List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Fish »

me2 schreef:Als ik ignorantie google dan kom ik als eerste bij de online encyclopedie (encyclo.nl) terecht en daar vind ik wel degelijk ook een betekenis die duidt op het niet willen weten van iets.
Als ik bij Wiki kijk dan staat daar bij onwetendheid en ignorantie dat dit ook een ontkenning van de werkelijkheid kan betekenen.
Daarbij zijn er diverse teksten te vinden waarin ignorantie wordt gebruikt op de manier zoals ik deze bedoel.

Lachen!
:D
Je hebt helemaal gelijk me2, het is alleen nog niet in de van Dale opgenomen.
Taal is iets levends zie je maar weer.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Hee Fish, bedankt voor het erkennen van mijn gelijk, dat siert je! Zo zie je maar weer, de Van Dale is ook niet zaligmakend.

Maar het gaat me helemaal niet om het krijgen van mijn gelijk. Het gaat me er meer om dat er hier mensen op het forum vertoeven, en erger nog reageren, die het verrekken om verder te kijken dan hun neus lang is en dan ook nog met termen als het "Dunning-Kruger effect" beginnen te gooien terwijl ze zelf last hebben van kenmerken die eerder een plaats in de psychiatrie verdienen.

Ik verblijf nog niet zo lang op dit forum en beleef hier veel plezier aan, maar als ik telkens in discussie moet gaan over onbenulligheden met mensen die het er op een aan frustratie en imbeciliteit grenzende manier wél om doen om hun gelijk te krijgen dan werpt dit toch wel een schaduw op dit plezier.
Ik snap ook wel dat de discussie een belangrijke plaats inneemt op een forum maar dan wil ik wel graag discussiëren over zaken die er toe doen en niet over dingen als waar deze discussie inmiddels over gaat.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 17#p309917" onclick="window.open(this.href);return false;
me2 schreef:Even een lesje Nederlands:

Ignorant betekent ook: niet willen weten
Begon het niet hier? :-k
Fish schreef: :D
Je hebt helemaal gelijk me2, het is alleen nog niet in de van Dale opgenomen.
:wink:
me2 schreef:Hee Fish, bedankt voor het erkennen van mijn gelijk, dat siert je! Zo zie je maar weer, de Van Dale is ook niet zaligmakend.
.......
dan wil ik wel graag discussiëren over zaken die er toe doen en niet over dingen als waar deze discussie inmiddels over gaat.
:thumbright:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Lezersservice

Bericht door heeck »

Fish,
Ben je aan een nieuwe Van Dale toe?
De Grote Van Dale levert ignorant = onwetend.
Zelfs nog een mooie toegift voor een broeder die aan onwetenden les geeft: een ignorantijn.
Nu kan iedereen echt rustig verder.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Heeck, even voor de goede orde:
Fish heeft alleen maar geschreven dat de betekenis "het niet willen weten" ("tegen beter weten in" is misschien wel een betere omschrijving) nog niet in de Van Dale is opgenomen.
Maar zo is bijvoorbeeld 'swaffelen' en 'bedrijfspoedel' ook nog niet opgenomen :lol:

Zo, en nu weer over tot de dingen van de dag
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ging dat over de bij creationisten willens en wetens onderhouden onkunde. Zo vlijtig gewild omdat iedere deuk in die onkunde zou moeten leiden tot het transformeren van hun geloof?
R.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Ja Heeck, zo vat je het correct kort en bondig samen.

Weten en geloven gaan nu eenmaal niet samen; daar waar weten verschijnt, geloven verdwijnt!
(je kan moeilijk blijven geloven dat iets rood is als je eenmaal weet dat het blauw is...)
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Maar waar ik me wél ongerust over maak (ik heb niet zo veel op met religie) is dat met het toenemen van onze kennis onze planeet er niet leefbaarder op wordt, althans niet voor de overgrote meerderheid.
Als gelovigen hebben we er in het verleden een zooitje van gemaakt, maar het lijkt er vaak op dat we dat ondanks ('dankzij'?) onze wetenschap in versneld tempo doen...
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Wetenschap en gezond verstand gaan daarom lang niet altijd samen. En dan kom is dus weer bij mijn omstreden woordje terecht...
Jinny

Bericht door Jinny »

Het zooitje wordt meer veroorzaakt door de onbeperkte voortplantingsdrift van de beminde gelovigen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik dacht, dat we weer on-topic gingen. :?

Maar misschien is dit wel een goed onderwerp voor een nieuw topic.

Want uiteindelijk zijn er heel veel mensen, die liever hun kop in het zand steken.
Kijk maar naar de discussie over klimaatveranderingen, ook hier gelopen.

Aan de ene kant mensen, die panisch reageren op berichten van de steeds sneller dichterbij komende rampen op deze aarde en aan de andere kant de mensen, die deze veranderingen volledig toekennen aan de bekende cycli van de activiteit van de zonnevlekken.

Toch is het een feit, dat de poolkappen noord en zuid dramatische zijn verkleind.
Ook ik steek liever mijn kop in het zand, dan dat ik me realiseer, dat we misschien in het jaar 2050 nog maar de helft van ons Nederlandje over zullen hebben, als we niet al onze dijken met een meter ophogen. :oops:

Ook ik denk liever aan: Na ons de zondvloed.
Maar dat zou wel eens letterlijk kunnen zijn voor grote delen van de huidige bewoonbare wereld.
Misschien dat het 50 jaar langer zal duren, maar dat er grote veranderingen aan het komen zijn is zeker.

Is het tij nog te keren?
Ik weet het niet.
Maar zeker niet, als we onze kop in het zand blijven steken.

Niet (alleen) de geleerden en leiders.
Want die weten het al.
Nee, wij allemaal met onze spilzucht en onze behoefte om steeds weer alles aan de ander kant van de wereld te willen zoeken omdat dat (nu nog) goedkoper is en onze zucht om alles steeds weer nieuw te willen hebben en doorgaan met onze wegwerpmaatschappij.
WIJ, die onze medemensen aan de andere kant van de wereld hun vooruitgang in welvaart misgunnen.
WIJ, die kopen en kopen en kopen, omdat de chinezen voor een centje werken en goed werk afleveren.
WIJ, die profeteren van onze welvaart en onze behoeften halen aan de andere kant van de wereld.
WIJ, die midden in de winter verse tomaten willen uit Nieuw Zeeland en goedkope koffie uit Colombia.
WIJ die alles in plastic verpakt willen hebben, ook de kant en klaar maaltijden in zwaar plastic en het gewoon weer in de vuilnisbak mikken.
Waar natuurlijk eerst een grote plastic zak in moet, omdat we te beroerd zijn om de vuilnisbak af en toe schoon te maken.

WIJ,
JIJ en IK steken onze kop in het zand.
Fish
Ontoombaar

Re: Lezersservice

Bericht door Fish »

heeck schreef:Fish,
Ben je aan een nieuwe Van Dale toe?
De Grote Van Dale levert ignorant = onwetend.
Zelfs nog een mooie toegift voor een broeder die aan onwetenden les geeft: een ignorantijn.
Nu kan iedereen echt rustig verder.
R.
Roeland, ik heb een online van Dale via Babylon, daar staat:
ignorant
[iĝnərənt] 1 onwetend, onkundig: ignorant of onkundig van; I'm very ignorant of politics ik heb helemaal geen verstand van politiek 2 dom, onontwikkeld

© 2009 Van Dale Uitgevers, Utrecht/Antwerpen.
Alle rechten voorbehouden/All rights reserved.
http://www.vandale.nl" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.vandale.be" onclick="window.open(this.href);return false;
The audio feature is not part of the Van Dale content.

De gesproken uitspraak maakt geen onderdeel uit van het Van Dale-woordenboek.
Download dit woordenboek
Sorry MariaKat, ik gan niet meer off topic verder. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maakt niet uit Fish.
Het is nu toch al een zooitje 8*)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat schreef:Maakt niet uit Fish.
Het is nu toch al een zooitje 8*)
Alle pagina's van dit topic heb ik net zitten doornemen.
Ik kan geen moment vinden dat het een zooitje werd.

Daarom vermoed ik dat het een DOA *) is.

Roeland
*)
DOA> Dead On Arrival.
Pakketje dat iets bevat dat bij opening al niet blijkt te werken.
R.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

me2 schreef:Jagang, alweer snap je niet wat ik schrijf, dit terwijl dat toch niet zo moeilijk is. Ik zal het daarom nog maar eens uitleggen:

Creationisme verdwijnt door de voortschrijdende wetenschap.

De mens verdwijnt vanwege zijn voortschrijdende ignorantie.

Duidelijk?
Nu ja ... ik snapte het ook niet.

Helaas heeft voortschrijdende wetenschap nog niet veel invloed op het denken van DE mens. Omdat die wetenschap te weinig op de scholen wordt verkondigd waar die er toe doet (het z.g. speciale onderwijs - religieus gericht).
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie