Momenteel is meer lokale autonomie het enige medicijn tegen het corporatisme dat de macht sluipenderwijs overneemt.
Protesteren, MAW corporatisten als gesprekspartners beschouwen, zal hierbij niet helpen.
Ik vraag me af: Als protesteren niet helpt, waarom proberen veel machthebbers het dan te voorkomen?
ZIjn zij nou zo dom, of ben jij nou zo slim?
Excuses aan Louis voor de persiflage.
Lokale automnomie is een goed idee als de problemen lokaal zijn. Onze huidige problemen zijn groterndeels globaal. (groeiende wereldbevolking, klimaatverandering, noem maar op. Die ga je niet op lokaal nivo even te lijf. Ik stel me er dan ook niet zo veel van voor. moet
Let trouwens op, hoe "Den Haag" de verantwoordelijkheid graag de gemeentes in de schoenen schuift maar de macht bij voorkeur aan zichzelf houdt. Dat is nog een complicerende factor. Lokale overheden doen elders ter wereld niet altijd fijnere dingen dan het centraal gezag. De regering van Pakistan zal geen vrouwen veroordelen tot groepsverkrachting om maar wat te noemen. Maar de lokale stamoudsten doen dat dus wel.
Nee, om de macht te delen moet je meer doen dan haar versnipperen,
Peter van Velzen schreef:Ik vraag me af: Als protesteren niet helpt, waarom proberen veel machthebbers het dan te voorkomen?
ZIjn zij nou zo dom, of ben jij nou zo slim?
Excuses aan Louis voor de persiflage.
Hier in het westen probeert men dat helemaal niet te voorkomen.
Althans: Niet direct.
Uiteraard word je als burger wel steeds mee in een positie gedrongen die protesteren steeds moeilijker maakt.. Loonmatiging, dure hypotheken, flexibilisering van de arbeidsmarkt, het "ik" dat op een voetstuk staat..
Verdeel en heers.
Al werd het vreedzaam protesterende Occupy in Amerika wel met geweld uiteen gedwongen.
Erg effectief is de groepering verder overigens niet geweest.
Lokale automnomie is een goed idee als de problemen lokaal zijn. Onze huidige problemen zijn groterndeels globaal. (groeiende wereldbevolking, klimaatverandering, noem maar op. Die ga je niet op lokaal nivo even te lijf. Ik stel me er dan ook niet zo veel van voor.
Verwacht je dat globalistische markten dit voor ons gaan oplossen dan?
Als we meer lokaal doen, en minder centralistisch te werk gaan, zullen we ook slimmer met onze energie moeten omgaan.
Mij lijkt het terugschakelen van globaal naar meer lokaal juist het slaan van twee vliegen in één klap.
Je brengt de democratie terug bij de mensen, en een meer decentrale energie-opwekking houdt die democratie ook bij de mensen.
Bedenk dat veel macht zich kan concentreren waar machthebbers aan de kraan of op de grondstoffen zitten. Een belangrijk deel van de geopolitieke (machts)spelletjes draait net hierom.
Let trouwens op, hoe "Den Haag" de verantwoordelijkheid graag de gemeentes in de schoenen schuift maar de macht bij voorkeur aan zichzelf houdt. Dat is nog een complicerende factor.
Dat dit kan, heeft alles te maken met een totaal gebrek aan interesse, en creativiteit op lokaal niveau.
Als de bevolking zich zo kan organiseren dat men zelf een lokale economie uit de grond stampt, door bijv. zelf voedsel te verbouwen (urban farming), en duurzame, herbruikbare verpakkingsmaterialen te gebruiken, en wellicht een lokale valuta te introduceren (Zoals in Totnes Engeland), néémt deze een redelijk deel van de controle over het eigen reilen en zijlen terug in handen.
Evengoed zullen we naar een meer lokale economie toe moeten als de fossiele brandstoffen te duur worden, maar dat is wellicht een iets andere discussie.
Lokale overheden doen elders ter wereld niet altijd fijnere dingen dan het centraal gezag. De regering van Pakistan zal geen vrouwen veroordelen tot groepsverkrachting om maar wat te noemen. Maar de lokale stamoudsten doen dat dus wel.
Nee, om de macht te delen moet je meer doen dan haar versnipperen,
Het centraal gezag doet ook niet overal fijne dingen.
Een land dat nu instabiel is door stammentwisten en dergelijke, zal dat na decentralisatie nog steeds zijn.
Ik denk echter niet dat het erg zinvol is om dat te extrapoleren naar onze contreien.
Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat het centraal gezag in actie komt om lokale initiatieven te kapen of neer te slaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Lokale initiatieven kunnen uiteraard best bijdragem aan de oplossing van wereldwijde problemen, maar de meest praktische oplossing voor het energieprobleem is - bijvoorbeeld - niet overal even makkelijk toe te passen. De enige energiebron die meer energie opleveren kan dan wij ooit kunnen benuttem is die van de zon. Vrijwel alle andernue energiebronnen bieden minder energie, en de meesten ervan zijn indirect ook op zonne-energie gebaseerd. (uitzondering aardwarmte en nucleaire energie)
In lokaties met veel regen en veel bewolking is daarom dat probleem van een andere omvang dan in lokaties met veel zonneschijn. WIj leven nu in een wereld waarin vrijwel alles wat we hebben niet door ons zelf wordt vervaardigt en waarin tallosze zaken van heinde en ver komen.
ZIe jij al een wereld voor je waar al je gebruiksartikelen in Enschede worden vervaardigd, of zelf in Overijssel of zelfs in Nederland? er zijn talloze producten die hier in het geheel niet worden vervaardigd. De apparatuur waarmee je op dit forum komt, komt voor het overgrote deel uit her buitenland.
We zullen moeten accepteren dat we met alle wereldburgers moeten samenleven. Je concentreren op lokale zaken is in deze tijd niet langer een oplossing voor de meeste problemen.
Peter van Velzen schreef:Lokale initiatieven kunnen uiteraard best bijdragem aan de oplossing van wereldwijde problemen, maar de meest praktische oplossing voor het energieprobleem is - bijvoorbeeld - niet overal even makkelijk toe te passen. De enige energiebron die meer energie opleveren kan dan wij ooit kunnen benuttem is die van de zon. Vrijwel alle andernue energiebronnen bieden minder energie, en de meesten ervan zijn indirect ook op zonne-energie gebaseerd. (uitzondering aardwarmte en nucleaire energie)
Er is naast wind en zonne-energie ook nog aardwarmte.
Maar bovenal zei ik dat we er slimmer mee moeten omgaan, wat betekent: Er veel minder van verbruiken.
ZIe jij al een wereld voor je waar al je gebruiksartikelen in Enschede worden vervaardigd, of zelf in Overijssel of zelfs in Nederland? er zijn talloze producten die hier in het geheel niet worden vervaardigd. De apparatuur waarmee je op dit forum komt, komt voor het overgrote deel uit her buitenland.
Ik zeg ook niet dat alles lokaal moet, maar wat lokaal kán, kan je beter ook lokaal regelen, en dat is meer dan we nu doen. Bovendien kunnen we met veel minder apparatuur doen, en verspilling tegengaan door geplande slijtage uit te faseren. Maar goed, nu wordt het opeens wel erg een milieudiscussie.
En sommige zaken die elders worden vervaardigd, kunnen we evengoed hier vervaardigen.
Het is niet dat het nu elders "goedkoper" kan, dat we hier daarom niets meer zouden kunnen maken.
We zullen moeten accepteren dat we met alle wereldburgers moeten samenleven. Je concentreren op lokale zaken is in deze tijd niet langer een oplossing voor de meeste problemen.
We worden vroeg of laat goedschiks of kwaadschiks meer teruggeworpen op lokale economieën en besturen.
Ik stel voor dat we daar vast op anticiperen, zodat we de landing kunnen verzachten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang schreef:
We worden vroeg of laat goedschiks of kwaadschiks meer teruggeworpen op lokale economieën en besturen.
Ik stel voor dat we daar vast op anticiperen, zodat we de landing kunnen verzachten.
Ik hoop toch echt dat ik dat niet meer ga meemaken.
Vooralsnog ben ik bijvoorbeeld economisch afhankelijk van een pensioen uit Nederland.
Als ik moet leven van de economie van Trang. dan gaat het pas goed mis!
Nee, het is toch te hopen dat we de wereldeconomie in stand kuinnen houden, ook al zal er veel aan moeten veranderen. Afhankelijjk worden van lokale bronnen zal bepaald geen pretje worden!
Peter, we zijn nooit 100% afhankelijk geweest van lokale bronnen, dus dat zal waarschijnlijk ook in de toekomst het probleem niet zijn.
Zelfs in het pre-industriele tijdperk was er al zeevracht die met zeilboten de wereld rond ging.
Ik stel slechts dat men waar mogelijk zaken beter lokaal kan regelen, en daar waar dit niet mogelijk is, kan men het best met beleid zaken van elders halen.
Maar dat we uiteindelijk zo veel mogelijk af moeten van centralisme/monopolisme lijkt me onvermijdelijk.
Meer kleinschaligheid is bittere noodzaak.
Als we een wereldeconomie op de huidige schaal draaiende moeten houden, is er binnen enkele decennia geen wereldeconomie meer. Want ze wordt vrijwel volledig aangedreven door fossiele brandstoffen.
Henry Ford
Jagang schreef:
Als we een wereldeconomie op de huidige schaal draaiende moeten houden, is er binnen enkele decennia geen wereldeconomie meer. Want ze wordt vrijwel volledig aangedreven door fossiele brandstoffen.
Dus moet er worden averegeschakeld op andere energiebronnen. Dat wil echter niet zeggen dat je computer voortaan in je eigen dorp wordt geproduceerd. Hij komt waarschijnlijk toch uit China!
Nee dat gaan we niet even lokaal regelen. De wereld waarin de fossiele brandstoffen achterhaald zijn, zal waarchijnlijk alleen maar globaler zijn. Maar onze achterkleindkinderen zullen het zien , , ,
Je hebt trouwens gelijk dat we al heel lang niet alles lokaal produceren, Reeds in de prehistorie was er sprake van internatiole handel, Alleen heette dat toen niet zo.
Peter van Velzen schreef:Dus moet er worden averegeschakeld op andere energiebronnen. Dat wil echter niet zeggen dat je computer voortaan in je eigen dorp wordt geproduceerd. Hij komt waarschijnlijk toch uit China!
Mogelijk.
Maar hopelijk komt er dan bijv. geen goedkope kleding meer uit China, en hopelijk sturen we ons elektronische afval dan niet meer naar China, zodat we eea kunnen recyclen, en (gedeeltelijk) hier produceren.
Nee dat gaan we niet even lokaal regelen. De wereld waarin de fossiele brandstoffen achterhaald zijn, zal waarchijnlijk alleen maar globaler zijn. Maar onze achterkleindkinderen zullen het zien , , ,
Je hebt trouwens gelijk dat we al heel lang niet alles lokaal produceren, Reeds in de prehistorie was er sprake van internatiole handel, Alleen heette dat toen niet zo.
Precies.
Maar toch regelden ze toen meer lokaal dan globaal.
Nu is het andersom.
We moeten gewoon heel goed gaan kijken wat lokaal kan.
Henry Ford