skeptic schreef:Theoloog schreef:Het valt mij op dat atheïsten zich steeds vaker dogmatisch uitlaten. Waarschijnlijk omdat men zich bedreigd voelt door het oprukkende geloof. Maar toch.
Men noemt zich wel vrijdenker, maar in hoeverre is men dat werkelijk? Atheïstisch dogmatisme leidt ook tot intolerantie.
Kun je dit wat duidelijker uitleggen? Je zult wel begrijpen dat ik een hekel heb aan dogma's.
.
Theoloog schreef:Ja, het heeft te maken met de mate van overtuiging, de zendingsdrang en de intolerantie tegenover andere visies. De uitsluiting. Neem nu de gedachte dat religieus onderwijs fout is, "want ik ga toch zeker geen publiek geld besteden aan de indoctrinatie van kinderen met een waanbeeld". Daarmee stelt men de eigen levensbeschouwing als absoluut en objectief, en andere zienswijzen als een soort extra toevoegsel daaraan.
Wat je nu doet, is proberen het negatieve van bepaalde godsdiensten in de schoenen van atheisten te schuiven, zendingsdrang en intolerantie, toe maar. Bij mijn weten zijn er in Nederland geen ongelovige denkers of bestuurders die het voorstaan om religieus onderwijs te verbieden.
Het gaat er denk ik niet om of religieus onderwijs goed of fout zou zijn , maar het is onnodig om op scholen te evangeliseren. Wel zinvol is het om over de wereldgodsdiensten te informeren. Als mensen het zinvol vinden hun kinderen te indoctrineren met een bepaalde zienswijze en ze zo een eigen levensbeschouwing willen ontnemen, kunnen ze dat ook wel in hun eigen tijd doen.
Theoloog schreef:Maar de werkelijkheid is dat iedereen zijn eigen levensopvatting heeft, die de werkelijkheid kleurt. Voor sommigen is dat religieus, voor anderen a-religieus. Wat pleiters voor afschaffing van de vrijheid van onderwijs bepleiten komt in feit neer op het gesubsidieerd inprenten van een seculiere wijze van kijken naar de werkelijkheid bij kinderen.
Onzin, je draait de zaken weer op z'n kop, ten eerste is er in Nederland niet zoiets als vrijheid van onderwijs, wel is er een onderwijsplicht.Juist in het bijzonder onderwijs wordt gesubsidieerd een zienswijze ingeprent en als dat wordt afgeschaft, blijft over waarvoor de school eigenlijk was bedoeld.
Theoloog schreef:Sprekend voorbeeld vind ik de verbetenheid waarmee Richard Dawkins zijn geloof uitdraagt; de manier waarop hij als een inquisiteur stad en land afreist om de ketterij te bestrijden en het atheïsme te prediken. Let wel, het gaat me er niet om dat hij evangeliseert, maar de verbetenheid waarmee hij dat doet. De haat tegenover het geloof, met name het christelijke geloof, en de het exoskelet van zekerheid dat hij uitstraalt.
Over dat inquisiteur zijn van Dawkins zullen we het verder maar niet hebben, want je draait ook hier weer alles op z'n kop. Hij heeft denk ik niet zozeer een haat tegen het geloof, maar eerder een afkeer. Je stelling dat hij zekerheid uitstraalt klopt wel, dat kun je van Binnendijk en Knevel trouwens niet zeggen.
Zelf ben je ook niet zeker van je zaak, als ik onderstaande quote lees kan ik me niet voorstellen dat je kinderen zou willen inprenten dat er een God is die alles in de hand heeft en voor ons zorgt. Als die voorstelling zich ontwikkelt, betekend dat dan niet dat het met ons denken mee evolueert en dus een valse zekerheid is?
Theoloog schreef:Ik zie God niet als een persoon. Ook niet als een 'kracht', want dat is net zo goed een metafoor, ontleend aan onze werkelijkheid. De bijbel stelt God wel zo voor. Maar de godsvoorstelling is ook in de bijbel onderhavig aan evolutie. Die voorstelling ontwikkelt zich.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9643#69643