beperking voor degene die in de kabouters gelooft. Niet in het minst omdat de bewijslast bij hem ligt.
Ander punt: bestaat de liefde? Ik heb dit al eerder als voorbeeld opgevoerd, maar toen ging het al snel over details van echtelijke trouw. Liefde is niet meetbaar. Ja, snellere hardslag van verliefdheid misschien, maar liefde niet. En naastenliefde al helemaal niet. Je kunt wel zien wat mensen doen uit liefde. Maar de liefde meten lukt niet. Toch bestaat het.
Een zeer eigenaardige redenering. Liefde is een abstract begrip. Het is net zoiets als 'geluk', of 'schoonheid'. Het is geen object dat zich ergens bevindt, maar het is iets wat mensen en dieren doen. En dat mensen en dieren aan liefde doen, dat is heel duidelijk zichtbaar.
En dan nu een vraagje? Wat is God? Is God een object? Of is God iets waar mensen aan doen?

Denk goed na over deze vraag, en over de consequenties van de mogelijke antwoorden.
Samenvattend: ik denk dat de wetenschap een zeer accurate methode is om de wereld om ons heen te onderzoeken en te verklaren. Maar er zijn zaken die buiten het blikveld van de wetenschap liggen. Als God inderdaad de schepper van het universum is, is hij groter dan dat universum.
Wat is dit nu weer voor een vreemde redenatie? Waarom zou God groter moeten zijn dat dat universum? Hoe weet je dat? Hoe kom je tot die conclusie?
Er zijn mensen die beweren iets van Allah of Krishna te merken. De Bijbel leert mij, dat er ‘valse goden’ zijn. Op zich is dat dus consistent met wat ik geloof. Welke God is de ware? Dat is niet objectief vast te stellen, maar voorlopig heb ik nog geen enkele religie ontdekt die beter past in wat ik in de wereld zie als het christendom.
.. en de mensen die in Allah of Krishna geloven, zeggen precies hetzelfde. Wie heeft er gelijk? En waarom? Hoe weet jij of Jahwe geen 'valse God' is; geen demon is?
Ik weet wel van mensen van wie de levens radicaal zijn veranderd, omdat ze tot geloof zijn gekomen. Dat is opgevallen in hun omgeving, en het leidde soms tot nog meer bekeringen:
Dat komt overal voor; bij alle levensbeschouwingen. Dit geldt ook voor humanistische vrijdenkers. Lees het verhaal over
Dan Barkermaar eens.
Ik heb gezien hoe mensen, uit gehoorzaamheid aan God, alles opzij zetten om zich in te zetten voor anderen. Uit de geschiedenis ken ik nog meer voorbeelden van mensen die bijzondere dingen deden vanuit hun christelijke overtuiging.
Je zult binnen iedere religie, en iedere levensbeschouwing, indrukwekkende mensen aantreffen die zich inzetten voor anderen. Dat zit in de mens.
Wanneer je besluit je wereldbeeld te beperken tot wat meetbaar en herhaalbaar is, ga je gang. Maar zelfs de meest fanatieke reductionist kan niet zonder aannames en af en toe een flinke scheut irrationaliteit.
De realist gaat niet verder wanneer er irrationaliteit nodig is, maar erkent zijn onwetendheid. Hij houdt het bij voorzichtig speculeren.
Verder valt het mij op, dat sommige grote problemen in de wetenschap op dit forum al op zijn gelost. Fine-tuning is een serieus punt van debat, het multiversum springt niet zomaar tevoorschijn uit de kosmologische modellen. De evolutie van altruïsme is nog steeds niet opgelost – misschien komt dat nog, maar op dit moment is het een reëel probleem.
Misschien kun je toch nog even naar
mijn vorige antwoordkijken, waar ik over dit onderwerp nog het één en ander heb gezegd. Ik wil heel graag weten wat daar onlogisch of fout is.
De Freethinkers vinden het dwaas, omdat er geen harde bewijzen zijn.
Ik vind jou geen dwaas. Het getuigt van moed om het pad van de orthodoxie te verlaten. Je maakt het jezelf er echteer niet gemakkelijker mee. Het toont realiteitszin wanneer je evolutie aanvaard, en het geeft blijk van beschaving wanneer je de gruwel- en haatteksten uit de bijbel allegorisch interpreteert, maar het is koorddansen wat je steeds zult moeten blijven doen.
PS: hebben jullie gezien wat de spellingscontrole van Word maakt van Freethinkers? Je gelooft het werkelijk niet…Of heb ik een religieuze uitstraling op het programma?
Nee, vertel!
Ik gebruik open-office. Freethinkers moet volgens Openoffice zijn: theedrinkers of freesmachine.

Bij het laatste heb ik wel beeld (allegorisch).
Vriendelijke groet.