The Black Mathematician schreef:
Maar waarom heb je een zelfcorrigerend kennisssysteem nodig?
Die zelfcorrectie is inherent aan de wetenschappelijke methode van het toetsen van hypotheses aan de werkelijkheid en is nodig omdat de hoeveelheid emprirische data continu wordt uitgebreid. Op den duur voldoet de ene theorie niet meer in het geven van een verklaring voor deze gegevens en wordt een andere theorie (voorlopig) omhelsd die daar beter in slaagt.
De gelovige gelooft dat zijn of haar God een kennisssysteem heeft gegeven dat a priori volmaakt is.
Jouw gelovige maakt er wel een sport van om zoveel mogelijk axioma's aan te nemen, nietwaar?
Ik zie niet hoe je het hard kan maken dat je een zelfcorrigerend systeem nodig hebt zonder in een cirkelredenatie te vervallen: je hebt de wetenschap zelf nodig als voorbeeld waarom zelfcorrigerende systemen inderdaad zelfcorrigerend zijn, en zelfs dan weet je nog niet of het inderdaad de beste methode is.
Ik beweer ook nergens dat de wetenschappelijke methode de beste methode is. Misschien bestaat er wel een onbekende methode die regelrecht toegang geeft tot de feiten. Maar aangezien zo'n methode niet bekend is, zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben. Overigens begrijp ik je cirkelredenering niet helemaal. Volgens mij volgt de zelfcorrectie van de wetenschappelijke methode uit het gegeven dat de empirische waarnemingen op verschillende manieren te interpreteren zijn en de plausibiliteit van de aanname dat een van de interpretaties dichter bij de waarheid zit dan de andere, plus de redelijke verwachting dat een interpretatie die de waarheid dichter benadert er beter in slaagt een verklaring te geven voor alle gegevens die bekend zijn en er beter in slaagt juiste voorspellingen te doen.
De juistheid van voorspellingen maken het plausibeler dat de wetenschap deugdelijk is, maar ze bewijst niets.
Een wiskundig bewijs zul je in de empirische wetenschappen niet tegenkomen, maar dat beweer ik ook nergens.
Bovendien kan je je afvragen als je een elektron meet, of het wel echt een elektron is dat je waarneemt. Je neemt in ieder geval iets waar dat voldoet aan het patroon van dat de Diracvergelijking voorspelt, maar hoe kan je weten of het echt een elektron is?
We nemen het patroon waar en geven er de naam 'elektron' aan. De definitie van 'elektron' is slechts een omschrijving van de waarnemingen. Je vraag wordt dus pas zinnig als je het woord 'elektron' van een andere definitie gaat voorzien.
Maar nu komt er iemand met een andere onbewezen aanname: een God (aan wie een aantal eigenschappen worden toegekend). Deze aanname is niet noodzakelijk als (premisse voor een) verklaring voor empirische waarnemingen, en daarom spreken we nu over een geloof.
Dat is een definitie van geloof dat volgens mij best acceptabel is en die ik normaal ook zou hanteren. In deze discussie hanteer ik echter een veel ruimere definitie, namelijk de keuze voor bepaalde aannames. Dit alleen om de discussie wat scherper te stellen.
Toch ontkom je er niet aan om dan verschillende gradaties aan te brengen.
Je noemt het niet, maar Ockhams scheermes is een aantrekkelijk gedachte, maar het probleem is dat we niet zeker kunnen weten of de waarheid gecompliceerder in elkaar zit dan noodzakelijk is om tot uiting te komen in onze waarnemingen.
Die bewering zou ik aanscherpen: het probleem is dat we dat per definitie niet kunnen weten. Dat we stenen omlaag zien bewegen wanneer we ze boven de grond loslaten zou in werkelijkheid best het gevolg kunnen zijn van een God die ze omlaag trekt. Maar terwijl er geen enkele manier is om er achter te komen of dat zo is, de natuurwetten die we geformuleerd hebben werken. Dus zelfs als er inderdaad een God achter zit, dan gedraagt die God zich met betrekking tot het naar de aarde trekken van stenen precies zoals de wetenschap beschrijft.
Natuurlijk, in een wetenschappelijk of materialistisch wereldbeeld is het haast een must om Ockhams scheermes te gebruiken, maar dat hoeft dus niet voor elk wereldbeeld.
Uiteraard niet, maar het probleem met 'elk ander wereldbeeld' is, dat het overbodige aannames waarvoor geen enkele reden is. Het aantal mogelijke axioma's die je erbij kunt trekken is schier oneindig, en de keuze voor een bepaald overbodig axioma is totaal willekeurig. De kans dat het overbodige axoima dat je erbij trekt toevallig juist is, en de rest van de mogelijke axioma's niet, is 1 op schier oneindig.
Scheppingsverhalen hoeven helemaal niet in strijd te zijn met de wetenschap. Douglas Adams heeft het er ook al over als ze in the Hitchhiker's guide to the galaxy de aarde nabouwen inclusief de nepfossielen om de mensen te foppen. God zou best de aarde geschapen kunnen hebben inclusief de dinosaurusfossielen.
Natuurlijk, die mogelijk bestaat. Maar dat verandert niets aan het feit dat evolutie is wat we waarnemen en dat de theorie accurate voorspellingen doet over op welke plek en in welke aardlaag we welke fossielen zullen aantreffen. Dat de mogelijkheid bestaat dat er een God is die alles precies zo heeft gemaakt dat het resultaat niet te onderscheiden is van evolutie, is bijster weinig reden om er vanuit te gaan dat het zo is. Daarvoor is de aanname dat er een God is die dit gedaan heeft te willekeurig.
Ja, net zo aannemelijk is dat de aarde vorige week donderdag is geschapen in één keer met alle mensen er op die allemaal geschapen zijn inclusief hun herinneringen van vorige week woensdag, dinsdag en nog eerder. Net zo flauw, maar helaas zijn beide scenaria niet net de rede te ontkrachten.
Er is geen wiskundig bewijs te leveren voor de onmogelijkheid van deze scenario's. Maar dat is wel een hele povere grond voor het geloof in deze scenario's.
Wel zijn beide niet falsifieerbaar, maar daar zal iemand die geen materialistisch wereldbeeld aanhangt zich niets van aantrekken omdat een materialistisch wereldbeeld net zo goed niet falsifieerbaar is.
Waar haal je nu opeens een materialistisch wereldbeeld vandaan? Ik heb nergens beweerd dat ik een niet-materialistische werkelijkheid uitsluit, ik beweer dat indien zo'n niet-materialistische werkelijkheid (de vraag is in hoeverre je nog van werkelijkheid kunt spreken) bestaat, het per definitie onkenbaar is. En het spreken erover dus zinloos.
Wel zijn beide scenaria voorbeelden van niet-materialistische wereldbeelden waarin de rede en waarnemingen gebruikt kunnen worden zoals jij eist voor een goede communicatie. Om wetenschap te bedrijven zijn beide scenaria wel ongeschikt.
Inderdaad, en alleen daarom zijn ze al niet gelijkwaardig. De wetenschappelijke benadering draagt duidelijk bruikbaardere en concretere oplossingen aan voor problemen dan iedere niet-wetenschappelijke benadering. Zonder wetenschap zaten we nog met z'n allen te bidden tot de goden om beterschap voor de zieken, in plaats van medicatie toe te dienen. Dat dit beter werkt wil uiteraard niet zeggen dat goden geen zieken genezen, maar blijkbaar doen ze dan beter hun best als wij medicijnen toedienen in plaats van psalmen, liederen en gebeden zingen. Bovendien zit je niet met het probleem dat je een verklaring moet geven voor een metafysische entiteit. "Waarom God? Waarom onzichtbare kabouters? Tjsah.." En eenduidig is zo'n metafysische entiteit al helemaal niet: de een gelooft dat het de christelijke God is, een ander Allah, een ander Zeus, weer een ander de onzichtbare kaboutertjes, een n-de zijn vleesetende plantje etc.
Ik weet niet of ik nog verder in dit voorsteltopic zal reageren, ik speel met de gedachte hier een apart topic over te openen, maar jouw post was interessant genoeg om een antwoord op te geven. Ik zal in ieder geval als je het niet met me eens bent je van een antwoord bedienen, hetzij in dit topic (mits Dostojevski er geen bezwaar tegen hebt), hetzij tzt in een eigen topic, hetzij in een ander topic dat hier al over gaat.
Van mij mag je er een apart topic over openen. Misschien wil een moderator het ook wel afsplitsen.