Dank voor het compliment! Ik zie dit forum eerder als een plek om mijn denken scherp te houden, dan een plek om mijn ego te botvieren op een ander. Ad honimen is een gevoel, waarop je niet hoeft te reageren.
dikkemick schreef:@SamJ
Zou je de moeite willen nemen dit betoog van Peter Bhogossian vanaf 10.00 minuten te beluisteren?
Of je het met zijn stelling eens bent.
Voor zover ik gekeken heb ben ik het eens met zijn stelling; geloven in onbetrouwbare methoden van kennis op doen is 'delusional' zeker! In het verband met religieuzen die de onbetrouwbaarheid van hun eigen methoden niet inzien zullen waarschijnlijk gedreven worden door bias.
dikkemick schreef:Moeten we het antwoord m.a.w. zoeken in de fysica/kosmologie of metafysica?
Verder heb ik er vertrouwen in dat het antwoord vandaag of morgen tevoorschijn zal komen uit de wetenschappelijke hoek. Tot die tijd houd ik het zelf maar op: Ik weet niet waarom er iets en niet niets is.
Als het antwoord er is - nochtans of deze er ooit komt, komt deze niet uit de fysica of kosmologie, maar wordt hij ondersteund door een degelijke fysica of metafysica. Vergeet niet dat deze takken van wetenschap (ja, metafysica is ook wetenschap) instrumenten zijn om antwoorden mee te zoeken in de werkelijkheid, en niet de werkelijkheid zelf.
Dat beloof ik schreef:Ik zie nog steeds het verband tussen deze zaken niet. Waarom zou zo'n verklaring leiden tot een waardeoordeel van verschillende morele standaarden? Het verband ontgaat mij volledig.
Als iets er toevalligerwijs is, is er dus geen noodzakelijke grond in datzelfde iets te vinden voor wat voor een moraliteit dan ook. Dit betekent uiteraard niet dat er geen moraliteit mogelijk is, alsmede dat we geen voorkeur voor de een of andere morele waarden kunnen hebben; het bestaan van moraliteit is slechts een contingent gegeven.
Dat beloof ik schreef:Overigens rijmt uw bewering dat U atheist bent, niet met wat U in het begin schreef:
Er zijn een aantal Godsbewijzen gegeven die logischerwijs verklaren dat er iets moet zijn. Tenminste, ik maak er 'iets' van, maar het was voor deze denkers zelf het idee om te bewijzen dat God bestaat. Ik ga met die denkers mee, indien (Ik had hier beter 'mits' kunnen typen, om dergelijke verwarring te voorkomen) we spreken over een spinozistische God (het iets/natuur/werkelijkheid is God). Wat zijn dan nu die Godsbewijzen? Een Godsbewijs van Anselmus gaat als volgt: er is iets, omdat het onmogelijk niet had kunnen bestaan (en dit is God, aldus Anselmus). Descartes kwam met het argument dat: we hebben het begrip van een volmaakt wezen, en een volmaakt wezen heeft alle perfecties, daarnaast is bestaan een perfectie, en daarom bestaat God.
Lees de quote nog eens aandachtig na Dat beloof ik

.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat denken met concepten welke eigenschappen hebben als oneindig, omnipotent met wat voor een naam dan ook (God, natuur etc.), niet perse duidt op theïsme. Verdiep je eens in de substantieleer van Spinoza bijvoorbeeld.
Waarom? schreef:
En een universele verklaring voor het feit dat er iets is, zou een als logisch fundament kunnen zijn voor een moreel systeem. Dat is geen logische gevolg trekking, alleen als er een verklaring achter zou zitten met intelligentie en die OOK nog iets wil met dit universum.....ik kan me nog geen methode indenken die het mogelijk maakt om dat te bewijzen...We praten natuurlijk dan niet over methodes gelovige kletspraatjes of "Godsbewijzen".....Niet omdat ik daar niet aan wil,...maar het is niet anders dan menselijk (wens) denken.
De wereld is Absurd, aldus Albert Camus
Waarom? schreef:
We hebben alleen wat pseude wetenschap...die op z'n positiefs de (natuur)wetenschap scherp houdt en er voor zorgt dat ze niet doorslaan in "Sciëntisme"
Volgens mij zijn de wetenschapsfilosofen er om de wetenschap on track te houden - in elk geval weg van het sciëntisme - en niet de pseudowetenschappers. Echter, dit is een andere discussietopic waardig.