A.r.:
Merci. Ik begrijp nu dat niemand de Dalai Lama en de Tibetanen in een slecht daglicht hebben willen plaatsen. Toen ik eerst reageerde begreep ik dat nog niet. Ondertussen ben ik blij verrast dat er hier zoveel over heen en weer gepost wordt. Ik leer hier enorm bij, ook leer ik mijzelf gaandeweg beter funderen, ik leer ook dat het inderdaad zo is dat je de zaak waarvoor je staat nogal snel gaat idealiseren en ik probeer dit bij mezelf te nuanceren, maar aan de andere kant, als je wat Tibetanen kent, als je hun vriendelijkheid, openheid, vrijgevigheid kent, dan is het moeilijk om niet te gaan idealiseren. Zelfs na de eerste opstanden in Tibet die hardhandig in de kop werden gedrukt door de Chinezen, bleven deze mensen lachen. Ik liep er geschokt en redelijk depri rond, maar deze mensen bleven maar lachen en zonder woorden drukten zij uit, kop op, de wereld is niet vergaan, we mogen blij zijjn dat we leven, en op een dag zal rechtvaardigheid wel geschieden.
Zij wachten nu al 50 jaar op die rechtvaardigheid en hebben ze nog niet gekregen. Een beetje sympathie voor dit volk kan echt geen kwaad, denk ik.
Devious:
Tóch moet men in Tibet, los van alle ellende die de chinezen veroorzaakt hebben, ernstig gaan denken aan hervormingen. Ik denk dat men nooit terug zou moeten gaan naar de middeleeuwse toestanden van voor de chineze inval, die inderdaad te vaak geïdealiseerd worden.
Ik ben het volledig met je eens. Maar Tibet is niet vrij op dit moment, de Chinezen zorgen er nog steeds voor de ellende, dus hervormingen in Tibet zijn niet mogelijk. Buiten Tibet zijn deze volop aan de gang.
Kitty:
Alles draait er mijns inziens om of de mensen die onder een bepaald systeem leven hier gelukkig onder zijn, zo ja, waarom zou je wat aan zo'n systeem veranderen, al zou het in onze westerse ogen middeleeuws zijn.
Ook volledig mee eens. Kolonialisme heeft gefaald, omdat kolonialisme inhoud dat je je eigen cultuur, waarden en normen op een andere cultuur gaat projecteren. Dat is pas paternalistisch, niet?
Devious:
Volgens mij waren Tibetanen gelukkig, lees een aantal boeken over hen of praat met hen dan zal je tot dezelfde conclusies komen. Tibetanen leefden wel absoluut niet in een paradijs: barre omstandigheden, geen gezondsheidsvoorzieningen, lage levensverwachting en zij waren niet bepaald rijk (hoewel dit niet zo een probleem was aangezien er geen cola en hardrock te koop was

).
Maar nu dat de Tibetanen hun geïsoleerdheid met geweld opengebroken is, krijgen zij inderdaad de kans om zich aan te passen aan de modernere, betere omstandigheden, en dit zonder de eigen cultuur te verloochenen. En dit zal gebeuren, en is al aan het gebeuren buiten Tibet, maar zelfs daar zijn er mensen die nog steeds willen verder leven zoals zij altijd geleefd hebben, en dat is ook hun goed recht. Voor sommigen is geluk: cola drinken en hardrock luisteren, voor sommigen is dit yaks hoeden, ploeteren in de aarde, een deel van het graan uit vrijgevigheid en dankbaarheid (niet uit dwang) afstaan aan het klooster, waar ze spirutuele begeleiding krijgen en één of meer van de kinderen onderwijs krijgen. Het is dan natuurlijk goed, en ook dit gebeurt al, dat NGO's schooltjes opzetten voor de kinderen die niet in het klooster zitten, opdat zij een toekomst kunnen hebben buiten het dorp en later cola kunnen drinken en hardrock kunnen luisteren
Indien iemand zichzelf wil afbeulen, dan vind ik dat prima
Dat mensen zich afbeulden is jouw interpretatie en ik ben het daar niet mee eens, probeer mij te overtuigen. Als wij durven veroordelen dat mensen moeten werken om instituties te onderhouden, moeten wij eerst ons eigen belastingsysteem veroordelen. Eigenlijk hadden de Tibetanen op dit vlak veel meer vrijheid dan wij. Er was geen verplichtte belasting, mensen droegen vrijwillig bij, dit was niet opgelegd maar gebeurde spontaan uit dankbaarheid en respect. Wij betalen onze ministers ook en hun regeringsgebouwen en doen dit niet altijd uit dankbaarheid en respect.
Natuurlijk hoor ik je al afkomen: waar zijn die bronnen, toon mij aan dat mensen dit spontaan doen en dan zeg ik lees een biografie van een Tibetaan of iets dergelijks en dan zeg jij weer maar dat is niet objectief, ik heb in een boek van een westerling gelezen dat Tibetanen in kasten leefden en onderdrukt werden door de Dalai Lama en dan zeg ik weer: jij hebt een boek gelezen die letterlijk de geschiedenis van Tibet vertaald zoals die in China is herschreven, schitterend werk, zeer objectief! En zo kunnen verder blijven gaan.
Maar wil je werkelijk weten hoe de Tibetaanse cultuur in elkkaar zit: dan nodig ik u uit eens een Tibetaans klooster te bezoeken, er zijn er zelfs in België en in Huy en bij bepaalde rituelen of feestgelegenheden zul je alle Tibetanen spontaan briefjes naar boven zien halen en dit vol respect en dankbaarheid naar hun hoofd brengen alvorens ze het aan de voet van de boeddha of in de donatie box steken (nochtans zijn dit zeer vrije mensen nu). Trouwens niet alleen Tibetanen, er zijn ook erg veel Westerlingen die dankbaar zijn en willen mee toezien dat zulke instituties die geestelijk zo verrijkend zijn kunnen blijven bestaan en dus donaties geven.
Ook al zou 90 procent van de bevolking zielsgelukkig zijn onder een dictatuur, dan is er nog altijd de 10 procent die in een keurslijf leeft; die niet de vrijheid heeft om haar leven anders in te richten.
Correctie China is een dicatuur, Tibet leeft vandaag onder een dictatuur, voor de invasie van China niet.
Dat de Tibetaanse cultuur opgelegd werd is ook weer jouw interpretatie, in Tibet leefden evengoed mensen die de Bön-religie volgden, er waren er die zwarte magie prefereerden (iets dat niet echt boeddhistisch is) er waren Islamieten en dit kon allemaal naast elkaar bestaan, dus ook jij zou daar de vrije keuze hebben om een hardrockgroepje op te richten (alleen dat er wel geen elctriciteit was natuurlijk).
Boeddhisme is zowat de enige religie (naast Hinduïsme, behalve de Hare Krishna's) die zich juist niet opdringt aan anderen, er bestaat geen bekering, boeddhisten willen wel een voorbeeld zijn en als je dit voorbeeld goed vind, dan ben je "vrij" om dit te te volgen.
En Devious, je bent ook vrij dit niet te volgen, ook al zou je geboren zijn in Tibet.
ik vind dat iedereen zoveel mogelijk vrijheid zou moeten hebben om zijn of haar eigen leven naar eigen wensen in te richten.
Volledig mee eens, het enige waar we in verschillen is dat jij "gelooft" dat er in Tibet die vrijheid niet was en ik "geloof" (ik zou hier liever scrhijven "weet" maar ik zal mijzelf nuanceren) dat die vrijheid er wel was. En hier staan we blijkbaar schaakmat. Maar wie staat er schaak en wie staat er mat?
Reformed:
Ik heb nog steeds niet geantwoord op u, maar ga dit zeker doen, ben op zoek naar goeie links.