Maverick => Die rekenmachine is verklaarbaar en verklaart vanuit de atoomtheorie, dat wij onszelf waarnemen is niet verklaart vanuit atoomtheorie. Dat is het verschil. Aangezien er zelfs geen denkbare verklaring is, is er geen samenhang.
axxyanus schreef:Dat rekenmachine blijft de onzinnigheid van jouw redenering aantonen. Die rekenmachine kan namelijk rekenen zonder dat apparte atomen kunnen rekenen. Die rekenmachine toont dus aan dat veel atomen samen eigenschappen kunnen hebben die niet aanwezig is in apparte atomen. Daarmee wordt jouw redenering dat er geen samenhang is tussen atomen en het ik naar de prullenbak verwezen.
De eerste zin klopt niet. Die laatste zin klopt ook niet. Je gaat ook niet in op de verschillen die ik aandraag tussen een rekenmachine en een mens. Het is een eigenschap van een elektron dat het onderdeel kan zijn van een rekenmachine. Die logische relatie kan je niet leggen tussen het ik en het elektron.
Maverick schreef:Onderdeel kunnen zijn van een rekenmachine is een eigenschap van een elektron, maar er is geen samenhang tussen de substantie waar de geest uit gemaakt is ( daar hebben we geen idee van ) en het elektron, omdat het elektron niet gerelateerd is aan de waarneming van het ik door het ik.
axxyanus schreef:Dit is zo onbegrijpelijk dat het niet eens fout is.
Wij snappen dat een elektron onderdeel kan zijn van een rekenmachine. Wij snappen ook dat je een rekenmachine in 2en kan breken. Dan is het geen rekenmachine meer.
Wij snappen niet hoe een elektron een onderdeel kan zijn van een menselijke geest. Ook kunnen wij een geest niet in 2en breken.
Het zijn dus fundamenteel verschillende dingen. De ene heeft vanuit atomen gezien emergente eigenschappen, de andere ( de geest ) holistische eigenschappen.
Maverick schreef:Die rekenmachine weet niet dat hij rekent, dat is het verschil dus ook. Als wij rekenen, weten we wel dat we rekenen.
Die rekenmachine hoeft dat niet te weten om jou bovenstaande redenering te ontkrachten. Waar het omgaat is dat dit een voorbeeld is van een voorwerp met eigenschappen die niet terug te voeren zijn tot eigenschappen die de atomen zelf hebben. Daarmee is aangetoond dat jouw redenering waarmee je het bewustzijn van atomen wil loskoppelen fout is. Dat dit tegenvoorbeeld van jouw redenering voor de rest op allerlei manieren verschilt van het voorbeeld waarop jij het wilde toepassen is voor de rest van geen enkel belang.
Je draait de zaken om. Er is zelfs geen theoretische koppeling tussen bewustzijn en elektronen. Ik kan niet iets wat nooit vastgekoppeld is en ook niet zichtbaar vastgekoppeld is, loskoppellen.
Het gaat juist om het bewust zijn van het eigen bestaan. Dus het wel of niet kennen van het eigen bestaan is wel degelijk een eigenschap die de rekenmachine moet hebben om vergelijkbar te kunnen zijn met de menselijke geest.
De rekenmachine is verklaard vanuit atoomtheorie, dus alle eigenschappen zijn terug te voeren op de eigenschappen van atomen. Ga nou niet zeggen dat het niet zo is, het gaat om emergente eigenschappen die duidelijk te relateren zijn aan de atomen. Die emergente eigenschappen van de menselijke geest uit atomen blijken uit helemaal niets. Daar zie je holistische verschijnselen, eigenschappen de niet alleen niet zichtbaar zijn op atomair nivo, maar ook niet in de kiem waarneembaar zijn. Zelfs een 100% logisch verband ontbreekt.
Je verwart niet zichtbaar maar wel aantoonbaar in de kiem aantoonbaar aanwezig en niet zichtbaar en niet aantoonbaar in de kiem aantoonbaar aanwezig.
Daarom, om bij de draad te blijven: als de mens 1 keer uit niets kan ontstaan, kan dat inderdaad ook een tweede keer, er is geen reden om aan te nemen dat dat niet kan.
We weten van de menselijke geest niet veel, wat je wel weet is dat de menselijke geest niet gerelateerd is aan atoomtheorie, zelfs niet in een volledig theoretisch model. Dat zal voor sommigen een onaangename waarheid zijn, daar kan ik verder niets aan doen.