List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Maria »

me2 schreef:Je kan zeer hoog geschoold zijn en toch ignorant.

Denk maar eens aan de manier waarop sommige 'knappe' koppen met onze aarde omgaan en met de mensen in Afrika, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Hebben die niet heel vaak te kiezen tussen 2 slechten?
Wat een goede beslissing is voor het één hoeft nog niet een goede beslissing te zijn voor het ander.
Zijn degenen, die de onderzoeken doen en die de adviezen geven en die de beslissingen moeten nemen dan ignorant?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Even een lesje Nederlands:

Ignorant betekent ook: niet willen weten
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

me2 schreef:Je kan zeer hoog geschoold zijn en toch ignorant.

.
Misschien een andere omschrijving dan?
ignorant
[iĝnərənt] 1 onwetend, onkundig: ignorant of onkundig van; I'm very ignorant of politics ik heb helemaal geen verstand van politiek 2 dom, onontwikkeld

© 2009 Van Dale Uitgevers, Utrecht/Antwerpen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Beetje verder kijken Fish
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

me2 schreef:Beetje verder kijken Fish
Dan van Dale?
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Ignoreren betekent: niet willen weten/kennen (Engels ignore-ignorant)
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Deze discussie is overigens een leuk voorbeeldje van ignorantie...
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mariakat schreef: De wetenschap schrijdt voort, maar ook de ignorantie?
Dat bedoelde ik dus ook.
En "kijk maar hoe we met de aarde omgaan"...

Veel keuze hebben we niet zoang de mensheid in omvang blijft toenemen.
Dan hebben we namelijk ook steeds meer ruimte en grondstoffen nodig, tot de wal het schip keert.

Ik denk dat ik me2 veel beter snap dan andersom.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

me2 schreef:Even een lesje Nederlands:

Ignorant betekent ook: niet willen weten
Ten eerste:
Welk woordenboek gebruik jij?
Een kind is ignorant, zonder kennis, onschuldig.
Je kunt het als een positief woord zien, als je bedoeld onschuldig of maagdelijk.

Of negatief, als je het zo liever uit wil leggen, dan betekent het dom.
Bij niet willen weten hebben we het over ignoreren=ontkennen.

http://www.encyclo.nl/begrip/Ignorant" onclick="window.open(this.href);return false;
ignorant
ig - no` rant [ienjoo-, ignoo-] («Frans«Latijn) I bijvoeglijk naamwoord onwetend, onkundig; II de -woord (mannelijk) ignoranten 1 onwetende, onkundige; 2 ignorantijn
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/ignorant" onclick="window.open(this.href);return false;
2.
ignorant
onwettig
Gevonden op http://home.planet.nl/~dumon002/woordenboek/alfa.h" onclick="window.open(this.href);return false;
3.
Ignorant
Let op: Spelling van 1858 Fr., onwetend, dom. Ignorantie, onwetendheid, domheid. Ignoreren, iets niet weten, of ook niet willen weten
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608" onclick="window.open(this.href);return false;
4.
ignorant
onkundig, onwetend onkundige, onwetende ignorantijn
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/ignorant" onclick="window.open(this.href);return false;
5.
ignorant
1) Dom 2) Geen kennis bezittend 3) Onbekend met 4) Onbewust 5) Onkundig 6) Onwetend 7) Onwetende 8) Persoonsbenaming 9) Zonder kennis 10) Zonder verstand
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ig" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen de ongunstige betekenis van punt 4 noemt het woord "willen" erbij.

In de engelse betekenis, zoals jij wil aangeven.
Is een oneigenlijke uitleg, daar we hier in nederland zijn het het woord ook een gewoon nederlands woord is met zijn specifieke betekenis.

Toch nog maar opgezocht:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignorance" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook 3 soorten betekenissen.
Ook hier is de eerste betekenis.
Betekent het ook gewoon "geen kennis hebben" en "onschuld".
Hier is "stupidity" duidelijk vernoemd als iets anders.
Het niet "willen" wordt alleen aangegeven dat dat ook een betekenis kan zijn.

Ook het niet willen weten is duidelijk niet de algemene betekenis, anders zou deze uitspraak nooit een vleugelwoord kunnen zijn geworden.
Ignorance (or witlessness) is a state of being uninformed (lack of knowledge).[1] The word ignorant is an adjective describing a person in the state of being unaware and is often used as an insult. Ignoramus is commonly used in the US, the UK, and Ireland as a name of someone who is willfully ignorant.

Ignorance is distinguished from stupidity, although both can lead to "unwise" acts.
...........
The legal principle that ignorantia juris non excusat, literally "ignorance of the law is no excuse", stands for the proposition that the law applies also to those who are unaware of it.
Iemand die niet wil weten en/of bewust onwetend is, is een ignoramus.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

me2 schreef:Deze discussie is overigens een leuk voorbeeldje van ignorantie...
Bedoel je dit?
:wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignorance" onclick="window.open(this.href);return false;
Dezelfde blz. van Ignorance.
Consequences of Ignorance
............. This concept is elucidated in Justin Kruger's and David Dunning's work, "Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments," otherwise known as the Dunning–Kruger effect.
Heeck gaf deze link al vorige week.
Nu van toepassing.
Ik heb zo'n uitspraak trouwens als een gehoord.
Vertrouw eerder de onzekeren, want die zullen eerst alles napluizen voor ze met waarheden komen.
De zekeren niet, maar ook zij maken fouten.
In het nederlands
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect" onclick="window.open(this.href);return false;
Dunning-Kruger-effect
Het Dunning-Kruger-effect treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.[1] Met andere woorden: incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten. Minder competente mensen slaan zodoende hun eigen capaciteiten hoger aan dan zij die veel competenter zijn. Dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan intellectueel zelfvertrouwen waar sommige competente mensen mee kampen: zij gaan ervan uit dat anderen net zo capabel zijn als zijzelf. Incompetente mensen vergissen zich dus doordat ze zichzelf verkeerd inschatten, terwijl competente mensen zich vergissen doordat ze anderen verkeerd inschatten.[1]
Het fenomeen is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die er het volgende over opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn".[2]
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

"In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn".
Die ga ik als onderschrift gebruiken op Credible.nl :wink:
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Sommigen hier doen hun uiterste best om de volledige betekenis (dit woord heeft meerdere betekenissen) van het woord ignorantie te ontkennen, dit is dus een goede demonstratie van de betekenis van ignorantie waar ik op doel.

Als ik ignorantie google dan kom ik als eerste bij de online encyclopedie (encyclo.nl) terecht en daar vind ik wel degelijk ook een betekenis die duidt op het niet willen weten van iets.
Als ik bij Wiki kijk dan staat daar bij onwetendheid en ignorantie dat dit ook een ontkenning van de werkelijkheid kan betekenen.
Daarbij zijn er diverse teksten te vinden waarin ignorantie wordt gebruikt op de manier zoals ik deze bedoel.

Lachen!
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Voor het bewust willen ontkennen van feiten en daar manipulatief mee omgaan ken ik overigens ook nog wel een paar woorden c.q. benamingen, maar die wil ik hier liever niet gebruiken...
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Mariakat je refereert overigens naar je eigen ongelijk als je de Engelse Wiki aanhaalt voor het woord 'ignorance'. Ook hier staat wel degelijk bij de betekenissen: "rooting from ignoring is a selective state of unawareness". En hoe selectief jij in je teksten bent mag wel heel erg duidelijk zijn.

Kijk overigens voor de lol eens naar de betekenis van ignoreren...
me2
Forum fan

Bericht door me2 »

Dit is echt te gek voor woorden; bijna overal waar ik bij ignorant, ignoreren en ignorantie kijk zie ik wel degelijk het niet willen weten c.q. ontkennen. Wie is hier nu gek?

Hoe ignorant kan men zijn?
Plaats reactie