Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

siger

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door siger »

The Prophet schreef:
Wikipedia schreef:Liberale bewegingen binnen de islam
[...]Deze stromingen betwisten niet de fundamenten van de islam, maar men wil de vroegere status van het Kalifaat als een centrum van vrijheid en reflectie (vooral in de eerste eeuwen van de islam, van ca. 700 tot ca. 1100) weer terugbrengen.
Iemand die er een beetje van begrijpt moet hier de ziekmakende dubbelspraak toch van zien?

Ooit verzekerde een hevige moslima me dat ze veel demokratischer was dan ik. Uiteindelijk bleek haar redenering er op neer te komen, dat Allah zo goed is voor de gelovigen, dat een imamaat met allemaal moslims de hoogste vorm van democratie is.

Ik word niet goed.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

N en G schreef:Overal waar de islamisten de politieke macht in handen hebben, zelfs in het Iran na de Islami(s)tische revolutie, zijn er goede en niet-gevaarlijke moslims die de politieke ideologie van de democratische rechtstaat aanhangen en de politieke sharia-islam verwerpen - met gevaar voor lijf en leden. Indien zulke moslimaanhangers van de democratie naar een democratisch land emigreren om het islamistisch gevaar in hun land van herkomst te ontvluchten, moeten ze dan in het land van aankomst worden benaderd als staatsgevaarlijke moslimterroristen met de geheime agenda om de sharia in te voeren en alle niet-moslims daaraan te onderwerpen? Let wel: de sharia-rechtstaat uit hun oude land die deze liberale moslims ontvluchten zouden ze in hun nieuwe land opeens willen gaan invoeren!? Onzin! Het onderscheid tussen de liberaal-democratische interpretatie door goedwillende moslims en de islamistische interpretatie door kwaadwillende moslims van de koran en de Islamitische cultuurtraditie bestaat in de werkelijkheid, alleen niet in Wilders' begrip van de werkelijkheid...
Een zotte stellingname gebaseerd op een warrige mengeling van de islam met persoonlijke interpretaties van de gelovigen daarin, gemengd met een verondersteld "G.W-begrip" v.d. werkelijkheid dat afgezet wordt tegen een cultuurtraditionele islam die een eenduidige andere zou zijn?

In die soepzooi zijn ook nog wat etnische argumenten te gooien en/of chauvinistisch/nationalistische gevoelens naar smaak toe te voegen om eventueel de rijen te sluiten en front te maken tegen de maatschappij waar dat in hun kraam te pas komt!
Door de goedwillende moslim door neutraal langs de kant te gaan staan en niet te kiezen voor de Staat waarin zij leven, en al helemaal niet tegen de kwaadwilligen onder hen die uiteindelijk toch dezelfde etnie/cultuurtraditionele oergevoelens van hun cultuurtradie/geloof etc. delen!

Om het over de kosten van die gehele grappenmakerij, (traditiegetrouw theedrinken om niet te hoeven stigmatiseren [Cohen/v.d.Laan]) maar niet te hebben! :D

Want het werkelijkheidsbegrip van Wilders spitst zich programatisch dáár op toe in feite! :lol:
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:De liberale moslims en vernieuwende moslimdenkers - Soroush en Abu Zayd doen alles aan het moderniseren van hun religie -, van de Islamitische religie, wiens bestaan alleen in absolute moslimangstdromen wordt ontkend terwijl de islamisten dat bestaan wel erkennen in hun bestrijding ervan, zullen zich buiten een gewelddadige 'clash' tussen anti-Westerse islamisten en anti-Islamitische Westerlingen houden omdat ze het gebruik van geweld afwijzen.
Het bestaan van een aantal vernieuwende moslimdenkers (The Prophet heeft een lijstje geciteerd, een lijstje waar ook overigens ook Tariq Ramadan op voorkomt, dat zegt wel iets over het liberalisme-gehalte) betekent nog niet dat er zoiets als een beweging is. Mocht die beweging er zijn, nou vooruit: voor de dag ermee. Wat wil die beweging precies? Hoe denken ze het te gaan bewerkstelligen? En waarom timmeren ze niet aan de weg?

Die laatste vraag is natuurlijk gemakkelijk te beantwoorden: omdat ze door hun geloofsgenoten als afvalligen worden gezien en afvalligen moeten dood of hun mond houden over de islam.

Maar waarom zou die beweging van 'liberale moslims' (als die bestaat) enige hinder ondervinden van de uitlatingen van islamofoben? Ze kunnen rustig doorgaan waar ze mee bezig zijn: met het sleutelen aan de islam. Of dat veel zin heeft is een ander verhaal. Je kunt een blijde (middeleeuwse voorloper van het kanon) wel proberen om te bouwen tot een stealth-bommenwerper, maar het is handiger om het middeleeuwse oorlogstuig te laten voor wat het is en van scratch te beginnen. Maar dat terzijde.
Moslims die de islam willen vertimmeren tot iets acceptabels worden totaal niet in de wielen gereden door islamofoben. Islamofoben constateren alleen maar dat de islam niet deugt en het mohammedaanse vernieuwingsgilde vindt dat blijkbaar ook, anders zou er niets gemoderniseerd hoeven te worden.
Hirsi Ali zei gister op Pauw & Witteman dat een dergelijke clash op straat, die buiten de democratische orde staat, niet ondenkbaar is.
Ik heb het gezien. Ayaan zei een aantal verstandige dingen, maar dit was er niet een van.
Islamofoben zijn niet georganiseerd, niet militant, niet activistisch en niet gewelddadig. Daarvoor moet je bij links zijn.
Het is onwaarschijnlijk dat Engelse toestanden - EDL versus anti-EDL - over zullen slaan naar Nederland, want er is geen Dutch Defense League of iets wat erop lijkt.
De absolute 'islamofoben' dienen net zo lang bestreden te worden door de 'islamofielen' met enkel 'islamisme-fobie' tot ze eindelijk het bestaan erkennen van liberale moslims waarvoor ze onnodig 'fobisch' zijn.
Kijk eens aan: dus de islamofoben moeten, desnoods met geweld?, bekeerd worden tot een geloof in iets waarvan het bestaan vooralsnog niet aangetoond is. Maar dat de islamofoben de 'liberale moslims' hallucinaties over zullen nemen is niet te verwachten. Dus het is weer een zoveelste poging om de islam buiten de discussie te houden en de islamofoben door het islamitische hoepeltje, over de islam wordt niet gediscussieerd, te laten springen.
De verabsoluteerde moslimangst is grenzeloos en oeverloos, kweekt blinde islamhaat bij radicaliserende Westerlingen en houdt de mogelijkheidsvoorwaarde van Westerse bijdragen aan gewelddadige 'clashes' in stand.
Tuurlijk: islamofobie = moslimangst. Op een gegeven moment, als het maar vaak genoeg herhaald wordt, gaat men daar misschien nog in geloven ook. Er zullen echter islamofoben blijven bestaan die niet bang zijn voor moslims, maar van mening zijn dat de islam in de vuilnisbak dient te verdwijnen. Een mening die iedereen die de mensenrechten steunt zou moeten aanhangen.
Moslimangst stuit op een grens, op een oever, in het aangezicht van liberale moslims.
Dat is een mooie zin. Maar volkomen zonder inhoud.
Het 'nieuw-realisme' van absolute islamofoben houdt echter krampachtig vast aan de realiteit van hun buitengewone moslimangst, zelfs oog in oog met een liberale moslimnederlander die hen in het gezicht zegt een gruwelijke afkeer te hebben van jihadstrijders en hen de hand reikt om schouder aan schouder voor de democratie en mensenrechten te strijden tegen het beangstigende islamisme.
Om een begin te maken met een strijd voor de democratie en mensenrechten zal de islam absoluut afgewezen moeten worden. Schouder aan schouder strijden kan alleen als je allebei het probleem ziet. Dat kan niet als de een ziet dat de islam het probleem is en als de ander weigert dat te onderkennen.
Als dat 'nieuw-realisme' is, geef mij dan maar het oude, vertrouwde realisme van de pragmaticus die niet bang is om een dergelijke uitgestoken hand aan te nemen en zo te toetsen of de initiële angst voor deze liberale moslim reëel was in plaats van die angst ongecontroleerd te laten.
Islamofobie is geen moslimangst. Uitgestoken handen van lieden die blijven volharden in een verkeerde voorstelling van zaken worden niet aangenomen. Samenwerking op basis van onjuiste premissen zal immers geen vruchten afwerpen. Pogingen om het bespreken van de islam in de taboesfeer te houden worden afgewezen. En aan islamieten die denken eenzijdig de voorwaarden voor een eventuele toenadering te kunnen bepalen wordt natuurlijk helemaal niet toegegeven.
siger

Bericht door siger »

appelfflap schreef:
siger schreef:laat ons eens een lijstje maken van alle liberale moslims die we kennen.
waarom zou iemand daarop ingaan? een uitdaging die niemand kan winnen.elke keer iemand een naam noemt roep je gewoon dat dat geen moslim is.
Hier impliceer je feitelijk dat ik geen leugen zou schuwen. Dat is zo hallucinant dat ik het eerst niet doorhad. Ik vraag me af waarom je denkt dat ik daartoe bereid ben, of wat het mij zou opleveren over liberale moslims te liegen (maar ik vraag het jouw niet.)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

siger schreef: Hier impliceer je feitelijk dat ik geen leugen zou schuwen. Dat is zo hallucinant dat ik het eerst niet doorhad. Ik vraag me af waarom je denkt dat ik daartoe bereid ben, of wat het mij zou opleveren over liberale moslims te liegen (maar ik vraag het jouw niet.)
maar ik antwoord toch :)
het punt is dat je zelf blijkbaarn iet doorhebt dat je conclusie al lang vast ligt en geen mens kan daar iets aan veranderen.
voor jou bestaan er geen liberale/gematigde moslims.
voor jou is er maar 1 islam en dat is die vd taliban
voor jou zijn moslims die deze visie niet onderschrijven geen of slechte moslims.
als ik wijs op discriminaties dan geef jij doodleuk aan dat die slachtoffers zelf verantwoordelijk zijn.

ik heb het je al eens gevraagd maar denk jij nu echt dat 30-40% vd moslima's in europa er voor te vinden is dat ze verkracht afgerammeld of uitgehuwelijkt zouden mogen worden? Dit impliceer je, ook al heb je het zelf blijkbaar niet helemaal door, als je zegt dat grote groepen moslims de sharia hier zouden willen invoeren.
dit heeft niets met clownesk te maken.

btw
onlangs heeft er een Imam een nogal lijvig , naar eigen zeggen, theologisch document geschreven tegen al qaida, taliban, zelfmoordterroristen, geweld etc.
die mens heeft echt wel meer dan 100 aanhangers dus als je wil trakteer ik je wel op een pint in scherpenheuvel.
al vermoed ik dat je nu een reden zult verzinnen waarom dat geen liberale moslim is zodat je eigen vooraf vastgelegde eindconclusie, liberale moslims bestaan niet, niet in het gedrang komt
siger

Bericht door siger »

Appelflap,

Alle beschuldigingen die je uit zijn totaal verschillend van wat ik hier ooit beweerd heb.

Ik herhaal voor de record: geen van de beweringen die je me hierboven in de mond legt heb ik ooit gemaakt of stemmen overeen met mijn mening.

De eventuele meelezer kan dit voor zichzelf natrekken, dus voor mijn part is deze diskussie afgelopen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

appelfflap schreef: ik heb het je al eens gevraagd maar denk jij nu echt dat 30-40% vd moslima's in europa er voor te vinden is dat ze verkracht afgerammeld of uitgehuwelijkt zouden mogen worden? Dit impliceer je, ook al heb je het zelf blijkbaar niet helemaal door, als je zegt dat grote groepen moslims de sharia hier zouden willen invoeren.
Wat wel typisch is, is dat je niet uitgaat van één Islam, maar van verschillende stromingen, maar wel uitgaat van één sharia, net of daar ook niet vele vormen van te vinden zijn. Een moslima kan wel degelijk voor een vorm van Sharia zijn, terwijl ze er toch niet voor te vinden is om afgerammeld en verkracht te worden.
Is er in jouw idee maar één vorm van sharia? Of zijn hier ook varianten mogelijk. Ik ben namelijk van mening van wel.
Een belangrijk probleem bij de bespreking van het begrip sharia is dat de islamitische wereld geen eenstemmig leergezag kent, waardoor er vele, soms sterk uiteenlopende versies van het begrip sharia bestaan. Er kan wat dat betreft dus niet gesproken worden van 'de' sharia, net zomin als er sprake is van één rechtssysteem in de rest van de wereld. Toch wordt in de praktijk wel vaak van de sharia gesproken. In dit geval betreft het een abstract begrip ervan, of wordt aan een van de varianten ervan gerefereerd.

Doorgaans wordt verwezen naar de interpretaties van de madhahib of rechtsscholen. Er zijn vier soennitische en twee sjiitische rechtsscholen, met elk hun eigen interpretatie van de sharia. Voor veel actuele maatschappelijke vraagstukken worden verschillende en soms zelfs tegenstrijdige richtlijnen opgesteld.

De sharia heeft slechts betrekking op een beperkt aantal rechtsgebieden: familierecht, enkele strafrechtelijke delicten, oorlogs- en contractenrecht en ten slotte de juridische positie van niet-moslims en vrouwen binnen deze rechtsgebieden. Alle overige rechtsgebieden vallen onder de regelgevende bevoegdheid van de overheid (siyasa).[2] Volgens Fazlun Khalid kent de sharia ook iets wat we met milieurecht zouden kunnen aanduiden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia

Maar ik neem aan, dat je dit best wist. Dus snap ik je verwijzing naar verkrachten van moslima's m.b.t. sharia niet zo.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
appelfflap
Banned

Kitty schreef: Wat wel typisch is, is dat je niet uitgaat van één Islam, maar van verschillende stromingen, maar wel uitgaat van één sharia, Maar ik neem aan, dat je dit best wist. Dus snap ik je verwijzing naar verkrachten van moslima's m.b.t. sharia niet zo.
Als je doet alsof er maar 1 islam zou zijn, nl die vd taliban, dan is het ook die sharia die telt.
awel, in die sharia-invulling staat de vrouw op hetzelfde niveau als werktuig, slaaf of legbatterij. ik ken trouwens geen andere sharia om eerlijk te zijn. ALs je europeanen vraagt wat zij onder sharia verstaan dan is het handen afhakken, homo's ophangen, vrouwen geen rechten etc

ik wil dat niet en ik wil nog wel eens zien hoeveel moslims dat soort sharia echt willen.
ik denk dat ze ons rechtssysteem toch veel beter vinden
Laatst gewijzigd door appelfflap op 20 mar 2010 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch denk ik dat er maar één Islam is, net zoals er maar één christendom is en één jodendom. Er wordt tenslotte uitgegaan van één en dezelfde basis, namelijk de Koran, de Bijbel of de Torah. Er zijn wel verschillende interpetaties, maar dat zijn dus geen andere Islammen, christendommen of jodendommen. Jij bent hier degene die een denkfout maakt. Zo is er inderdaad ook maar één officiële sharia conform de voorschriften van allah verwoord door mohammed, en ook hier weer verschillenden vormen van interpretatie.

Zo hoef je heus niet alleen maar de Islam van de Taliban af te wijzen. Maar kun je net zo goed zeer afwijzend staan tegenover de interpretatie van de moslim op de hoek die zich zeer negatief uit over homo's en andersdenkenden. Dat wil nog niet zeggen dat deze moslim de interpretatie van de Taliban volgt. Hoeveel liberale moslims zijn er die homoseksualiteit geen enkel probleem vinden? Zou dat een meerderheid van de moslims betreffen? Wat denk je? Zou een minderheid van de moslims er geen probleem mee hebben om homoseksualiteit strafbaar te stellen? Of zou het hier toch om een behoorlijk grote groep gaan. Ik denk het laatste, omdat ik altijd deze vraag stelde aan moslims en nog nooit een liberaal antwoord heb gekregen met betrekking tot homoseksualiteit. Kom jij trouwens veel moslims tegen appelfflap? En spreek je ze vaak?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

appelfflap
Banned

Kitty schreef:Toch denk ik dat er maar één Islam is, net zoals er maar één christendom is en één jodendom. .
en als je verder denkt en de lijn doortrekt kun je stellen Islam, jodendom en christendom gewoon hetzelfde zijn. het zijn gewoon wat interpretatieverschillen.

ik ben blij voor jou dat je niet 500j eerder geboren bent. het idee dat alle christelijke stromingen hetzelfde zijn zouden ze je daar echt niet in dank afgenomen hebben
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je leest niet goed, of begrijpt niet goed. Ik zeg niet dat alle stromingen 'binnen' het christendom gelijk zijn. Ik zeg dat er maar één christendom is. Met dus verschillende stromingen daarbinnen. Ik heb nog nooit gehoord van christendommen of islammen. Christelijk gereformeerd is een stroming 'binnen' het christendom. Liberale Islam is een stroming 'binnen' de Islam. Jij plaatst die erbuiten door te stellen dat het om een andere Islam gaat of een ander christendom, terwijl het alleen maar een andere invulling is van hetzelfde christendom en dezelfde islam.
Ze gaan toch echt uit van precies hetzelfde boek met daarin precies dezelfde verzen en voorschriften. Alleen de interpretatie verschilt. Er is namelijk maar één koran en maar één bijbel. En maar één mohammed en zijn hadith.

appelfflap
Banned

Kitty schreef:Zo hoef je heus niet alleen maar de Islam van de Taliban af te wijzen. Maar kun je net zo goed zeer afwijzend staan tegenover de interpretatie van de moslim op de hoek die zich zeer negatief uit over homo's en andersdenkenden. Dat wil nog niet zeggen dat deze moslim de interpretatie van de Taliban volgt. Hoeveel liberale moslims zijn er die homoseksualiteit geen enkel probleem vinden? Zou dat een meerderheid van de moslims betreffen? Wat denk je? Zou een minderheid van de moslims er geen probleem mee hebben om homoseksualiteit strafbaar te stellen? Of zou het hier toch om een behoorlijk grote groep gaan. Ik denk het laatste, omdat ik altijd deze vraag stelde aan moslims en nog nooit een liberaal antwoord heb gekregen met betrekking tot homoseksualiteit. Kom jij trouwens veel moslims tegen appelfflap? En spreek je ze vaak?
vervang in dit verhaal nu eens moslims door joden en vraag je daarna eens af hoe zinvol het is om de Antwerpse Joden de Israelische misdaden voor de voeten te gooien of die joden te gaan marginaliseren omdat er een paar 1000 kilometer van hier een paar joden het varken uithangen.

ik ben geboren en getogen in borgerokko, vlamingen kennen dit wel, en ik woon er gewoon vol tussen.
wat ik zie is een enorme diversiteit. in alle mogelijke strekkingen en richtingen.
hier in de buurt zijn er ettelijke organisaties die jaarlijks etentjes organiseren, oa op het eind vd ramadan (naam ontgaat me ff), en ik heb nog nooit meegemaakt dat daar mensen geweigerd werden.
en als ge daar dan joden ziet opduiken dan weet ge dat het hele verhaal niet zo simplistisch is als dat wilders of hirsi ali, om het bij holland te houden, ons willen doen voorstellen.

het verhaal van wilders en co is zodanig simplistisch en zwart-wit dat het gewoon belachelijk is.
er zijn problemen maar met deze aanpak kom je niet tot concrete oplossingen maar vererger je de zaken alleen maar.
Laatst gewijzigd door appelfflap op 20 mar 2010 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Betekent dat nu dat wij weer teruggaan naar de originele topic vraag? Even ter herinnering: die luidde:
Op het politieke lijsttrekkersdebat van Eenvandaag van 1 maart stelde Wouter Bos dat het niet nodig is om de geschiedenis erbij te halen om te begrijpen dat de politiek van Wilders uiterst onverstandig is. De PVDA-leidsman reageerde daarmee op de stelling van Alexander Pechtold en Agnes Kant, dat niet de Islam maar de PVV een bedreiging is voor de Nederlandse samenleving, die vooral de SP-lijsttrekker ondersteunde door te verwijzen naar de geschiedenis - en dus impliciet naar de tweede wereldoorlog. Opnieuw speelt het thema op dat eind november opspeelde toen Herman van Veen de PVV vergeleek met de NSB. Het spreekt voor zich dat vergelijkingen van de actuele democratische politiek met het anti-democratische nazisme van Hitler gevoelig liggen, maar is een taboe op zulke historische vergelijkingen geen hindernis voor het bewust leren en voorkomen van grote politieke fouten als die totalitaire nazisme maakte? Kortom: kan de actuele politiek wel zonder de politieke geschiedenis?
Het antwoord op die vraag is naar mijn mening : nee, die politieke geschiedenis is essentieel, alhoewel -of nog meer omdat- vrijwel alle politici slechts over een korter-dan-4-jaar geheugen lijken te beschikken.

Wat betreft de specifieke politieke aanpak van Wilders : die is uiterst onverstandig, omdat het Wilders meer en meer schijnt te gaan om het zelfbelang en grotere glorie van Wilders in plaats van het belang van Nederland en haar inwoners. Om dat te begrijpen heb je inderdaad geen politieke geschiedenis nodig.
.
Kitty schreef:Toch denk ik dat er maar één Islam is, net zoals er maar één christendom is en één jodendom. Er wordt tenslotte uitgegaan van één en dezelfde basis, namelijk de Koran, de Bijbel of de Torah. Er zijn wel verschillende interpetaties, maar dat zijn dus geen andere Islammen, christendommen of jodendommen. Jij bent hier degene die een denkfout maakt.
Die verschillende interpretaties lijken verdacht veel op compleet andere grondslagen. Ook de uitwerking van die verschillende interpretaties is uiterst verschillend.

Hier gaat op zondag het hele eiland "op slot" tgv de invloed van vele streng gereformeerden en herstichte hervormden. Hele oorlogen zijn gevoerd door christenen tegen christenen van verschillende interpretaties. In veel islamitische landen lijkt het afmaken van mede islamieten van andere interpretatie meer normaal dan uitzondering. Onverdraagzaamheid is nu eenmaal troef onder het religieuze deel van de mensheid.

De Nederlandse politieke geschiedenis is belangrijk, omdat we daaruit kunnen leren dat de aanpak die in de 70'er jaren en daarna werd toegepast tov islamieten en hun integratie in de Nederlandse samenleving volstrekt verkeerd was. De Nederlandse politiek heeft mede grote schuld aan het mislukken van integratie van bepaalde groepen immigranten, en de gevolgen daarvan in 2010.

Net als de Nederlandse cultuur beïnvloed is door christendom en jodendom, is de cultuur van mensen van Marokkaanse of Turkse afkomst beïnvloed door islam. De Wilders conclusie dat "het dus de schuld is van de islam" is nonsens. Ik ken veel moslims van zowel Turkse als Marokkaanse afkomst die prima zijn geïntegreerd. De hoofdschuld aan alle integratie ellende ligt vrijwel geheel aan die Nederlandse politiek.
appelfflap schreef:... en als je verder denkt en de lijn doortrekt kun je stellen Islam, jodendom en christendom gewoon hetzelfde zijn. het zijn gewoon wat interpretatieverschillen.
Islam, jodendom en christendom zijn niet hetzelfde. Allen zijn mono-religie, met alle ellende van dien.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Kitty schreef:Je leest niet goed, of begrijpt niet goed. Ik zeg niet dat alle stromingen 'binnen' het christendom gelijk zijn. Ik zeg dat er maar één christendom is. Met dus verschillende stromingen daarbinnen. Ik heb nog nooit gehoord van christendommen of islammen. Christelijk gereformeerd is een stroming 'binnen' het christendom. Liberale Islam is een stroming 'binnen' de Islam. Jij plaatst die erbuiten door te stellen dat het om een andere Islam gaat of een ander christendom, terwijl het alleen maar een andere invulling is van hetzelfde christendom en dezelfde islam.
Ze gaan toch echt uit van precies hetzelfde boek met daarin precies dezelfde verzen en voorschriften. Alleen de interpretatie verschilt. Er is namelijk maar één koran en maar één bijbel. En maar één mohammed en zijn hadith.
Het vaakgehoorde argument "Er is niet één islam" is alleen maar een slimmigheidje om te trachten de islam onbespreekbaar te maken/houden.

Beschuldig iemand ervan dat hij/zij de islam ziet als een monolitisch blok en concludeer vervolgens dat je niet over de islam kunt spreken en dus helemaal niet over de islam kunt spreken.

Natuurlijk zijn er verschillende stromingen binnen de islam, maar is de islam daarom niet vrouwonvriendelijk? Discrimineert de islam daarom niet-moslims niet? Staat de islam daarom afvalligheid toe? Staat de islam daarom homoseksualiteit toe? Is de islam daarom bereid kritiek op de islam toe staan? Is de islam daarom minder gevaarlijk?
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Uncle Rat schreef:Natuurlijk zijn er verschillende stromingen binnen de islam, maar is de islam daarom niet vrouwonvriendelijk? Discrimineert de islam daarom niet-moslims niet? Staat de islam daarom afvalligheid toe? Staat de islam daarom homoseksualiteit toe? Is de islam daarom bereid kritiek op de islam toe staan? Is de islam daarom minder gevaarlijk?
Veel van die argumenten gaan net zo goed op voor het christendom.
Is het bijbelse christendom niet vrouw-onvriendelijk? Jazeker is het vrouw-onvriendelijk. Alleen de meeste interpretaties anno 2010 zijn aangepast aan de westerse cultuur.
Discrimineert christendom niet-christenen niet? Jazeker discrimineert het. Maar weer: versluierd door westerse cultuur.
Staat christendom afvalligheid toe? Ja, maar niet van harte. Aangepast aan de westerse cultuur.
Staat christendom homoseksualiteit toe? (correctie!) Nou nee : de overgrote meerderheid staat daar zeer kritisch tegenover. Wel wordt het vaak verhuld door de westerse cultuur.

Het verschil zit dus veelal in cultuur. christendom is ouder en wijder gespreid, dus meer gevoelig voor culturele invloeden. Islam is jonger, en was tot voor kort gereserveerd voor derde wereld gebieden. Geef het wat tijd.
.
Laatst gewijzigd door sarnian op 20 mar 2010 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Plaats reactie