Rereformed schreef:1) Inderdaad is het zonde van ons aller tijd. Smedes is zo diep gevallen in troebelheid van denken dat het voor hem bijna onmogelijk zal zijn om ooit uit deze put te klimmen, vooral ook omdat hij er zijn brood mee moet verdienen.
Jij kan het weten uiteraard, want je hebt zijn boek gelezen....
Ik vind het wel grappig dat wanneer Smedes jouw houding aanwijst als de reden waarom hij hier niet wil discussieren, je niet bij jezelf nagaat of het misschien niet allemaal wat minder kan, maar je gewoon nog lekker even door gaat.
Wat heb je van die man gelezen? Twee A4'tjes? Geef nou gewoon toe dat je al bij voorbaat concludeert dat hij 'gevallen is in troebelheid van denken' omdat hij zijn godsdienst niet opgeeft. Dat is voor jou het criterium. Zou hij dat wel doen - ook als dat met incorrecte argumenten gebeurde - dan zou je juichen en stellen dat hij zo eerlijk tegenover zichzelf was.
2) Een discussie of zijn religieus geloof iets concreters is dan wat Nietzsche noemde het Ezelsfeest en de Euthanasie van God zou nu net het enige zijn wat voor Smedes' leven waardevol zou wezen.
Een hoop bombastische retoriek, maar wat zeg je nu eigenlijk meer dan dat Taede Smedes zich volgens jou nodig moet bekeren tot het atheisme?
Je bent een gelovige, Rereformed. Alleen dan een gelovige in de verlossende kracht van het atheisme.
En juist wanneer hij zich in het hol van de leeuw begeeft zou hij voor het eerst oog en oog komen te staan met het kaliber van zijn eigen intellectuele eerlijkheid. Zo heb ik het vier jaar geleden gedaan toen ik hier kwam en ik ben er nog steeds trots op dat ik hiertoe in staat was. Theoloog heeft hetzelfde gedaan.
Wat een borstklopperij. Je hebt wat theologie gedaan en verhaspelt Hebreeuws. Taede Smedes is doctor in de godsdienstwijsbegeerte en geeft aan diverse faculteiten les. Een beetje bescheidenheid zou je sieren.
indien Nietzsche en ik nu gelijk hebben...
Tekenend ja, de wijze waarop je jezelf net onder Nietsche plaatst...
, hoe zouden wij dan die waarheid aan hem moeten duidelijk maken indien we geen woorden zoals ezelsfeest en euthanasie van God zouden mogen gebruiken?
Door hem een aantal scherpe vragen te stellen. Zo is je ook gelukt om mij aan het denken te zetten, en al die gezwollen verhalen van je, die heb ik naast me neer gelegd als hoogdravende bombarie.
Als jij wat iemand zegt en denkt bij voorbaat wegzet als 'Ezelsfeest', tja, dan moet je niet gek opkijken dat 'ie geen zin heeft om met je te praten. Je moet al helemaal niet gaan doen alsof het aan die ander ligt.
Iemand die zichzelf neerzet als "expert op het gebied van de interactie van theologie en natuurwetenschap." Maar zich angstvallig stilhoudt over alles wat met de christelijke religie te maken heeft. Durft hij concreet te antwoorden of hij in een letterlijke opstanding van Christus gelooft, en in andere opgetekende bijbelse wonderen, in een hiernamaals met hemel en hel, een concreet ingrijpen van God in iemands persoonlijke leven, of hij concreet in woorden bidt tot een persoonlijke God die luistert en antwoordt, of hij gelooft in engelen, demonen, Satan enz enz? Heeft hij wat te zeggen over heiligen, verschijningen van Maria, vagevuur?
Ach ja. Je hebt je paadjes al voor hem uitgestippeld zie ik. Als-dan-en-bij-het-derde-palletje-links. Je zou hem natuurlijk ook kunnen vragen hoe hij de verhouding ziet tussen het christelijk geloof en zijn denken. Waarom niet de islam, of het jodendom? Of het boeddhisme? Is dat toeval? Waarom de keuze voor het christelijk theisme? Hangt dat af van de plaats waar hij geboren is?
Smedes is iemand die een klap met de religieuze molenwiek heeft gehad, - waarschijnlijk net als ik al van kinds af aan - en het ontbreekt hem aan de moed om religie tot het eind te ontmaskeren voor wat het is: een waan. En nu verdedigt hij zijn obsessie met religie door het niet opgeven ervan wijsheid te noemen, een verrijking van het leven.
Misschien - misschien niet. Dat zal moeten blijken. Hij alleen kent het antwoord. Vanwaar je behoefte om het voor hem in te vullen? Je praat nu als de gelovige die voor de ongelovige invult wat het wel zal zijn dat hem tegenhoudt om het ware geloof aan te nemen.
Wat jij wilt is dus een bekeringsgesprek. Ik heb dat soort gesprekken wel eens, dat gelovigen mij van hun waarheid proberen te overtuigen. Dat is compleet zinloos, alle luiken gaan bij mij op slot en we gaan beiden weg met een onaangenaam gevoel. Hij heeft z'n doel niet bereikt, kwam zelfs geen steek verder ('En ik had het nog wel zo op orde, maar hij wilde gewoon niet, die rotvent!') en ik ga weg met het gevoel dat ik in een fuik werd geduwd en geen ruimte kreeg mijzelf te zijn.