Re: Ds. Paul Visser: "Veel kerkgangers zijn het zat".
Geplaatst: 18 nov 2016 22:33
@Rereformed,
Ik lees het; zelf het ND is niet meer te vertrouwen.
Ik lees het; zelf het ND is niet meer te vertrouwen.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Of het alleen kerkpropaganda is.??Rereformed schreef: Dit is kerkpropaganda. In Finland is vrijwel niemand geïnteresseerd in de kerk en 'geloof'. Twee of drie procent van de bevolking gaat wekelijks naar de kerk. Zes procent gaat 'soms'.
Religieus geloof is iets heel persoonlijks en of je gelooft of niet, is taboe om het over te hebben. En de drempel om het te hebben over de inhoud van iemands geloof ligt nóg hoger.
Of iemand gelooft of niet is van geen enkel belang in de omgang met elkaar, omdat niemand het over geloof heeft en je het dus niet van elkaar weet.
http://evangelicalfocus.com/europe/2081 ... istian_God" onclick="window.open(this.href);return false;The newest figures show that the numbers remained somewhat the same as four years ago. While belief in Christian God increased in six percentage points, the percentage of those who don’t believe in God at all increased as well (from 21% to 23%).
Toch denk ik dat misschien de voorgaande onderzoeken niet echt juist zijn uitgevoerd.PREVIOUS FINDINGS Previous four-year report Haastettu kirkko (Community, Participation and Faith, 2012) showed that Christianity had decreased rapidly. While in 2007 still over 60% of Finns considered Jesus as the Son of God, in 2011 the number was down to 41%. Belief in the virgin birth of Jesus had decreased from 50% to 28% in the same period.
See more: http://evangelicalfocus.com/europe/2081 ... istian_God" onclick="window.open(this.href);return false;
Herstel: Moet zijn 4 jaar tijd.Maria schreef:In 5 jaar tijd van 60 naar 41% gelovigen.PREVIOUS FINDINGS Previous four-year report Haastettu kirkko (Community, Participation and Faith, 2012) showed that Christianity had decreased rapidly. While in 2007 still over 60% of Finns considered Jesus as the Son of God, in 2011 the number was down to 41%. Belief in the virgin birth of Jesus had decreased from 50% to 28% in the same period.
See more: http://evangelicalfocus.com/europe/2081 ... istian_God" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt.Waarom? schreef:Een sociologisch onderzoek op zo'n korte tijdhorizon geeft al te denken.
Ik protesteer,...mijn denken is redelijk consequent.....de hoeveelheid kennis is uiteraard niet constant...ik denk (oeps)...dat deze bij mij nog steeds klimmende is.....Maria schreef: Klopt.
Er is niets wisselvalliger dan het menselijk denken, en ook vaak meningen, gerelateerd aan en beïnvloed door de luimen van de dag.
EnOp zulke momenten realiseer ik me opnieuw dat wij een probleem hebben: wij kunnen slecht omgaan met lijden en tegenslag. Dat geldt breed in onze cultuur; het geldt ook voor christenen. Vaak is het niet waar dat nood leert bidden. Wanneer iemand getroffen wordt door kwaad en lijden, is dat ook vaak het moment om te breken met God en met geloof. „Als God dit toelaat, kan ik niet meer in Hem geloven.” Volhouden en geduld hebben gaan ons niet makkelijk af.
Kijk, waarom zou je inderdaad nog geloven?. Lijden is een gegeven, Lijden in combinatie met God is een onmogelijkheid of het moet een erg boosaardige God zijn. Waarom zou je vasthouden aan Hem als lijden Hem NIETS interesseert en dat de komst van zijn Rijk al minstens 1900 jaar te laat is gekomen? Graag iets beter nadenken,..dank u: de toekomst van het Godsrijk is inderdaad niets onzeker: het zweeft als een illusie in hoofden van theologen.....Voor christenen is dat onlosmakelijk verbonden met het derde wat Augustinus noemt. Lijden kan een reden zijn om te besluiten dat God niet bestaat en verder te leven als atheïst. De ware deugd is juist in staat in het lijden God vast te houden en vol verlangen toe te leven naar Gods komende rijk. Aan de toekomst van Gods rijk is niets onzeker.
Dag Gershom en PietV,PietV. schreef:Mooi stuk Gershom die kunnen ze gelijk meenemen naar het eerstvolgende congres. Nu sar ik theologen af en toe, soms lijden de goedwillenden er ook onder. Die het instituut gedateerd vinden en de exegese met zekere minachting beoordelen, maar uitzonderingen kun je niet altijd meenemen binnen een repliek.
Echter wat vaak opvalt is dat ze zichzelf steeds opnieuw aan het uitvinden zijn en dan heb ik het niet over de uitverkorenen die de enkele plaatsen mogen bezetten van de gereformeerde gemeentes, maar over de bulk die richting de SOW gemeentes dendert. Nu kun je dus ook zeggen dat ze achter de feiten aanlopen en als ze er eindelijk aan toe zijn dan moeten ze weer naar het volgende geschilpunt. En zo houden ze elkaar bezig of voor de gek. Dat laatste zal ieder voor zich moeten uitmaken.
http://www.cip.nl/nieuws/november-2016/ ... -den-brink" onclick="window.open(this.href);return false;Jij zaait onkruid!’ Boem. Ineens kwam het hoge woord eruit. Een paar weken geleden, tijdens een gespreksavond over aanhakers en afhakers bij het geloof," schrijft Tijs van den Brink in een blog voor de EO. "Ik had de kritiek verwacht toen we vijf jaar geleden begonnen met AdieuGod? Maar toen bleef het tamelijk stil.
Bram Kraamdorp mag wel oppassen!......Ik heb ook gehoord van mensen die veel uitzendingen bekeken hadden, concludeerden dat er ‘iets’ moet zijn en er daarna voor kozen een cursus over het christelijke geloof te gaan volgen. AdieuGod? als mosterdzaadje...
Wat ik jammer vind is dat u uiteindelijk afsloot met de zin: ‘Wij weten allemaal, als je je er een beetje in verdiept, dat die boeken verschrikkelijk zijn, en ze roepen allemaal op tot geweld’ waarbij u de Koran, de Thora en de Bijbel op één hoop veegde. Uiteraard werd dat veroorzaakt door het feit dat Wissam Feriani telkens de inhoud van de Koran vereenzelvigde met de Thora en de Bijbel.
Het verbaast mij echter dat er in een programma op de publieke omroep op zo’n ongenuanceerde en ondeskundige wijze gesproken wordt over de inhoud van de Bijbel (waar ik mij in deze reactie toe beperk). Daar ligt impliciet een negatief oordeel in besloten over een substantieel deel van onze samenleving, voor wie de Bijbel een bron van geloof en inspiratie is.
Mijn concrete vraag is: in hoeverre is er in uw programma ruimte voor het andere verhaal, wat recht doet aan de inhoud van de Bijbel en aan het geloof van christenen vandaag? Juist als predikant in Amsterdam ontdek ik meer dan ooit dat het er zowel in de Bijbel als tot op de dag van vandaag omgekeerd aan toe gaat: de Levende dringt zich niet op met geweld (al zijn kerken door hun optreden in belangrijke mate debet aan deze beeldvorming), maar heeft lief als geen ander. Terwijl Hij zich zonder protest door ons laat afdanken, negeren, vertrappen en kruisigen, houdt Hij niet op ons met uitgestoken hand tegemoet te komen en hetzelfde te zeggen wat ooit Nelson Mandela als eerste zei, toen hij na jarenlange gevangenschap voor het eerst op tv verscheen: Forgiveness and peace!
Ik ben het woord religiestress ook weer tegen gekomen. Ooit bedacht door gelovigen om de stress die ze ervaren op het bord van de tegenpartij te leggen. Maar wat is er eigenlijk mis met de constatering van Pauw? En op welke gronden moet de publieke omroep naar de pijpen gaan dansen van christenen die zich bezwaard voelen? Ze kunnen toch doorschakelen en via uitzending gemist alle niet onderbouwde en zwaar subjectieve wanen tot zich nemen via de EO. En daarna gewoon op tijd naar bed gaan en niet wachten tot Pauw iets verteld dat ze niet willen horen.Waarom? schreef:Paul Visser heeft de balen van Pauw: -> is niet respectvol genoeg richting Christenen:
Ik lees net via je link dat het programma P&W ooit is onderzocht en dat de "onthutsende" conclusie in beeld kwam dat hier sprake was van vooringenomenheid omdat men er vanuit gaat dat God niet bestaat. Dan kun je toch ook stellen dat het programma thuis hoort op de buis omdat ze de mening van een groot deel de Nederlanders weergeeft. En dan heb ik het nog niet over de grote groep academici die dit ook de meest aannemelijke versie vinden. Eigenlijk is dit programma zijn tijd ver vooruit want er komen steeds meer niet gelovigen. En is bijvoorbeeld het christelijke media deel zwaar vertegenwoordigd maar niet meer representatief voor wat er zich inmiddels afspeelt. Dus laat bijvoorbeeld het RD zelf gaan nadenken of hun mening nog legitiem is, valt te onderbouwen en iets toevoegt aan de discussie.Waarom? schreef: http://www.rd.nl/kerk-religie/dr-visser ... -1.1356566" onclick="window.open(this.href);return false;