Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7
Geplaatst: 10 jan 2022 15:15
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Precies ! Juist het besef dat absolute zekerheden niet bestaan als niets bewezen is, kenmerken rationeel denken.Peter van Velzen schreef: ↑09 jan 2022 02:01
Ik ben verbaasd over degenen zichzelf een getal 7 of zelfs groter dan 7 willen toekennen. Het begint op een dogma te lijken, En dan ben je vrijdenker af. Mijns inziens dien je als vrijdenker altijd ruimte te laten voor objectief en herhaalbaar bewijs van het tegendeel voordat je een these volledig verwerpt. Zijn de 7’s (of hoger) dan geen vrijdenkers?
Ook deze vind ik raak.Maar zijn zij die in complot-theoriën geloven aantoonbaar verschillend? De meesten claimen van wel, maar in de praktijk zijn religieuze redenen en redenen die berusten op waandenkbeelden niet objectief te onderscheiden. Daarom zeg ik vaak “Wij hebben vrijheid van waandenkbeeld” in onze grondwet.
Mee eensMaria schreef: ↑08 jan 2022 11:11 Mijn idee daarin is, dat het moet verdwijnen uit het van staatswege geregelde openbare leven en dus ook in een regeringsbeleid dat secularisatie, in de weg staat, met het gevaar van discriminatie, die op die manier gelegaliseerd kan worden.
Wat in de praktijk dan ook nogal eens gebeurt.
Mee eens. Helaas wordt die wet nogaleens ten onrechte aangehaald
Laat ik het uitleggen (op het gevaar af off topic te raken):
Ik wel.
In het Engels vertaald: "I believe in wonders, not in miracles."Georgie schreef: ↑10 jan 2022 23:16 Ik geloof in de wonderen van de natuur.
Ik geloof in het wonder van de liefde. De solidariteit, de onbaatzuchtige medemenselijkheid (al moet ik toegeven dat die tegenwoordig nogal zeldzaam is).
Ik geloof in het wonder van de eeuwige cirkelgang ven leven en dood en evolutie waardoor het leven zich steeds opnieuw aan de veranderende omstandigheden aanpast
Ik geloof in het wonder van dat zo complexe, kwetsbare maar ook zo robuuste en levenskrachtige mechanisme dat we 'De levende natuur' noemen of 'Het natuurlijk evenwicht'
Ik geloof niet in de bovennatuurlijke wonderen van het magisch denken, hierbij inbegrepen de 'eeuwige ziel' het 'hiernamaals', een leven na de dood en alles anders wat kerk en mystiek propageren.
maar laten we niet te ver afdwalen.
Dit riekt naar Pantheïsme.Georgie schreef: ↑10 jan 2022 23:16Ik geloof in de wonderen van de natuur.
Ik geloof in het wonder van de liefde. De solidariteit, de onbaatzuchtige medemenselijkheid (al moet ik toegeven dat die tegenwoordig nogal zeldzaam is).
Ik geloof in het wonder van de eeuwige cirkelgang ven leven en dood en evolutie waardoor het leven zich steeds opnieuw aan de veranderende omstandigheden aanpast
Ik geloof in het wonder van dat zo complexe, kwetsbare maar ook zo robuuste en levenskrachtige mechanisme dat we 'De levende natuur' noemen of 'Het natuurlijk evenwicht'
Na deze opmerking heb ik even georgies tekst opnieuw gelezen. De laatste zin is een onjuiste aanname. De evolutie zorgt op zich niet voor evenwicht. Dat doet slechts de chemie van her leven. Een nieuwe mutatie verstoort soms het evenwicht, waarna er wel min of meer een nieuw evenwicht ontstaat. Maar uiteindelijk wordt ook dat weer verstoort, door een mutatie die onder dat nieuwe evenwicht voordeel oplevert. Pantheisme gaat wellicht wat ver. Ik denk dat de idee wordt ingegeven door de constatering dat menselijk gedrag een veel snellere verstoring te weeg kan brengen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 jan 2022 11:12Dit riekt naar Pantheïsme.Georgie schreef: ↑10 jan 2022 23:16Ik geloof in de wonderen van de natuur.
Ik geloof in het wonder van de liefde. De solidariteit, de onbaatzuchtige medemenselijkheid (al moet ik toegeven dat die tegenwoordig nogal zeldzaam is).
Ik geloof in het wonder van de eeuwige cirkelgang ven leven en dood en evolutie waardoor het leven zich steeds opnieuw aan de veranderende omstandigheden aanpast
Ik geloof in het wonder van dat zo complexe, kwetsbare maar ook zo robuuste en levenskrachtige mechanisme dat we 'De levende natuur' noemen of 'Het natuurlijk evenwicht'
Peter van Velzen schreef: ↑12 jan 2022 00:41Na deze opmerking heb ik even georgies tekst opnieuw gelezen. De laatste zin is een onjuiste aanname. De evolutie zorgt op zich niet voor evenwicht. Dat doet slechts de chemie van her leven. Een nieuwe mutatie verstoort soms het evenwicht, waarna er wel min of meer een nieuw evenwicht ontstaat. Maar uiteindelijk wordt ook dat weer verstoort, door een mutatie die onder dat nieuwe evenwicht voordeel oplevert.
De associatie van mijn gedachtengoed met pantheïsme is wel zo’n flagrante misser, dat het bijna een belediging wordt. Hier zal ik het maar bij laten.Peter van Velzen schreef: ↑12 jan 2022 00:41 Pantheisme gaat wellicht wat ver. Ik denk dat de idee wordt ingegeven door de constatering dat menselijk gedrag een veel snellere verstoring te weeg kan brengen.
Dit is enigzins off-topic, dus als er veel reacties op komen, dan verplaats ik het wel naar een nieuw topic over evolutie.
Wat is hier de definitie /invulling van God?Maria schreef: ↑30 dec 2021 09:51 Ik kwam dit tegen op de Facebook pagina van De Vrije Gedachte.
(De link is voor wie daar in kan loggen. )
Richard Dawkins 'Belief Scale Scoring Rubric
Waar sta jij in deze "geloofsschaal"?
Waar sta jij op de Dawkins Scale?
1 Sterke theïst : Ik twijfel niet aan het bestaan van God, ik WEET dat hij bestaat.
2 De facto Theïst : Ik kan het niet zeker weten, maar ik geloof sterk in God en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat hij er is.
3 Zwakke theïst : Ik ben erg onzeker, maar ik ben geneigd in God te geloven.
4 Pure agnosticus : Gods bestaan en niet-bestaan zijn precies equiprobable.
5 Zwakke atheïst : Ik weet niet of God bestaat, maar ik ben geneigd sceptisch te zijn.
6 De facto atheïst : Ik kan het niet zeker weten maar ik denk dat God erg onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat hij er niet is.
7 Sterke atheïst : Ik ben er 100% zeker van dat er geen God is.
In de reacties worden de nummers aangegeven, vaak met motivatie.
Op deze website vernoemd, met een paar citaten van mensen, die zich hiermee hebben bezig gehouden.
Met becijfering door de auteur ervan.
Dawkins noemt zichzelf een 6.
https://nl.gov-civ-guarda.pt/are-you-be ... wkins-test
Ik denk, dat je dat voor dit gedachtenspel zelf mag invullen.
Ik denk dat ook.
RoelandDe essentie van juridische wetten is dat ze per definitie impotent zijn. Dit in tegenstelling tot natuurwetten die per definitie van kracht zijn. Terwijl natuurwetten geen behoefte hebben aan een macht die hen in stand houdt, kan het recht niet buiten een dergelijke macht om. Natuurwetten zijn een beschrijving van de macht; de juridische wetten zijn een beschrijving van de rechtvaardigheid.
Natuurwetten zijn als zodanig nooit rechtvaardig, ze beschrijven de feitelijke situatie. Juridische wetten zijn als zondanig nooit van kracht, ze beschrijven de wenselijke situatie. De rechtsorde is een combinatie van rechtvaardigheid en macht. Het schrijft een gewenste situatie voor en handhaaft deze. De rechtsorde is ontstaan uit de behoefte om de heersende krachten te controleren.