De bizarre evolutieleer van Jozef Rulof.
Moderator: Moderators
Het thema van deze topic was eigenlijk de omstreden leer van Rulof en niet of er in zijn algemeenheid leven na de dood, een hiernamaals of zelfs reïncarnatie bestaat. Beter wellicht om daarover een aparte topic te openen. TipX becommentarieert dit forum als "iedereen leeft steeds meer in een eigen wereld." Een variatie van denkkaders verfrist juist een discussie.
Daarnaast gaf Kitty al eerder terecht aan dat ook elk medium dat beweert contacten te hebben met gene zijde zijn eigen universum heeft dat onderling weer kan verschillen. Ikzelf heb daar geen enkele moeite mee, behalve als het om een zeer controversieel universum gaat zoals dat van de heer JR.
Daarnaast gaf Kitty al eerder terecht aan dat ook elk medium dat beweert contacten te hebben met gene zijde zijn eigen universum heeft dat onderling weer kan verschillen. Ikzelf heb daar geen enkele moeite mee, behalve als het om een zeer controversieel universum gaat zoals dat van de heer JR.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein
Herman: ik heb daar ten allen tijde moeite mee omdat hij zichzelf namelijk tot uitvolkorene/autoriteit benoemd over deze gene zijde zonder dat daar een redelijke bevestiging voor is van die gene zijde behalve van die uitvolkorene/autoriteit zelf. Ik hoef je niet te vertellen dat dat een cirkelredenering is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Beste Saraje, ik neem dergelijke boeken ook met een flinke korrel zout. Maar bij bijvoorbeeld Seth lees ik relatief veel wijze raadgevingen en verklaringen en bovendien ontbreekt het niet aan humor. En er wordt ook niet gezegd van: zo-is-het-en-niet-anders, maar: schep je eigen universum. Ik sluit ondanks dat niet uit dat schrijfster Jane Roberts alles heeft verzonnen, maar dan beschikte zij wel over een goede fantasie.
Heel anders wordt het als er een dwangmatige en dreigende toon meespeelt (zoals bij JR steeds: "....en dit is de heilige waarheid!").
Heel anders wordt het als er een dwangmatige en dreigende toon meespeelt (zoals bij JR steeds: "....en dit is de heilige waarheid!").
Tsja, humor even flauw gezegd hoor maar zodra men elke leer te serieus neemt, verdwijnt de humor. Kenmerkend voor fundamentalisten van welke soort dan ook is het ontbreken van zelfspot. Je boekje kan nog zo grappig bedoeld zijn maar zodra men zichzelf of de leer te serieus neemt, is het al heel snel op een hellend vlak zich aan het begeven. Uiteraard kan dit wel in verschillende maten en hoeveelheden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Blueflame schreef: Deze 2 zinnen plaats jij achter elkaar. Alsof de stringtheorie ook maar iets te maken heeft met geesten. De stringtheorie probeert enkele eigenaardigheden rond gravitatie te beschrijven, en doet in de verste verte geen uitspraken over geesten. De serieuse aanhangers van de stringtheorie zijn er zich zeer wel van bewust dat eerst dat graviton zal moeten gevonden worden.
Eu, waar ik schrijf iets over Geesten. Ik zie het niet staan. Je moet er geen dingen bij fantaseren. Je moet wel lezen.
Een feit is: wat is een elektron, wat is een proton, wat is een neutron. Dit zijn niet de knikkers zoals ze in de chemie boekjes zijn afgedrukt. Het zijn wolkjes energie. Waar worden deze energie door gevoedt?, Hoe kan een electron continue draaien om een kern m.a.w waar haalt deze de energie vandaan om dit te doen. Beweging kost immers energie. Dus er zijn genoeg vragen te stellen over de huidige theorieen.Blueflame schreef: Kernwoord is 'fact'. Kom maar af met uw feiten.
Als je dan alles in feiten wil hebben, moet je dit ook verwerpen, want het is onduidelijk wat protonen, neutonen en electronen zijn. In de kwantumfysica blijkt nu dat deze elementen weer uit andere energie delen bestaan.
En kom niet aan met het leme verhaal dat het in het universum ook zo werkt. Daar is alle energie afkomstig van de big bang. Dus dat wij om de zon heen draaien is het uiteindelijke resultaat van de energie die vrijkwam uit de bigbang, en instant gehouden door de zwaartekracht.
En trouwens wat is zwaartekracht? Waarom trekt massa elkaar aan? . Iedereen voelt dat het zo is, maar wat is dit echt ? Einstein legt het goed uit voor grote lichamen. Daar komt hij tot de conclusie dat het een vervorming in het ruite/tijd continium. Maar op kwantum niveau werkt dit ineens niet meer. Waarom niet? Dat houdt in dat de Theorie van Einstein iets gedeeltelijk omschrijft, maar niet alles? Wat is het vervolg ?. Ook deze theorie, hoe briljant ook, omschrijft maar een gedeelte.
Waar blijfen dan de facts in deze ?.
De zogenaamde facts die jij zoekt zijn meestal stellingen die wetenschappers afspreken. Op zich is daar niets mis mee, maar de feiten blijkt niet altijd de waarheid te zijn.
In de middeleeuwen was het een feit dat de zon om der aarde draaide. Later bleek wel anders. Misschien lachen we over 50 jaar over huidige theorien.
Ik claim niet dat geesten bestaan omdat er iets als stringtheorie geoppert wordt, maar het schuift wel op wat sommige culturen al eeuwen voorspellen.
Het kan zijn dat het die richting blijft opgaan, het kan ook zijn dat het straks weer een hele andere kant opgaat. Dit is alleen te bereiken als men onderzoek blijft doen, en niet het spirituele in een verdomhoek blijft stoppen en mensen uitlsuiten die zich er mee bezig willen houden.
Mijn stelling is en blijft: je kan het niet bevestigen, maar ook niet uitsluiten dat het hiernamaals bestaat.
Mee eens, daarom is het goed dat er mensen zijn die er goed kritisch naar kijken. Zij scheidden het kaf van het koren.Kitty schreef: Je vergeet nog een derde categorie:
Er zijn ook nog die mensen die anderen van alles willen doen laten geloven! Voor eigen gewin, of aandacht, of macht of noem het maar op. En juist voor die mensen moeten er mensen zijn die hiervoor waarschuwen.
Voorbeelden zoals Robbert (het google medium), de opererende mediums, die met kippedarmen opereerde zijn daar goede voorbeelden van. Centen binnen harken door goedgelovige mensen op te lichten. .
Juist dit soort figuren maakt het onderzoek ervan juist moeilijk.
Dit geld ook voor graancirkels. Knulletjes met humor maken deze, voor de kicks.
Maar dit gooit wel roet in het eten voor de echte onderzoekers.
Ik geloof er niet meer in. Misschien dat ze toch bestaan, maar ik leg het naast me neer. Als experts niet meer het verschil kunnen zien van een kunstmatige en een 'echte' dan haak ik af.
Een megascam is Scientologie. Ongelofelijk dat mensen dit pikken.
Dit stemt me toch wel somber, dat mensen zo makkelijk te paaien zijn.
Yep, daar heb je gelijk in.Sararje schreef:Tsja, humor even flauw gezegd hoor maar zodra men elke leer te serieus neemt, verdwijnt de humor. Kenmerkend voor fundamentalisten van welke soort dan ook is het ontbreken van zelfspot. Je boekje kan nog zo grappig bedoeld zijn maar zodra men zichzelf of de leer te serieus neemt, is het al heel snel op een hellend vlak zich aan het begeven. Uiteraard kan dit wel in verschillende maten en hoeveelheden.
Je ziet dit vaak terug bij mensen.
Het probleem ontstaat als mensen hun leven gaan inrichten rond deze theorie. Als dan de theorie onderuit gehaald wordt, dan ervaart men dit als een directe aanval op hunzelf. en dan kunnen de reacties hard zijn. Sommige negeren andere reacties en sluiten zich af, rediculiseren deze of proberen het goed te praten. Ze doen dit meestal om hun kern veilig te stellen.
Maar vergis je niet. Ook bij de sceptici bevinden mensen die fundamentalitscih zijn en niet willen wijken van hun standpunten.
Toch val me dit mee bij de meeste Rudolf-aanhangers. Ze zijn niet fundamentalistisch, maar ze hebben wel de neiging om hiaten weg te redeneren. Zoals Jozef bedoelde het niet zo, hij bedoelde dit en dat....
Mij maakt dit niet uit. Als Jozef het fout heeft dan heeft hij het fout. punt. Het raakt me in die zin niet.
Het probleem van Jozef, en andere media is dat het lastig te controleren is.
Het enigste wat wel te controleren is, is het zoeken naar overeenkomsten tussen andere media. Maar dan bestaat het gevaar dat mediums elkaars werk overschrijven.
Het is dus heel lastig voor mij om dit allemaal maar voor zoete koek aan te nemen.
Maar om alles maar te bestempelen als fantasie of lulkoek gaat me ook weer wat te ver.
Er staan mooie dingen in zijn werkt maar ook controversiele.
Ik permiteer me om het mooie eruit te pikken en het lelijke te laten voor wat het is.
Lightbulb schreef:
Een frappant voorbeeld is het maanverhaal. Volgens de boeken zou een mens nooit in levende lijve de maan bereiken. Hij zou in zijn raket doodgedrukt worden. In 1969 werd dat onderuit gehaald door de geslaagde maanlanding van Neil Armstrong, maar tot vandaag de dag blijven de lezers volhouden -door steeds weer andere citaten erbij te halen- dat Rulof dit nooit zo heeft bedoeld.Ze zijn niet fundamentalistisch, maar ze hebben wel de neiging om hiaten weg te redeneren. Zoals Jozef bedoelde het niet zo, hij bedoelde dit en dat....
Herman,
Dat bedoel ik dus.
Dit gegeven klopt gewoon niet, dus zullen er andere dingen ook niet in kloppen. Vooral de isotherische theorieen zijn lastig te checken. Of er daadwerkelijk 7 graden zijn, is voor mij niet te controleren, dus ben ik nogal sceptisch.
De boeken verliezen dus de claim op de ultime waarheid.
Wat ik ook een naar stukje vind is het verhaal van een man, die niet geloofde in het niernamaals, en daar "spijt" van kreeg toen hij dood ging.
Dit past niet in de vredelievende boodschappen, die ergens anders in het boek staan.
Gelovers of niet, voor God moet dit immers hetzelfde zijn.
Het zijn van die belerende dingen die me tegenzitten. Zoiets van "geloof of ik schiet", terwijl in de proloog staat dat je alles zelf moet onderzoeken. Dus als ik dan tot de conclusie kom dat ik hem niet geloof, dan gaat hij dreigen.......
Dit is vreemd.
Het is waarschijnlijk dat Rulof wel contact gehad heeft, maar dat er ook dingen door hem bijgefantaseerd zijn. Misschien ging zijn ego er mee vandoor, of wat anders. Want laten we eerlijk zijn, wanneer droom je en wanneer preekt een geest tegen je...........
Dat bedoel ik dus.
Dit gegeven klopt gewoon niet, dus zullen er andere dingen ook niet in kloppen. Vooral de isotherische theorieen zijn lastig te checken. Of er daadwerkelijk 7 graden zijn, is voor mij niet te controleren, dus ben ik nogal sceptisch.
De boeken verliezen dus de claim op de ultime waarheid.
Wat ik ook een naar stukje vind is het verhaal van een man, die niet geloofde in het niernamaals, en daar "spijt" van kreeg toen hij dood ging.
Dit past niet in de vredelievende boodschappen, die ergens anders in het boek staan.
Gelovers of niet, voor God moet dit immers hetzelfde zijn.
Het zijn van die belerende dingen die me tegenzitten. Zoiets van "geloof of ik schiet", terwijl in de proloog staat dat je alles zelf moet onderzoeken. Dus als ik dan tot de conclusie kom dat ik hem niet geloof, dan gaat hij dreigen.......
Dit is vreemd.
Het is waarschijnlijk dat Rulof wel contact gehad heeft, maar dat er ook dingen door hem bijgefantaseerd zijn. Misschien ging zijn ego er mee vandoor, of wat anders. Want laten we eerlijk zijn, wanneer droom je en wanneer preekt een geest tegen je...........
.Ken de boeken niet van Rulof.
Was op bezoek bij en kennis van mij die mij vertelde dat ze een film op haar verjaardag had gekregen over een bepaalde leerstelling van Rulof.
Die wil ik wel zien zei ik.
Het was voor mijn gevoel een zoetsappige gedoe over sterven. Met dat zoetsappig bedoel ik een film die puur en alleen op je empathische gevoelens moeten inwerken.
Waar ik echter mijn lachen niet kon houden was dat de mens die zogenoemd in het kwaad bleef tijdens zijn sterven en deze gecremeerd wordt, hij de helse pijnen van de crematie moest ondergaan omdat er dan nog steeds een verbinding zou zijn via de levensdraad tussen zijn stoffelijk lichaam en het ether lichaam waarin hij zich zou bevinden. Dit fragment was een tekenfilm waarin de man die in feite dood was maar door de verbinding met het aardse lichaam het vuur hem ook bereikte.Die arme man die het vuur zag naderen vocht voor zijn leven. Heb hem toen maar laten afzetten.
Stel je wordt in het "kwade" begraven voel je zeker ook hoe de bacteriën, insecten en dieren je opvreten. Dan laat ik mij toch liever verbranden in het "kwade".
Wanneer een mens sterft bestaat er geen verbinding meer tussen zijn stoffelijk lichaam en zijn ijlere lichamen. De levensdraad die verankert is in het hart is uit het stoffelijk lichaam teruggetrokken. De mens staat vrij van zijn stoffelijk lichaam.
Was op bezoek bij en kennis van mij die mij vertelde dat ze een film op haar verjaardag had gekregen over een bepaalde leerstelling van Rulof.
Die wil ik wel zien zei ik.
Het was voor mijn gevoel een zoetsappige gedoe over sterven. Met dat zoetsappig bedoel ik een film die puur en alleen op je empathische gevoelens moeten inwerken.
Waar ik echter mijn lachen niet kon houden was dat de mens die zogenoemd in het kwaad bleef tijdens zijn sterven en deze gecremeerd wordt, hij de helse pijnen van de crematie moest ondergaan omdat er dan nog steeds een verbinding zou zijn via de levensdraad tussen zijn stoffelijk lichaam en het ether lichaam waarin hij zich zou bevinden. Dit fragment was een tekenfilm waarin de man die in feite dood was maar door de verbinding met het aardse lichaam het vuur hem ook bereikte.Die arme man die het vuur zag naderen vocht voor zijn leven. Heb hem toen maar laten afzetten.
Stel je wordt in het "kwade" begraven voel je zeker ook hoe de bacteriën, insecten en dieren je opvreten. Dan laat ik mij toch liever verbranden in het "kwade".
Wanneer een mens sterft bestaat er geen verbinding meer tussen zijn stoffelijk lichaam en zijn ijlere lichamen. De levensdraad die verankert is in het hart is uit het stoffelijk lichaam teruggetrokken. De mens staat vrij van zijn stoffelijk lichaam.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Hoe weet je zio zeker da Jozef R. enig contact heeft gehad en dat dat niet een ordinaire aanname is=?Het is waarschijnlijk dat Rulof wel contact gehad heeft, maar dat er ook dingen door hem bijgefantaseerd zijn. Misschien ging zijn ego er mee vandoor, of wat anders. Want laten we eerlijk zijn, wanneer droom je en wanneer preekt een geest tegen je...........
Uiteindelijk weet je dit nooit.Sararje schreef:Hoe weet je zio zeker da Jozef R. enig contact heeft gehad en dat dat niet een ordinaire aanname is=?Het is waarschijnlijk dat Rulof wel contact gehad heeft, maar dat er ook dingen door hem bijgefantaseerd zijn. Misschien ging zijn ego er mee vandoor, of wat anders. Want laten we eerlijk zijn, wanneer droom je en wanneer preekt een geest tegen je...........
Maar hij vertelt wel dingen die ik ook lees bij andere mediums.
De aanname is dermate bizar en de complicaties nog bizarder dat het mijns insziens geen zin heeft de aanname te rechtvaardigen. Waarom vind je het dan toch een goede aanname? Omdat anderen het zeggen vind ik heel bizarre redenering.
Ik vind dit ook vreemd. Er staat ook in dat iemand die zelfmoord pleegt gekoppeld blijft aan zijn lichaam totdat het verrot is, of zijn aardse tijd gekomen is.Jessy schreef:.
Maar wat gebeurt er dan met mensen die zelfmoord plegen die verdrinken, dan ik het lichaam een tikje sneller weg.
Jozef bedoelt met de crematie, dat aardse personen die niet in het hiernamaals geloven lastiger loskomen van het lichaam en zo via cematie in de problemen kunnen komen.
Maar gegeten worden door maden, worden en insecten is ook niet echt een pretje.
Maarja, nogmaals, het is lastig om te controleren.
-
bad_religion